Een heel mooi project

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Een heel mooi project

Bericht door Erik »

http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... php?t=6806

Neem even de tijd om alle 11 pagina's door te bladeren/lezen/plaatjes kijken.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Een heel mooi project

Bericht door create »

Dit is niet goed voor je om te lezen (hahaha)
Zie je met wat voor machine`s hij zijn blokken aluminium bewerkt? Dat is echt proffesioneel, zoiets willen we allemaal wel denk ik.

Het is een hele mooi link en zal hem in de gaten houden.

gr create
erikkate
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 jan 2007 23:01

Re: Een heel mooi project

Bericht door erikkate »

create schreef:Dit is niet goed voor je om te lezen (hahaha)
Zie je met wat voor machine`s hij zijn blokken aluminium bewerkt? Dat is echt proffesioneel, zoiets willen we allemaal wel denk ik.

Het is een hele mooi link en zal hem in de gaten houden.

gr create
Sterker nog , waar zie jij aluminium :P, die man maakt zijn hele machine uit staal.
Hij maakt echt de creme de la creme.
So many projects, so little time.
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Een heel mooi project

Bericht door create »

Oeps,

het ziet er voor mij zo bling bling uit dat het niet anders kon dan Aluminum :lol:

toch beter opletten de volgende keer
Brunow
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 jan 2007 14:36
Locatie: BE
Contacteer:

Re: Een heel mooi project

Bericht door Brunow »

Idd net machientje! :shock: En ik kan hem maar gelijk geven. Zo'n speeltje kost bij de machieneboer al snel 1000€. Zelfbouw is wss wel goedkoper dan dat :)
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Een heel mooi project

Bericht door boutje »

Brunow schreef:Idd net machientje! :shock: En ik kan hem maar gelijk geven. Zo'n speeltje kost bij de machieneboer al snel 1000€. Zelfbouw is wss wel goedkoper dan dat :)
Als je echt de werk uren en het materiaal mee rekent ben je wel veel meer kwijt.

Wel een super mooie machine trouwens. 8)
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Een heel mooi project

Bericht door aanrip »

erikkate schreef:
create schreef:Dit is niet goed voor je om te lezen (hahaha)
Zie je met wat voor machine`s hij zijn blokken aluminium bewerkt? Dat is echt proffesioneel, zoiets willen we allemaal wel denk ik.

Het is een hele mooi link en zal hem in de gaten houden.

gr create
Sterker nog , waar zie jij aluminium :P, die man maakt zijn hele machine uit staal.
Hij maakt echt de creme de la creme.
Ja, deze man kent het vak en heeft inderdaad mogelijkheden, zoals weinigen die hebben. Laat je niet imponeren door het staal, dat is niet beter dan aluminium in het concept van een machine. Gietijzer weer wel. Eerlijk gezegd heb ik wel veel mogelijkheden, maar ik vind het belangrijker om met zeer geringe middelen en weinig geld iets leuks te bouwen. Een kennis van mij heeft met een vijl en een zaag een machientje gebouwd dat smoelt. De drivers heeft hij uit een kopieerapparaat gesloopt en de print op precies de goeie plek afgezaagd en opnieuw aangesloten. Dat dwingt heel veel bewondering af.
I like the smell of hot chips
erikkate
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 jan 2007 23:01

Re: Een heel mooi project

Bericht door erikkate »

aanrip schreef:
erikkate schreef:
create schreef:Dit is niet goed voor je om te lezen (hahaha)
Zie je met wat voor machine`s hij zijn blokken aluminium bewerkt? Dat is echt proffesioneel, zoiets willen we allemaal wel denk ik.

Het is een hele mooi link en zal hem in de gaten houden.

gr create
Sterker nog , waar zie jij aluminium :P, die man maakt zijn hele machine uit staal.
Hij maakt echt de creme de la creme.
Ja, deze man kent het vak en heeft inderdaad mogelijkheden, zoals weinigen die hebben. Laat je niet imponeren door het staal, dat is niet beter dan aluminium in het concept van een machine. Gietijzer weer wel. Eerlijk gezegd heb ik wel veel mogelijkheden, maar ik vind het belangrijker om met zeer geringe middelen en weinig geld iets leuks te bouwen. Een kennis van mij heeft met een vijl en een zaag een machientje gebouwd dat smoelt. De drivers heeft hij uit een kopieerapparaat gesloopt en de print op precies de goeie plek afgezaagd en opnieuw aangesloten. Dat dwingt heel veel bewondering af.
Dat over het aluminium tegenover staal ben ik niet met je eens. Maar inderdaad sommigen kunnen er wat van, en dwingen veel respect en bewondering af!
So many projects, so little time.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Een heel mooi project

Bericht door Arie Kabaalstra »

dankjewel jongens,


ik moet er bijna van blozen..( ik heb inmiddels een draadje geopend zodat jullie hier ook mee kunnen lezen)

laat je inderdaad niet intimideren door alle technologie die ik er op loslaat.. 't is niet meer dan mijn vak.. ik ben gereedschapmaker, en omdat ik een zuivere machine wil, slijp ik alles eerst vlak...

de keuze voor staal was voor mij voor de hand liggend, Staal is op mijn werk volop voorhanden, de koudgewalste strip die ik gebruik is nagenoeg spanningsvrij, dus hoef ik er niet al te veel aandacht aan te besteden om alles binnen 0.01 mm zuiver te krijgen. Gietijzer.. tja da's het mooiste natuurlijk.. maar dan moet ik een frame laten gieten om em later na te bewerken.. een frame uit losse platen is makkelijker op te bouwen/na te bewerken..
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Een heel mooi project

Bericht door Swets »

wou dat ik zon werkplaats tot mijn beschikking had....

Ik ben ook pas van werkgever veranderd, dus daar kan ik ook nog niet echt veel hobby-en

maar tis inderdaad een super mooie machine...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Een heel mooi project

Bericht door Arie Kabaalstra »

laat je niet teveel imponeren door die machine.. 't is dat ik door die VMC 800 lui geworden ben, maar er zit geen onderdeel in wat je niet netzogoed kunt maken met een conventionele freesbank..

die slijpmachines zijn eigenlijk niet meer dan de "kers op de taart".. met een conventionele freesbank, en een kotterkopje kun je 95% van de machine zo bouwen.. die laatste 5% zitten em in het slijpwerk.. en da's eigenlijk alleen maar het gevolg van het feit dat ik omwille van de compactheid de Runnerblocks van de Y-as IN de X-as geleidingen heb verzonken... waardoor de X-as geleidingen krom trokken, en ik die recht moest slijpen... neem je gewoon een iets hogere kolom, en schroef je de Runnerblocks onder de X-as geleidingen, dan is er geen vuiltje aan de lucht...

Ik zet de hele zooi nog wel een keertje netjes op tekening..
Gebruikersavatar
Rimpelsteeltje
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 jan 2007 23:06
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Een heel mooi project

Bericht door Rimpelsteeltje »

mooie machine ,,, maar ik had van een GAREEDSCHAPSMAKER toch wel een 6e as verwacht
tsja ... een kleinigheidje hou je toch .
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Een heel mooi project

Bericht door Arie Kabaalstra »

Rimpelsteeltje schreef:mooie machine ,,, maar ik had van een GAREEDSCHAPSMAKER toch wel een 6e as verwacht
een wat?? "GAREEDSCHAPSMAKER "??...

Laat ik het zo stellen.. ik bouw wat ik denk nodig te hebben.. wil jij een 6-assige machine?.. geen probleem, geef me een werkplaats, met een CNC Freesbank, een Draadvonkmachine, een slijpmachine, een Cad Station, en voldoende materiaal.. en ik bouw een machine waar ze bij DMG nog rooie oortjes van krijgen.. :D.. ( en nee... da's niet arrogant, da's zelfverzekerd.. ( check voor de gein ook even het 3d-scanner topic.. een beter, en makkelijker te maken ontwerpje voor een Touch-probe is in de maak... ))
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Een heel mooi project

Bericht door aanrip »

Gietijzer is in alle vormen en kwaliteiten te koop bij Elcas staal in Rotterdam. Kijk voor voorraad op internet. Gietijzer heeft uit oogpunt van glijeigenschappen, vooral in combinatie met staal, grote voordelen. Mijn 43 jaar oude Myford ML10 heeft een gehard en geslepen stalen hoofdas, die gewoon glijdend in een gietijzeren boring van de kop draait, Er is nog niet veel mis mee.
I like the smell of hot chips
Plaats reactie