Vierde as...beste keuze voor aandrijving

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7726
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vierde as...beste keuze voor aandrijving

Bericht door benkr »

Zou moeten kunnen, alleen gaat het wel het beste wanneer beide voedingen identiek zijn, nu bepaalt de minste van de twee het maximale vermogen.
Als het oude dingen zijn dan zal de maximale stroom beperkt zijn, die oude laptops waren niet van die grote stroomvreters, zelfs de voeding van een moderne laptop houdt wel op bij een Ampere of 5 a 6, terwijl de oude vaak maar 2 of 2,5A waren.
In serie schakelen is inderdaad + van de ene naar de - van de andere en dan beide overgebleven draden geven de dubbele voedingsspanning, aarde mag best bij elkaar, hangen in vrijwel alle gevallen toch helemaal los van de uitgang. Wel de uitgangsspanning goed meten voor je er wat mee gaat doen.
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Vierde as...beste keuze voor aandrijving

Bericht door pa3gmi »

Zoals Arie ook al aangaf een Harmonic drive is ideaal, als je er een kiest met een wat groter doorgaand gat is een lange as inspannen ook geen probleem.
De flex in zo'n ding is echt minimaal en het kruis rollager is meestal voldoende om het werkstuk stabiel en spelingsvrij te dragen.
Hier vind je er in soorten en maten.
http://www.ebay.com/sch/Electrical-Test ... nc&LH_FS=1

11507
11075




Groeten,

Rien.
MF_CNC
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 mar 2015 20:14

Re: Vierde as...beste keuze voor aandrijving

Bericht door MF_CNC »

Hallo ,

Ik ben in de toekomst van plan om 3D te gaan frezen met mijn CPU5A v1.02 4-as (ethernet) board van Eding CNC.
Daarom had ik graag wat bijkomende info .

Is het noodzakelijk dat er met een harmonic drive gewerkt wordt of kan het ook met 2 tandwielen (grooot/klein verhouding) en een tandriem ? welke verhouding moet die dan hebben ?
Is er een andere mogelijkheid om zonder harmonic drive te werken waardoor het goedkoper wordt en waarmee er ook geen backlash is ?
Laatste vraag .Hoe sterk moet de stepper motor zijn voor de 4de as ?

Alvast bedankt.
benkr
Donateur
Berichten: 7726
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vierde as...beste keuze voor aandrijving

Bericht door benkr »

Die voedingen inderdaad plus van de een naar de min va de andere, in serie dus, en je hebt 38V.

Alz je in die tandwielen een veer maakt die de speling er uittrekt dan heb je het zoals dat door de profs wordt gedaan.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vierde as...beste keuze voor aandrijving

Bericht door DaBit »

Of zo'n harmonic drive of even stijf alternatief noodzaak is hangt af van wat je ermee wil gaan doen. Met een 3mm bolkopje in een stuk hout of schuim van beperkte diameter pielen is toch wat anders dan een stuk staal van 300mm diameter omtoveren tot tandwiel.

Ik kan op de draaibank ook positioneren, daar gebruik ik een 16mm HTD5 riem voor met naar ik me herinner een 44T riemschijf op de hoofdas. Persoonlijk vind ik dat royaal niet stijf genoeg; met een 6mm frees in een stuk alu van 20mm rond gaat de oppervlaktekwaliteit al hard achteruit. Niet helemaal eerlijk, want de riem is langer dan je op een 4e as zou hebben, maar voor het idee voldoet het.

Zou ik een 4e as met tandriem bouwen, dan werd de riemschijf op de hoofdas een grote, 200mm diameter ofzo. Dan heb je met HTD5 zo'n 125 tanden, en een HTD5 tandschijf is te frezen met een normale 3-assige CNC-bank. Kopen kun je ze vast ook nog wel; ik meen dat 136T ook een standaard maat is.
Op de motor zou ik dan een relatief kleine schijf doen, 14-20T ofzo. Riem zo breed en kort mogelijk, en met staalgordel. Stappenmotor zou ik dan ook een relatief dikke kiezen (8-12Nm), niet omdat je veel kracht nodig hebt maar omdat een dikke stijver positioneert.

Al met al klinkt zo'n e-bay harmonic drive zo verkeerd nog niet. Doet een keer pijn, maar als je dan een fijn werkende 4e as hebt ben je dat ook zo weer vergeten. En wat die kost kun je deels weer besparen op je stappenmotor+drive (dan is een 2Nm NEMA23 motortje wel genoeg) en op de lagering die je dan niet hoeft te kopen.
Laatst gewijzigd door DaBit op 27 okt 2017 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
MF_CNC
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 mar 2015 20:14

Re: Vierde as...beste keuze voor aandrijving

Bericht door MF_CNC »

Halo Dabit,

Heeft u websites waar ik aan een goedkope prijs zo'n harmonic drive kan kopen ?
Welke verhouding moet die dan hebben ?

Mvg,
MF_CNC
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 mar 2015 20:14

Re: Vierde as...beste keuze voor aandrijving

Bericht door MF_CNC »

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Vierde as...beste keuze voor aandrijving

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nee, een Harmonic Drive is niet noodzakelijk, wel zo´n beetje de beste optie, vanwege het ontbreken van Backlash, en de grote vertraging, waardoor je veel koppel hebt.

Echter, met een goede wormkast, of een Tandrien kom je er ook.. Tandwielen kunnen ook, maar dan moet je wel een Anti-backlash overbrenging gebruiken, anders gaat de boel staan klapperen.

Hoe sterk je motor is, is één van de factoren van het hele verhaal.. hoe kleiner je vertraging, hoe sterker je motor moet zijn.. een 2Nm rechtstreeks gekoppeld, draai je met de hand nog om, een Wormoverbrenging heeft het voordeel dat het zeer veel kracht kost om "tegen de richting in" te draaien.
Met tandwielen, tandriemen en Wormkasten heb je het voordeel dat de motor niet recht achter de spindel staat.. zodat je met een holle as kan werken.. wel fijn als je met spantangen wilt werken
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vierde as...beste keuze voor aandrijving

Bericht door DaBit »

MF_CNC schreef:Halo Dabit,
Heeft u websites waar ik aan een goedkope prijs zo'n harmonic drive kan kopen ?
Welke verhouding moet die dan hebben ?
Mvg,
Geen idee, ik zoek Ebay af als ik zoiets zou willen hebben.
Kwa verhouding: 1:50 - 1:100 ofzo? Met 1:50 en een stappenmotortje kan het ding dan circa een rondje per 4 seconden doen. Voor de meeste toepassingen meer dan genoeg.

Kwa kosten: de leukere zijn aan de prijs. Maar tel ook eens de kosten op van:
- Hoofdas waar de klauwplaat oid op past (is evt wel te koop van kleine draaibankjes)
- Lagering van die as (2x kegellager)
- Huis waar die as+lagering in moet
- De prijs van 2 riemschijven+riem, tandwielen of een wormkast.

Dan valt de prijs van zo'n harmonicding nog best mee.

Verwacht je de 4e as maar incidenteel te gebruiken en komt het je niet op de laatste tiende graad nauwkeurigheid, dan kun je ook nog een verdeeltafel overwegen. Er zijn er zat die bij HBM een verdeeltafel gekocht hebben, daar een stappenmotor ipv een handwieltje op gehobbied hebben, en daar uiterst tevreden mee zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Vierde as...beste keuze voor aandrijving

Bericht door Arie Kabaalstra »

Er zijn er zat die bij HBM een verdeeltafel gekocht hebben, daar een stappenmotor ipv een handwieltje op gehobbied hebben, en daar uiterst tevreden mee zijn.
Ik heb een"gewone" haakse reductorkast gekocht bij DamenCNC, een V30.. Stappenmotortje eraan, asje van 14 mm gemaakt met binnendraad voor't klauwplaatje.. en presto!.. een Alu Voetplaatje eronder gemaakt om em zo op het bed te kunnen monteren en klaar.. er zit wat ruimte op ja.. ik heb de "standaard"versie, en niet de "reduced Backlash" versie.. wat merk je daarvan in de praktijk?.. gezien het geringe formaat van mijn werkstukken.. eigenlijk geen bal..

https://www.facebook.com/dumettiming/vi ... 659167549/

Afbeelding

en nu ik ook een "spantangen-opname" heb gemaakt, kan ik in die "pot" ook een cradle monteren (plaatje even in een ander tabblad openen.. 'k heb em momenteel niet kleiner)
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Vierde as...beste keuze voor aandrijving

Bericht door Sven »

Iguus maakt sinds kort kunststof harmonic drives:
http://www.igus.nl/wpck/18840/N17_13_02_RL_S
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
benkr
Donateur
Berichten: 7726
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vierde as...beste keuze voor aandrijving

Bericht door benkr »

Van die (haakse) vertragingskasten heb ik nog 2 stuks liggen, ik zal ze mee naar de CNCZone dag nemen, ik heb ze zelf zo'n twee jar geleden van een medeforumlid gekocht voor ik 40 Euro per stuk (plus verzendkosten) daar mogen ze ook weer voor weg, ik ga er toch niets mee doen, ik heb inderdaad een harmonic drive liggen voor een 4e as.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Vierde as...beste keuze voor aandrijving

Bericht door Arie Kabaalstra »

Sven schreef:Iguus maakt sinds kort kunststof harmonic drives:
http://www.igus.nl/wpck/18840/N17_13_02_RL_S
Leuk voor een klein pick and place robotje denk ik.. maar niet voor een CNC machine..
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Vierde as...beste keuze voor aandrijving

Bericht door pa3gmi »

Let op dit is geen Harmonic drive dit is een planeetwiel constructie van Harmonic Drive hierbij is de tandkrans juist iets te klein gemaakt, zodat de speling er uit is. Deze zijn iets flexibeler dan de Echte Harmonic Drive.
Plaats reactie