Vierde as...beste keuze voor aandrijving

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vierde as...beste keuze voor aandrijving

Bericht door benkr »

Nana hier van het forum had er een aantal, Ik weet niet of dat nog zo is, neem contact met hem op.
MF_CNC
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 mar 2015 20:14

Re: Vierde as...beste keuze voor aandrijving

Bericht door MF_CNC »

DaBit schreef:
MF_CNC schreef:Halo Dabit,
Heeft u websites waar ik aan een goedkope prijs zo'n harmonic drive kan kopen ?
Welke verhouding moet die dan hebben ?
Mvg,
Geen idee, ik zoek Ebay af als ik zoiets zou willen hebben.
Kwa verhouding: 1:50 - 1:100 ofzo? Met 1:50 en een stappenmotortje kan het ding dan circa een rondje per 4 seconden doen. Voor de meeste toepassingen meer dan genoeg.

Kwa kosten: de leukere zijn aan de prijs. Maar tel ook eens de kosten op van:
- Hoofdas waar de klauwplaat oid op past (is evt wel te koop van kleine draaibankjes)
- Lagering van die as (2x kegellager)
- Huis waar die as+lagering in moet
- De prijs van 2 riemschijven+riem, tandwielen of een wormkast.

Dan valt de prijs van zo'n harmonicding nog best mee.

Verwacht je de 4e as maar incidenteel te gebruiken en komt het je niet op de laatste tiende graad nauwkeurigheid, dan kun je ook nog een verdeeltafel overwegen. Er zijn er zat die bij HBM een verdeeltafel gekocht hebben, daar een stappenmotor ipv een handwieltje op gehobbied hebben, en daar uiterst tevreden mee zijn.
Ik heb dit even uitgerekend. Een Nema 23 2 Nm (hardware cnc) = 36 Euro . Een klauwplaat 100 nmm (HBM) = 60 Euro en ALu behuizing + 2 rollagers + as + plaat voor klauw montage = 50 Euro (Mag ik hebben van een goede vriend) dan zijn het enkel nog de 2 getande poelies + getande riem. Dus voor ongeveer 200 euro ben ik gesteld. Zou dit dan niet de beste keuze zijn want de stukken die ik wil maken zijn voornamelijk in hout en aluminium(alleen moet ik de verhouding dan nog weten van de 2 poelies) ?
MF_CNC
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 mar 2015 20:14

Re: Vierde as...beste keuze voor aandrijving

Bericht door MF_CNC »

benkr schreef:Van die (haakse) vertragingskasten heb ik nog 2 stuks liggen, ik zal ze mee naar de CNCZone dag nemen, ik heb ze zelf zo'n twee jar geleden van een medeforumlid gekocht voor ik 40 Euro per stuk (plus verzendkosten) daar mogen ze ook weer voor weg, ik ga er toch niets mee doen, ik heb inderdaad een harmonic drive liggen voor een 4e as.
Wat is de verhouding van die haakse vertragingskast ? Kan ik daar een Nema 23 2 Nm voor gebruiken en zit daar backlash op ?
Plaats reactie