Prul van de week (DoeHetNietZo)

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Prul van de week (DoeHetNietZo)

Bericht door keesfrees »

hugo stoutjesdijk schreef: . . .factor 25.4 . . .
en daar ga je alweer
je bedoeld natuurlijk 25,4
:)
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Prul van de week (DoeHetNietZo)

Bericht door Sven »

Nee, hier is het echt 25.4. Ik moest goegel spredsjiet gisteren op engels zetten, anders kon ik de . op het nummerieke gedeelte van mien toetsenbord niet gebruiken.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Prul van de week (DoeHetNietZo)

Bericht door keesfrees »

dan is dat in excel beter geregeld
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2441
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Prul van de week (DoeHetNietZo)

Bericht door hainjedaf »

Gelukkig zijn ze in de autoindustrie al een hele tijd over om metrisch....
Behalve die hobbyisten die nog een Leyland Tiger op de weg houden :)
(levert Iveco nog gewoon onderdelen voor)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Prul van de week (DoeHetNietZo)

Bericht door rkr »

wat die amerikanen vroeger wel goed deden: bouten en moeren een verschillende maat geven

hier wil je een M8 boutje en moertje aandraaien, en kom je aan met je ring-steeksleutel 13. je hebt wel 2x sleutel 13, maar aan 1 handvat dus je red het niet. zit er 12 aan de bout en 13 aan de moer dan kan het opeens wel want dat zijn 2 verschillende ring-steek sleutels

de chinezen lijken dit langzaam ook over te nemen, alleen zonder regelmaat, dus 12/13 12/14 en 13/14 worden gebruikt, zeer lastig.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Prul van de week (DoeHetNietZo)

Bericht door keesfrees »

hainjedaf schreef:Gelukkig zijn ze in de autoindustrie al een hele tijd over om metrisch....
Behalve die hobbyisten die nog een Leyland Tiger op de weg houden :)
dat doet me denken aan de zeldzame keer dat ik eens iets aan m'n hefruck liet sleutelen
ik heb daar speciaal een inch-sleutelset voor (en die ik anders ver weg stop)
die had ik die gozer laten zien
ik draai me om en dan sta-tie toch weer met z'n eigen sleutels m'n bouten rond te draaien ! !

en dan nog het verschijnsel van 6-kant of veel-kant doppen
ik had laatst een dopje nodig die ik alleen in veelkant had
bij de bouwmarkt enkel veelkant doppen, dus even door naar de automaterialen zaak, voor een paar euro een prima dopje
bij ringsleutels zie in eigenlijk geen 6-kant
op de een of andere manier heeft iemand ooit bedacht dat veelkant handig is, kan ook zo zijn, maar bij wat oudere bouten slaan die eerder door

maar ik dwaal af . . .
Laatst gewijzigd door keesfrees op 30 dec 2015 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Prul van de week (DoeHetNietZo)

Bericht door Arie Kabaalstra »

als een 12 kant dop of sleutel doorslaat.. dan had je de bout allang moeten vervangen...

Tegenwoordig zijn "Flankdrive" doppen en sleutels de standaard.. je pakt niet meer op de hoeken, maar op de flanken van de zeskant..

Waarom zoveel ringsleutels veelkant zijn?.. ga maar eens aan een Italiaanse auto sleutelen. .dan weet je het :)
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Prul van de week (DoeHetNietZo)

Bericht door keesfrees »

Arie Kabaalstra schreef:als een 12 kant dop of sleutel doorslaat.. dan had je de bout allang moeten vervangen...
O, zit dat zo, ik ga direct onder m'n auto liggen :->
Arie Kabaalstra schreef:Tegenwoordig zijn "Flankdrive" doppen en sleutels de standaard..
da's idd veel beter, maar dat de mensheid er zo lang over heeft gedaan om daar achter komen . . .
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Prul van de week (DoeHetNietZo)

Bericht door mostudio »

Als je nieuwe dingen wilt zien op gereedschap gebied kijk eens naar facom is te koop bij betere gereedschap zaken. Ze brengen veel nieuwgeheidtjes op de markt en levens lang garantie ja het kan echt nog! !! En het is echt geen kinzo.
Alles is goed van hun behalve de inbussleutels daar is maar een echt merk voor en dat is PB die buigen niet en draaid nooit dol maar let op ze breken af maar dan ben je zo extreem bezig als voorbeeld sleutel 6 mm pijp er op sleutel 180 gr verdraaien en gewoon terug komen.
Ja dit is dagelijkes kost voor me vast gerotte inbussen. Halv verrotgedraaide inbussen door eind gebruikers met goedkope sleutels die gaar gedraaid zijn en toch maar door gaan er mee.
Die sleutels mitter ik gelijk weg en geef ze een maal een sleutel van PB de volgende keer dat ik kom zie ik gelijk een set liggen van PB. Wel duur hoor zeggen ze ..rond de 60 euro. Vele jaren later ligt die set er nog steeds en zeggen ze als ik dit geweten had hadden we ze eerder aan geschaft.
Dennisvr
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mei 2015 10:30
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Prul van de week (DoeHetNietZo)

Bericht door Dennisvr »

Ik heb laatst een setje Facom inbussleutels gekocht. Tot dan toe had ik alleen maar van die goedkope action meuk gehad en ik vind dit al zo'n openbaring :shock:
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Prul van de week (DoeHetNietZo)

Bericht door clements »

Autoindustrie heeft ook rare eingen. Neem de bandenmaat. Diamter in inches, breedte in mm en hoogte in%. :shock:

En dan het verbruik in liter per 100km. Geen idee waar het handig voor is. Je moet altijd 2x rekenen.
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Prul van de week (DoeHetNietZo)

Bericht door audiomanics »

En wie rekent de KW's niet om naar PK's ...(of euro's naar guldens... 2,20371)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Prul van de week (DoeHetNietZo)

Bericht door Arie Kabaalstra »

nog leuker.. (in een Discovery programma gezien.. ) PoundFoot naar Euro per meter.. ECHT WAAR
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Prul van de week (DoeHetNietZo)

Bericht door spinningwheels »

Arie Kabaalstra schreef:nog leuker.. (in een Discovery programma gezien.. ) PoundFoot naar Euro per meter.. ECHT WAAR
Dat staat er toch ook voor gemiddelde vertalende typmiep pond per foot naar euro per meter.
Ben wel benieuwd klopte de uitkomst ook een beetje.


Trouwens die metrinch sleutels en doppen zijn er al heel lang, Heb volgens mij al 20 jaar zo,n setje.
Nadeel is wel dat omdat de sleutels aangrijpen op de vlakke kanten er wat vrije slag opzit,
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie