Nog een kleine houten portaal voor/door een beginner

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

arjanw
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:02
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Nog een kleine houten portaal voor/door een beginner

Bericht door arjanw »

DaBit had het ook over vrijloop, liet daarbij volgend plaatje zien
Afbeelding

in combinatie met jouw plaatje (die is gespiegeld? jouw plaatje zou je linksom/councter-clockwise draaien omdat het hoogste punt het snijdende deel is, toch?), is het dus een snijkant maken door een groef te slijpen, en dan tegenover de snijrand juist draad wegslijpen zodat er ruimte is voor de snijrand om te scheppen.

ook dat heb ik heel duidelijk niet gedaan ik dacht dat gewoon een brede groef daar wel voor zou zorgen.

Maar ook die tip zal ik vanavond (proberen) mee te nemen, danku
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Nog een kleine houten portaal voor/door een beginner

Bericht door assink »

Had ik destijds dat niet voor je gedaan?
Heb ook een methode gezien dat men 2 schalen van delrin om een heetgestookt stuk draadeind drukt.
Zo smelt het draadpatroon in je "moer" .
Dit is de zogenaamde "evanut" methode.
Daarna zul je er wel met een soort van tap doorheen moeten gaan denk ik.
arjanw
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:02
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Nog een kleine houten portaal voor/door een beginner

Bericht door arjanw »

assink schreef: 01 sep 2020 15:39 Had ik destijds dat niet voor je gedaan?
De spindels afdraaien, en het overgebleven stukje conisch tbv tap heb jij gedaan idd :)
Het ding telijf met de slijptol, dat was ik zelf, gisteravond dus :)

Ik ga vanavond nog een poging wagen maar heb inmiddels op aliexpress een tap gevonden.. die was er destijds nog niet (toen hadden we nog alleen ebay, waar die dan ook niet op staat).. Dus tenzij vanavond het miraculeus gewoon lukt ga ik die bestellen..
Er zijn wel meer onderdelen die nog uit china moet komen, en aan de electronica moet ik nog beginnen, dus echt haast heb ik niet.
arjanw
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:02
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Nog een kleine houten portaal voor/door een beginner

Bericht door arjanw »

Jeetje.. vrijloop dus.. wat een verschil

21554

Zoals beschreven, het randje tegenover de snijkant vlakgeslepen. Beetje bolling aan proberen te geven richting volgende snijkantje door gewoon iets minder lang te slijpen.

NIet eens heel lang me bezig geweest, ik denk ff proberen. Had er weinig vertrouwen in en al voorgenomen dat ik niet hele avond willen slijpen, dan maar op een chinese tap wachten..

Maar hij ging er zo door. 2 keer terug gehaald om de sleuven leeg te halen, maar 3e keer kon ik hem zo doordraaien. Laatste stuk op tap is gewoon vol draad en ook los stukje vol draad gaat er soepeltjes doorheen. 8)

Bedankt voor de tip en uitleg hungryarie, blijkt precies wat ik nodig had :lol:
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Nog een kleine houten portaal voor/door een beginner

Bericht door assink »

Kijk aan, top.
Met een beetje huisvlijt kom je een heel eind inderdaad.
Heb zo ook al menig schroefdraad gerepareerd/opgeschoond bij gebrek aan een tap.
Had je anders ook wel even geholpen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nog een kleine houten portaal voor/door een beginner

Bericht door DaBit »

Ik zag deze te laat, maar ja, dat dus. Verder druk op de tap blijven houden zodat-ie ook daadwerkelijk in het materiaal 'schroeft'.
De moeren van mijn 3D kitspuit doen het nog steeds uitstekend.

En in kunststof zal het misschien nog wel meevallen, maar de dikkere trapeziumdraden kosten echt ongelofelijk veel kracht om te tappen in een stukje messing of brons.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
JoepS
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Nog een kleine houten portaal voor/door een beginner

Bericht door JoepS »

Ik ben erg benieuwd naar hoe de kunststof moeren je gaan bevallen. Ik overweeg zelf 14x4 of 16x4 of misschien zelfs 16x8 voor een low-budget cnczone-portaalfrees, omdat ik meer vertrouwen heb in de nauwkeurigheid van de spindels van mfh, dan de goedkoopste 16x5 kogelomloopspindels van AliExpress. Die van mfh zullen waarschijnlijk ook minder zwieberen. Ik twijfel wel aan de levensduur van de zelfgemaakte moeren van bijvoorbeeld pom, wanneer je ook aluminium gaat frezen of hout op hoge snelheid. En of je met zelfgemaakte instelbare moeren bijvoorbeeld 0,01mm backlash kunt behalen en of de spindel dan nog wel lekker draait...
arjanw
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:02
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Nog een kleine houten portaal voor/door een beginner

Bericht door arjanw »

JoepS schreef: 02 sep 2020 22:54 Ik ben erg benieuwd naar hoe de kunststof moeren je gaan bevallen.
Ik denk niet dat ik de aangewezen persoon ben om een juist oordeel te vellen. Ik heb simpelweg geen ervaring met machines waarmee ik kan vergelijken. Maar bovenstaand DaBit is dat wel, en die is er tevreden over. Daarbij heb ik deze keuze gemaakt dus anders dan deze keuze kan ik ook niet adviseren :)
arjanw
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:02
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Nog een kleine houten portaal voor/door een beginner

Bericht door arjanw »

Mzo, dat was weer een avondje hobby'en

De stappenmoteren waren vandaag binnen gekomen.. ACT-Motor 23HS2442 waar via reichelt zowaar een torque grafiekje te vinden is. Niet dat ik die op waarde kan schatten :/

Dan ook maar aan het vastlagerblokje begonnen, daar hangt best veel vanaf dus eerst maares een poging kijken hoe het wordt.. sowieso maak ik ze niet eerder "definitief" vast dat ik de uitbestede moeren binnen en gemonteerd heb. Zoals de moer vast komt, bepaalt waar de spindels precies vallen, wat bepaalt hoe het lager uitgelijnd moet worden, wat bepaald waar dan ook de bevestigingsgaten moeten komen, moest 1 van de gaten ruimen/opnieuw doen

Eerst eigenlijk al versie 2 van van vastlagerblok, eerst getekend, dan geboord:
21556
21559
(in de plaatjes liggen ze bij de verkeere tekening xD)

Hier gaat eigenlijk al wat mis, het 30 mm gat voor de lagers zit niet netjes in het midden waardoor de overige lijnjes niet kloppen.. Het was een Proof of concept dus heb gewoon doorgebouwd. denk niet dat ik dit exemplaar ga gebruiken
Ook de nema23 gaten zitten niet perfect.. Het boren met 5 mm EN 20 mm op "dezelfde" plek lukt niet echt goed. misschien als ik in andere volgorde doe.

Richting de motor heb ik de boutkoppen verzonken, want in de machine ruimte boren is erg lastig (vs los ellementje wat onder de boorkolom valt).
richting de machinebevestiging kan dat niet want die klemmen ook de lagers, daar moet 18mm overblijven.

Maar dan zitten die boutkoppen in de weg voor de motormounts, duss het eerste freeswerk is een feit:

21557

Welliswaar met een dremel, de hand, en het grootste freesje wat ik kon vinden. Ik had dat ding ~ 20 jaar geleden eens gekocht om een plexiglass + ledjes glowing mousemat te maken, kwam nu mooi van pas :D

Alles met mekaar ziet het er dan zo uit

21558
het rechtse stukje hout is een placeholder, dat representeerd de wand van mn machine (voor zowel de x1 x2 y en z assen) met een 20 mm gat. (16mm draad geeft nog 2 mm stelruimte rondom).

Op zich leuk om het in elkaar te zien.. maar ik neem aan dat die uitlijning tussen spindel en motor zo niet kan?

Misschien moet ik accepteren dat ik het niet perfect krijg en juist wat ruimere gaten boren (6mm voor m5 boutjes), waardoor er stel ruimte komt. uiteindelijk komt het vast door het geheel aan te draaien (en moertjes bijten dan wel in hout, wat het goed op zn plek houd).

Oja.. weer wat geleerd: bij die stappenmotor is geen ruimte voor moertjes, ook niet voor kleine... Dat wordt dus nog een maatje binnenzeskantbout erbij xD
Laatst gewijzigd door arjanw op 12 sep 2020 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nog een kleine houten portaal voor/door een beginner

Bericht door DaBit »

JoepS schreef: 02 sep 2020 22:54 Die van mfh zullen waarschijnlijk ook minder zwieberen.
Nou, trapeziumspindels van mafaha/trapeziumdraad.nl zwieberen ook, dus daarvoor hoef je het niet te doen. Nauwkeurigheid zal eveneens aardig vergelijkbaar zijn; het enige waarbij ik dat kan controleren is de TR8x2 die ik op de Emco gebruik (met bronzen gekochte moer) en dat is geen significant verschil met Chai (ebay) 16x5 kogelomloop.
Ik twijfel wel aan de levensduur van de zelfgemaakte moeren van bijvoorbeeld pom, wanneer je ook aluminium gaat frezen of hout op hoge snelheid.
Definieer 'hoge snelheid'. Met 16x8 zal 5 meter/minuut opzich nog niet zo'n probleem zijn, maar 50m/min is erover. Verder kost snelheid je relatief veel (motor)vermogen. Dat is eigenlijk het grootste nadeel van trapeziumspindels; de efficientie is bij die lage spoed die wij gebruiken knap laag, en op hoge snelheden word dat er niet beter op.

Levensduur van de moer zou je nog wel eens positief kunnen verrassen. En als die dan toch versleten is (denk dan in jaren met hobbygebruik) dan is een verse zo gemaakt. Een setje verse UHMWPE moeren voor mijn 3D printer maken zou me geen uur kosten.
En of je met zelfgemaakte instelbare moeren bijvoorbeeld 0,01mm backlash kunt behalen en of de spindel dan nog wel lekker draait...
Ik denk niet dat je bij standaard trapeziumdraad voor 0,01mm backlash moet gaan. Als ik aan mijn duim moet zuigen dan is 0,03-0,05 realistischer. Nog niet verkeerd als je het mij vraagt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nog een kleine houten portaal voor/door een beginner

Bericht door DaBit »

arjanw schreef: 02 sep 2020 23:51 Op zich leuk om het in elkaar te zien.. maar ik neem aan dat die uitlijning tussen spindel en motor zo niet kan?
Eh, nee. Als je het zo doet is de levensduur van je koppeling heel kort...

(weet je wat trouwens best een aardige ultralowcost oplossing is kwa koppeling? Een stukje gewapende benzineslang)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
JoepS
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Nog een kleine houten portaal voor/door een beginner

Bericht door JoepS »

DaBit schreef: 02 sep 2020 23:57 Heel verhaal
Thanks, dan worden het toch kogelomloopspindels denk ik. Maak ik nog wel eens een topic over aan.
Plaats reactie