Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef:Ga je in de toekomst de probe nog een steppertje geven?
Dan heb je je eigen datron gebouwd :)
Heb ik iets gemist. :oops: :?:
Ooo, je bedoelt dat ie automatisch naar boven en beneden loopt. Zou ook met een luchtcilindertje kunnen.
DaBit schreef:dat idee van contactweerstand meten heb ik niet zelf verzonnen maar schaamteloos van meneer Renishaw gepikt.
@Arie :En die doet dan ook nog eens extra rekstroken in de stylus-montage. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door diepchess »

@Floppy

EMF zoals eerder gezegd staat voor electro-magnetisch veld.
Het balletje is nog niet bij je gevallen dat dit allemaal over electro-magnetisme ging?
Als je ergens stroom op zet en dat wordt afgenomen die stroom, dan veroorzaakt dat EMF velden.
Niet te verwarren met het aardmagnetisch veld.

In sommige gevallen dien je (meet/controle)apparatuur voor het EMF af te schermen, vooral als je dicht bij transformatoren/electromotoren komt dan zit je in een behoorlijk sterk veld.

Dat zal hier niet aan de orde zijn daar er overal genoeg ruimte tussen zit.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: Heb ik iets gemist. :oops: :?:
Ooo, je bedoelt dat ie automatisch naar boven en beneden loopt. Zou ook met een luchtcilindertje kunnen.
Ja, kan ook al en is zeker zo simpel. Magoed, laat het eerst maar eens allemaal werken, dan kan het daarna nog wel ooit mooier als de noodzaak er is. Al met al is het toch een nogal forse wijziging in de hele werkwijze. Tooltabel+radiuscompensatie, automatisch inmeten gereedschap, semi-automatisch aftasten referentiepunten..
@Arie :En die doet dan ook nog eens extra rekstroken in de stylus-montage. ;-)
In de duurdere series wel, en voornamelijk om van de lobben in de gevoeligheid af te komen (in de ongunstigste richting moet je 2 staafjes van de balletjes af tillen, in de gunstigste richting maar eentje. De hefboom verandert dus). Die lobben hebben een amplitude van toch bijna 0,01mm met hun teststylus van 6mm diameter en 50mm lengte. Als je kracht meet kun je wel mooi het schakelpunt overal in de circel identiek houden.

Maar in de 'normaal-gebruik' series gebruiken ze nog steeds 6 kogeltjes en 3 staafjes voor zover ik weet. Ze meten alleen de contactweerstand in plaats van dat ze het spul als schakelaar laten fungeren.

Offtopic: weet jij waarom ze geen capacitieve meetprincipes gebruiken (capacitief meten voor dummies)? Daarmee kun je vrij gemakkelijk met nanometer-resolutie meten (of wat lastiger met sub-nanometer resolutie) en 2 of 3 platen met laagje isolerend iets ertussen is vrij robuust zou ik zeggen..
Klinkt mij als ideaal in de oren om een taster van te maken, maar er zal wel een reden zijn dat ze dat niet doen...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door diepchess »

Dabit - gewoon even aan iemand die bij ASML zit/zat vragen. Die weten dat wel :)
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door hrscharft »

Ik kijk wel effe hoe het handmatig uitpakt (en ik vind 'm wat ver van de spilneus af zitten; heb ik aan de rechterkant een heel stuk waar ik niet kan komen met de probe), maar opzich is een kleine lineaire module gebruiken nog helemaal niet zo'n heel dom plan.
Afbeelding

http://link.marktplaats.nl/m917496621

Deze kwam ik van de week tegen is dat niet wat?
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:weet jij waarom ze geen capacitieve meetprincipes gebruiken (capacitief meten voor dummies)? Daarmee kun je vrij gemakkelijk met nanometer-resolutie meten (of wat lastiger met sub-nanometer resolutie) en 2 of 3 platen met laagje isolerend iets ertussen is vrij robuust zou ik zeggen..
Klinkt mij als ideaal in de oren om een taster van te maken, maar er zal wel een reden zijn dat ze dat niet doen...
Tsja, wie zou jij zijn ? :lol:

Maar ik kan me voorstellen dat het een history ding is.
Die kogeltjes is natuurlijk een lekker recht toe recht aan ding wat overal 'hard' in geinterfaced kan worden.
Ik bedoel dus direct in het PLC circuit.
Dat capacitief meten zal nu ook wel redelijk 'low cost' en 'klein behuisd' gemaakt kunnen worden, maar ik kan me voorstellen dat dat 30 jaar geleden nog een uitdaging was.
En als je eenmaal op een spoor zit gat je er niet snel van af.
Ik weet dat op m'n eerste baantje, we IR-gas analyse apparatuur bouwden, daar zat een sensor in met 2 kamers(gas gevuld, met een raampje aan 1 zijde), met een membraam er tussen, zodat drukverschillen in die kamers tot gevolg had dat de capaciteit tussen membraam en vaste plaat veranderde, en die capaciteit werd dan weer gemeten.
Maar ja dat waren iets duurdere analyzers, dan de gemiddelde uitlaatgas tester :mrgreen: .

Wie weet is het nu juist wel de ideale oplossing. Misschien es een concepje uitwerken? Kun je gelijk die ongelijkheid in verschillende richtingen oplossen, dat schoteltje hoeft niet perse op 3 kogeltjes te rusten. ( ook al is dat wel makkelijk )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Och, zoiets zou het dan wel worden, alleen heb ik ook een langere slag nodig dan 37mm. Maar dit soort dingen hebben ze niet een hand vol, maar een land vol.
Ik zie dat geintje met een luchtcylindertje nog wel een keer zitten. Druk op het knopje, taster zakt naar beneden, userinterface voor het tasten/nullen komt op. Userinterface voor het tasten/nullen wegklikken, taster gaat weer omhoog. Beetje over de top, maar grappig. :P

Nog mooier zou een draadloze zijn die heel mooi in de ER-conus valt. Ik vraag me stiekum toch wel eens ooit af hoe de herhalingsnauwkeurigheid zou zijn als je een vaste massief stalen prop in de vorm van een ER-spantang monteert in die spindel. Eigenlijk wil je die ook zonder moer op de plek kunnen houden, maar daar is wel wat op te verzinnen.
hugo stoutjesdijk schreef:Tsja, wie zou jij zijn ? :lol:


Iemand die ooit denkt dat-ie een geweldig idee heeft maar dat achteraf toch niet helemaal zo geweldig blijkt te zijn. :lol:
Dat capacitief meten zal nu ook wel redelijk 'low cost' en 'klein behuisd' gemaakt kunnen worden, maar ik kan me voorstellen dat dat 30 jaar geleden nog een uitdaging was.
Lineair meten wel. Maar 'verandert de capaciteit plotsklaps?' is nooit erg lastig geweest.
Nu tegenwoordig kun je wel gebruik maken van de berg elektronica die voor touchscreens ontwikkeld en geperfectioneerd is.
Maar ja dat waren iets duurdere analyzers, dan de gemiddelde uitlaatgas tester :mrgreen: .
Ja, maar dat zal 'm niet gezeten hebben in dat capacitief meten.
Wie weet is het nu juist wel de ideale oplossing. Misschien es een concepje uitwerken? Kun je gelijk die ongelijkheid in verschillende richtingen oplossen, dat schoteltje hoeft niet perse op 3 kogeltjes te rusten. ( ook al is dat wel makkelijk )
Nee, ik zou dan eerder een schoteltje van (veren)staal pakken met stylus in het midden en rondom gewoon vastgezet. Als die tastpunt wat raakt vervormt het schoteltje minimaal, en dat kun je capacitief best meten. Alles mooi IPX7 dicht en degelijk en in een kooi van Faraday. Is dat schoteltje homogeen dan is de tastkracht en dus de buiging van de stylus in alle richtingen gelijk. Moet je alleen nog wat verzinnen dat losbreekt voordat je boven de elastische vervorming van je schoteltje uit komt.

Volgens mij kun je zelfs het hele huis + membraan/schotel + stylusopname in 1 opspanning draaien als je je een beetje kwaad maakt. Dan is 'concentrisch' toch opeens ook makkelijk.

Hmm. Ik wil 48 uur in een dag :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door skillalot »

hrscharft schreef:
Ik kijk wel effe hoe het handmatig uitpakt (en ik vind 'm wat ver van de spilneus af zitten; heb ik aan de rechterkant een heel stuk waar ik niet kan komen met de probe), maar opzich is een kleine lineaire module gebruiken nog helemaal niet zo'n heel dom plan.
Afbeelding

http://link.marktplaats.nl/m917496621

Deze kwam ik van de week tegen is dat niet wat?
Ga eens een keer bij Kelders kijken in Boxmeer, kun je dat spul ook allemaal vinden, gaat weg voor kiloprijs daar.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: Moet je alleen nog wat verzinnen dat losbreekt voordat je boven de elastische vervorming van je schoteltje uit komt.
Ja, daar zit het addertje. ;-)
Misschien toch een extra 3 punten oplegging als losbreek functie. Als alles optimaal functioneerd kom je daar nooit.
Volgens mij kun je zelfs het hele huis + membraan/schotel + stylusopname in 1 opspanning draaien als je je een beetje kwaad maakt. Dan is 'concentrisch' toch opeens ook makkelijk.
concentrisch is toch helemaal niet spannend, als je em maar ijkt.
Hmm. Ik wil 48 uur in een dag
Wie niet. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: Misschien toch een extra 3 punten oplegging als losbreek functie. Als alles optimaal functioneerd kom je daar nooit.
Kun je ook buiten het stylusdeel maken, op de opname. 3 kogeltjes, 3 V-groeven, een magneetje en een touwtje opdat-ie niet naar beneden klettert.
concentrisch is toch helemaal niet spannend, als je em maar ijkt.
Nee, maar kwaad kan het ook zeker niet.

Vanavond nog even met die taster bezig geweest, en soms had-ie toch wat kuren. Ding maar eens uit elkaar geschroefd en schoongemaakt. Ondanks vergulde contacten toch troep op het punt waar kogeltjes en staafjes elkaar raken:

Afbeelding

Beetje poetsen, minuscuul beetje dunne olie op die contacten zodat vuil niet hecht en zich weg laat duwen, werkt weer uitstekend.

Probe-paneeltje doet het ook. X- en Y-richtingen gecalibreerd en me erover verbaasd dat er 3.82mm verschil tussen de offsetwaarden xplus/xmin zat. Achteraf logisch; balletje aan de stylus is 4mm en blijkbaar heb ik 0,09mm beweging nodig voor het ding schakelt. Nu de Z nog en de toolsetter activeren.
Laatst gewijzigd door DaBit op 25 jan 2019 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hmm. 0.09 mm. :cry:
Als je de tasterkogel diameter niet terugkrijgt, weet je ook niet of de vering aan alle kanten gelijk is. Weg nauwkeurigheid.
Ik begrijp al die constructies ook nooit zo goed. In het belangrijkste deel kunststof toepassen, wat veert en temperatuur gevoellig is, is natuurlijk vragen om ellende ( jij noemt dat gremlins )
Ik zou daar toch liever een stukje keramiek zien.
Ik begrijp dat macor niet makkelijk voor iedereen toegankelijk is (ook ideaal bij de constructie van extrusie kopjes voor 3D printers) Maar maak dat deel dan van aluminium, en probeer die 3 pootjes geisoleerd in 3 gaatjes te monteren.
Geanodiseerd aluminium isoleerd, of keramische busjes er tussen (stukje glasbuis)
Of kijk of er een isolerende montage mogelijk is ( misschien gewoon epoxy met glasbolletjes zodat het 'hard' is)
Eerlijk gezegd lijkt het mij lastiger om vergulde kogels te vinden. Vergulde pennen zijn er genoeg in al die dikke connectoren. :mrgreen:
Eigenlijk alleen een schijfje met 1 gat in het midden, en 3 gaten radiaal. Zo'n 4-5mm dik diameter 20mm. Misschien gewoon uit glas boren ?
Die vering moet toch echt in het µ gebied komen, en liever onder de resolutie van je meetsysteem.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door Sven »

hugo stoutjesdijk schreef:Misschien gewoon uit glas boren ?
Ik stem epoxy/quartz cement
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door janplastiek »

of uit hard weefsel, is toch veel stijver dan de meer gangbare kunststoffen, en met de gewone tools te bewerken
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Mjah, goed, nog even kijken welke kant het op convergeert. Die initiele calibratie is gedaan met een wiebelding in de spindel op een blokje aluminium dat niet heel mooi vlak was. Zal er ook wel een paarhonderdsten naast zitten. Uiteindelijk word er een stukje gefreesd en nagemeten; dat is wat uiteindelijk moet kloppen.

Ik heb het tastertje eigenlijk 'nodig' om een paar kunststofdelen af te tasten en in CAD te krijgen en toen ik de vraag stelde kreeg ik deze aangeboden en die voldoet zowiezo voor dat doel. Dat ik weer gelijk overboord ga als ik toch zo'n ding in m'n handen heb is de aard van het beestje. :mrgreen:

Dat kusntstof niet ideaal is voor zo'n ding klopt, maar dat het veel gebruikt word snap ik ook wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie