Lineaire geleiders smeren

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Lineaire geleiders smeren

Bericht door PaulBng »

Ik heb mezelf ( via dit forum :P ) een vetpomp aangeschaft.
Het einde van de slang past mooi over de nippels van de wagens. Maar als ik probeer er vet in te spuiten, komt het overal uit maar gaat de wagen niet in.
Iemand een idee? Is er zoveel druk nodig om dat kogeltje weg te drukken?
Het enige wat ik nog kan verzinnen is een buisachtig verloopstukje te maken, ipv die nipple....

Alle suggesties welkom!
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Lineaire geleiders smeren

Bericht door ruudpg »

Ik heb zelf onlangs mijn geleidingen ook gesmeerd, weliswaar met een handmatige vetspuit, maar toch.
Op een gegeven moment was bij mij de wagen volledig gevuld met vet en dan krijg je er gewoon niets meer bij, vet is vrijwel niet comprimeerbaar en als je op je vetpomp meer druk gaat zetten, dan blaas je alleen je keerringen/afdichtingen kapot.

Het kogeltje dat in een smeernippel zit heeft maar weinig druk nodig om te openen, het is tenslotte voornamelijk bedoeld om het vet binnen te houden.

Als je de vetpomp gebruikt als een centraal smeersysteem, dus met een vaste verbinding naar de diverse smeerpunten, dan is het minder gebruikelijk om er smeernippels tussen te hebben zitten.
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Lineaire geleiders smeren

Bericht door PaulBng »

Ik werk ook met een handvetspuit. Maar er gaat gewoon helemaal niets in... :cry:
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Lineaire geleiders smeren

Bericht door assink »

Misschien domme vraag, maar hou je vetspuit goed recht tov de nippel?
vox67
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: Lineaire geleiders smeren

Bericht door vox67 »

hoi hoi,

ik werk dagelijks met een cnc opdeelzaag, deze geeft zelf aan wanneer de boel weer gesmeerd moet worden, de geleidingen die daar in zitten kan ik gewoon doorspuiten met een normale handvetspuit, als hij vol zit komt de rest er vanzelf uit zetten.
de afdichtingen moeten vuil buiten houden, maar mijns inziens moet er van binnen naar buiten gewoon het vet er uit geperst kunnen worden.
grtz
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Lineaire geleiders smeren

Bericht door audiomanics »

De slang van de vetspuit moet wel met enige kracht op de vetnippel gedrukt worden, dan zal, als hij er min of meer recht opgehouden wordt, de zaak keurig op elkaar aansluiten en gaat het vet langs het kogeltje.
Je moet dan wel eerst een soort van klik voelen als je 'm er op drukt.
In dit plaatje zie je hoe het ongeveer hoort te zitten:
Afbeelding
Je kunt eventueel ook even met een sateprikkertje eens kijken of het kogeltje ook wel los zit, maar ik denk dat je het bij alle nippels hebt en het dus waarschijnlijk niet aan de nippels ligt maar aan de wijze waarop jij die kop er op drukt... (of er zit een barst in die kop..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Lineaire geleiders smeren

Bericht door PaulBng »

Dank voor alle suggesties.
Ik ga eerst eens de nipple van de wagen afschroeven en kijken of ie het dan doet...
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Lineaire geleiders smeren

Bericht door PaulBng »

Probleem opgelost.
De "koppelingen" die erbij zaten bleken bij nader onderzoek niet zo identiek als op het eerste gezicht.
De andere koppeling gaf geen problemen....
Hoog "oops" gehalte.
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
cocobolo
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 jul 2008 17:01
Locatie: Apeldoorn

Re: Lineaire geleiders smeren

Bericht door cocobolo »

Ik lees dat jullie allemaal vet gebruiken. Ik gebruik geen vet maar een dunne olie die ik op de hi-win lineaire rails smeer en laat de machine er dan wat overheen joggen. Is daar iets op tegen?
Ik heb geen problemen hoewel ik bijna iedere keer dat ik iets maak ook tegelijk smeer. Ik heb wel vet op de tack-and-pinion rails (zo'n zware getande rail).
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Lineaire geleiders smeren

Bericht door skillalot »

Schrapen je schrapers van je lineaire karretjes die olie niet gewoon vrolijk voor zich uit, waardoor er niks van de olie op de kogels terecht komt???
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Lineaire geleiders smeren

Bericht door Arie Kabaalstra »

't merendeel van die olie zal inderdaad wel door de schrapers worden weggenomen.. maar als ik de machine langere tijd stil moet zetten.. olie ik de geleidingen wel in.. om roest te voorkomen.. dus kwaad kan het niet.. maar als smering is het eigenlijk niet voldoende..

de schrapers houden op hun beurt ook de smering binnen.. daarom Vet erin.. dat blijft beter kleven..
Plaats reactie