Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

mostudio schreef:Ik weet niet wat je bedoelt bedoel je de afdichting?
Daar moet je niet opletten dat zegt niets.
Met de open kant bedoel ik de kant waar de buitenring het dunst is, de diameter van de binnenkant het kleinst.
mostudio schreef:Als je naar de buitenring van de lager kijkt zie je een brede kant en een smalle kant
De twee brede kanten tegen elkaar zetten dat is het loopvlak van de kogels .
Is dat dan wat je de X-configuratie noemt? Als je de smale kanten tegen elkaar zet krijg je immers een 'O' als je dat op doorsnede tekent.
mostudio schreef:Kijk eens naar een doorsnede tekening van een hoekkontactlager dan zie je wat ik bedoel en je ziet dan gelijk in welke richting hij de kracht kan opvangen
Een hoekcontactlager kan in één richting axiale krachten opvangen. Als je er twee gespiegeld tegen elkaar zet, kunnen beide richtingen worden opgevangen. Maar dat 'gespiegeld tegen elkaar' kan op twee manieren: de O- en de X-configuratie. Welke heeft de voorkeur?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door audiomanics »

Als je goed naar een hoekcontactlager kijkt zie je dat het midden vaak iets uitsteekt tov de rand, aan de zijde waar de lagerkrans het breedst is. Dus als je de lagers met de smalle zijde tegen elkaar zet, hebben de middenringen iets ruimte. Door die twee naar elkaar toe te drukken haal je de speling er uit. Dit is dan de ><-configuratie.
Als je de speling er uit moet halen door juist de buitenringen naar elkaar toe te drukken, dan werkt alleen een <> opstelling..
Met gebruik van shims kan je de boel andersom gebruiken.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik vind het nogal verwarrend worden. Terwijl het toch met een plaatje erbij direct logisch en verklaarbaar is.
Maar dat kunnen ze bij SKF beter.
http://www.skf.com/mena/products/bearin ... index.html
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Ha, dat plaatje is duidelijk! Dank Hugo.

Ik heb net nog eens goed geprobeerd. In beide configuraties houdt ik zo'n 0,3 mm axiale speling over met die opsluitmoer en de bijbehorende bussen strak gedraaid. Die moer strak of niet strak maakt niet uit voor het gemak waarmee ik die as kan ronddraaien. Mijn conclusie is dan ook dat er iets speling overblijft in het lagerblok als ik de afdekplaat erop heb geschroefd. Ik koop morgen een bosje shim-ringen bij een lagershop op het industrieterrein hier. Zij verkopen ze per stuk! :P
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Frees gerepareerd.
Lucht frezen lukt nu op 2x de snelheid 5m/min (dat ging laatst zelfs verkeerd). En toen ging het fout op de Y- ipv. de X-as (stepper stallt). Ik heb het freesprogramma (spoilboard vlakken) nu zonder problemen doorlopen.

De oorzaken en oplossing:
1 - speling op het vast-lager van 1 KO-spindel (weggewerkt met shim ringen)
Eigenlijk een gevalletje chinese lagers. Zowel in back-to-back- als in front-to-front-opstelling van twee hoekcontactlagers hield ik 0,3 - 0,4 mm speling op de buitenkooi. 0,4 mm shim-ringen ertussen en moer op de KO-spindel aandraaien tot iets voor het punt dat die spindel voelbaar zwaarder ging draaien
2 - een slippende pulley voor de tandriem overbrenging:
met de dremel een vlakke kant aan alle assen gemaakt, en de pulley's weer vastgezet,
3 - mogelijk wat lineaire lagers die een heel klein beetje uit lijn stonden
Ik merkte dat doordat de brug, als hij helemaal los stond, iets scheef stond. De Y-as stond niet haaks op de X-as (0,2 graden). Ik heb de bouten van de lineaire X-as lagers van de brug even iets los gedraaid, toen de brug recht gezet. Na iets wiebelen bleef hij netjes op z'n plek staan. Steppers weer bekrachtigd (dan blijft hij op z'n plek) en de bouten weer aangedraaid. Alles nogmaals nagemeten. Perfect (voor mij).

Nog bedankt voor alle adviezen en meedenken.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Vandaag flink wat hout gefreesd.
Na enige tijd (2-3 uur) stallt de machine opeens weer op de X-as.
De acceleratie iets teruggezet en de max snelheid.
Toen liep hij weer goed.
Vanavond verder gegaan met frezen.
3 uur later stallt hij weer.
??? Hoe kan dat nou????
Steppers gevoelt. Die waren flink warm. Ik kon er niet de vinger 1 seconde ophouden.
Het was natuurlijk ook lekker warm in de garage: 24 gr C, van 2 stofzuigers (vacuüm en freesstof afzuigen).

Te heet? Zouden de motoren te heet worden?
Iemand ideeën?
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Ik heb toch weer stall op de steppers (wel pulsen ontvangen maar geen stappen zetten). Zie ook (heel) oude berichten hiervoor. Het gebeurt ALLEEN op de X-as, en lang niet altijd. Het kan zomaar pas na 30 min frezen optreden.

Nog even de configuratie:
- edingCNC
- Nema 23 steppers 3Nm (425 oz in) 4,2 A
- drivers DM542A
- voeding 720 W, 48 V, geregelde voeding

2 steppers op X, elk aparte driver, aangesloten op de X-uitgang van het EdingCNC-boardje. Steppers zijn gekoppeld dmv. tandriem.

Ijlgang 75 mm/s (4500 mm/min), acceleratie 65 mm/s^2 (3900 mm/min^2).
Bij een acceleratie van 55 mm/s^2 (3300 mm/min^2) lijkt het niet te gebeuren (.
Als ik hetzelfde object in de lucht frees (z=0 50mm hoger leggen) en het X- en Y-portaal uit alle macht met de hand probeer tegen te werken (freeskracht-simulatie?) loopt hij er als een zonnetje doorheen (een paar minuten dan, het hele freesprogramma duurt 1:30 uur.

Mijn vraag:
Zijn ijlgang 75 mm/s en acceleratie 55 mm/s^2 normale waarden of lijkt die acceleratie inderdaad te hoog. Ik lees hier wel eens over acceleraties van meer dan 100 ..., of stel ik nu irreële eisen?

Gr. Dirk.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DaBit »

Ik vind 65mm/s^2 zelfs een hele lage acceleratie. Dan is je machine een ruimte seconde bezig om om ijlgang uit te komen.

De snelheid daarentegen: 75mm/s = 900rpm van de stappenmotor met een 1:1 gekoppelde motor op een 5mm spoed spindel. Dat is wat aan de hoge kant voor 3Nm motoren op een 48V voeding.
Verder kun je de stepperstroom eens verlagen naar 70% van wat je nu hebt. Voor hogere toerentallen wil dat wel eens helpen.

Reduceer de maximale lineaire snelheid eens tot 40mm/s, en gooi de acceleratie eens omhoog naar pakembeet 250-750mm/s^2. Eens kijken wat dat doet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Thnx! Heerlijk, zo snel antwoord! :P
Vanavond eens proberen.

Edit:
Nu ik er nog eens wat over nadenk, je adviseert de max lineaire snelheid te reduceren tot 40 mm/s.
Tijdens de ijlgang treedt dit aleen nooit op, wel tijdens het frezen zelf.
Maar het frezen doe ik altijd op 2000 mm/min (41,67 m/s).
Dat is nagenoeg de snelheid die jij opgeeft.
Geldt je advies dan nog steeds, of wordt het verhaal dan anders?
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Dit weekend flink aan het testen geweest. Om tijd te besparen heb ik alleen lucht gefreesd. Om de freeskrachten te simuleren heb ik op de cruciale momenten stevig aan de X en Y gehangen (tegenwerken).

Gewoon 2,5D werk, wat ik tot nu toe gedaan heb, gaat goed. Maar in een 3D klus zitten een aantal bewegingen waar de machine moeite mee had. Tot ergens midden deze week 'stallde' de x-as dan: wel pulsen ontvangen, maar niet bewegen, om dan weer door te gaan. Het gevolg: de oorsprong van de X-werk-as was zo'n 10-15 mm verplaatst. Sinds gisteravond is die verplaatsing gereduceerd tot 0,2 mm.
Het stappenverlies treedt steeds op, op een punt waar de frees een 180 gr. 'bocht' maakt met een radius van een paar 10de mm (er zit één hoek in van op het oog zo'n 145 gr).

Het stappenverlies is tot nu toe alleen op de x-as opgetreden!

Wat heb ik gedaan:
- ijlgang is nu 3000 mm/min (was 4500) (voor mijn gevoel heeft deze aanpassing niks opgeleverd, tijdens het frezen wordt het niet gebruikt, het heeft nooit tot een stappenverlies geleid),
- freessnelheid is nu 1500 mm/min (was 2000),
- acceleratie is nu 400 mm/s^2 op de x-as (dat was 65) en 450 mm/s^2 op de y- en z-assen. (600 mm/s^2 werkt helemaal niet meer, dan stallt de x-as al bij de start vanaf home-positie)

Vragen:
- lijkt die freessnelheid passend voor mijn machine, of nog steeds te hoog? Ik frees tot nu toe alleen hout, soms tropisch hardhout, meestal multiplex of balsa.
- is het verstandig om de maximale snelheid en acceleratie voor alle assen gelijk te definiëren, of mogen die zonder enig probleem verschillen van elkaar?
- is de LAF-instelling nog van invloed? Deze staat tot nu toe op 90 gr. Zou 60 gr zin hebben?

Gr. Dirk.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door Sven »

Ik weet niet of dit al genoemd is maar klopt je machine mechanisch gezien helemaal?

Ik had met mijn vorige machine ook gedoe met een stallende x-as. Op een gegeven moment een rammellaar op de motor gemaakt om resonanties te proberen te verminderen, zie viewtopic.php?f=9&t=6480&hilit=demper

Daarna tijdenlang geen gedoe gehad tot er opeens wel weer problemen opdoken.
Na veel speurwerk bleek dat de spillen voor de x-as het portaal raakte waar ze er doorheen gevoerd werden (60x60x4 mm koker).
Het gat was gewoon niet groot genoeg!

Na uitvijlen was het gedoe weer voorbij.
En zo zijn er bij enthousiaste zelfbouw veel dingen waar je ongemerkt de mist in kan gaan wegens gebrek aan kennis.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Ik neem aan dat jij met 'spillen' de kogelomloopspindels bedoelt.

Ik vind het een goede suggestie. Ik ga er naar kijken.

Alhoewel ik mijn twijfels heb. Toentertijd heb ik heel veel aandacht besteed aan de afstelling. De boel liep toen zo soepel als een knikker over een glasplaat, en er is sindsdien niets meer aan gewijzigd. De KO-spindels kunnen niet aanlopen, want het enige dat dichter dan 20 mm in de buurt komt zijn de los- en vast-lagers en de KO-moer. En dat hoort zo. Maar ... als er geen andere reacties komen die minder werk in houden (loshalen ....) zal ik daar nog eens goed naar kijken.

Gr. Dirk
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Hmmm ... in een van de vastlagers van mijn x-as zit een hoekcontactlager waar een kogel ontbreekt. :cry: :evil:
Vast heimwee naar China gehad. Maar nu zoek ik een vervangend lager, en die vind ik niet.
Buitendiameter = 28 mm
Binnendiameter = 12 mm
Breedte = 8 mm
Wie weet een nummer of webshop?

Gr. Dirk
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door Ballegooijen »

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie