Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Goed, de machine loopt, de eerste freesklusjes zijn achter de rug.
Toen had ik een tijdje geen tijd, maar nu de puntjes-op-de-i.

Vanmiddag heb ik de ondersteunde lineaire geleiders gericht.
Mbv. een recht stuk verenstaal (1000x20x2 mm). Het stuk verenstaal was recht, uitgemeten tegen de zijkant van een geslepen granieten aanrechtblad. Die heb ik op z'n lange smalle zijkant op de (ondersteunde) lineaire geleiders gezet. Aan de hand van de lichtspleet kon ik zien waar de X-as naar beneden afweek. Vervolgens wat los gemaakt zodat ik er pakketjes van alu-folie onder kon leggen. Dan weer vastdraaien en meten. En vervolgens het hele riedeltje een aantal keren herhaald, totdat ik nergens meer een lichtspleet kon ontdekken.
Conclusie: beide X-assen zijn nu recht (ik denk < 0,05 mm). Ruimschoots voldoende voor mijn doeleinden: balsa, triplex, MDF en schuim (XPS) frezen voor de modelvliegerij.

Daarna heb ik met de waterpas gecontroleerd of ze niet ongelijk van hoogte zijn, en niet scheluw.
De libelle zat keurig midden tussen de streepjes. Dus waterpas.
Vervolgens mbv. stukjes alu-folie aan één kant onder de waterpas tot de bel exact een lijntje raakt. Dan geheel over de X-assen verplaatsen. De verplaatsing van de bel was minder dat de dikte van het lijntje. Dus niet scheluw.

De volgende test: hoe horizontaal lopen de Y-as geleiders tov. de X-as geleide rails? :shock: :oops: D'r zit tussen beide uiteinden 0,5 mm verschil! :evil: De oorzaak ook al snel gevonden: de brug is recht, en de rails zitten met precies die 0,5 mm verloop tov. van de bovenkant.

Nu het dillemma: aanpassen van de Y-as-geleiders kan maar is erg lastig. Ik kan natuurlijk ook gewoon het bed (MDF met epoxy geïmpregneerd) vlak frezen. Het ligt dan 0,5 mm over 480 mm scheef, maar parallel aan de Y-as.

Graag jullie mening?!

Gr. Dirk.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door audiomanics »

Als je van een rechthoek (Y-Z in jouw geval) een zijde laat zakken, dan blijven alle zijden nog steeds parallel lopen met hun overstaande.. Maar een rechthoek is het niet meer...
ERGO:......... je voelt 'm al aankomen zeker?
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Gisteravond toen ik dit verhaal opschreef, twijfelde ik al. Maar ik kon niet de vinger op de zere plek legen.
Bedankt. Ik weet nu waar het zeer doet. :mrgreen: :oops:
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Ik heb onlangs de boel zo goed als ik mogelijkheden heb recht gemaakt.
Nu ben ik de afstanden in het XY-vlak aan het ijken door met een freesje (bijna naaldvormig, van 0 tot 18" over 20 mm lengte) een paar gaatjes in het spoilboard te 'prikken'. Die zijn 0,3 mm diep.
XY-coördinaten van die drie punten zijn:
1 = (0,0)
2 = (950,0)
3 = (950,450)

De afstand van 1 --> 2 is volgens de (stalen Stanley) rolmaat 948 mm (hart op hart stip/lijntje)
De afstand van 2 --> 3 is op die manier 447,4 mm (die 4 is op het oog geschat, net niet precies midden tussen 2 lijntjes).

We hebben met z'n tweeën gemeten. De een houdt de 100 mm precies hart op hart tegen het puntje, de ander leest af, en uiteraard weer 100 mm eraf getrokken. Nauwkeuriger kan ik, over zo'n afstand, niet meten (voor wat ik weet).

Vraag-1:
Wat is volgens jullie betrouwbaarder:
- de spoed van de KO-spindel (5 mm volgens Chai),
of
- de rolmaat?

Vraag-2:
Uitgaande van de spoed volgens Chai, en mijn micro-steps-instelling op de drive, had ik in de setup van USBCNCgezet 320 steps/mm. Als we de rolmaat als betrouwbaarste aannemen, zou dat dan moeten worden :
X-- 950/948*320 = 320.6751 steps/mm
Y-- 450/447.4*320 = 321.8596 steps/mm
Mee eens?
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door keesfrees »

uit het archief :
viewtopic.php?f=38&t=11357&
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DirkSchipper schreef: Vraag-1:
Wat is volgens jullie betrouwbaarder:
- de spoed van de KO-spindel (5 mm volgens Chai),
of
- de rolmaat?
Als er in die rolmaat een II in een ovaal staat, dan zou ik die rolmaat maar vertrouwen.
http://www.gratech.nl/files/4/Klassen---overzicht_1.pdf
( de meeste rolmaten hebben dat wel, of het moet een heel goedkoop relatie geschenk zijn geweest )

12127

Het is dus raadzaam een korte rolmaat te gebruiken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

LOL
Die lip/'haak' aan het begin van de rolmaat kan verschuiven, ter compensatie van binnen- of buitenmaats meten. Hij verschuift altijd precies 1 mm. Ik dacht altijd dat die "1" daarvoor staat. :shock: :oops: :lol:

Het is een stalen Stanley van 5m. Ik vertrouw hem.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door benkr »

Waarom meet je niet met een schuifmaat?
Ronde pen in je freeshouder, schuifmaat vastzetten, pen tegen bewegende bek, schuifmaat nullen, 100mm verplaatsen (zodat de frees (pen) de schuifmaat meeneemt) en schuifmaat aflezen.
Uiteraard de schuifmaat goed parallel aan de bewegende richting fixeren.
En als je een grotere schuifmaat hebt dan kun je dit tot veel verder doen, neemt de nauwkeurigheid alleen maar toe.
Heb er eentje tot 500mm en een tot 1000mm.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Ik heb een schuifmaat tot 150 mm. Daar meet ik nu geen verschil mee.
En met de rolmaat van puntje naar puntje (hel spits freesje) over 950 mm kan ik geen afwijking meer zien. en 0,2 mm naast het lijntje zie je.

Morgen eens kijken hoe (on)haaks de X- en X-assen zijn tov. elkaar.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Ik heb net eens de backlash op X gemeten.

Dat heb ik gedaan met zo'n meetklok met een bewegende/schuivende pen (kweenie hoe dat echt heet).
Die zou 0,01 mm kunnen meten.

Ik ben onzeker over wat ik meet.
bij start staat de klok op 0
dan beweeg ik 50 mm in X, staat de klok op -0,04 mm (consequent)
Dan weer 50 mm, daarna staat de klok weer keurig op 0

Is hier nou sprake van backlash of niet?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door audiomanics »

Ik weet niet wat je meet, maar als je 50mm verplaatst in een richting, dan zou je gewoon 50mm moeten meten(?)
Een eenvoudig manier, er zijn er meer, is om de machine één kant op te bewegen, dan de klok er tegen aan te zetten en dan met de minimale jog stand de andere kant op te bewegen. Op je display zie je dan je teller oplopen. Je stopt zodra de klok gaat bewegen. Zo kun je, als voorbeeld een afstand van 0,8mm bewegen voor de klok beweegt. Dan is je backlash 0,8mm. Dat is natuurlijk buitensporig veel, maar het is een voorbeeld.
Het kan best zijn dat als je 0,01mm de andere kant op beweegt dat je klok meteen meebeweegt. Dan heb je geen backlash..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Ik heb zoiets gebruikt:
Afbeelding

Schaalverdeling 0,01 mm
nauwkeurigheid 0,02 mm
meetbereik 60 mm
Volgens de opdruk.

Ik heb dat ding horizontaal op een plak staal (300 mm diam., 30 mm dik, goed zwaar) geplakt met dubbelzijdige tapijttape. Dat op het werkblad gelegd, tegen de frees aan bijna helemaal ingedrukt. Schaal op nul.
50 mm weg bewegen in X-richting, de meter staat op 49,96 mm
50 mm terug, de meter staat op 0,00
10 stapjes à 1 mm weg bewegen: 0,96 / 1,96 / 2,96 / 3,96 / ....
10 stapjes terug: ... / 3,00 / 2,00 / 1,00 / 0.00

De waarden die ik hier opgeef zijn gemiddelden, maar de echt gemeten waarden (edit: de afwijking op deze meetwaarden) wisselen tussen max. -0,005 en +0,005

De meting is onbelast gedaan.
Laatst gewijzigd door DirkSchipper op 06 jul 2016 09:26, 2 keer totaal gewijzigd.
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door mostudio »

Zo als ik zie heb je 0.04 mm backlach.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Ik heb die frees natuurlijk niet voor niets gebouwd. D'r moet natuurlijk ook iets gemaakt worden. Het is uiteindelijk gewoon een soort complexe en dure hamer. :mrgreen:

Ik neem aan dat bekend is dat ik "iets met vliegtuigjes doe". Preciezer: RC-zweefvliegtuigen.
Samen met een vriend hebben wij alweer een tijd geleden een groter zwever ontworpen. 5m50 spanwijdte.

De romp wordt gemaakt middels een eenmalig te gebruiken mal uit schuim. Die wordt gefreesd, een negatief dus, rechtstreeks in schuim.
De romp is 2m15 lang.
De mal wordt gesplitst door een horizontaal vlak.
De boven- en onderhelft zijn elk weer in 3 delen gesplitst omdat mijn frees 'zo klein is'. ;-)
Het totaal bestaat dus uit 6 stukken.
In de onderstaande afbeelding zie je de romp in de mallen zitten (ik heb de bovenste 3 mal-delen transparant gemaakt).

Afbeelding

Hieronder de eerste gefreesde delen.
Je ziet van de bovenkant (transparante deel uit bovenstaande afbeelding) het achterste en middendeel.
De afbeelding van het voorste deel is net ruw gefreesd, en ligt nu te finish-frezen (ruw- en finish-frezen duurt ± 3 uur per blok).

Er zit schot in! :P :P :P

Afbeelding

Afbeelding
Je ziet hier 2 foutjes van mij in de programmering en positionering. :oops:
Die komen in de andere blokken niet meer voor.
Het is voor mij ook een enorm leerproces. :mrgreen:

Afbeelding

Later vandaag zal ik nog een foto van de 3 delen plaatsen.[/quote]
Plaats reactie