Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

http://www.skf.com/group/products/beari ... index.html
Eerst stap-1: ik kwam uit op Grease.
Dan stap-2: "selecting a suitable grease"
Daar kwam ik uit op regel-9 LGLT2
DaBit schreef:Ik zou 'm met dat verse vet rustig een half uurtje 3000rpm laten lopen en dan 5 minuten per stap (van 3000rpm ofzo) omhoog terwijl je controleert of je lagers niet te warm worden. Met draaiende koeling uiteraard, want dat heb je normaal ook.
1. Wat noem je warm?
De spindel wordt met draaiende motor hooguit handwarm.
2. Controleren met lopende koeling of de lagers warm lopen kan ik niet. Hij zit dan helemaal dicht! :cry:
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Via via kom ik weer eens op dit draadje. Ik zie dat ik de afloop niet heb beschreven. Bij deze alsnog ....

In mijn Spindel zitten drie hoekcontactlagers:
- 2 grote aan de onderkant
- 1 kleine bovenaan


16211


De configuratie is een beetje bijzonder. De twee grote onderaan zitten niet in een <> of >< opstelling, maar zo >> (of zo je wilt zo <<)
De bovenste zit t.o.v. de onderste 'tegengesteld'.
De hele set zit dus zo: < ---- >>
16214


Het 'vervelende' geluid bij >20.000rpm verdween pas nadat ik die moer bovenaan veel strakker had aangedraaid dan ik gevoelsmatig voor gezond hield. Maar ja, wat zegt mijn gevoel (van een automatiseerder). :mrgreen: ;-)
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Ik heb mijn frees nu een paar jaar in gebruik. Eigenlijk ben ik best wel tevreden. Hij doet wat hij voor mij moet doen met voldoende nauwkeurigheid.

Maar ... (altijd een maar) heel soms (minder dan 1x per jaar) doet ie raar. Wat? Ik ben aan het frezen, lange klus, meer dan 3 uur. Bijvoorbeeld meerdere contouren of een grote (3D) pocket uitfrezen. En opeens wordt het traject verplaatst. Alsof de werk-oorsprong (X=0, Y=0) wordt verplaatst. Vervolgens ragt de frees ergens ongenuanceerd door het werkstuk. Vaak ook een gebroken frees ...

Een enkele keer was dat te relateren aan het aanschakelen van een lamp (TL/Spaarlamp) door mijzelf in mijn werkplaats. Andere keren niet, maar ja, ik ben niet de enige in huis die een lamp aan/uit mag doen ...
N.B. op die ene keer na weet ik niet zeker waar deze storing vandaan komt. Het vermoeden blijft: ergens in huis wordt iets aan- of uit gezet.

Over de realisatie van de electronica kan ik het volgende zeggen:
- de kast met stuur electronica (drivers/VFd/Eding CPU5A3 USB/ voedingen/...) zit op een eigen/aparte zekeringgroep, en heeft een dik filter op de 230V input
- alles is ster-vormig geaard/afgeschermd
- de PC met de Eding software zit op een andere zekringgroep van het huis.

Wat ik nu heb gedaan, is de PC ook voeden vanuit 230V uit de stuurkast achter het netfilter.
Vragen:
- goede maatregel?
- andere suggesties?

Gr. Dirk.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door Kars-cnc »

Ja goede maatregel denk ik! Het is natuurlijk afwachten of het je probleem ook daadwerkelijk oplost, de basis oorzaak kan ook ergens anders liggen.

Maar EMC technisch is het geen goed idee om de PC met de aanstuursoftware uit een andere groep te voeden dan de motion controller, omdat die twee via de mantel van de USB of ethernet verbinding toch altijd weer aan elkaar liggen. Je hebt dan zo'n beetje de grootste aardlus gemaakt die in een doorsnee woning mogelijk is :lol:
Laatst gewijzigd door Kars-cnc op 08 feb 2022 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Kars-cnc schreef: 08 feb 2022 07:33Je hebt dan zo'n beetje de grootste aardlus gemaakt die in een doorsnee woning mogelijk is :lol:
:mrgreen: :lol: Dank je. Nu weet ik in ieder geval dat ik de goede kant uit redeneer.
Electriciteit en de effecten die daarbij horen zijn niet mijn sterkste ding ... :roll:
Plaats reactie