CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Jaywalk »

Een vraag over afscherming van kabels:
Welke kabels buiten de systeemkast hoeven niet afgeschermd te zijn?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

kabeltje voor de verlichting en het netsnoer.. verder zijn alle andere kabels gewenst dan wel noodzakelijk af te schermen, a) omdat ze een strooiveld hebben (denk aan motorstroomkabels) of b) er gevoelige signalen over lopen (endoders en sensoren). Vergis je niet in sterkte van storingen op kabels. De meesten zijn toch wel een paar meter lang en pakken toch makkelijk pulsjes van buitenaf op..
Bij sommige kabels zijn er twee aders getwist en is de verwerking van het signaal differentieel. storingpieken zijn op die kabels gelijk en zullen door dat systeem geneutraliseerd worden (denk bijvoorbeeld aan de CAT-5 kabels voor het ethernet) En zelfs die kabels worden in storingrijke omgevingen (zoals bij machines) toch vaak voorzien van een afscherming.
Wil je vreemde storingen krijgen? scherm dan niets af..
ESD is een ander verhaal, maar zeker ook een boosdoener. Het is in staat om apparatuur, en zeker als daar MOSFET's in zitten, zoals in de meeste drivers, eerst een beetje maar al snel helemaal op te blazen.. Houd daar rekening mee, vooral bij het afzuigen van stof: gebruik een ESD stofzuigerslang en zorg dat je de aarding goed op orde hebt..
Het heeft mij ooit al twee keer een servodriver gekost. Niet meteen, maar binnen een week kon ik een nieuwe installeren.. En als je die dingen dan niet op voorraad hebt liggen ben je zomaar een tijdje uit de running.
Sowieso handig om een of twee van dat soort dingen, geprogrammeerd, op de plank te hebben liggen.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Kjelt »

Klopt het dat zo'n vierkante luchtgekoelde 1,5kW spindel weinig koppel heeft bij lage toerentallen? Ik was mijn alu t slotplaat aan het boren met 2000tpm en een standaard 4mm boor maar die blijft soms hangen en dan staat de spindel gewoon stil :shock:
Snel weer omhoog joggen maar gebeurt regelmatig. Vreemde is dat de stroom op de display niet stijgt en ook al staat ie stil geeft de vfd nog steeds 2000 tpm aan. :?:

Ik ga dadelijk wel met 20000rpm en freesjes aan de slag , kort proefstukje ging prima, spaantjes vlogen er af, maar vroeg me dit gewoon af, je kunt dus niet normaal boren met zo'n spindel ?
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door chimaerion »

Nee dat gaat inderdaad niet met de Chinese spindels vaak. Vierkant of rond. De specs zeggen meestal niet minder dan 5000-6000 rpm laten draaien.

Oplossing:

*Spindel kopen die wel hoog koppel heeft bij lage toerentallen. Mechatron heeft er zo bv, maar kost wel wat. Ze hebben zelfs speciale spindels die nog meer geschikt zijn voor boren.

*VFD kopen die de spindel vectorgestuurd kan aansturen.
Wel zien dat je dan externe koeling of waterkoeling dan gebruikt voor de spindel.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door serum »

Ja, die hebben qua koppel niet veel te zeggen. Daarom ook vanaf 6000rpm, zoals waarschijnlijk weergeven op het label.

Daarnaast geeft een sensorless vector vfd meer koppel op lagere toerentallen. Wel zorgen voor geforceerde koeling op je spindel.

Goede reden om een 4mm carbide boor de kopen en gas te geven op je toerental en feed

Ik boor in alu vrij geregeld met een goede hss 4mm boor op 6 a 8000 rpm.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Ballegooijen »

je kunt dus niet normaal boren met zo'n spindel ?
Ik zet mijn spindel op ongeveer 8000 rpm. Als boorstrategie kies ik dan voor pecking (Chipbreaking-partial retract in Fusion? Bij een 5 mm boortje zet ik de pecking depth op 0.8 mm en dat gaat als een speer. Wel een beetje smering er bij doen!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door ruudderooy »

Hoi Kjelt,

Ja bij een watergekoelde begint het koppel ergens vanaf de 7~8000 toeren je kan met de instellingen dit wel wat verlagen.
je moet uitkijken dat de spoelen niet tewarm worden als je met de instellingen gaat spelen zelfs met een watergekoelde.

lucht gekoelde heeft met weining toeren nog minder koeling ook ik boor bija niks onder de 5500toeren dan zet je gewoon de voeding wat hoger.
en ik doe meestal met een dieper gat ook full retract, want het is belangrijk dat de spanen goed worden afgevoerd anders loopt hij ook vast en dan wat minimaal koeling of wd40.

maar boren is niet de sterkste kant van deze spindels.(al krijg ik er ook best een boor van 12mm door 60mm alu heen).

ook het soort alu of kwaliteit boeren kunnen veel verschil maken!

Gr Ruud
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door benkr »

Ik boor meestal met een 4 mm boortje op 8000 rpm en 2 mm pecking depth with full retract, feed op 250mm/min, soms zelfs maar 100mm/min.
Meestal alleen lucht er op als koeling, heel soms ook smering, ligt aan het soort aluminium, van dat plakspul werkt alleen met smering.

Vrijwel alles boor ik manueel na met dikkere boren, heb geen zin om telkens de boor te wisselen, nullen en weer verder.
Met de hand naboren gaat veel sneller.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door serum »

Och Ben, ik hoor het al. Jij zit zo verlegen om een automatische tool lengtemetertje. :mrgreen:
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door benkr »

Ik zal je vertellen dat ik er een paar heb liggen, maar dat papiertje vind ik toch makkelijker en sneller, dus gebruik ik ze nooit.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Kjelt »

Allemaal hartelijk bedankt voor de tips en feedback.
Blij dat mijn spindel niet "slap" of kapot is.
Nee boren zal niet zo vaak voorkomen, de potholes en 5mm gaten voor de t-plaat ga ik nu dan maar met een 1/8" freesje doen. Mooie circulaire bewegingen hopelijk vliegen er mooie spanen af 8)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Kjelt »

Nog een vervolg vraag.
Als de spindel vast loopt dan hoort de VFD toch in Error of e-stop mode te schieten of zie ik dat verkeerd ? Als dit tijdens het frezen zou gebeuren dan breekt ie het freesje af en beschadigd de spindelopname of lagers misschien.
Maar de vfd ziet niet dat de spindel vast zit en geeft gewoon het ingestelde toerental aan.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door chimaerion »

De VFD kan zonder encoder niet weten of de vast zit of niet. De enige mogelijkheid om te weten of hij vast zou kunnen zitten, is als de stroom bv boven de maximaal ingestelde waarde komt. Dan zou die wel in error mode kunnen schieten.
Met encoder zou het easy zijn: als die bijvoorbeeld onder een bepaald toerental komt.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Er zijn bij de meeste VFD's maar een paar dingen waarop gecontroleerd wordt: Overspanning en Overstroom. verder niets, Zelfs als de stekker losgetrild is en de motor dus op 2 fasen gaat draaien/stilstaan is daar geen melding van. Tenminste dat heb ik een keer gehad toen ik met een dikke frees kops hout aan het hakken was.. rechte frees was keurig in een hoek van 60 graden verbogen.. Dus toch maar de connector goed vast gezet met loctite.
Freesmotoren met een encoder? niet heel gebruikelijk, misschien bij de wat langzaam draaiende types, maar niet bij die 24krpm dingen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie