CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)
Moderators: audiomanics, Moderators
Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)
Kees,
Heb ik het goed voor dat deze nieuwe machine eigenlijk gelijk is aan de jouwe nu + een paar dingen die beter kunnen?
Zo ja denk ik dat we gerust de specs van jouw huidige machine als guideline kunnen zien.
ivm die 5mm scrapplate,
Natuurlijk is dat een goed idee. Maar dan kan je die T slots (of ander klem systeem) in het bed niet meer gebruiken of begrijp ik het mis?
Als je een stukje hardhout of kunststof vastmaakt op de 4 hoeken en die blokjes op dezelfde hoogte vlak freest met geblokkeerde Z, dan zal de werkelijke hoogte van die blokjes de afwijking aangeven. Blokjes meten en die afwijking moet je bijstellen. Het design van het frame moet dit natuurlijk wel toelaten.
Andere mogelijkheid is die gevreesde blokjes nu tussen het bed en het frame te leggen en het bed daarop aan te trekken. Die blokjes zijn dus op maat gemaakte shims geworden. Dan moet er niks meer ingesteld worden denk ik. Nu stel ik me de vraag of de stijfheid nog goed is. Misschien geen blokje gebruiken maar een plaatje over heel de lengte. Zo dun mogelijk ivm hoogteverlies. Zo hard mogelijk ivm compressie.
Die afstelling kan ook pas gebeuren wanneer de router of zijn definitieve plaats staat.
Heb ik het goed voor dat deze nieuwe machine eigenlijk gelijk is aan de jouwe nu + een paar dingen die beter kunnen?
Zo ja denk ik dat we gerust de specs van jouw huidige machine als guideline kunnen zien.
ivm die 5mm scrapplate,
Natuurlijk is dat een goed idee. Maar dan kan je die T slots (of ander klem systeem) in het bed niet meer gebruiken of begrijp ik het mis?
Als je een stukje hardhout of kunststof vastmaakt op de 4 hoeken en die blokjes op dezelfde hoogte vlak freest met geblokkeerde Z, dan zal de werkelijke hoogte van die blokjes de afwijking aangeven. Blokjes meten en die afwijking moet je bijstellen. Het design van het frame moet dit natuurlijk wel toelaten.
Andere mogelijkheid is die gevreesde blokjes nu tussen het bed en het frame te leggen en het bed daarop aan te trekken. Die blokjes zijn dus op maat gemaakte shims geworden. Dan moet er niks meer ingesteld worden denk ik. Nu stel ik me de vraag of de stijfheid nog goed is. Misschien geen blokje gebruiken maar een plaatje over heel de lengte. Zo dun mogelijk ivm hoogteverlies. Zo hard mogelijk ivm compressie.
Die afstelling kan ook pas gebeuren wanneer de router of zijn definitieve plaats staat.
When it fits stop using the hammer.
Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)
Goed idee.arjanw schreef:Het staat een ieder natuurlijk vrij een parallel project te starten, wat een ' zo goedkoop mogelijke' of een 'chinese 6090 concurrent' op moet leveren. Ik daarentegen heb wel vertrouwen in de know-how van de topicstarter.
Twee teams, het ene team bouwt een degelijke machine en het andere team bouwt een goedkope machine.
Een soort "build off" a la Discovery Channel.
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)
Ik denk dat het moeilijkste gedeelte van de hele machine, de Y-wagen + Z-as zo goed als klaar is om definitief uitgetekend te worden, per onderdeel.
Alleen het vast lagerblok van Damen (groen) vind ik iets te groot op deze plek.. toch even kijken of een BK10 hier beter gaat passen.. Wordt vervolgd.
Dat paarse friemeltje is een stukje loodgieterswerk van 6mm koperpijp om het moerblok dat tussen de wagens ingeprakt zit toch te kunnen smeren.. Het standaard blokje met smeer nippel is er met draaien en trekken zo uit te halen. Op die plaats komt dan het pijpje. Gewoon er in persen en eventueel schoonmaken en goed verlijmen. Het nippeltje moet dan weer in dat pijpje komen. Stuiken van het messing pijpje en schroefdraad tappen of eventueel (hard)solderen.
Compacter kan ik het haast niet bedenken..
Kees
Alleen het vast lagerblok van Damen (groen) vind ik iets te groot op deze plek.. toch even kijken of een BK10 hier beter gaat passen.. Wordt vervolgd.
Dat paarse friemeltje is een stukje loodgieterswerk van 6mm koperpijp om het moerblok dat tussen de wagens ingeprakt zit toch te kunnen smeren.. Het standaard blokje met smeer nippel is er met draaien en trekken zo uit te halen. Op die plaats komt dan het pijpje. Gewoon er in persen en eventueel schoonmaken en goed verlijmen. Het nippeltje moet dan weer in dat pijpje komen. Stuiken van het messing pijpje en schroefdraad tappen of eventueel (hard)solderen.
Compacter kan ik het haast niet bedenken..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)
Ik ben er uit: het wordt de BF10 en BK10.. Er zit een nadeeltje aan en dat is dat de BK10 geleverd wordt met een 608 lager (8x22x7mm) en de Isel spindels standaard geleverd worden met een floating end van 10mm.audiomanics schreef:Alleen het vast lagerblok van Damen (groen) vind ik iets te groot op deze plek.. toch even kijken of een BK10 hier beter gaat passen.. Wordt vervolgd.
Gelukkig bestaan er een paar lagers die deze 608 kunnen vervangen en die ook nog redelijk goed verkrijgbaar zijn. Een is de 61900 met 10mm ID, 22 OD maar slechts 6mm lengte.. Een andere fraaie optie is een naaldlager als de NKI-10-16 van INA.. Deze heeft 10mm ID, 22mm OD en een lengte van 16mm. Dat kan mooi in het huisje en schuift ook mooi over het as-eind heen.
Dit probleem geldt overigens niet voor de Z-as want daar volstaat het om de schroefspindel alleen aan de bovenzijde in het vastlagerblok vast te zetten. De onderkant hangt gewoon vrij. Het hele ding is nog geen 30cm lang.
Die familie lagerhouders is ook voor de andere assen wel te gebruiken voor zover ik kan zien..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13488
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)
Top..... dan moeten we dat even vastleggen in de Spec-sheet.. :)
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)
De Z-as is, wat mij betreft af voor 99% (moet nog een kabelrups aan enzo maar dat is detail..)
Kan ik verder met de X-as en brugsupport
Hier de wat moeilijker deeltjes die dus uitbesteed moeten worden aan iemand die al zo'n geval gemaakt heeft..
Ja leuk, kleine freesmachientjes maken..
Kees
Kan ik verder met de X-as en brugsupport
Hier de wat moeilijker deeltjes die dus uitbesteed moeten worden aan iemand die al zo'n geval gemaakt heeft..
Ja leuk, kleine freesmachientjes maken..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)
Geweldig
en zo jammer dat ik alles al in huis heb voor de x en de Y as ronde geleidingen 25 mm en kogel omloop 25x5
maar deze Z-as ga ik waarschijnlijk wel gebruiken
en zo jammer dat ik alles al in huis heb voor de x en de Y as ronde geleidingen 25 mm en kogel omloop 25x5
maar deze Z-as ga ik waarschijnlijk wel gebruiken
same same but diffrent
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)
Even toolpaths gemaalt en gesimuleerd:
Z-Plaat
(de gele stipjes zijn de locaties voor de gaten als er een 65mm freesmotor gebruikt wordt ipv een 80mm (De klem is kleiner)
En de Y-Plaat
Met al die gaten zou je bijna denken dat het goudse- kaaskleurig moet worden..
Kees
Z-Plaat
(de gele stipjes zijn de locaties voor de gaten als er een 65mm freesmotor gebruikt wordt ipv een 80mm (De klem is kleiner)
En de Y-Plaat
Met al die gaten zou je bijna denken dat het goudse- kaaskleurig moet worden..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)
Een naald lager is ook de officele methode van ISEL zelf.audiomanics schreef:Er zit een nadeeltje aan en dat is dat de BK10 geleverd wordt met een 608 lager (8x22x7mm) en de Isel spindels standaard geleverd worden met een floating end van 10mm.
Gelukkig bestaan er een paar lagers die deze 608 kunnen vervangen en die ook nog redelijk goed verkrijgbaar zijn. Een is de 61900 met 10mm ID, 22 OD maar slechts 6mm lengte.. Een andere fraaie optie is een naaldlager als de NKI-10-16 van INA.. Deze heeft 10mm ID, 22mm OD en een lengte van 16mm. Dat kan mooi in het huisje en schuift ook mooi over het as-eind heen.
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)
Zit ik dus helemaal niet zo gek met mijn denkbeelden.. da's mooi!
Alleen zie ik die naaldlagers nergens gebruikt worden ... misschien even verder zoeken, maar als ik de eigenschappen van naaldlagers goed begrijp zou dit een ideale toepassing zijn..
Kees
Alleen zie ik die naaldlagers nergens gebruikt worden ... misschien even verder zoeken, maar als ik de eigenschappen van naaldlagers goed begrijp zou dit een ideale toepassing zijn..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13488
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)
Ik denk dat je die eigenschappen goed begrijpt Kees... Naaldlagers zijn prachtige dingen voor louter radiale krachen.. axiaal kunnen ze niets opnemen.. zijn dus derhalve uitstekend geschikt als loslager...
(even ter vergelijk.. in de primaire versnellingsbak-as van mijn Ducati 851 zit een naaldlagertje voor de drukstift van mijn koppeling.. die MOET axiaal kunnen schuiven om de koppeling te bedienen.. )
(even ter vergelijk.. in de primaire versnellingsbak-as van mijn Ducati 851 zit een naaldlagertje voor de drukstift van mijn koppeling.. die MOET axiaal kunnen schuiven om de koppeling te bedienen.. )
- Markus
- Donateur
- Berichten: 1015
- Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
- Locatie: Aduard, Groningen
- Contacteer:
Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)
Overigens is er een Kickstarter begonnen voor een opensource Frees werkbereik 350mm wide X 350mm
Voor rond de 1300 euro een riem aangedreven machine, gelukkig wel met vertragingenbakken dus wie weet een goede balans tussen hoge ijlsnelheden/acceleratie en kracht
http://www.kickstarter.com/projects/196 ... n?ref=live
Greezt,
Markus
Voor rond de 1300 euro een riem aangedreven machine, gelukkig wel met vertragingenbakken dus wie weet een goede balans tussen hoge ijlsnelheden/acceleratie en kracht
http://www.kickstarter.com/projects/196 ... n?ref=live
Greezt,
Markus
Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)
Kan aan mij liggen maar ik mis waarschijnlijk compleet de relevantie met dit topic
- Markus
- Donateur
- Berichten: 1015
- Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
- Locatie: Aduard, Groningen
- Contacteer:
Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)
Uhhh
ok misschien doe ik hier wat fout, dit topic heet
Portaalfrees Project (open source)
en het kickstarter project heet
OSCNC - Open source CNC Machine using Mach3 / Linux CNC
beide zijn portaalfrezen en beide zijn open source
heeft wat met elkaar te maken toch ?
Greezt,
Markus
ok misschien doe ik hier wat fout, dit topic heet
Portaalfrees Project (open source)
en het kickstarter project heet
OSCNC - Open source CNC Machine using Mach3 / Linux CNC
beide zijn portaalfrezen en beide zijn open source
heeft wat met elkaar te maken toch ?
Greezt,
Markus