CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Kjelt »

Bedankt, duidelijk verhaal , wel jammer en kostbaar als je niet in de buurt bent en de frees vastloopt.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door benkr »

Je stelt in de VFD setup de max. motorstroom in. Dat is de stroom die er maximaal mag lopen zonder de wikkelingen te roosteren.
Zo lang de stroom daar onder blijft heb je dus geen geroosterde wikkelingen en is er dus geen kans op grote schade.
Pas als je ook daar wat verkeerd instelt geeft de motor eerst rooksignalen en daarna vuurwerk.
Elke VFD heeft een spanning / frequentie curve, die is vooral belangrijk onderin de toerenkelder, door daar de stroom wat te verhogen kun je daar wat meer koppel genereren. Maar je hebt de stroom ook heel snel te hoog ingesteld en dan krijg je wat hobbycnc23 heeft meegemaakt, een geroosterde motor.
Hier ligt wel de basis van wat je ziet, bij lage toerentallen kun je de motor makkelijk stil zetten zonder verdere schade omdat er gewoon niet genoeg vermogen in wordt gestuurd.
Daarom is het instellen van de VFD niet iets wat je even snel doet, je moet de betekenis van alle parameters goed kennen om ze ook goed in te stellen.
En voor de zekerheid gebruik ik altijd mijn testpaneel met lampen, dan kan er tijdens het instellen niets verkeerd gaan.
Je zult het komende zaterdag wel zien, als het goed is krijg ik het dan weer terug van Ballegooijen.

DaBit roept altijd dat zo'n motor best wel sterk is als je hem ook maar voldoende te vreten geeft, maar obesitas hoeft ook niet.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door serum »

benkr schreef: 06 mar 2020 19:01 Ik zal je vertellen dat ik er een paar heb liggen, maar dat papiertje vind ik toch makkelijker en sneller, dus gebruik ik ze nooit.
Dan heb je een verkeerd gebruik voor ogen Ben? Normaalgesproken meet je je tool in met een potje en kan je daarna dat of een ander potje gebruiken om de Z in te stellen. Als je dan van tool wisselt, meet hij automatisch de lengte van de tool weer in op de plek waar de pot op je tafel zit, je hoeft dan niets met een papiertje te doen, maar kan gewoon wisselen en weer door. G54 Z0 hoef je maar 1x in te stellen. (met papiertje, asje of wat dan ook)
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door chimaerion »

audiomanics schreef: 07 mar 2020 13:40 Er zijn bij de meeste VFD's maar een paar dingen waarop gecontroleerd wordt: Overspanning en Overstroom. verder niets, Zelfs als de stekker losgetrild is en de motor dus op 2 fasen gaat draaien/stilstaan is daar geen melding van. Tenminste dat heb ik een keer gehad toen ik met een dikke frees kops hout aan het hakken was.. rechte frees was keurig in een hoek van 60 graden verbogen.. Dus toch maar de connector goed vast gezet met loctite.
Freesmotoren met een encoder? niet heel gebruikelijk, misschien bij de wat langzaam draaiende types, maar niet bij die 24krpm dingen..

Kees
Freesmotoren met een encoder zijn misschien zeldzaam, zeker bij de Chinese types, maar bij bijvoorbeeld Jäeger spindles hebben ze encoders op spindels die 60k rpm draaien. Hoeft zeker geen 18 bit encoder de zijn, allesbehalve. Zij gebruiken magnetische met een superlage resolutie.
buckfast_beekeeper
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:07

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door buckfast_beekeeper »

Tip: wie IGUS chainflex wil aankopen, kijk ook eens bij de restpartijen. Vandaag CF891.10.04 45m aangekocht voor 31,50€ + kopertoeslag (9.39€) of 0,7€/m (+ toeslag) . In de shop kost deze 1,4€/m + toeslag. Idem voor CF211.02.01.02 shop prijs 1,95€/m + toeslag (2,56€). 43m aangekocht voor 42,14€ + toeslag of 0,98€/m + toeslag. De hoeveelheid lijkt veel maar dan hoef je ook niet te beknibbelen op een paar cm. Voor mij is die ook al dienstig in mijn CO2 laser in aanbouw.

Hoeveel m heb je eigenlijk nodig voor de afwerking van de frees in het standaard formaat?
Laatst gewijzigd door buckfast_beekeeper op 17 apr 2020 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door serum »

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Kjelt »

buckfast_beekeeper schreef: 17 apr 2020 17:44 Hoeveel m heb je eigenlijk nodig voor de afwerking van de frees in het standaard formaat?
Hangt er natuurlijk vanaf op welke afstand je de stuurkast hebt staan.
Maar reken voor de Z as toch wel 5m , de Y as 4 meter en de X as 3 meter,
Maar gewoon zelf met een touwtje nameten want het hangt ook weer van de afmetingen van je machine af en je kabelchain.
buckfast_beekeeper
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:07

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door buckfast_beekeeper »

serum schreef: 17 apr 2020 17:49 Deze bedoel je?

https://www.igus.be/info/unharnessed-ca ... stock-sale
Inderdaad die bedoel ik. Even kijken of de kabel die je wenst te kopen daar in staat.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Kjelt »

Mogen partikulieren daar kopen? Bij Igus NL niet meer dacht ik.
buckfast_beekeeper
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:07

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door buckfast_beekeeper »

Ik heb vandaag nog besteld als particulier. Wel eerst factuur betalen voor het wordt opgestuurd.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Oscar f1 »

He mensen ik zit dit hele topic door te ploegen op zoek naar de "Open source" broncode van het machine ontwerp.
Is er een 3D tekening van de hele machine?
Download link ?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door benkr »

Stuur een PBtje of mail naar de "geestelijke vader" van dit project en je krijgt alles wat je nodig hebt, waarschijnlijk nog veel meer zelfs.
En mocht je het niet weten dat is audiomanics.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door benkr »

benkr schreef: 14 jun 2020 22:38 Stuur een PBtje of mail naar de "geestelijke vader" van dit project en je krijgt alles wat je nodig hebt, waarschijnlijk nog veel meer zelfs.
En mocht je het niet weten dat is audiomanics.
Maar hier vind je al heeeeel veel:

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13192
Rockslide
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jun 2020 00:04

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Rockslide »

Hoi, ik ben nieuw hier!

Is deze machine geschikt om 25mm dik aluminium plaat mee te frezen?

Voor mijn eerste CNC machine zoek ik een ontwerp dat goed aluminium plaat van een redelijk formaat kan bewerken. Die kan ik dan weer gebruiken voor toekomstige machines.

Dus is dit een goede keus?
Plaats reactie