CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Jaywalk »

Goede tips Kees, bedankt.

Is het bezwaarlijk om stalen (verzinkte) hoekstukken te gebruiken i.p.v. gietaluminium?
Deze kan ik namelijk mee bestellen waar ik de profielen ook bestel:
https://www.smt-montagetechnik.de/produkte/32.htm

Ze hebben ook in alu in 30x30:
https://www.smt-montagetechnik.de/produkte/340n.htm

Of alu 60x60, maar dat wordt misschien te groot?
https://www.smt-montagetechnik.de/produkte/1242n.htm
ergo65
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 nov 2016 12:03

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door ergo65 »

Ik ben redelijk nieuw op dit forum, maar ik heb veel interesse in een CNC frees (bezit en gebruik al wel een CNC CO2 laser en 30W fiber laser), In eerste instantie gaat mijn voorkeur uit naar een kant en klare (al dan niet Chinese) frees, zowel vanwege het gemak als vanwege het budget. Maar nu ik hier wat gelezen heb over zelfbouw, zou dat ook een optie kunnen zijn. Zeker omdat er veel zaken in dit topic goed gedocumenteerd en uitgelegd worden. Het is echter wel een heeeeeel lang topic. Het andere topic van Kees is daarom beter behapbaar, maar kan iemand mij zeggen in hoeverre dat nog actueel is, er is al 2 jaar niet meer in gepost. >>> viewtopic.php?f=8&t=13192

Ik post het hier omdat Kees in dat andere topic geen 'vervuiling' wil, terecht. :)
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door benkr »

Als je zo'n OSPF machine zou willen gaan bouwen dan is er momenteel (denk ik nog steeds) een persoon hier op het forum die zijn spulletje wil verkopen, dan ben je in een klap flink op weg voor een complete bouwset.
Zie dit topic:

viewtopic.php?f=20&t=16614
ergo65
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 nov 2016 12:03

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door ergo65 »

benkr schreef: 25 dec 2018 09:57 Als je zo'n OSPF machine zou willen gaan bouwen dan is er momenteel (denk ik nog steeds) een persoon hier op het forum die zijn spulletje wil verkopen, dan ben je in een klap flink op weg voor een complete bouwset.
Zie dit topic:

viewtopic.php?f=20&t=16614
Ja, die had ik al gevonden in de sales topic. thx.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Drukte met heel veel andere projecten, gebrek aan zin en inspiratie ( :oops: ) en omdat de meeste OSPF-bouwers er zo ook prima uitkomen zijn een aantal redenen dat het Clean-topic niet veel verder is gekomen..
Met name dat tweede...
Heel veel ondersteuning en antwoorden op bepaalde vragen gaan ook via PB of mail...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Markus »

Hoeveel OSPF-bouwers zijn er inmiddels ?

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Ik denk dat er zo in de loop van de tijd ongeveer een stuk of 10-15 gebouwd zijn, misschien wel meer, maar niet iedereen post zijn buildlog.... Door mij in ieder geval 5..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door diepchess »

Je mag er ook gerust bijrekenen de inspiratie die je velen ermee gegeven hebt!
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Komen we dan aan 100??
Alle effort is duidelijk niet voor niets geweest, gelukkig...
(en zelf heb ik er niet eens een... )

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 25 dec 2018 11:35 Drukte met heel veel andere projecten, gebrek aan zin en inspiratie ( :oops: ) en omdat de meeste OSPF-bouwers er zo ook prima uitkomen zijn een aantal redenen dat het Clean-topic niet veel verder is gekomen..
Met name dat tweede..
Ik heb het tweede bouwgedeelte neergepent en samen met jouw gecorrigeerd, ik zal het weer eens opduikelen en er bij posten.
Dan is het redelijk compleet.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door ruudderooy »

[Alle effort is duidelijk niet voor niets geweest, gelukkig...
is het zeker niet kees.
Ik heb wel andere geleiding En spindels, maar voor 70% is het zeker jou design.
Ik ben je heel dankbaar voor de tijd en ervaring die jij erin hebt gestoken (ook alle andere die mee hebben gedacht/getekend).
Anders had ik mijn machine waarschijnlijk weer anders gemaakt, met al mijn eigen denk fouten.
Dus ik en waarschijnlijk vele met mij zijn jou daar heel dankbaar voor.

Gr Ruud
ergo65
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 nov 2016 12:03

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door ergo65 »

Kjelt schreef: 25 dec 2018 16:29 ....... Ik heb het tweede bouwgedeelte neergepent en samen met jouw gecorrigeerd, ik zal het weer eens opduikelen en er bij posten.
Dan is het redelijk compleet.
Top, alvast bedankt. 8)
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Markus »

Normale C7 Chinese spindels hebben een nauwkeurigheid van ±0.05mm per 300mm spindellengte en omkeerspeling van eveneens rond de ±0.05mm.
Jullie gebruiken de ISEL kogelomloop spindels , in hoevere zijn de ISELS nauwkeuriger ? wat is de omkeerspeling ?

Zijn nauwkeurige trapeziumspindels trouwens geen optie ?, die kunnen een nauwkeurigheid hebben van 0,03 mm op 300mm (fabriek in Hardewijk zegt 0,05 mm/ 300mm) en met 2 moeren is het makkelijk voorspannen en de spindels zelf zijn niet moeilijk te bewerking met een draaibank.

Greezt,
Markus
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door benkr »

Chinese spindels zouden die nauwkeurigheid moeten hebben, of ze het hebben heb ik nooit nagemeten, maar wel de rechtheid van diverse spindels, ze zijn eigenlijk allemaal krom en slingeren dus als je ze gebruikt zoals ze bij de OSPF gebruikt worden. Wanneer je dan flinke snelheden wilt gaan maken dan trillen de spindels alsof ze zo van de tafel willen springen, dat wil je beslist niet. Dat is denk ik een van de redenen om een beter en toch nog betaalbaar alternatief te zoeken, ik heb geen zekerheid, maar ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat dat een van de redenen was om voor die Isel spindels te kiezen.

Als jij er trapezium spindels op wilt maken dan ben je daar uiteraard helemaal vrij in, maar mijn ervaring met trapezium spindels is toch zodanig dat ik hoe dan ook kies voor KogelOmloop spindels. Trapezium is anders dan KO spindels zelfremmend, dat betekent dat wanneer er een kant van de aandrijving van het portaal uitvalt dat meteen het portaal krom gaat trekken, terwijl een KO spindel wel mee blijft draaien. (dat ligt natuurlijk ook aan de motor die er nog aan hangt, als die blokkeert dan is het ook einde verhaal)

In mijn ervaring slijten trapezium moeren ook best wel hard, dus een heel kleine speling bij nieuw zijn veranderd vrij snel in flinke speling na een tijdje intensief gebruikt zijn, KO spindels hebben daar geen of heel weinig last van. Ook heb ik ervaren dat de speling (of tolerantie dus) wisselt met de afstand vanaf het begin, de ene 10 cm spelingsvrij, het volgende stuk veel te zwaar lopen, het volgende stukje speling etc. etc. reden voor mij om er mee te stoppen. Ik was ook eigenwijs en wilde spelingsvrije moeren gaan maken, dat heb ik dus opgegeven. Omdat die Chinese spindels krom waren ben ik toen met aangedreven moeren begonnen te maken, in het begin alleen maar omdat ik wilde weten hoe dat zou werken, inmiddels weet ik dat dat perfect werkt.
Ik ga meestal naar JVE in Eindhoven om daar een spindel of geleiding te scoren, meestal vind ik daar topkwaliteit voor heel acceptabele prijzen, ik heb er een paar maanden geleden nog een C3 KO spindel van ca. 600 mm bereik voor mijn draaibankje gehaald voor 50 Euro, inclusief de bijbehorende lagers. Ga daar maar een trapeziumspindels voor proberen te vinden.
Idem voor lineaire geleidingen, echt topkwaliteit voor prijzen die zo ongeveer gelijk zijn aan de prijzen van die ondersteunde geleidingen die toch echt beduidend minder stabiel zijn.

Mocht je toch met trapezium spindels aan de slag willen dan heb ik nog wat TR18 x 4 (ik geloof RVS) met een bijbehorende tap in de aanbieding.
Plaats reactie