CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Kjelt »

cncforhobby schreef: 03 jan 2019 19:49 Eisen:
Onze afmetingen zijn max 600 x 1200
Toolchanger voor tools

Is dat te doen met de open source CNC machien?
En wat zouden knelpunten kunnen zijn?
Even hardop meedenken wat een knelpunt zou kunnen zijn:

Als je 1200 werkbereik wilt met zeg 10cm extra speling en 25cm extra ruimte voor de toolchanger dan heb je een werkbereik van 1550 en dus KOspindels van 1850mm.
In theorie zeggen ze altijd nooit spindels te gebruiken boven 1250 omdat ze anders gaan resoneren, dan wil je tandheugels gebruiken.
Er zijn grote OSPF gebouwd dus misschien dat het wel kan of wellicht dikkere spindels maar dan moet het ontwerp aangepast worden , dit zou een knelpunt kunnen wezen.
Of sparen we beter door voor een "arie kabaalstra heidenhein" apparaat met 0.0001 tolerantie ?
Ik ben niet zo op de hoogte van commerciele machines maar ik kan me niet voorstellen dat er machines zijn met zo'n hoge nauwkeurigheid in combinatie met dat werkbereik. Dat zijn meestal piepkleine uiterst nauwkeurige machines, als ik zie wat je wilt maken is dat niet nodig.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door ruudderooy »

Kjelt schreef: 03 jan 2019 23:38
cncforhobby schreef: 03 jan 2019 19:49 Eisen:
Onze afmetingen zijn max 600 x 1200
Toolchanger voor tools

Is dat te doen met de open source CNC machien?
En wat zouden knelpunten kunnen zijn?
Even hardop meedenken wat een knelpunt zou kunnen zijn:

Als je 1200 werkbereik wilt met zeg 10cm extra speling en 25cm extra ruimte voor de toolchanger dan heb je een werkbereik van 1550 en dus KOspindels van 1850mm.
In theorie zeggen ze altijd nooit spindels te gebruiken boven 1250 omdat ze anders gaan resoneren, dan wil je tandheugels gebruiken.
Er zijn grote OSPF gebouwd dus misschien dat het wel kan of wellicht dikkere spindels maar dan moet het ontwerp aangepast worden , dit zou een knelpunt kunnen wezen.
Of sparen we beter door voor een "arie kabaalstra heidenhein" apparaat met 0.0001 tolerantie ?
Ik ben niet zo op de hoogte van commerciele machines maar ik kan me niet voorstellen dat er machines zijn met zo'n hoge nauwkeurigheid in combinatie met dat werkbereik. Dat zijn meestal piepkleine uiterst nauwkeurige machines, als ik zie wat je wilt maken is dat niet nodig.
er zijn natuurlijk meer mogelijkheden mijn werk bereik is nu 1220x680x280 en ik gebruik spindels van 1400mm door de lengte ben ik wel enigsins beperkt in snelheid maar haal nog steeds 8m/min.
voor dat ik wilde testen wat de max speed was liep hij 10m/min toen ik aan het testen was werd het bij 11m/min kritisch daarom ben ik terug gegaan naar 8M/min.
je kan altijd langer dat gaat alleen tenkoste van de snelheid Dit staat gewoon op de website van de fabrikant wat de kritisch snelheid is (is afhankelijk op welke manier je de spindel ophangt)

en ik zit nu ook te denken om een auto tool changer te gaan gebruiken, maar afhankelijk van de constructie hoeft dit geen werkbereik te kosten, alleen heb je dan wat extra actuatoren nodig om de tools bij de spindels te krijgen.
bv een arm die bedient word met een cylinder en dan een roterende tool holder.(dat is waar ik zelf aan zit te denken)

ik wil dit gaan doen zodat ik makkelijker van de machine kan weg lopen ivm tool wissels en mijn huidige 2.2kw spindel krijg ik soms tot stilstand :-)
terwijl de router zelf totaal niet moeilijk doet (10mm frees 15mm diep en dan adaptive tool path met meer dan 2mm aanzet trekt hij niet) 8mm frees 11mm diep voeding op 1300 met 1.8mm aanzet is een beetje het max van de spindel.
zal van de week wel eens filmpje op youtube zetten.

Gr Ruud
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb het in het verleden er wel eens met iemand over gehad, de brug van de portaal wat door te trekken.
Dan kom je boven of voorbij de geleiding van de brug, daar zou je een pickup systeem voor tools kunnen verzinnen.
De uitdaging is natuurlijk het werkbereik dynamisch aan te passen, zodat je tijdens het frezen een ander bereik hebt dan tijdens gereedschapwissel, beetje jammer als je tijdens frezen tegen de zijkant op loopt. :shock:
Desnoods terug naar 'echte' eindschakelaars. (ook al ben ik fan van soft-eindschakelaars, maar je kunt niet alles hebben)


cncforhobby schreef: 03 jan 2019 19:49 Of sparen we beter door voor een "arie kabaalstra heidenhein" apparaat met 0.0001 tolerantie :)?
Dan werkt je wel in inches, in europa hebben die machines een resolutie van 0.001 mm, en resolutie is geen nauwkeurigheid.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door janplastiek »

http://www.thermwood.com/multipurpose_70_home.htm

je kan de toolpost zelf ook naar de freesmotor laten komen, moet je de spindels niet langer nemen
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 03 jan 2019 23:26
Kars-cnc schreef: 03 jan 2019 09:46 Overigens, als die 0.4 Ohm via de spindel en kogelomloop rails tot stand komt zou ik dat sowieso overbruggen met een aarddraad. Als die 0.4 Ohm varieert bij beweging kan het een stoorsignaal-generator op zich gaan vormen.
Stel dat ik de Xas hard aard en de spindel ook. Dan is er theoretisch een aardlus.
Maar waarom zouden er dan zwerfstromen gaan lopen van de spindel naar de Xas ? De stroom kiest toch de weg van de minste weerstand in dit geval de harde aarding naar de spindel of wat mis ik?
Voor DC en laagfrequent heb je gelijk. Voor hoogfrequent is een enkele ader van 2 meter (spindel naar de besturingskast denk ik dan even) al niet zo laag-Ohmig meer. Een steile flank, ook al komt die maar 1 keer voor, bevat veel hogere frequenties, die op hun beurt weer veel sneller op andere leidingen inkoppelen dan laagfrequent signalen.

Maar dit is allemaal theorie, het gaat er om: moet je in de praktijk problemen verwachten; ik denk het eigenlijk niet! Het overbruggen van de kogelomloop spindels is dan ook meer perfectionisme dan dat ik verwacht dat het een hoog risico heeft. Ik zou het maar gewoon doen zoals je het zelf goed acht. Mocht je straks onverhoopt toch problemen hebben dan kom ik met alle plezier kijken of we het op kunnen lossen. Je mag me ook altijd een PB hierover sturen. Kunnen we hier door met de OSPF voor cncforhobby ;-)
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Jaywalk »

Ik twijfel nog over welke hoeksteunen te gebruiken. De linkse alu hoeksteunen 80x80 zijn massief en concaaf waardoor je over het bed bekeken bijna net zoveel werkruimte krijgt als met de kleinere 40x40 alu hoeksteunen.

Heeft het veel zin t.a.v. de stijfheid om voor 80x80 te gaan ipv 40x40? Of is het zinvoller om 1x 40x40 of 2x 40x40 per zijde te nemen? De 80x80 steunen moeten nog wel bewerkt worden (2 gaten opruimen per steun) en zijn per saldo zo'n 100 euro duurder. Wat is jullie idee hierbij?

Afbeelding
cncforhobby
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2013 12:49

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door cncforhobby »

Kjelt schreef: 03 jan 2019 23:38
cncforhobby schreef: 03 jan 2019 19:49 Eisen:
Onze afmetingen zijn max 600 x 1200
Toolchanger voor tools

Is dat te doen met de open source CNC machien?
En wat zouden knelpunten kunnen zijn?
Even hardop meedenken wat een knelpunt zou kunnen zijn:

Als je 1200 werkbereik wilt met zeg 10cm extra speling en 25cm extra ruimte voor de toolchanger dan heb je een werkbereik van 1550 en dus KOspindels van 1850mm.
In theorie zeggen ze altijd nooit spindels te gebruiken boven 1250 omdat ze anders gaan resoneren, dan wil je tandheugels gebruiken.
Er zijn grote OSPF gebouwd dus misschien dat het wel kan of wellicht dikkere spindels maar dan moet het ontwerp aangepast worden , dit zou een knelpunt kunnen wezen.
Of sparen we beter door voor een "arie kabaalstra heidenhein" apparaat met 0.0001 tolerantie ?
Ik ben niet zo op de hoogte van commerciele machines maar ik kan me niet voorstellen dat er machines zijn met zo'n hoge nauwkeurigheid in combinatie met dat werkbereik. Dat zijn meestal piepkleine uiterst nauwkeurige machines, als ik zie wat je wilt maken is dat niet nodig.
Dank je voor de input. Heb er nog eens wat over gepeinsd en besloten wat meer info in te winnen. Ik ga morgen bij een forum lid kijken. Hij kan in geval van onze nood misschien wat maken.
Ik heb wel besloten het formaat terug te brengen naar 600x900 ivm de stabiliteit.
De ark van noach was gebouwd door een amateur, de titanic door professionals
cncforhobby
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2013 12:49

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door cncforhobby »

ruudderooy schreef: 04 jan 2019 02:01
Kjelt schreef: 03 jan 2019 23:38
cncforhobby schreef: 03 jan 2019 19:49 Eisen:
Onze afmetingen zijn max 600 x 1200
Toolchanger voor tools

Is dat te doen met de open source CNC machien?
En wat zouden knelpunten kunnen zijn?
Even hardop meedenken wat een knelpunt zou kunnen zijn:

Als je 1200 werkbereik wilt met zeg 10cm extra speling en 25cm extra ruimte voor de toolchanger dan heb je een werkbereik van 1550 en dus KOspindels van 1850mm.
In theorie zeggen ze altijd nooit spindels te gebruiken boven 1250 omdat ze anders gaan resoneren, dan wil je tandheugels gebruiken.
Er zijn grote OSPF gebouwd dus misschien dat het wel kan of wellicht dikkere spindels maar dan moet het ontwerp aangepast worden , dit zou een knelpunt kunnen wezen.
Of sparen we beter door voor een "arie kabaalstra heidenhein" apparaat met 0.0001 tolerantie ?
Ik ben niet zo op de hoogte van commerciele machines maar ik kan me niet voorstellen dat er machines zijn met zo'n hoge nauwkeurigheid in combinatie met dat werkbereik. Dat zijn meestal piepkleine uiterst nauwkeurige machines, als ik zie wat je wilt maken is dat niet nodig.
er zijn natuurlijk meer mogelijkheden mijn werk bereik is nu 1220x680x280 en ik gebruik spindels van 1400mm door de lengte ben ik wel enigsins beperkt in snelheid maar haal nog steeds 8m/min.
voor dat ik wilde testen wat de max speed was liep hij 10m/min toen ik aan het testen was werd het bij 11m/min kritisch daarom ben ik terug gegaan naar 8M/min.
je kan altijd langer dat gaat alleen tenkoste van de snelheid Dit staat gewoon op de website van de fabrikant wat de kritisch snelheid is (is afhankelijk op welke manier je de spindel ophangt)

en ik zit nu ook te denken om een auto tool changer te gaan gebruiken, maar afhankelijk van de constructie hoeft dit geen werkbereik te kosten, alleen heb je dan wat extra actuatoren nodig om de tools bij de spindels te krijgen.
bv een arm die bedient word met een cylinder en dan een roterende tool holder.(dat is waar ik zelf aan zit te denken)

ik wil dit gaan doen zodat ik makkelijker van de machine kan weg lopen ivm tool wissels en mijn huidige 2.2kw spindel krijg ik soms tot stilstand :-)
terwijl de router zelf totaal niet moeilijk doet (10mm frees 15mm diep en dan adaptive tool path met meer dan 2mm aanzet trekt hij niet) 8mm frees 11mm diep voeding op 1300 met 1.8mm aanzet is een beetje het max van de spindel.
zal van de week wel eens filmpje op youtube zetten.

Gr Ruud
Hoi Ruud,

bedankt voor je meedenken en je uitgebreide info.
Ik zou gaan voor een toolchanger die je met een cilinder boven je bed brengt. Dan heb je qua sturing minder werk aan vind ik.
Dan heb je aan 1 output en 2 sensoren (uit/in) al voldoende denk ik.
Minder onderdelen = minder problemen. Perslucht is bij ons geen probleem, altijd aanwezig.
Zo'n roterende vind ik mooier, maar dan zit je ook weer met een motor en positionering.

Ben wel benieuwd naar het filmpje :)
De ark van noach was gebouwd door een amateur, de titanic door professionals
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Ballegooijen »

Jaywalk schreef: 14 jan 2019 16:42 Ik twijfel nog over welke hoeksteunen te gebruiken. De linkse alu hoeksteunen 80x80 zijn massief en concaaf waardoor je over het bed bekeken bijna net zoveel werkruimte krijgt als met de kleinere 40x40 alu hoeksteunen.

Heeft het veel zin t.a.v. de stijfheid om voor 80x80 te gaan ipv 40x40? Of is het zinvoller om 1x 40x40 of 2x 40x40 per zijde te nemen? De 80x80 steunen moeten nog wel bewerkt worden (2 gaten opruimen per steun) en zijn per saldo zo'n 100 euro duurder. Wat is jullie idee hierbij?

Afbeelding
Jeroen, misschien is het handiger om een nieuw topic te openen voor de bouw van je portaalfrees. Dan hou je alle info bij elkaar en is het voor forumleden ook makkelijker om een reactie geven omdat ze dan weten waar het over gaat.

Johan
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Jaywalk »

Ballegooijen schreef: 15 jan 2019 20:14
Jaywalk schreef: 14 jan 2019 16:42 Ik twijfel nog over welke hoeksteunen te gebruiken. De linkse alu hoeksteunen 80x80 zijn massief en concaaf waardoor je over het bed bekeken bijna net zoveel werkruimte krijgt als met de kleinere 40x40 alu hoeksteunen.

Heeft het veel zin t.a.v. de stijfheid om voor 80x80 te gaan ipv 40x40? Of is het zinvoller om 1x 40x40 of 2x 40x40 per zijde te nemen? De 80x80 steunen moeten nog wel bewerkt worden (2 gaten opruimen per steun) en zijn per saldo zo'n 100 euro duurder. Wat is jullie idee hierbij?

Afbeelding
Jeroen, misschien is het handiger om een nieuw topic te openen voor de bouw van je portaalfrees. Dan hou je alle info bij elkaar en is het voor forumleden ook makkelijker om een reactie geven omdat ze dan weten waar het over gaat.

Johan
Bedankt voor de tip, ik heb dat overwogen en misschien doe ik dat nog wel, maar het is weer iets erbij om te onderhouden. Ik probeer mijn bijdragen wel te beperken tot info waar iedereen wat aan kan hebben. Daarnaast lopen die zelbouwtopics ook niet bepaald storm, ik bedoel de meest recente reactie in de zelfbouwtopics lijst is van bijna een week geleden :lol:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Ballegooijen »

Nu ik de foto zie denk ik, waarom de dwarsprofielen niet op z'n kant? Of kost dit te veel werkhoogte voor de Z as ?
Ik vindt het lastig om te beoordelen wat het beste is. Hopen dat er nog iemand met kennis van zaken reageert :idea:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
nico
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 apr 2011 12:55
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door nico »

Ballegooijen schreef: 16 jan 2019 18:57 Nu ik de foto zie denk ik, waarom de dwarsprofielen niet op z'n kant? Of kost dit te veel werkhoogte voor de Z as ?
Ik vindt het lastig om te beoordelen wat het beste is. Hopen dat er nog iemand met kennis van zaken reageert :idea:
De dwarsprofielen op z'n kant zeker doen wordt de machine veel stijver van.
Met een 3mm plaat tegen de onderkant.
M.V.G. Nico
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Jaywalk »

Dan lever je sowieso 40 mm in op de Z-hoogte als ik het goed heb, waardoor je je X-profielen weer moet verhogen om op dezelfde werkhoogte te blijven, wat weer voor krachtenvermeerdering zorgt. En het lijkt me dat dat in andere richtingen weer voor minder stijfheid gaat zorgen. Ik kan het helaas niet berekenen.

Ik denk dat ik maar voor deze jongens ga, bigger is sowieso better, en je levert weinig in over de breedte ter hoogte van het bed vanwege de concaaf vorm. De vraag blijft dan wel of het veel gaat schelen...
Afbeelding
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

alle beetjes helpen... Maar je hoeft je over de stijfheid van de machine geen zorgen te maken, tenminste als je niet met een voorzet van 1mm in een keer 20mm staal wil wegslaan...
Je gaat met deze beugels alleen een uitdaging krijgen om de gaten op te lijnen met de sleuven in de profielen, ben ik bang..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie