CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door fluppie »

Bovenstaand idee gaat helaas niet werken. De vlakken lopen helaas totaal niet parallel tov elkaar. Zit 1.1mm op. De individuele vlakken zijn wel vlak binnen 0.2mm. Bovenvlak zit op 0.02mm, dat is dus prima :).
De rails zouden natuurlijk wel op het bovenvlak gemonteerd kunnen worden, maar dan verlies ik een beetje werkbereik. Ook moet ik dan nog gaten (laten) boren in het bovenvlak.
Deze inserts zouden 4.2 kN pull-out strength hebben: https://www.junoindustries.eu/media/pro ... nox303.pdf geen gedoe met epoxy :).
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Gewoon tegen de zijkant schroeven, uitvullen zodat de boel evenwijdig staat. Onderzijde kier afplakken, vervolgens metaal epoxy in de naad gieten. Lijkt me een prachtige oplossing.
(ik vind het gedoe minimaal :lol: maar dat is een kwestie van de goede voorbereiding en het juiste spul )
( O-ringen om de schroeven zodat die niet vast gegoten worden)
Je kunt de rails redelijk makkelijk evenwijdig aan het bovenvlak stellen/meten, en recht zal ook wel lukken met een hulp lijst.
En dan heb je wel iets heel moois. 8)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door DaBit »

Als je ze toch moet stellen, doe ze dan onder de vlaktafel. Heb je ook geen of weinig gedoe met spanen
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door hobbycnc23 »

Deze inserts zouden 4.2 kN pull-out strength hebben
Juist hierom zou ik de rails NIET aan de onderkant monteren. Heel het gewicht van het portaal trekt eraan, verdeelt over de twee rails. En kunnen wagentjes ook tegen flinke opwaardse krachten??? Aan de zijkant lijkt me een heel goed plan
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Caesar »

audiomanics schreef: 03 sep 2019 15:28 Je zal dan zelf iets moeten construeren, bijv door een van de assen van of de motor of de ko spindel te verlengen waar je de rem op kan zetten..
Ze bestaan die losse remmen, zien er meestal uit als een potje met een gat, waar die as in gaat..
Maar een veel zwaardere motor kan de brug ook laten doorzakken, zeker als die erg lang is.. we hebben het over tienden of honderdsten van een mm..

Kees
Offtopic, maar ik ben voor een compleet ander project en doel op zoek naar een losse rem, waar kun je zoeits betaalbaar krijgen? Ik heb al tijdje zitten googlen, maar zelfs op Ali kan ik niets zinnigs vinden. Ik zoek namelijk iets van een rem/magnetische clutch rond de 20-40 euro, niet 150 euro.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door janplastiek »

zoek een oude motor met rem, bvb van een panneelzaagmachine, daar zit een rem in
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door DaBit »

hobbycnc23 schreef: 13 jan 2020 19:08 Juist hierom zou ik de rails NIET aan de onderkant monteren. Heel het gewicht van het portaal trekt eraan
En waar hebben we het dan over?
En kunnen wagentjes ook tegen flinke opwaardse krachten??? Aan de zijkant lijkt me een heel goed plan
Lees de datasheet, en je weet het.....


Prima als je wat roept, maar als het onderbuikgevoel is mag je dat er best bij zetten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door hobbycnc23 »

Idd geen datasheets gelezen en ik heb meestal een goed onderbuik gevoel :roll:
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door fluppie »

Die dingen kunnen precies wel wat hebben, 24 kN per wagentje :shock:
19765
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door hfjbuis »

fluppie schreef: 13 jan 2020 21:40 Die dingen kunnen precies wel wat hebben, 24 kN per wagentje :shock:
19765
Dat zijn stevige waarden die zeggen dat het zaakje niet snel kapot gaat. Maar wat het met de nauwkeurigheid doet onder belasting is minstens zo belangrijk!
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Jaywalk »

audiomanics schreef: 19 jun 2013 17:34 7597
Het handwiel met knoppen bestaat uit een handvat of kastje waarin een encoder zit en twee drukknoppen
De encoder kan zo'n luxe handwiel zijn (als http://image.made-in-china.com/2f0j00He ... M6045-.jpg) maar een eenvoudig "rotary-encoder" (als deze: http://www.hobbytronics.co.uk/image/cac ... 00x500.jpg) functioneert net zo goed.
Let alleen even bij de aanschaf op het aantal pulsen per omwenteling (PPR). 24-48 PPR is goed te gebruiken.
Alle typen hebben een aansluiting 0v, A en B. Sommige hebben een vierde aansluiting +5V. In het geval van 3 aansluitingen hoeft de +5V natuurlijk niet aangesloten te worden.
De drukknoppen moeten van het type "moment-maak" zijn. Dat houdt in dat het contact gemaakt wordt ophet moment dat de knop ingedrukt wordt.. Bij loslaten zal het contact meteen weer verbroken worden. In principe is iedere drukknop bruikbaar, maar een goed solide water en stof dichte drukknop is wel aan te bevelen. De zogenaamde Push-button Microswitch types zijn er te kust en te keur.
Hoe wordt eea aangsloten als je een USB draadloos handwiel hebt zoals deze?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door hfjbuis »

Er zijn meer (made in China) USB MPG Pendant (handwielen) die op dezelfde manier werken.
De aansluiting is via USB, die van jou is ook nog draadloos. De koppeling met de software gaat via een driver/plugin en die is er zo te zien alleen maar voor Mach3. Zonder de juiste driver/pugin werkt het niet. Die moet daarom zeker worden bijgeleverd.
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Jaywalk »

hfjbuis schreef: 13 feb 2020 10:49 Er zijn meer (made in China) USB MPG Pendant (handwielen) die op dezelfde manier werken.
De aansluiting is via USB, die van jou is ook nog draadloos. De koppeling met de software gaat via een driver/plugin en die is er zo te zien alleen maar voor Mach3. Zonder de juiste driver/pugin werkt het niet. Die moet daarom zeker worden bijgeleverd.
Dus dan kan je de hele aansluiting op de Eding kaart overslaan omdat het via USB verloopt? Ik ga eens kijken of ik ergens andere drivers voor dat handwiel kan opsnorren.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Kjelt »

Als je het icm EdingCNC wilt gebruiken dan wil je de Eding draadloze pendant aanschaffen.

https://edingcnc.com/products.php?productid=122
Plaats reactie