Mijn cnc project

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mijn cnc project

Bericht door DaBit »

200Watt aan warmte afvoeren zegt niks als je er niet bij vertelt bij welke delta-T je dat doet. Aangezien het in de zomer ook wel warm kan worden wil je dat in dit geval met een lage delta-T doen. Dan ontkom je niet aan een groot warmtewissel-oppervlak en veel lucht.

Ik heb een kachelradiateur van een Toyota Avensis meen ik en een expansietankje van een Nissan Primera als reservoir. Totaalkosten waren 15 euro geloof ik, kan ook een tientje geweest zijn.

Die Avensis radiator heeft dicht opeen staande lamellen en is relatief groot, dus veel warmtewissel-oppervlak. Het koelvloeistof-expansietankje heeft een vuldop, een slangaansluiting onderin en eentje bovenin. Ideaal voor de toepassing dus, want je hoeft er niks aan te verbouwen.

Neem op de sloop ook een paar koelwaterslangetjes mee, en je bent voor 15-20 euro klaar voor radiateur, reservoir en slangenwerk er tussenin.

Pompjes zijn bij mij 2x Ulka EP-77 elektrisch in tegenfase aangesloten (als de een aanzuigt pompt de ander), want ik had wat druk nodig om voldoende debiet door de vele meters 8mm buitendiameter slang te halen. Met 2 van die pompjes ben je van de 'espresso-apparaat-herrie' af en je hebt een redundante setup. G1/8 luchtkoppelingen passen zo in die pompjes, ook praktisch. Kosten: 30 euro

Uiteindelijk moet al die warmte overgebracht worden op kilo's lucht, dus naast een groot radiateuroppervlak hebben we veel lucht nodig. De ventilator heb ik niet op bezuinigd: dat is uiteindelijk deze geworden. Vol metaal en relatief stil voor z'n opbrengst. Met 350m3/uur en 127Pa stagnatiedruk niet slecht, maar had een radiale ventilator gepast dan had ik die genomen.

Overigens is die ventilator ook meteen de koeling in de installatieruimte. Zuigt van buitenaf door de radiateur lucht aan en blaast deze de installatieruimte in.

230VAC pompjes, 230VAC ventilator, alles mooi op de 230V.

Exclusief slangen- en koppelingwerk van/naar de spindel kost mijn koeling dus 100 euro waarvan het merendeel in ventilator en pompjes. Shop je die bij onze vriendjes in het verre oosten, dan kan er nog wat redelijk wat vanaf.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door diepchess »

Die ventilator is een slecht idee. Duur en je bent direct doof, terwijl ook als je machine niet freest, die ventilator al aanstaat naar ik aanneem.

57 decibel is echt te veel voor een ventilator. Hij is dan ook axiaal. Dat zijn rotfans.
Bij die 57 decibel komt dan nog als die lucht de radiator raakt. Dan krijg je zo'n brommergeluid wat overal dwars doorheen gaat.

Zelf gebruik ik onder meer veel van deze fans:

http://www.alternate.nl/Aerocool/Shark- ... uct/255016

Waren toen 7 euro per stuk, nu 13 euro zie ik. Halen echt de 100 CFM.
100 CFM = 2.8 kubieke meter per minuut.

Maar die zijn niet 57 decibel, maar stuk minder dan 30, terwijl hij ook een acceptabele h2o pressure uitoefent en dus wel ergens DOORHEEN kan blazen.

p.s. voor zo'n radiator houd ik me aanbevolen natuurlijk! op marktplaats worden ze niet altijd even goedkoop aangeboden!
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Mijn cnc project

Bericht door Mcgyver »

Even voor diepchess:

Gehoorbescherming is verplicht bij geluidsniveau boven 80 dB(A)!
Door admin op 11-02-2013 16:23

Werknemers in de horeca worden regelmatig bloot gesteld aan een geluidsniveau boven de 80 dB(A). Als horecawerkgever dient u er voor te zorgen dat uw horeca medewerkers gehoorbescherming krijgen. U dient deze ook ter beschikking te stellen.

Gehoorbeschadiging treedt op als het geluidsniveau in de gehoorgang te hoog is. Een normale gesprek voeren levert een geluidsniveau op van circa 60 dB (A). De pijngrens ligt bij de meeste volwassenen boven de 120 dB (A), maar het gevaar van gehoorbeschadiging begint al bij 80 dB (A). Om gehoorbeschadiging te voorkomen, zijn er in de Arbowet regels opgenomen. De horeca werkgever dient als het geluid boven de 80 dB(A)uitkomt, maatregelen te nemen om het lawaai te beperken. Één van die maatregelen is dat de werkgever de werknemer gehoorbescherming moet geven c,q, deze ter beschikking moet stellen. Daarnaast dient de werkgever bij het verstrekken van gehoorbescherming aangeven in welke situatie deze gebruikt moeten worden. Bovendien dient de werkgever ook voorlichting te geven over het juiste gebruik van de gehoorbescherming en het onderhoud.

Als het geluid harder is dan 85 dB(A) is, dient de werknemer de ter beschikking zijnde gehoorbescherming ook daadwerkelijk te dragen. De werkgever moet hierop ook toezien! De werknemer is verplicht vanaf 85 dB(A) gehoorbescherming te dragen.

De werkgever moet om een goed arbobeleid te kunnen vormgeven een overzicht opstellen van alle risico’s die in het bedrijf of de instelling kunnen voorkomen. Dit moet in de risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E). In de RI&E dient tevens de geluidsproblematiek te worden behandeld. In de RI&E moet bijvoorbeeld worden beschreven wat het gevaar van geluid is en hoe dit aangepakt en beperkt wordt.

Tip 1: Neem ook in het personeelshandboek bepalingen op over het gevaar van geluid, de voorhanden zijnde oordopjes of andere gehoorscherming. Immers, het is een verplichting van de werknemer zelf om gebruik te maken van de ter beschikking staande middelen. Uitzondering: vanaf 85 dB(A) rust er een verplichting op de horecawerkgever om er op toe te zien dat de bescherming gedragen wordt!

Tip 2: Zorg ervoor dat u (bijvoorbeeld) op de toegangsdeuren naar ruimten met geluid boven de 80 dB(A) extra waarschuwingsstickers/borden heeft aangebracht, welke voor het personeel kenbaar zijn. Wijs het personeel hier in het personeelshandboek ook op.

57 db is dus onder het niveau van een normaal gesprek, gehoorsbeschadiging treedt pas op vanaf 80 db

in een werkplaats heb je nu eenmaal herrie, en tijdens verspanen is gehoorsbescherming aan te raden

die 57 db hoor je dus wel, maar is niet schadelijker dan een normaal gesprek voeren :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
avhamond
Berichten: 46
Lid geworden op: 30 dec 2014 04:02
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door avhamond »

Mc gyver.. dit zijn speciale koelfans met H20 pressure?? !!?!?!!? :oops: :mrgreen:
Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg!
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Mijn cnc project

Bericht door Mcgyver »

:lol:

:mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door diepchess »

McGyver, dat is het geluid van de fan zelf op halve meter afstand.

Dat betekent dat als je die op een heatsink zet, dat je dan al snel heel ver over de 65 decibel heengaat.
Dat is ongeveer het geluid van een brommer.

Dat is zeer storend geluid, waar je op de lange termijn vanzelf doof van wordt.

Wettelijke voorschriften lopen vaak enorm achter op de werkelijkheid. Voor bedrijfssituaties mag je ook vaak veel hogere normen hanteren voor personeel dan voor 'de burger' in het algemeen.

Bij de metaalbewerkers waar ik afgelopen jaren ben langsgeweest valt me op hoe STOKDOOF ze allemaal zijn.
Dat zal ook niemand VERBAZEN hier :)

* Voor de gezondheidsraad wat bijvoorbeeld bepalend is, is de vraag of je er binnen 24 uur fysieke schade van oploopt.

Dat is natuurlijk een totaal verouderde manier van kijken in de huidige maatschappij.
Typisch voorbeeld is mobiele telefonie. Ze drukken zo'n ding in iemand's handen. Vragen dan na 24 uur: "had je er last van of vond je het een mooi ding?".

Dat doen ze dan bij 200 personen ongeveer precies. 200 personen is namelijk in de statistiek genoeg om 2SD (2x standaard deviatie) te verkrijgen.

Idem dito werken medicijnen. Dus ze geven wat kindertjes pure synthetische cocaine. Kijken dan na 24 uur of het schadelijk was of geholpen heeft bij die doelgroep en dat is dan dus het huidige 'medicijn' tegen ADHD (letterlijk).

(is ook een speciale aflevering van gemaakt).

Wat onderbelicht aspect nog is in de huidige maatschappij waar we in leven is GELUID. En GELUIDSNIVO'S.
Daar zullen we in de toekomst nog wel wat over horen.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door diepchess »

@ahvamond: In mijn woorden: h2o pressure is een luchtdrukeenheid waarmee je aangeeft met welke kracht een fan zijn lucht wegblaast. Dus dat is niet HOEVEEL Lucht hij verplaatst per tijdseenheid, maar de druk. Druk die je nodig hebt om bijvoorbeeld door een hele kast of voeding heen te blazen.

Bijvoorbeeld de fans in een switch hier zijn 50 decibel ongeveer. Maar als ze blazen in de switch (Mellanox infiniband) dan produceert die machine dus 75 decibel geluid.

Die machine hoor je dus nog ver op straat.

Dit waar zo'n spindel hier, waar je dus absoluut een koptelefoon voor moet opzetten, die hoor je nog wel een kamertje verder, maar niet op straat :)

Fans zijn er natuurlijk in allerlei soorten en maten en allerlei soorten bijgeluiden in allerlei soorten toonhoogtes.

Overigens, Dabit poneerde de stelling dat zijn spindelgeluid voornamelijk geproduceerd werd door de uitsparing in de moer van de spindel waarmee je 'm vastdraait. Logischerwijze wil ik dan gaan testen t.z.t. of dat stiller valt te krijgen door er een plastic kapje op te prikken die niet zo'n "luchtgat" heeft :)

Dat zou natuurlijk mooi zijn als dat enorm veel geluid weghaalt :)

p.s. H2O pressure voorbeeld: ik heb hier (dure) 18 CM fans, die 100 CFM blazen in theorie. Als ik die door een kartonnen doos heen door een aantal heatsinks laat blazen, dan komt daar bijna geen lucht uit. Gewoon niet genoeg h20 pressure!.

Terwijl die shark, die ook 100 CFM heeft, een fan van 14 CM, als ik die op diezelfde doos aansluit, dan komt er een STOOT lucht uit.

Wat is dan het voordeel van die dure 18CM fans? Welnu. Die is behoorlijk geluidloos, slechts 17 decibel. Maar ja da's decibellen zonder dat hij ergens OP blaast he :)

Praktisch is zo iets al snel 30 decibel :)
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door hrscharft »

Beste Diepchess niet om naar te willen doen maar schrijf je nu echt waterdruk (H2o pressure) is een luchtdruk eenheid??
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door diepchess »

Ja excuses, waterdruk.

Is natuurlijk gek an sich dat dat gebruikt wordt voor fans die enkel lucht verplaatsen :)

Voor een simpele radiator is het natuurlijk niet zo belangrijk om een grote h2o pressure te hebben. Terwijl voor de duct fans die ik hier gebouwd heb is het dat wel.

Wat heel vreemd is, is dat dan fans met 1.02 rating, dat die tekort schieten als je eerst door wat karton heenblaast, terwijl een fan met 1.09 het wel voor elkaar krijgt. Het scheelt minder dan 7% :)

Een simpele manier van overdruk creeren met fans is door 2 fans te combineren van gelijke grootte waarbij de eerste fan beduidend meer lucht blaast dan de 2e. Dat produceert wel een ontzettend rotgeluid overigens.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door hugo stoutjesdijk »

sjongejonge, eindeloze diskussie....
H2O druk, daar bedoelen ze natuurlijk gewoon mm waterkolom mee. (100mmH2O=980Pascal)
http://www.convertunits.com/from/mmH2O/to/pascal

En als je echt lucht wilt verplaatsen, en je hebt weerstand, zul je een slakkenhuis ventilator (centrifugaal) toe moeten passen.
Die kunnen nl. druk op bouwen, zijn ontzettend stil. ( zitten niet voor niets in je afzuigkap en woonhuisventilatie )
Houd eens een plaatje voor zo'n radiaal fan, hij zal op hol slaan, omdat de lucht mee gaat draaien met de bladen, en er dan dus niet meer gebeurd.(geen druk op bouw )
Een axiaal fan blijft gewoon z'n werk doen.

Voor wie het echt wil weten, gewoon even op een goeie website van pabst of zo eens wat specs bekijken.
En dan zie je in de gafiekjes dat zowel m^3 en mmH2O een rol spelen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door diepchess »

Het probleem van geluid is dat je het op heel veel manieren kunt meten.

De afstand erbij noemen waar je iets meet is totaal kritiek.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door hrscharft »

Daarom word het over het algemeen ook aangegeven als Db/W1m ofwel het aantal decibel gemeten bij 1W op 1meter afstand.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat het geluidsniveau betreft.. de beleving van geluidsdruk is nogal subjectief.. Diepchess kan 120Db van sommigen totaal niet horen.. maar 5Db uit zijn mond is voor velen al te veel om te verdragen.. :lol:


Wat een oeverloos geleuter over geluidsniveau van koelventilatoren.. hele berekeningen er weer bij.. gewoon.. radiator eraan knopen.. blijft ie te heet?.. GET A BIGGER RADIATOR!.. Duhhh :lol:
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door hrscharft »

Ha superkoel Arie redeneert ook via de Scharft logica.

'Als je niet zeker weet of iets groot en sterk genoeg is.... neem dan gewoon nog een slag dikker/zwaarder'
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Plaats reactie