Mijn cnc project

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou dat rechthoekig patroon nemen.
Die kikkers in die T-gleuven zitten ook niet ideaal.
Dus er is altijd iets wat niet lukt, of waar je een beetje moet schipperen.

Misschien is het een overweging om af en toe op zo'n hartpunt een 6H7 gat te maken, daar zou je een opspanmiddel op kunnen zetten, en later weer op hetzelfde punt terugzetten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door Sven »

Ik heb nu eindelijk een T-sleuf na eerst gaten gebruikt te hebben.

de gaten gaat altijd troep in zitten en ik kwam toch heel vaak niet lekker uit. Misschien vanwege mijn rastermaat (50 mm) maar als je net verkeerd gekozen hebt dan is verzetten met een T-sleuf enorm veel sneller gedaan.

Als maken een punt(je) is, waarom niet kopen?
http://www.vakuumtisch.de/index.php?pag ... ie&cat=108

Deze lui maken ze zelf en maken zo ook een variant voor je.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, vuil in de gaten, verkeerde plek, weer losschroeven, enz.
Voor dat vuil kun je er schroeven in draaien. (messing met zaaggleuf)
En de rest is wat je zelf vind.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mijn cnc project

Bericht door DaBit »

Ik had op de BF20 T-sleuven en nu op de nieuwe frees een gatenpatroon, 50mm raster. Tot nu toe ben ik daar niet ontevreden over:

- Het is makkelijk te maken; de machine kan het zelf.

- Bij mij zijn die gaten dieper dan T-slot. Heb je maar een paar lengtes boutjes nodig om niet telkens met uitstekende koppen of stukken draadeind te zitten.

- In dat 50mm raster zitten de bevestigingspunten dichter bij elkaar dan bij veel T-slot tafels. De vrijheid van plaatsen van je opspandingus heb je b ij T-slot dus maar in 1 as en in de ander is het alsnog prutsen.

- Alleen de schroefgaten lokaliseren een opspan-iets al best fatsoenlijk, en aangezien ik het gatenpatroon in het G59 coordinaatsysteem heb staan is het heel makkelijk om knap goed in de buurt van een referentiepunt te komen. Voor zaken die niet op de tiende millimeter komen omdat je toch je 100x50mm onderdeel uit een blok van 105x55mm hakt is het goed genoeg zelfs. Misschien dat ik voor de mooiigheid nog eens een paar 6mm gaten bijmaak voor hardstalen pennetjes, maar niet stug in het hart van elk opspangat. Overigens kun je dat in een T-slot tafel natuurlijk ook.

- Ik heb van die inbus-stelschroefjes in de ongebruikte gaten zitten. Te verwijderen en plaatsen met een accutolletje als je er meer dan 3 wil doen, en dat gaat knap rap. Tuurlijk lopen die vol met spanen, maar een haal met de stofzuiger en ze zijn weer leeg. Kon ik van de T-sloten op de BF20 niet zeggen; die moest ik eerst leegkrabben en dan het restant met de plintenzuiger weg zien te krijgen.

Al met al vind ik gaatjes nog niet zo minderwaardig. Moet ik er wel eerlijk bijzeggen dat ik 90% van het werk in de machineklem doe, en dan heb ik weinig te maken met T-slot of niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door hrscharft »

Waarom niet een combinatie van beide patronen.

Of een deel van je bed met een fijn patroon (omdat je dat fijne patroon waarschijnlijk toch altijd voor kleine dingen gebruikt) en de rest voorzien van een wat grover patroon.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door Arie Kabaalstra »

Tip van Karel :.. Flip is ziek.. :lol: koop een doosje pasboutjes met dezelfde draad als je Grid in de tafel.. en zaag/draai de koppen eraf.. heb je ook referentie pennen.. en ze vallen dan meteen samen met je coordinatensysteem.. even de radius van de pasbouten verrekenen.. klaarrrrrrr.. :)

Ik had vroeger op mijn werk een Rasterplaatje die ik voor klein werk gebruikte op de Bridgeport VMC 800... en een paar van die onthoofde paspennen.., ik had er een gleufje ingezaagd, zodat ik ze met een schroevendraaier kon (de)monteren.. 3 pennen erin.. werkstukje erop.. kikkertjes plaatsen , pennetjes eruit.. start heien..

Maak ook meteen een modulaire klem.. zet een blok op je tafel, en frees em haaks met de gaten ( monteren met pasbouten, staat ie altijd recht.. ).. maak een tweede blok met slobgaten.. en een blok met een draadgat om het schuivende blok aan te drukken..

Ook leuk... Quad-rails.. hier hebben Tslot tafels wel weer een voordeel.. ik heb 2 balken die 140 lang zijn, de dwars op de tafel passen.. met een zittingrandje bovenin.. ideaal om platen en blokken te klemmen.. can't do without them...
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door mickomatsu »

Dankje wel karel voor de tip.
Ga ik zeker meenemen in me ontwerp.
Ik dacht zelf ook aan het bovenste patroon ik doe ze in een raster van 30mmx30mm en dan M8 gaten.
Ik heb de tafel links en rechts groter gehouden dan het bereik en dat zelfde doe ik aan de voorzijde.
De tafel wil ik uit 1 deel maken.
Inbusstiften zat ik ook aan te denken voor er in even de luchtspuit of stofzuiger er langs en ze zijn ook weer los.

Ga ik daarmee aan de slag.

Voor de freesspindel ben ik aan het kijken om in plaats van de Teknospindel 2.0 KW voor een chinees GDK80 speciaal voor metaal frezen watergekoelt.
Is denk wel mooier bijna tot geen runout en wat stiller dan lucht gekoelt.
moet alleen nog even kijken voor het watertankje hoeveel Liter inhoud wel of geen radiateurtje.

grt michel
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Mijn cnc project

Bericht door stekkestim »

Als koeling kan je eventueel gebruikmaken van een CW3000 of 5000 waterkoeler.Wordt vooral gebruikt voor Lasers maar is ook prima geschikt voor spindels. De 5000 is misschien wat "overkill".
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door mickomatsu »

Ja zoiets had ik al gezien bij spindel shop.de
Maar dat is even te gek.
Vragen ze 450 voor
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door Arie Kabaalstra »

INformeer eens bij een fietsemaker.. een radiauteurtje voor een skoetert.. :lol: Pabst Fannetje erachter.. klaarrrrr
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door assink »

kachelradiateur uit een auto van de sloop. Is 10tjes werk, vaak ook genoeg mooie pompjes. Werken dan wel 12 volt, ik weet niet of je dat beschikbaar hebt?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mijn cnc project

Bericht door DaBit »

Die Chinees van mij (ook GDK volgens mij) produceert redelijk wat warmte; niet alleen de motor maar ook de lagers. Da's andere koek dan Chai/Solar.jean spindels. En ze schrijven voor dat de watertemperatuur beneden de 35 graden moet blijven meen ik. Zou ik ook niet teveel mee morrelen, want dan krijgen de lagers het zwaar.

Ik kwam niet weg met een Papst fannetje modelletje 'PC-gebruik', lief klein kachelradiatortje en centrifugaalpompje met weinig opvoerhoogte; dat moest allemaal een maatje zwaarder.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door diepchess »

Ja die GDK van je moet liefst rond de 20 graden gekoeld worden.

Waterkoelen is ontzettend simpel. Goede en goedkope radiateur ben ik ook naar op zoek. Al even gezocht ook naar een aluminium pan. Lijkt erop dat die peanuts weer kosten in USA (alles met aluminium daar kost peanuts), terwijl gros van grote soeppannen hier van staal is.

Overwogen zelf een vierkante bak te bouwen van wat aluminium plaatmateriaal dat hier nog ligt van oude koelingsexperimenten voor de supercomputer - maar ja dat moet je dan weer waterdicht krijgen. Dan hoef je alleen wat lucht tegen zo'n bak aan te blazen om al 200 watt weg te halen.

Bij grotere temperatuursverschillen haal je meer watts op die manier weg.

Bovenop de bak om de kop kun je ook wat heatpipe heatsinks, oude, van computers gebruiken. Dus het kopergedeelte ervan in het gedemineraliseerd water. Die halen simpeltjes 200 watt per stuk weg die heatpipe heatsinks, zonder enorm temperatuursverschil nodig te hebben.

Op die manier natuurlijk is enige wat je nodig hebt 1 grote bak aluminium waar litertje of 10-15 ingaat en dan aan de bovenkant zorg je ervoor dat de inkomende waterstroom de bak in, op de heatsinks gespoten wordt, terwijl de onderkant van die heatsink, dus het koperen gedeelte, in de bak met water staat. De bovenkant van heatsink. is luchtdicht afgescheiden dan, want dat gedemineraliseerd water mag je niet blootstellen aan de open lucht, anders komt er in no time troep in dat water.

Dan wat lucht blazen op die heatsink.

Die zijn zo goedkoop op de kop te tikken die heatsinks. Echt eurootjeswerk. Geen radiateur meer nodig.
Die radiateurs werken ook niet met dure heatpipes (zijn duur om te produceren).

In die heatpipes heerst enorm lage druk, waardoor het 'kookpunt' al op veel lagere temperatuur daar geschiedt. Dat koelt zo ontzettend veel beter. Vergis je niet dat je enorm veel lucht door zo'n heatsink moet blazen om fiks wat wattjes weg te halen. Bij de iets grotere heatpipe heatsinks zul je heel ver boven de 40 CFM moeten blazen. Zelfs 100 CFM is geen uitzondering tegenwoordig meer.

Heb hier ook nog wat oude swiftech waar een fan op past van 8 cm. Onderkant solide koper en heel veel aluminium pennen erin waar de lucht doorheen geblazen werd. Kilo zwaar. Geen heatpipes. Daarmee haal je niet zo vreselijk veel wattjes weg, 100 watt is wel de limit.

Pas op met de radiateurs die bij overklokkers gebruikt wordt. Daarmee haal je niet enorm veel wattjes weg. Dat zal in 99% van de gevallen wel ok gaan met zo'n 2.2 kilowatt spindel, maar bij echt nonstop zwaar werk als er echt veel gekoeld moet worden is een enkele heatpipe heatsink al beter.

Het zal hier uiteindelijk wel een grote plastic bak worden met daarin wat heatsinks die net met de onderkant in het water zitten en een paar honderd CFM door die heatsinks heen :)
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door Leeuwinga »

http://www.brinkmotoren.nl/koeling_atv/ ... d_atv/519/

Kiek eens kant en klaar, desnoods nog een ven erop
Cees
Plaats reactie