Zelfbouw CNC-portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
ArealSense
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2012 15:25
Contacteer:

Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door ArealSense »

Hier wil ik een verslag bijhouden van de bouw van mijn CNC-portaal. Voor mijn eigen documentatie maar wellicht is het ook interessant voor mensen die momenteel zelf aan het oriënteren zijn voor hun eigenbouw.
Opmerkingen/waarschuwingen/vragen zijn natuurlijk zeer welkom.

Ik had al een draadje in het usbcnc forum waar ik wat uitleg vroeg over de aansturingskaarten (EdingCNC VS PlanetCNC). PlanetCNC had toen mijn voorkeur vanwege de betere prijs. Echter nu ik ook van LinuxCNC (voorheen EMC2) gehoord heb weet ik zeker dat ik dat wil gebruiken. Aangezien mijn main PC een Ubuntu 12.04 bak is en dus mijn hele workflow al aan het linux gebeuren is gewent is het voor mij logisch om ook een linux gestuurd CNC-portaal te maken. Ik ben nog aan het bedenken welke mini-ITX ik wil gebruiken. De latency is daarin erg belangrijk.
Update: het wordt de Intel D525MW via Amazon.de incl zendkosten: euro 93,-

De reden waarom ik een cnc-portaal wil hebben is voor het frezen van radiobestuurd vliegtuig vleugel kern, dus stevig piepschuim. Waarmee de portaaloverspanning van de machine vastligt. Ik wil namelijk zo een plaat netjes op het werkbed kunnen leggen (waarbij de lengte best mag uitsteken), zonder eerst te moeten zagen.
Als bereik van de machine leken z=20cm, y=60cm, x=80cm me dan ook wel mooi,
Zodat ik uitkom op Kogelomloopspindels van 1605x300 (range 19cm), 1605 x 700 (range 59cm) en twee maal 2005 x 900 (range 79cm).
Deze heb ik besteld bij cnc-discount voor 722,34 euro inclusief montage met spindelmoer, spindelmoerspanblok en in een vast- en loslager.
edit: Alhoewel ik het geheel als compleet had besteld, waren de kogellagermoerblokken NIET gemonteerd. Om zo een blok over de spindel te kunnen schuiven had het loslager er weer afgeperst moeten worden (en er weer op). Ik heb het opgelost (wilde niet gaan prutsen met de lagers) door een sleuf uit de kogellagermoerblokken te zagen, zodat ze over de spindel heen passen voordat ze op de kogelomploopmoer geschoven worden.
Ook zijn de twee X-assen niet van precies gelijke lengte (c.a. 1mm verschil). De X-as loslager montageplaat had ik in eerste ontwerp enkel met tnuts (dus schuifbaar) op de 80x80 balk. Dit lijkt me nu echter iets te slap en ik 2 tnuts vervangen met M8tap bouten. Ik wil de maatvoering van de aluminium platstafplaten wel gelijkhouden, dus de twee M8tap gaten in de 80x80 balk zitten op custom maat (1mm verschil)


Ondertussen is wel de bestelde Chinese 2.2KW watergekoelde spindel met VFD binnengekomen voor 325,85Euro vanuit Engeland besteld bij love-happyshopping. Het object was in 4 dagen bij mij thuis en de verkoper reageerde zeer goed op mijn email.
Ik zat zoals vele beginnende cnc-ers eerst te denken om er een Kres aan te schroeven, maar ben te bang voor geluidsoverlast en wilde daarom toch graag een frees met waterkoeling. Dan kom je al snel de 1,5 of 2,2 kW Chinese spindel tegen. De 1,5 heeft echter ER11 opname en de 2,2kW ER20 (tot max 12.6mm boor) terwijl de spindelbehuizing van beide 8cm doorsnede heeft. Dus dacht ik, Nu als ik er toch zo'n groot ding in hang, dan kan ik maar gelijk voor de 2,2kW versie gaan, en dan stoot ik ook niet me neus als ik er een dikke frees in wil hebben.
Natuurlijk is 2,2kW way way overkill voor Styropor bewerken, maar ik wil voor een vliegtuigvleugel wel een hoge nauwkeurigheid halen. Daarvoor moet je, zeker met het medium range werkbereik wat ik voor ogen heb, een goede starre constructie hebben. Vandaar dat ik een Arie-kloon wil maken; een portaal met hoge zijkanten van 80x80 alu profiel en 15 of 20mm rail geleiding. De 2.2kW Spindel zal daarin vast niet misstaan.

De tiptoets bediening van de Chinese VFD (waar trouwens geen bekabeling bij geleverd wordt) lijkt me op eerste tast niet zo lekker in te drukken. Ik zal dit draadje in de gaten houden om de VFD aan te sturen via software.
Bij de spindel komt een setje spantangen ER20 4,6,8, 12 en 12,6mm. uhmm waarom nu geen 10mm?
Een sleutel om de spantang te wisselen/aandraaien is niet bijgeleverd.

Na het doorspitten van vele forum berichten van andere builds leek het mij dat voor een dergelijke machine NEMA34 4Nm zeer goed zou zijn (iemand vertelde dat hij 2,5NM steppers had en nog wel voorzichtig wat aluminium verspaande en aan de andere kant van het spectrum is winter z'n machine met stevige 8,5Nm stappers (en 25x5 kogelomloop).
Nu kwam ik echter deze eBay aanbieding tegen waar ik wel erg van gecharmeerd ben. Set van 4 steppermotors 6,2Nm, 4 drivers and 4 voedingen 200W. In een keer de hele handel voor maar 510 euro, niet gek leek mij.

Wel zijn de steppers enkele as, waardoor ik dus niet een encoder of handwiel op de X-assen kan zetten. En ook geen rem op de Z kan plaatsen. Echter handwielen leek mij dat ik die toch niet zou gaan gebruiken.
De rem op de Z is (ben ik hierin correct?) voor als de machine geen stroom meer heeft en de frees door het gewicht tot op het werkbed zakt. Het leek mij dat dat ook gemakkelijk op te lossen was door aan het eind van het werk de machinekop naar oorsprong te laten terugkeren voordat je de stroom erafhaalt?
Geen encoder lijkt me geen onoverkomelijk probleem, volgens mij hebben de meest mensen dat niet op hun zelfbouw.

6279 is zoals ik het ook wil maken. De Z-rails 15mm tegen de Freesmotor ophangplaat. De Y-rails 15mm op de onder en bovenkant van het portaal alu profiel 80x120S. De steppermotor zit hoog vast aan de plaat waarop ook alle rail wagens (Y en Z) vastzitten. De Z kogelomloopspindelspanblok zit dus vast tussen de rails aan de freesmotorophangplaat.
Op deze manier hoeft de Z stepper enkel het gewicht van de freesmotor (5kg) te dragen en hoeft íe niet zichzelf (4kg voor 6 NM stepper) omhoog te houden. Tevens worden de rails dan goed gebruikt om de portaalbalk op doorbuiging te verstevigen. En blijft de gehele beweegbare module zo dun mogelijk (ipv de rail aan de voorkant van de portaalbalk te zetten).
Het zou gunstiger zijn (scheelt weer 10cm in hoogte, wat bevorderlijk is voor de stabiliteit van de constructie) om de stappermotor met de as naar boven, boven het portaal te monteren. De directe klauwverbinding moet dan vervangen worden door een tandriem. Dit houd ik in gedachten voor een mogelijke upgrade later.
[edit: De klauwverbinding doe ik niet en ik maak een tandriem overbrenging. De zware NEMA34 stapper is te mooi om niet als tegengewicht te gebruiken met montage boven de 80x120S balk. De SBI15 rails zijn alle SBI20 rails geworden en zitten op de boven en voorkant van de 80x120S balk.]
Arie Kabaalstra schreef:Ja.. geleidingen kun je rechtstreeks op ALu profielen bevestigen..
wat je wel moet doen is de geleidingen uitlijnen ten opzichte van het profiel, maar da's zo gepiept met een meetklokje.. je zet de eerste schroef vast, zet de meetklok op 0, en schuift het wagentje net voorbij de 2de schroef.. trekt de rail om tot de klok op 0 staat, en zo ga je verder..
Dankje Arie, ik denk dit copy en paste ik even, dat heb ik later nog nodig.
Het goedkoopste meetklokje wat ik online kon vinden 14,37euro en een bijpassende magneetstandaard voor 10,14euro.
[Edit: Hogetex verkoopt deze ook (meetklokje)(magneetstandaard) iets duurder, maar is wellicht makkelijk om de bestelling te combineren met de benodigde voelerband.]
Dit draadje waarschuwt voor onnauwkeurigheid in de aluminium extrusie profielen en gebruikt voelerband voor het uitvullen.
5322 geeft aan hoe de hoekverbinding van 80x80 Alu profielen te maken. Gebruik hiervoor laagbolkopimbusbouten M8x25.

Meer hierover later,

Groet,
marco van der Bijl

Edit1: paragraaf toegevoegd over stappenmotorset
Edit2: opmerking VFD bedieningsknopjes toegevoegd
Edit3: Z-as constructie paragraaf toegevoegd
Edit4: meetklok, uitlijnen en 80x80 hoekverbinding
Laatst gewijzigd door ArealSense op 07 jul 2013 17:07, 14 keer totaal gewijzigd.
hungryarie
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jul 2012 10:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door hungryarie »

Misschien leuk om wat foto's/renders erbij te zetten. Dat spreek altijd wat meer tot de verbeelding.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door Sven »

Ziet er allemaal erg verzorgd uit, complimenten!

Als ik het goed begrijp heb je de spindles al besteld.
Met alles wat je schrijft had je best een grotere spoed kunnen hebben, daar zou deze machine waarschijnlijk beestachtig snel mee worden.
Voor het frezen van vleugels moet je veel bewegingen maken, daar is hoge snelheid erg prettig.

Leuk dat je met linuxcnc aan de slag gaat. Ga je meteen een nieuwe pc daar bijzetten? Waarom niet een oude? Voor de snelheid hoeft dat geen verschil te maken.

Maar al met al wordt dit een machine waar je lang plezier van zal hebben!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Een rem op de Z-as is inderdaad om te voorkomen dat je freeskop door zijn eigen gewicht naar beneden zakt als de stroom wegvalt ( uitschakelen/noodstop )

als je geen motor hebt met dubbele as.. dan zul je als je een rem wilt toepassen.. de rem onder de motor moeten bouwen..

DamenCNC heeft remmen die je achterop kan monteren.. maar Ik denk even hardop.. je zou ze ook naast je motor kunnen zetten.. met een idler shaft en een tandriempje.. of.. mogelijk kun je er een gat doorheen boren, en em alsnog onder de motor monteren.. alleen moet je dan de Spindel langer nemen..
ArealSense
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2012 15:25
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door ArealSense »

Sven schreef:Als ik het goed begrijp heb je de spindles al besteld.
Met alles wat je schrijft had je best een grotere spoed kunnen hebben, daar zou deze machine waarschijnlijk beestachtig snel mee worden.
Voor het frezen van vleugels moet je veel bewegingen maken, daar is hoge snelheid erg prettig.
Ja, de kogelomloopspindels zijn besteld. Een grotere spoed voor meer snelheid is dus een goede tip voor na-bouwers!
Ondertussen 1 emailtje gehad van cnc-discount.de dus er wordt aan gewerkt en ik heb dus nu ook vier 7NM koppelingen besteld.
cnc-discount.de schreef:Hello Marco,
sorry for my late answer! We were travel with our company twice during 3 weeks / much work!
Please send via Paypal the rest money for couplings I put it in the big packages too.
Let me know what you are thinking about!
Regards, Roland
Sven schreef:Leuk dat je met linuxcnc aan de slag gaat. Ga je meteen een nieuwe pc daar bijzetten? Waarom niet een oude? Voor de snelheid hoeft dat geen verschil te maken.
Ik had er nog niet zo over nagedacht. Ik bestel alle onderdelen voor de machine in nieuwstaat online, dus zo ging ik ook gewoon zoeken voor z'n computer. Maar een pc bijzetten? Nee joh! Ik wilde hem eigenlijk wel graag netjes in deze Aluminium CarPC Box doen en dan buitenop tegen de zijkant monteren.
[Edit: Ik ga de zijwanden 170mm maken. Daarmee past het mini-ITX mooi tussen de zijwanden]
[Edit2: zijwanden blijven 170, maar ik zet de mini-ITX en z'n voeding in een mini PC kastje ernaast]
hungryarie schreef:Misschien leuk om wat foto's/renders erbij te zetten. Dat spreek altijd wat meer tot de verbeelding.
Voor dit project werk ik in m'n hoofd en met een 5mm ruitjes kladblok. Helaas geen mooie renders. Wat foto's tijdens de echte bouw zal ik natuurlijk zeker uploaden.
[Edit: Na het kladblok werk heb ik wel nog enkele fullsize tekeningen gemaakt van het Z-as pakket, op de ouderwetse manier, papier opspannen en met haakse tekenlat. Later (zie verderop in de posts) heb ik alsnog een digitale 3d tekening opgezet.]
Arie Kabaalstra schreef:als je geen motor hebt met dubbele as.. dan zul je als je een rem wilt toepassen.. de rem onder de motor moeten bouwen..
DamenCNC heeft remmen die je achterop kan monteren.. maar Ik denk even hardop.. je zou ze ook naast je motor kunnen zetten.. met een idler shaft en een tandriempje.. of.. mogelijk kun je er een gat doorheen boren, en em alsnog onder de motor monteren.. alleen moet je dan de Spindel langer nemen
Ah toppie dat jij ook dacht,. mwah,.. daar is wel een oplossing voor te verzinnen. Dat was mijn idee ook en dus heb ik dat setje maar besteld. 4 stuks (met hun voeding en drivers) 6,2NM NEMA34 steppers zijn al ontvangen.
Van de voedingen zijn bij 2stuks, 1 hoge spoel component afgebroken (zat vastgelijmd op printplaat). Ik zal daarvan dus maar de QC-stickertjes verbreken en die even opnieuw vastplakken. Dit zal vast tijdens transport gebeurd zijn.
Ook zat in een van de voedingen een los printplaatschroefje. Ik zal de andere schroefjes maar een drupje nagellak geven zodat ze vast zitten.
Laatst gewijzigd door ArealSense op 03 jul 2013 14:18, 5 keer totaal gewijzigd.
ArealSense
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2012 15:25
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door ArealSense »

Aluminium Profiel, SBI rails en frame afmetingen:

Met het 80x80N (en 80x120N) profiel ben ik niet zo blij vanwege de interne hoek die het profiel maakt. Alle krachten moeten nu daar doorheen verdeeld worden - al heb ik er niet aan gerekend, 't voelt niet lekker. Vandaar dat ik voor de 80x80S (frame) en 80x120S (portaalbalk) wil kiezen. De kracht wordt dan zonder die interne knik naar de zijwand geleidt.
6358
Met het S-profiel lijkt me een enkele ondersteuning voor de zijwanden, zonder de zijwanden te moeten versterken met plaatmateriaal, ook voldoende (stofafdichting kan dan door een plaat in de zijwandenprofielsleuf te schuiven) Edit: zijplaat in profielsleuf past niet! geeft onvoldoende ruimte voor de stepperdrivers; anders oplossen.

H2-80 freesmotorplaat is 122mm breed. De SBI20SL als Z-as zou mooi passen vanwege de 30mm dikte, icm 20mm plaatwerk van www.aluminiumshop.nl, komt precies op de benodigde dikte het 1605 spindel pakket. De SBI15SL als Z-as lijkt ook wat ielig als de frees op uiterste stand helemaal op freesbed diepte moet werken.
Ik moet hier rekening houden met de breedte van het 1605x300 kogelomlooploslagerblok = 60mm + 2 maal 44mm breedte SBI20SL (mag strak tegen elkaar aan, kogelomloopspanblok is smaller op 50mm); 60+44+44=148mm --> portaaloverspanning is 745mm, Y range = 590mm --> 745-590=155, past precies (2* 3,5mm ruimte aan beide zijden).

Voor de portaaloverspaning (Y-as) rails past de SBI20SL wagens mooi, SBI20SL is W=44mm. De SBI20SL creert dus direct een mooie 2mm bewegingsruimte voorlangs het portaal bij montage bovenop de 80x120S balk.

Ik heb een portaaloverspanningrange van 590mm (1605x700). He werkbed moet groter zijn dan 590+122 = 712mm, omdat de freesmotorplaat niet de zijwanden mag wegdrukken.
Stappenmotor.nl heeft 16x160 werkbed plaat (Boikon.nl ook, maar enkel per 6m lengte)
4*16x160 + 1*16x80 = 720mm werkbedbreedte, geeft 2 maal 9mm ruimte (tussen freesmotorplaat en zijwand) bij maximale Y-as bereik.
6*16x120 = 720mm werkbed kan ook en lijkt me robuster, met wat minder sleuven om schoon te houden. Deze verkoopt Boikon wel gewoon per meter.

De werkbedbreedte van 720mm is gelijk de lengte van de ondersteunende 80x80 profielbalken (3 of 4st).
De SBI20FL x-as rails zet ik op de binnenste 80x80 sleuf van de zijwanden, de portaalbalk zijplaten (en andere elementen) wil ik van 15mm dik F22 aluminium maken.

Hiermee krijg ik een overspanning van:
+720mm, werkbedbreedte
+ 40mm, x-as SBI20SL rail zit op 20mm van zijkant werkbed (rails komen (bij nader inzien) op binnenste profielsleuf).
- 15mm, zijplaatportaalbalk zit mid boven SBI20SL rail, dus 2 maal 7,5mm minderen.
= 745mm portaalbalkoverspanning 80x120S balk.

***
De X-assen kogelomloopspindels zijn 2005x900 met een range van 790mm. De portaalbalk zijplaat = 240x140x15mm, dus X-as SBI20SL rails moet 790+240=1030mm lang zijn.

102mm = dikte E2-80 freeshouder (breed 122)
20mm = dikte F22 aluminium voor Z-plaat (breed 122)
30mm = hoogte SBI20SL rail+wagen
20mm = F22 alu opvulstrip
20mm = dikte F22 alu Y-plaat (breed 160)
22mm = 1/2 dikte SBI20SL wagen
+60mm = 3/4 dikte 80x120S balk
274mm totaal van achterkant 80x120S balk tot voorkant spindelhuis.
224mm van achterkant 80x120S balk tot freesas.
274mm ronden we af naar 275mm, dus de x-as 80x80 moet 790+275+80 = 1145mm lang zijn om ervoor te zorgen dat de voorkant van de frees niet de 80x80 voorbalk wegdrukt.

Als ik het werkbed 800mm lang maak en ondersteun door 3st 80x80 balken (720mm lang). Dan krijgen deze een overspanningtussenafstand van 28cm. Het werkbed zijbalk maak ik 2* 80mm langer, op 960mm. De x-as balk komt dan ook op 2*80 langer, 1120mm
De SBI20SL x-as rail hoeft niet zo lang te zijn (max = range790+240zijplaaty-as =1030), 1120-80=1040mm is dan mooi.
Als ik de twee 80x80 x-assen zowel aan de achterkant als voorkant wil insluiten, deze balken zijn even lang als het werkbed breed is (6*16x120=720mm), dan mis ik 2,5cm x-range omdat de voorkant van de frees niet de 80x80 voorbalk wegdrukt. Als ik de voorbalk weglaat (gebruik als extra werkbed ondersteuning) dan heb ik wel m'n volledige x-as bereik.
Doordat de x-as uitsteekt achter het werkbed, kan de spindel aan de achterkant van de machine tot onder het werkbed zakken (waardoor ik m'n boortje in de spindel kan laten zitten na gebruik, zonder gebruik te maken van een rem op de z-as)
80+280+80+280+80=800+80+80=960+80+80=1120mm.
De onderste 80x80 zijbalk is 960mm en krijgt op 2 eindpunten een schroefpoot ondersteuning.

***
rest enkel nog het bepalen van de hoogte van de 80x80 zijwand steunen.
vuistregel: zijwand even hoog als 1605x300 Z spindel range = 190mm;
ik wil graag de mini-ITX besturing in de zijwand monteren, dus zijwand = 170mm.
Die dan een overspanning van 360mm maakt voor de x-assen (80+80+360+80+360+80+80=1120).
Laatst gewijzigd door ArealSense op 02 jul 2013 23:52, 16 keer totaal gewijzigd.
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door AnkoD »

Je zegt dat je stevig piepschuim en misschien alu wilt gaan frezen en een bereik wil hebben van 800x600x20... Is 6.2nm steppers en 80x120 profiel dan niet wat overkill?....

en ik zou het ding toch gaan tekenen...is gewoon een stuk makkelijker.. want onthoud wel, op een onnauwkeurig gebouwde machine kan je geen nauwkeurige werkstukken maken.....
ArealSense
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2012 15:25
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door ArealSense »

AnkoD schreef:Je zegt dat je stevig piepschuim en misschien alu wilt gaan frezen en een bereik wil hebben van 800x600x20... Is 6.2nm steppers en 80x120 profiel dan niet wat overkill?....
ja, 6.2Nm is duidelijk te veel (had eerst 4NM voor ogen en dat leek al aan de sterke kant).
maar ik wilde perse de ER20 water frees hebben en daarmee dus uitkwam op de redelijk zware 2,2kW chinees.
De meeste mensen volgen DamnenCNC met het MayTec 80*160 U-profiel of gebruiken daarvoor het ITEM 80x160 profiel. Maar die oplossing vraagt voor rail montage aan de voorkant van de portaalbalk. Ik wilde de rails aan de voor en bovenkant van de portaalbalk hebben. Om het geheel niet te hoog te moeten maken nam ik een dunnere portaalbalk 80x120 (ipv 80x160), maar die moet dan wel wat sterker uitgevoerd worden om nogsteeds dezelfde doorbuiging aan te kunnen, dus kwam ik uit op 80x120S ipv 80X120N.
Daarbij is het bereik 800x600x20, maar daarmee komen dus de frame maten op 1120x745x170
Laatst gewijzigd door ArealSense op 19 dec 2012 12:21, 3 keer totaal gewijzigd.
ArealSense
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2012 15:25
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door ArealSense »

Bestelling van de aluminium profielen heb ik bij BOIKON BV gedaan. Een forum lid was zeer te spreken over dat bedrijf.
Ik had eerder al telefonisch contact met hun en een medewerker had voor mij in het magazijn gekeken of ze nog een stukje 80x120S hadden staan (normaal verkopen ze deze enkel per hele 6meter lengte). Het geluk was met mij, aangezien ze nog een 120cm endje hadden staan.
Ook de 80x80S verkoopt BOIKON enkel per hele 6meter lengte, maar dat is geen probleem aangezien ik een gehele lengte kan verbruiken. De overige lengtes doe ik dan van 80x80N die ze wel per losse meter verkopen. Hiermee kom ik maar op 50 euro duurder uit (ipv als ik overal 80x80N toepas).
[edit: Het resteindje 80x80S kwam uit op 62.5mm en was ook bijgeleverd (ik had op dikkere zaagsnedes gerekend); Mark2 zou dus evt nog iets hogere zijwanden kunnen hebben ofzo). Ik kan het mooi gebruiken om draadtappen in te oevenen.]
[edit2: Helaas was BOIKON ook niet heel erg slim bij het zagen van de onderdelen. Tussen de 80x80N en 80x80S onderdelen die van gelijke lengte hadden moeten zijn, zit een fractie verschil. Blijkbaar is eerst alle Normaal profiel gezaagd, en daarna opnieuw ingesteld voor alle Sterk profiel lengtes. Jammer ik zal dus moeten gaan opvullen.]
[edit3: Voor de bodemplaat van het frame heb ik de buitenste 80x80S genomen en de middelste ondersteuningsbalk 80x80N. Deze middelste N moest ik met 2 bierblikjes op de kopsekant verdikken om tot de lengte van de S te komen.]


Dit is mijn BOIKON Alu profiel boodschappenlijst (totaalprijs: 1000 euro):

80x120S profiel, uit het 120cm stukje, 1zaagsnede;
1* 745mm
80x80S profiel, 6meter + 8zaagsnedes;
2* 1120mm
2* 960mm
2* 720mm
2* 170mm
80x80N profiel, + 7zaagsnedes;
4* 170mm
3* 720mm
16x120 profiel, + 6zaagsnedes;
6* 800mm
4st Stelvoet 80 - M12 x 95
4st Dempingsring dia. 80
6st Afdekkap, 80x80, zwart
8st Afdekprofiel sleuf 8, L=2m, zwart
9st Afdekprofiel sleuf 8, L=2m, grijs
62st Hamermoer slot8 - M5 T-Nut voor monteren SBI20 Rails (gat in rail is 6mm, maar gat voor imbusboutkop in rail is 9.5mm; goed voor M5 imbusboutkop (8.5mm)
36st Hamermoer slot8 - M5 T-nut voor monteren 16x120 werkbed
24st Hamermoer slot8 - M5 T-nut voor monteren 210x100x15 los/vastlagerplaten
Laatst gewijzigd door ArealSense op 06 jul 2013 17:08, 17 keer totaal gewijzigd.
ArealSense
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2012 15:25
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door ArealSense »

small update:

Een mede forumlid wist te vermelden dat maar weinig bedrijven HIWIN-achtige geleiderail met voorspanning op de wagens kunnen leveren. Hij was uiteindelijk uitgekomen bij stamhuislinerair.nl Voor mij dus erg gemakkelijk om hun een email te sturen met mijn bestelling.

Uiteindelijk is alle rail SBI20 geworden omdat;
* de SBI15 rail te weinig vlees heeft op de 8.2mm brede 80x80profielsleuf .
* de SBI15 rail gemonteerd wordt met M4.5 en daar zijn geen geschikte hamerkopmoeren (T-nuts(M4,5,6)) voor.

(z-as)
2st. SBI20 rail L=348mm incl. 4st. SBI20SL loopwagens
(x-as)
2st. SBI20 rail L=1040mm incl. 4st. SBI20SL loopwagens
(y-as)
1st. SBI20 rail L=775mm incl. 2st. SBI20SL loopwagens.
1st. SBI20 rail L=745mm incl. 2st. SBI20SL loopwagens.

Hieronder enkele highlights van de email communicatie:
ArealSense schreef:De geleiderail is voor gebruik in een stevig CNC-portaal met 2,2kW frees (max 12.6mm boor). Hiermee kan gemakkelijk dik 3d aluminium gefreest worden. De krachten zijn natuurlijk sterk afhankelijk van de freessnelheid die ik wil bereiken. Ik gebruik krachtige NEMA34 6Nm stappers op 20x5 en 16x5 kogelomloopspindels, dus ook die kunnen wel wat power leveren.
K1 voorspanning is inderdaad zeker te weinig.
Volgens de documentatie zou ik hier K3 voor moeten gebruiken (aluminium frezen geeft vibratie terwijl hoge precisie benodigd is)
Stamhuislineair.nl schreef:Na aanleiding van uw mail van 4-12-2012, mijn reactie.
De K1 voorspanning wordt toegepast waar absolute precisie minder belangrijk is, waar de belasting constant is en de vibraties minimaal zijn. K2 wordt toegepast waar hogere precisie vereist is maar de belasting laag tot gemiddeld. K2 kan iets grotere momenten aan in vergelijking met de K1. K3 is voor hoge precisie in combinatie met hoge belasting en grote vibraties. Mijn inschatting is dat precisie nodig is maar dat de belasting meevalt. Hier is de K2 geschikt voor. Het is even de vraag in hoeverre dit is doorgerekend. Gezien het feit dat er van bouwgrootte 15 naar 20 is overgegaan zal hier al een mate van ‘over engineering’ inzitten. Desondanks is het aan te raden om de (dynamische) belasting goed door te rekenen.

Ik heb uw toepassing vanmorgen nog eens besproken met een collega. Hij heeft SBI geleidingen voor vergelijkbare toepassingen geleverd. Gezien uw gegevens en zijn ervaring blijkt dat je hier goed uit de voeten kunt met de K2 voorspanning. Een argument hiervoor zijn de loopeigenschappen van de K3 voorspanning. Deze grote voorspanning zorgt voor slechte loopeigenschappen bij kleine belastingen. Pas als er constant grote belasting op de loopwagen komt, gaat de loopwagen goed lopen. De K2 kan de ‘range’ van grotere/kleinere belastingen goed opvangen en kan ten opzichte van K1 ook behoorlijk meer vibraties aan. Ik ben er van overtuigd dat we een betere oplossing bieden met deze K2 voorspanning.
ArealSense schreef:Bedankt voor het doorspreken van mijn project met uw collega.
Graag maak ik gebruik van uw grotere ervaring met het product en K2 voorspanning zal het dan worden.
Ouch! totaalprijs SBI20rail met K2 wagens is 1100,- euro inclusief BTW en transport.
De prijs voor HIWIN geleiding zou c.a. 10% hoger uitkomen dan SBI rails.
ArealSense
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2012 15:25
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door ArealSense »

broodkruimeltje over tappen en gaten boren.

Mijn eerdere ervaringen met draadtappen zijn met een enkele stap tap, en de resultaten daarvan waren te vaak belaberd. Ik hoop dat ik beter resultaat haal met een profesionele 3 stappen draadtap. Mijn vader gaf me laatst een goede tip dat hij vroeger spiritus gebruikte voor Aluminium snijden (groot voordeel is dat het werk niet vet wordt).

De volgende 3stap tappensets heb ik dan nodig:
M8 voor fishertechniek 80x80 montage en M8-80 bovenste Y-wagens koppelbalk
M6 voor los/vastlager X, Y, Z-spindel montage
M5 voor 15mm dik Alu platen assemblage.

Edit: ik kwam deze 3fase tappenset (M3-M4-M5-M6-M8-M10 en M12) tegen voor 22 euro (33 euro incl verzenden en btw). Die heb ik besteld.

M8tap voorboren op 6.8mm
M6tap voorboren op 5.0mm
M5tap voorboren op 4.2mm
Natuurlijk heb ik ook de normale M5, M6, M8 boren nodig.

Centreerfrees 12mm (ook gebruiken voor 4st M12Stelvoet80metrubberring)
en Centreerfrees 16mm nodig voor inzinken moerkoppen.
Laatst gewijzigd door ArealSense op 01 jan 2013 20:03, 10 keer totaal gewijzigd.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door assink »

Hmm, 3 fasen tappen kom je niet veel meer tegen. Ik gebruik zelf altijd machinetappen omdat dit veel sneller gaat..
En ik haalde nog wel eens de tappen door elkaar, waardoor ik de laatste tap als 1ste gebruikte.. :lol:
Je moet ongecoate tappen gebruiken, gecoat gereedschap werkt niet goed in aluminium, het gaat kleven aan je gereedschap waardoor je tap dicht loopt.
buitelaar levert nog wel handtapsetjes zag ik net.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Even in de gaten houden als je met Standaard ALu Extrusieprofielen gaat werken..
Sommigen hebben voor een M8verbinding geen ø6.8, maar ø7.2 gaten in het profiel.. en die kun je wel tappen.. maar dat is geen sterke draad.. de remedie?.. VLOEITAPPEN!.. en dat gaat ( weet ik uit ervaring ) uitstekend met een Boormachine, en een Stevige bout.. en .. een lik afwasmiddel.. DUBRO bijvoorbeeld.. maar Groene zeep ofzo moet het ook wel doen..

men gebruike de bout gewoon als Vloeitap.. de zeep als smeermiddel.. gewoon boutje in de boormachine.. even de Biceps aanspannen.. en de bout gewoon het Alu in fietsen... is ie op diepte.. richting omkeren.. "Tappie" eruitfietsen.. en klaar.. ( bovendien ruiken de verse draadgaten naar citroentjes.. )
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door Sjuul »

Ik gebruik ook het liefste serie-tappen (een setje van 3)
Naar Arie's recept kun je perfect met lampenolie smeren maar zelf gebruik ik het liefst WD40 want dat vind ik gewoon lekker ruiken en het spuit zo lekker weg.

mooi recht tappen hoeft niet moeilijk te zijn:
Hulpstukje naar voorbeeld van mostudio doet wonderen. ik kan niet meer zonder
5760

Sjuul
Plaats reactie