Zelfbouw CNC-portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
ArealSense
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2012 15:25
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door ArealSense »

Ondangs de isolcpus=1 optie in grub, lekt er blijkbaar toch nog wat processorgebruik door naar de 2e core. System monitor gaf zo nu en dan zelfs tot 2% CPU2 gebruik. Voordat ik isolcpus aanzette was het CPU2 gebruik 20-40% ofzo.

Volgens deze Latency test zou de gebruikte Intel D525MW dus netjes bruikbaar moeten zijn (2 glx gears, pdf, youtube HD, moving windows around the screen).
7583
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door DaBit »

isolcpus=1 geeft alleen aan dat de Linux-kernel geen processen op processor 1 scheduled. Niet dat-ie er volledig vanaf blijft. Maar dat betekent alsnog dat CPU 1 grotendeels vrij is voor de realtime kernel/API, die per definitie op de laatste processor in het systeem draait (telling loopt vanaf 0; in een dualcore-systeem heb je processor 0 en 1). Processorgebruik van de rtapi zie je trouwens niet in de gewone Linux procestools.

Ik vermoed dat ik een open deur intrap (je weet waar je over praat): hyperthreading heb je uitstaan he? Anders heb je een 'quadcore' systeem en zou je beter 'isolcpus=2,3' mee kunnen geven in GRUB.

De maximale latency op mijn D525MW kwam trouwens ergens rond de 9800 uit. Perfect bordje voor een CNC-sturing.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ArealSense
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2012 15:25
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door ArealSense »

DaBit schreef: Processorgebruik van de rtapi zie je trouwens niet in de gewone Linux procestools.
dat wist ik niet.
DaBit schreef: Ik vermoed dat ik een open deur intrap (je weet waar je over praat): hyperthreading heb je uitstaan he? Anders heb je een 'quadcore' systeem en zou je beter 'isolcpus=2,3' mee kunnen geven in GRUB.
ja, had ik in een post of 2 geleden al gedaan :-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door DaBit »

't is maar goed dat ik geen examen hoef te doen in dit topic, want ik had het niet goed van buiten geleerd :mrgreen: :lol:

Maar het gaat allemaal de goeie kant op. Van dat LinuxCNC ga je wel blij worden.
Het enige echte commentaar dat ik erop heb is dat de trajectplanner zo af en toe onnodig de frees afremt. Heb je met frezen van 'mechanische delen' absoluut geen last van, wel iets bij het frezen van 3D contouren/printplaatjes/etc. waar de frees heel vaak licht van richting moet veranderen en de G-code uit miljoenen korte segmentjes bestaat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ArealSense
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2012 15:25
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door ArealSense »

Yes! weer een stap dichterbij het einddoel en een stempeltje 'ok goedgekeurd'
kan bijna op het ontwerp van mijn Z-as gezet worden.
De eerste keer echter, dat ik alle bouten van de Z-as rails en wagens strak probeerde aan te draaien, kwam alles zodanig op spanning te staan dat ik het met geen mogelijkheid meer heen en weer kon rollen.
Ik zat ('t is me al vaker overkomen in dit project) met m'n handen in het haar,.. sjeee 't gaat me niet lukken,.. ik had toch werktuigkunde moeten gaan studeren.

Maar na vele diepe zuchten dan toch weer verdergegaan; eerst de 2 Z-rails uitgevlakt:
Een 3 dubbele dikte strip euroshopper aluminiumfolie aan beide binnenzijden van de rails zorgden ervoor dat een stalen liniaal over de op de rails geschoven wagens redelijk vlak lag.
De andere kant; de aluminiumplatstaf stukken, zijn ook zo uitgelijnd (liniaal erover, op het oog uitvlakken). Daarna de wagens vastgezet en tijdens het aandraaien opgelet welke kant ik toch nog niet geheel strak kon draaien; daar moest toen nog twee extra aluminiumfolietjes, wat uitkwam op totaal van 1 HertogJanBierblikje (6 alufolie = 1 blikje dikte).

Note to self:
Xbovenbuiten0
Xbovenbinnen1blik
Xonderbuiten2aluf
Xonderbinnen1blik
Abovenbinnen1blik
Abovenbuiten0
Aonderbinnen1blik
Aonderbuiten2aluf

Ook de kogelomloopspindel moest ietsje opgevult worden voordat hij krimpvrij draaide.
Zspindelboven=3aluf
Zspindelkogelomloopmoerblok=2aluf+1blik
Zspindelonder=0

De gaten in de stukjes blik en aluminiumfolie maakte ik met een papierringbandpons; mooie M5 gaatjes.
En toen kon ik uiteindelijk alle bouten knijtervast aandraaien en het geheel bleef nog netjes heen en weer glijden.
Oh! jEAh!! Baby! Mijn Z-as pakket is klaar!

Ik heb hierbij ook mijn Oeps-moment gevonden in het ontwerp.
Alle onderdelen van de machine zijn nu een keer in elkaar gezet en daarmee gecontroleerd of de toleranties die ik ontworpen had klopten (bouten en uitstekende delen die netjes langselkaar heen lopen enzo). Maar de uitstekende smeernippel van de Z-as kogelomloopmoer was mijn aandacht ontglipt.
7661
Om de onderste 5 cm te bereiken loopt de kogelomloopmoer tussen de twee platstaf 90x50x20 bovenste wagens opvulblokken. De smeernippel op deze positie loopt hierop vast.
7662
Ik weet niet waarom ik dacht dat dit dan wel zou passen,...
7663
Hier heb ik net ietsje meer ruimte en past de smeernipper op een halve milimeter langs de bovenste wagens, maar nu zit natuurlijk de rail in de weg van het smeren. Mogelijkheid tot smeren Z-as is nu om de kogelomloopmoer van zijn moerblok af te halen. (of de smeernipper van foto 7661 erafhalen en dun dopje opschroeven, bij smeren de nippel terugzetten en niet vergeten om de nippel daarna er weer af te halen!).
Voor het ontwerp moet ik de 90x50x20 blokjes aanpassen naar 90x40x20?

7660
Zo heb ik mijn endstops gemonteerd; printplaatje met LED en kroonsteentjesaansluiting met dubbelzijdig tape bovenop de X-askogelomploopmoerblok, een shielded kabeltje loopt dan naar de sensor die met hotglue onderop het T-stuk gemaakt uit 100x20x40 aluminium buis (praxis).
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door audiomanics »

Kijk eens hoe de smeernippels op de wagentjes zitten.. Zo'n knietje kun je ook op je kogelomloopmoer zetten. Er zijn zelfs verlengpijpjes voor dat spul. En je zou het ook nog zelf kunnen maken van een boutje.. (gaatje boren en een beetje hardsolderen..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
ArealSense
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2012 15:25
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door ArealSense »

Thanks! goede suggesties die ik zal onthouden. Ik had inderdaad nog niet nagedacht over verlengbochtjes oid.
Ik was al helemaal extatisch dat het zo soepeltjes wilde rollen. Ik heb nu pas echt vertrouwen (na het uitlijnen van het Z-pakket wat, doordat alle onderdelen en bouten zo compact en op melkaar zitten, mij lastigste gedeelte lijkt van de hele machine) dat het me gaat lukken. Enkel nog een kwestie van alles weer netjes inelkaar zetten.
Had ik al gezegt dat ik erg blij ben dat de huiskamervloer weer leeg is ?, nu de grote onderdelen zijn verhuist naar de definitieve frees locatie.
De foto (enkele posts terug) van de PC en 'controle console' waren nog wel erg donker (het freesgedeelte was wel al ok verlicht met een enkele TL-balk), dus ondertussen is er een dubbele TL-balk bij gehangen helemaal in de nok van het dak. Het is nu een heerlijke zee van licht. Ideaal om in te werken.
Internet toegang is toch wel lekker; nu heb ik er oude pc boxen ingeplugt en luister naar playlists van youtube.
ArealSense
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2012 15:25
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door ArealSense »

Ik ben eens opzoek gegaan naar CAM software voor mijn linux machine.

Veel mensen blijken windows te gebruiken voor CAM met bv MeshCAM. Deze is niet gratis, maar het werkt ook goed met wine onder linux.
Het CAD ontwerp maak ik in Blender dus voor mij zou het gemakkelijk zijn om BlenderCAM plugin te gebruiken.
PyCam werd mij ook aangeraden als een redelijke optie. Maar deze blijkt een specifieke python versie nodig te hebben, en dus te onhandig met installatie enzo.
Hier staat een tip over het gebruik van Skeinforge (RepRap) voor het aanmaken van linuxCNC gcode.
For PCBs, KiCAD (free) for schematic capture, and PCB layout. From this, export gerber plot and drill files then import into pcb2gcode (free) to generate gcode for track isolation engraving and drilling.
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door ewoud »

ArealSense schreef:Ik ben eens opzoek gegaan naar CAM software voor mijn linux machine.

Veel mensen blijken windows te gebruiken voor CAM met bv MeshCAM. Deze is niet gratis, maar het werkt ook goed met wine onder linux.
Het CAD ontwerp maak ik in Blender dus voor mij zou het gemakkelijk zijn om BlenderCAM plugin te gebruiken.
PyCam werd mij ook aangeraden als een redelijke optie. Maar deze blijkt een specifieke python versie nodig te hebben, en dus te onhandig met installatie enzo.
Hier staat een tip over het gebruik van Skeinforge (RepRap) voor het aanmaken van linuxCNC gcode.
For PCBs, KiCAD (free) for schematic capture, and PCB layout. From this, export gerber plot and drill files then import into pcb2gcode (free) to generate gcode for track isolation engraving and drilling.
Hallo Arealsense, hoe staat het met je project ?,
was benieuwd of je tevreden bent met het frame ????
want ik zou je portaal wel eens willen bouwen de maten zijn super.

grt. E.
humm, meten is....
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door ewoud »

Hallo ArealSense,

ik ben benieuwd naar de Z as constructie,
dan kan ik met goede wil uw portaal nabouwen,
ik heb geen of weinig Linux ervaring, ben aan Microsoft verslaafd.
heb wel eens linuxCnC gedraaid op een oude pc maar dit werkte niet lekker.
grt
humm, meten is....
ArealSense
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2012 15:25
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door ArealSense »

In mijn bericht van 28 mei in dit draadje zit een mooie foto van de Z constructie alsmede een blender file waarin de afmetingen van de verschillende aluminium platstaf onderdelen te zien zijn (zonder boorgaten). Het is niet het mooiste werk geweest (inclusief wat verkeerde gaten). Maar het geheel zit inelkaar en het werkt, uitgelijnt met stripjes bierblik en dubbelgevouwen keuken-aluminiumfolie.
En ik speel met het idee om een gedeelte (de 4 voorste Alu blokjes) uit een groot blok te snijden. Maar tot nu toe heb ik enkel styrodur piepschuim verwerkt en kan ik dus eigenlijk nog niets zeggen of alles goed werkt bij zwaardere belasting.

Het frame werkt goed, wel superzwaar die (te dikke?) aluminium systeemprofielen. De steunen voor de X-en en Y kogelomloop assen zitten nu enkel met T-nuts tegen het aluminiumprofiel geklemt. Voldoende voor styrodur snyden, maar ik wil dit nog wel gaan aanpassen, zodat de steunen direct vastgebout zitten.

marco
Plaats reactie