Zelfbouw CNC-portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door Nederbelg »

Jammer dat je tijdens de bouw niet direct die tekeningen (met gaten) getekend hebt. Dan had je nu een prachtig bouwplan gehad voor toekomstige zelfbouwers.

Je ontwerp ziet er in ieder geval indrukwekkend uit. Ik ben benieuwd naar je freesresultaten.

Mvg,

Michel
ArealSense
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2012 15:25
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door ArealSense »

@Nederbelg
Ik ben ook zeer benieuwd. Ik ben behoorlijk technisch aangelegd, maar een freesmachine bouwen is toch ook weer nieuw voor mij. Ik hoop dat alles gaat werken zoals ik ervan droom.

In ander nieuws, een nieuwe PC is geboren.
Zoals in updateje van post1 vermeld had ik al een mini-ITX moederbord uitgekozen: De Intel D525MW [93,-euro]. Deze is nog redelijk te koop momenteel en ik had gehoord wel vaker toegepast icm. LinuxCNC.
Deze heb ik een zwart aluminium Lian Li PC-Q07 mini-ITX PC-behuizing gezet. Met 1 [ik heb dus nog 1 RAM slot vrij] 4GB DDR3 SO-DIMM module en een 1TB hardeschijf.

Tijdens de opstart F2 indrukken om naar de BIOS instellingen te gaan. Ik heb enkel de systeemtijd goed gezet, hyperthreading disabeled en Parpoort op EPP gezet. De rest van de instellingen leek me wel goed te staan [usb en startup volgoorde enzo].

De live-Cd Ubuntu met LinuxCNC erin en lekker simpel de hele harde schijf gebruiken voor automatische [dan maakt hij ook een swap partitie aan] installatie. Zorg voor een internet verbinding voor de Update manager en laat die ook lekker updaten, maar upgrade NIET naar de nieuwe Ubuntu versie.
Dan in <System><Preferences><Startup applications> en vink de dingen uit die je niet nodig hebt.
En <System><Preferences><Screensaver> Uit en in <power management> alles op never.
Deze tutorial Isolcpus boot parameter moet ik nog eens goed doorlezen om te zorgen dat er maar 1 core gebruikt wordt van dit dual-core moederbord [hyperthreading zorgt ervoor dat het OS de twee cores als een quad core processor ziet].
En daarna zou het plug 'n play moeten zijn op de machine.

Edit: die isolcpus pagina geeft veel onnodige info, bij mij geen oude linux en ik hoef ook geen meerdere linux installaties naast de RealTime kernel te hebben. De pc zal enkel gaan CNCn. Dus; open terminal, sudo gedit etc/default/grub, replace quiet splash met isolcpus=1, save en exit, sudo update-grub, restart.

Groet, marco
ArealSense
Laatst gewijzigd door ArealSense op 18 jun 2013 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
minitreintje
Berichten: 145
Lid geworden op: 10 mar 2012 12:21
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door minitreintje »

Succes met LinuxCNC! Ben er ook mee bezig... Is eigenlijk niet zo moeilijk te begrijpen.



groeten Dylan
ArealSense
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2012 15:25
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door ArealSense »

Hoi minitreintje, mooi! als ik vragen heb of 't niet werkend krijg dan hoor je het hier op het forum.

Wat raar trouwens, ik ontdek net dat Google sketchup mijn .dae (vorige post attachment) file niet zomaar inleest via 'file open'.
'Import file' werkte wel bij mij.
Gebruikersavatar
minitreintje
Berichten: 145
Lid geworden op: 10 mar 2012 12:21
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door minitreintje »

De import functie enzo heb ik nog niet veel gebruikt mijn machine is nog een stukjes momenteel :p
De print is wel al geconfigureerd en straks nog de drivers aansluiten met stappenmotoren kan ik al wat testen :p


groeten Dylan
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door Swake »

ArealSense schreef: leuk om te lezen dat er interesse is voor nabouw!
Nee hoor, doe ik niet.... maar afkijken dat wel !! :mrgreen:
Bedankt dat je de moeite nam alles hier zo nauwkeurig op te schrijven. Dit helpt me echt een stuk vooruit ook al wil ik een aantal dingen anders aanpakken.
When it fits stop using the hammer.
ArealSense
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2012 15:25
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door ArealSense »

@Swake
ik zal je berichten in de gaten houden om te zien wat je gebruikt en aanpast.
ArealSense
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2012 15:25
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door ArealSense »

De rode padestoel noodknop heb ik op de 220V input van de VFD staan, zodat die zonder stroom komt te staan bij problemen. De stroom naar de CNC portaal BreakOutBoard en stappervoeding alsook de computer blijft bij nood aanstaan, zodat de stappers spanning houden en locken (voorkomt het naarbeneden vallen van de spindel). De computer moet de spanningsval van de VFD kunnen zien, de software op ERROR zetten en de aandrijving naar de stappers onderbreken.
Heeft iemand voor mij een linkje of uitleg over hoe ik bovengenoemde voormelkaar kan krijgen?
Iemand heeft hier dacht ik eens gezecht dat dit een kwestie is van 2 draadjes trekken (moet dat niet optisch gescheiden zijn, zodat als de ene uitbrand die niet de andere machine meeneemt)?

Updateje: Ik heb zonet voor het eerst eens stroom op mijn VFD gezet en gemerkt dat als je de stekker eruit trekt er toch nog zeker een seconde of 3 spanning in blijft hangen (display gaat dan pas uit). Dan lijkt het me dus geen goed idee om de computer daarop te laten reageren om de steppers in error-stop te zetten.
Bah! moet ik wat anders verzinnen.

Updateje2: Goh! de oplossing was denk ik heel simpel. De Noodpaddestoel heeft nl een (kwenie hoe dat officieel heet) dubbele schakeling, de 220V wordt onderbroken en dan wordt de andere kant juist doorgeschakelt. Ik kan dus simpel een limitswich 5V lijntje pakken uit de BOB en die loopt over de andere kant van de noodpaddestoel. (ik ga er dan wel vanuit dat normally open en normally closed naast elkaar gebruikt mag worden in de BOB en linuxCNC -> de limitswiches zijn NC de noodpadestoelswich is dan NO)


dank
marco
ArealSense
Laatst gewijzigd door ArealSense op 18 jun 2013 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
ArealSense
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2012 15:25
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door ArealSense »

Even een momentje van achterover zitten en bekijken,.. goh da's toch wel mooi gemaakt al zeg ik het zelf :-)
Dus ff een foto moment.

75727573

Ik moet voor dit geheel nog wel een (zware) hoofdschakelaar zetten. Omdat,
a) de schakelaar van het verlengblok (power naar computer en beeldscherm - boven beeldscherm tegen dak gemonteerd, stopcontact vlak onder beeldscherm) al na 1 keer uitschakelen in de altijd aan stand bleef hangen.
Ik zal Conrad daarover een negative recentie gaan sturen.
b) De groene schakelaars (behuizing onder noodpadestoel) voor de power naar CNCportaal (brand groen) en VCD(onverlicht, noodpadestoel staat aangeschakeld) blijken van het type 'lampje altijd aan' (ipv lampje uit bij schakelaar op uit) te zijn.

De noodpadestoel schakelt de stroom naar de VFD uit (in deze foto te zien omdat het rechtse groene schakelaar, en het VFD display, niet verlicht zijn) en triggert daarbij gelijk een errorswich uit de BOB (die errorkabel moet ik nog aanleggen)(zie ook vorige post).

Van achteruit de LiamLi mini-ITX computerbehuizing, waar een normale ATX computervoeding in past, komt een voedingslijntje (via een aan/uit schakelaar tussen de 2 groene schakelaars van CNC en VFD) naar de Laing/Swiftech computer waterkoeling pomp. De waterkoeling pomp en Black Ice GT Stealth 360 radiator had ik nog over van een oud project, mooi om her te gebruiken. Volgens mij is echter de radiator van koper en de frees zal met aluminium onderdelen zijn. Hier wordt altijd tegen geadviseerd, omdat het ene metaal de andere opeet. Ik hoop dit voldoende te kunnen tegengaan door autokoelvloeistof te gebruiken ipv demiwater. De pomp en radiator liggen al klaar achter het schot waar de VFD aan hangt.

Een TL balk zorgt voor verlichting in het werkgebied en als het goed komt heb ik 3 cm speling tussen bovenkant portaal en die dakdragerbalk waar de TL achter zit.
Zoals je ziet is het helemaal in het nokje van het dak en kan het daar (zeker zonder raamje) behoorlijk warm worden in de zomer. Ik moet er niet aandenken als er straks nog een paar uurtjes een Nilfisk stofzuiger bij aanstaat lekker warm te draaien. En fijnstofontwikkeling lijkt me ook niet zo goed.
Gelukkig heb ik al een mooie centrale huis ontluchting (op foto linkeronderhoek, groene deksel, zilvergeisoleerde buis naar het dak) die goed sterk kan zuigen (zeker als ik indien nodig de andere huisafzuigbuizen met een klep afsluitbaar maak). Die afzuiging zal dus een nieuwe inlaat krijgen voor CNC gebruik.
De Nilfisk zakken wil ik een langer leven geven door er een afvalbak met DIY cycloon voor te zetten (nog te ontwerpen dus tips zijn hartelijk welkom!).

O ja! De computer heb ik met een ASUS N600 USB Wifi dongle toegang tot het internet gegeven. (naast de noodpadestoel kan je 'm in een 10cm usb kabeltje zien zitten). De drivers moest ik daarvoor wel zelf compileren, maar dat ging erg gemakkelijk.
1) copy linux driver folder van ASUS N600 install CD to USB removable media (mijn cnc computer heeft geen cd-drive gekregen - enkel voor ubuntu installatie had ik een externe cd/dvd player aan hangen.).
2) copy linux driver folder from removable media to host computer and extract.
3) open terminal and cd to linux driver folder on host computer.
4) enter command: sudo make (give password)
5) wait for compilation to finish
6) enter command: sudo make install
Het vinden van mijn Wifi Accespoint password en instellingen ging daarna wat moeizamer, maar uiteindelijk had ik connectie en goed signaal.

Groetjes, marco
Laatst gewijzigd door ArealSense op 17 jun 2013 21:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door audiomanics »

Hoi Marco, even over je computer:
kijk even of je 'm op een of andere manier in kan pakken met bijvoorbeeld een jasje van vilt. Scheelt je veel stof tussen de koelribbetjes van je processor en zo blijft hij uiteindelijk koeler dan zonder jasje. (of je moet echt alleen maar metaal en plastics willen bewerken of een enorm goede afzuiging hebben.
Weet je zeker dat je een verbinding met de buitenwereld wil hebben op de PC die je machine bestuurt???
Virusscanners, firewalls en meer van dat fraais staat bekend om het gebruik van processorkracht en meestal op momenten dat je machine het zelf harder nodig heeft. Nog even afgezien van een eventuele infectie.. Je wordt echt niet gelukkig als je freesje 5cm je bank in duikt omdat er een of andere bokkelul weer eens een nieuw virus samengesteld heeft of er een website blijft hangen..
Zelf weten natuurlijk, 't is jouw feestje, maar ik zou mijn G-code bestanden lekker ergens anders op componeren en met een veilig USB-stickje alleen die bestanden naar de machine brengen.. En de computer bij de machine ook zo kaal en elementair mogelijk inrichten, alleen besturen en verder niet.. (om die reden heb ik er nu ook een ThinClient staan, helemaal dichtgetimmerd en geminimaliseerd.. opstarten in 30 seconden en gaan..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
ArealSense
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2012 15:25
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door ArealSense »

Hai audiomaniacs,
je hebt helemaal gelijk. Goed dat je de nadelen benoemd van Wifi op de cnc machine. Maar 't is linux hoor, geen windows. Ik ben er niet zo bang voor.
Ik ga eigenlijk wel voor een enorm goede afzuiging denk ik :-) Wil ook geen fijnstof inademen. Ik zal er wel voor zorgen dat de nilfix uitademt in de centrale luchtafzuiging en die centrale luchtafzuiging kan op standje 3 en dan trekt ie harder dan een gasfornuisafzuigkap. Volgens mij gaat het fijnstof dan netjes het dak op.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door DaBit »

Ik heb mijn frees-PC gewoon helemaal dichtgeplakt. Dus enkel luchtcirculatie binnenin de kast, niet van buiten naar binnen. Met een beetje zuinige processor heeft je kast royaal genoeg metaaloppervlak om dat beetje warmte kwijt te raken. Lucht binnenin circuleren over moederbord/ATX voeding zonder kapje/harddisk en kast is wel verplicht; dat spul is allemaal gemaakt om met een luchtstroom te werken. Ik heb dus wel een 120mm fan binnenin de PC zitten...

Met LinuxCNC heeft de freessoftware trouwens geen last van andere dingen doen op de PC, tenzij er een hardwaredriver bij zit die zich niet aan de realtime-spelregeltjes houd (NVidia kaarten bijvoorbeeld..). Ik zou na installatie van die WLAN-driver nog eens de latencytest opstarten en de boel flink pesten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ArealSense
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2012 15:25
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door ArealSense »

Volgens mij ben je het probleem verkeerd aan het oplossen als de PC dichtgeplakt moet worden tegen stof. Een tent van doorzichtig dikker plastik (tentenmaker raamplastic ofzo) om de frees heen en creer onderdruk met de luchtafzuiging in die tent - indien nodig het plastic in repen snijden en onderkant verzwaren.
DaBit schreef:Met LinuxCNC heeft de freessoftware trouwens geen last van andere dingen doen op de PC, tenzij er een hardwaredriver bij zit die zich niet aan de realtime-spelregeltjes houd (NVidia kaarten bijvoorbeeld..). Ik zou na installatie van die WLAN-driver nog eens de latencytest opstarten en de boel flink pesten.
Ah dat is leuk om te horen, daar zou de RealTimeKernel dus niet op moeten hikken.
Dan zou een webcam die elke seconde een plaatje doet ook heel leuk zijn. Dan kan ik weglopen van het lawaai en lekker op mijn main pc de boel in de gaten houden (moet ik wel upgraden naar een afstandbediening op de noodknop).
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelfbouw CNC-portaalfrees

Bericht door DaBit »

ArealSense schreef:Volgens mij ben je het probleem verkeerd aan het oplossen als de PC dichtgeplakt moet worden tegen stof.
Ooit een PC die in de woonkamer staat te draaien na een jaar opengetrokken? Da's al een stofnest geworden. En in mijn schuur, waar een klimaat heerst dat niet veel verschilt van buiten, heeft alles dat met een ventilator lucht aanzuigt een levensduur van amper een jaar.

De enige reden voor al die massa's lucht die ze door een PC kast heen jagen is dat de Chinezen te knieperig zijn om een paar honderd gram aluminium extra erop te plakken. Die mini-koelblokjes in een ATX-voeding bijvoorbeeld; die zijn zo klein dat ze echt direct lucht nodig hebben. En ze weten uiteraard niet of er een dikke overgeklokte Core i7 in komt samen met een stel highend grafische kaarten of een Atom-bordje.

Voor een Atom of Celeronnetje is al die luchtverversing in de kast nergens voor nodig. Dicht die hap, komt er ook geen ellende bij. Met een Celeron G550 in een mini-ATX kastje word het aan de binnenkant nog geen 15 graden warmer dan de buitenkant. Atom in een slimline-kastje nog geen 10 graden.
Een tent van doorzichtig dikker plastik (tentenmaker raamplastic ofzo) om de frees heen en creer onderdruk met de luchtafzuiging in die tent - indien nodig het plastic in repen snijden en onderkant verzwaren.
Zuigvoetje rondom je frees maken. Nog effectiever.
Ah dat is leuk om te horen, daar zou de RealTimeKernel dus niet op moeten hikken.
Nee, daarvoor is het nou een realtime kernel... :mrgreen:

Wel de latency test doen. Langer dan 10 minuten, en de PC goed pesten.
Dan zou een webcam die elke seconde een plaatje doet ook heel leuk zijn. Dan kan ik weglopen van het lawaai en lekker op mijn main pc de boel in de gaten houden (moet ik wel upgraden naar een afstandbediening op de noodknop).
Och, dat weglopen leer je vanzelf. Ik trek een VNC-sessie open en ga om de zoveel tijd even kijken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie