Project Goalkeeper : Hembrug DR 133 NC op USBCNC V5A

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Project Goalkeeper : Hembrug DR 133 NC op USBCNC V5A

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dabit.. wacht maar tot je een keer van het gemak van een Turret hebt gesnoept.. al is het maar een eenvoudige met wormkast en palwiel.. zoals ik op mijn Emcootje heb.. sinds ik dat ding operationeel heb.. jee.. wat een plezier heb ik er van.. ook met enkelstuks.. 'k heb alle tools keurig gecalibreerd.. tooltje oproepen.. offset instellen.. cyclus induimen met voor-en nadraaitool.. de kalibratie van het voordraaigereedschap komt niet op een µm.. voorrossen met hoge snedediepte tot een paar tiende van de uiteindelijke maat.. automagisch wisselen voor het nadraaien.. even napoetsen met een tiende per keer en een lagere voeding.. presto!.. onderdeeltjes keurig op maat.. :)

je gaat er heel anders mee werken.. 2 buitendraaibeitels erin.. 2 binnendraaibeitels, binnengroefbeitel, steekbeitel.. en je bent het heertje.. ik zou nooit meer zonder willen..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Project Goalkeeper : Hembrug DR 133 NC op USBCNC V5A

Bericht door DaBit »

Niels schreef: Nope en weer single.
Op de een of andere manier gaan dames en diehard techneuten niet zo best samen. :|
Arie Kabaalstra schreef:Dabit.. wacht maar tot je een keer van het gemak van een Turret hebt gesnoept..
Beitel wisselen gaat met zo'n snelwisselding nog een stuk rapper dan gereedschap wisselen van de frees, en dat stoort me ook niet echt ondanks dat ik zelden minder dan 4 gereedschappen gebruik om 1 ding te maken (taster, boren, ruwfrezen, nafrezen) en nog veel vaker een stuk of 6-7 (centerboortje en extra maatje boor en/of frees erbij)
Op de draaibank is het straks: LinuxCNC zegt 'stop de rechtse CCGT mesbeitel erin', hendeltje los, plop, hendeltje vast, op de enter-toets rammen, en weer verder. Draaiwerkjes die 5 uur duren zijn zeldzaam, dus ik ben toch wel in de buurt van die machine als-ie me even nodig heeft voor de 'plop'.

Met wisselplaathouders met D... en V... plaatjes kan de hoek veranderen voor de klus ook nog wel eens handig wezen. Met een snelwisselhouder geen punt: 'Stop de SVVCN beitel erin onder een hoek van 45 graden', en offsets in X en Z worden gecorrigeerd. Daar sta je dan met je turret, of je moet wel veel posities hebben...

Ik zie op dit moment eigenlijk alleen maar nadelen voor mensen zoals ik die vandaag niet weten wat ze morgen gaan bekokstoven. Gang-tooling lijkt me dan al veel praktischer; dan heb je dingen als afsteekmes, mesbeiteltje, boorbeiteltje, etc. altijd ter beschikking en kun je voor de klusspecifieke dingen een houdertje gebruiken.

Maar misschien heb je gelijk. Ook mijn inzichten zijn aan verandering onderhevig. Ik vrees alleen dat ik het eerst zelf moet ervaren voor ik je geloof, zo eigenwijs ben ik dan weer wel :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Project Goalkeeper : Hembrug DR 133 NC op USBCNC V5A

Bericht door Niels »

One of those days....

En dan kom je er achter dat een spelingsarme haakse overbrenging toch meer speling heeft dan je lief is...
De ingaande as heeft enkel rij kogellagers.
Geen probleem maar tot je er achter komt dat de lagers niet opgesloten zitten (en kunnen zitten).
Ik heb 3 graden verschil in de keten van de ingaande as tot aan de turret zelf.

Balen. Dus het ontwerp maar weer op de schop om de speling te verkleinen.

Haakse overbrenging gaat er uit en de eerste opzet gaat gebruikt worden.
5M tandwielen met een riem waarbij één tandwiel over de schuivende as komt en zo minder speling over houdt.

To be continued...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Project Goalkeeper : Hembrug DR 133 NC op USBCNC V5A

Bericht door DaBit »

Als jij iets leuks hebt om een 4e as mee te bouwen, heb ik nog een leuke haakse wormkast.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Project Goalkeeper : Hembrug DR 133 NC op USBCNC V5A

Bericht door Niels »

Wormkast is na wat latoenkoper vulling (creatief met een schaar en cirkel malletjes) weer spelingsarmer.
Dat bleek niet alleen het probleem te zijn. Ook de spie op de as bleek speling te hebben na meer dan 2500 wissels.
Dus het ontwerp op de schop...

Ik ben op zoek naar een taatslager met een binnendiameter van 20mm en buiten ongeveer in de buurt van 40 mm.
Een tandwiel HTD 5M 22 tands en een riem nog te bepalen lengte.
Als iemand iets heeft, graag!

Intussen heb ik mijn toolchanger macro kunnen verfijnen.
Deze is parametrisch in te stellen voor het aantal tools.
Er zit een controle in of de turret zijn werk doet en dus beveiligingen zitten ingebouwd.
Ook geschikt te maken voor een carrousel voor een freesbank. (kleine aanpassing in de homing sequence en toolchange locatie)

De macro is als Béta op mijn website beschikbaar gezet:

http://www.saarloos.net/cnc/edingcnc-to ... macro.html

Wees vrij om commentaar te geven waar nodig!
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Project Goalkeeper : Hembrug DR 133 NC op USBCNC V5A

Bericht door Damocles »

http://www.lagerboer.nl/a-30251418/taat ... 04-p6-skf/ goed of goed? :lol:

Jammer dat de toolchanger niet zo robuust lijkt als gepland.
Ik begrijp alleen niet helemaal waarom die speling een groot probleem is? Je trekt het gereedschap toch vast op het einde van de toolchange? Dat het niet ideaal is kan ik wel inkomen.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Project Goalkeeper : Hembrug DR 133 NC op USBCNC V5A

Bericht door Niels »

De Hirth vertanding kan een verschil opvangen van 1,5 graad uitlijnfout.
Door de spie die lam geworden is, is ook het totale spelingsbeeld ruimer geworden.
Opnieuw calibreren van het nulpunt hielp niet want het bleef verplaatsen.

Ik heb ook al gedacht aan splines (kreeg een tip om een steekas te nemen waar het setje in zit positief en negatieve zijde en te doneren aan het werkstuk)
Als ik iets vind met splines buitenmaat wat niet dikker is dan 28mm, dan gaat dit er op. Anders een spie van 8mm en 4x zo lang als de 6mm spie. En deze ook vast te hechten op de as aan de uiteinden van de spie.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Project Goalkeeper : Hembrug DR 133 NC op USBCNC V5A

Bericht door andrefc101 »

Niels schreef: Als ik iets vind met splines buitenmaat wat niet dikker is dan 28mm, dan gaat dit er op. Anders een spie van 8mm en 4x zo lang als de 6mm spie. En deze ook vast te hechten op de as aan de uiteinden van de spie.
Kan je dan niets met een steekas?
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Project Goalkeeper : Hembrug DR 133 NC op USBCNC V5A

Bericht door Niels »

andrefc101 schreef: Kan je dan niets met een steekas?
Read the line: kreeg een tip om een steekas te nemen :mrgreen:

Heb jij een steekas die bewerkbaar is en een huls met splines?
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Project Goalkeeper : Hembrug DR 133 NC op USBCNC V5A

Bericht door boutje »

Als het echt nodig mocht zijn kan ik wel een stuk met buiten en binnen splines voor je steken.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Project Goalkeeper : Hembrug DR 133 NC op USBCNC V5A

Bericht door andrefc101 »

Niels schreef:Heb jij een steekas die bewerkbaar is en een huls met splines?
Sorry, overheen gekeken ;-)
Helaas, ik heb geen diff spullen meer liggen, zijn trouwens dikker dan 28mm....
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Project Goalkeeper : Hembrug DR 133 NC op USBCNC V5A

Bericht door Niels »

Een kleine update op het project:

De turret werkt redelijk goed. Heb nog iets teveel flex op de stappenmotor steps van de turret. Hiervoor ga ik een kleiner tandwiel monteren op de stepper kant om de stap hoek te verkleinen.

Een testje in staal met pass diepte van 0,5mm per pass:

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Project Goalkeeper : Hembrug DR 133 NC op USBCNC V5A

Bericht door DaBit »

Mooi bankje blijft het toch. :P

Wat voor beitelplaatje gebruik je? Ik vind het maar 'zwaar' klinken en het komt met lichtshow, ondanks dat de afname nog best meevalt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Project Goalkeeper : Hembrug DR 133 NC op USBCNC V5A

Bericht door Niels »

Een blanke CCMT zonder coating, bijna geen spaanbreker en negatieve snijhoek. Verklaarbaar waarom het wat zwaarder klinkt.

Zonder koeling en het werkstuk was lauw na het klusje. Het draaiwerk materiaalsoort weet ik niet maar vermoed dat het iets harder is dan automatenstaal.
Ik zal een keer een test doen met een ander plaatje er in en bekend materiaal.

Dit klusje was ook met een macro aan de machine geprogrammeerd 8)
Plaats reactie