Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door Damocles »

Die truuk met die as is goed! Bedankt om te delen. ;-)

Wat betreft de stijfheid van die hoekcontact lagers, een waarde voor de stijfheid kan ik niet vinden op SKF, FAG.
Redelijk info omtrent montage etc., die had ik idd al gevonden. Maar ik zou moeten echt een stijfheid waarde hebben.
Ik heb iets gevonden hoe je dit kan bereken a.d.h.v. de afmetingen van de kogels etc. maar ik zou toch liever gewoon een waarde van de fabrikant hebben. Ik zoek verder.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

even snel een test :

het lukte niet via me telefoon om een bericht te plaatsen ???
Mijn Ip aders was /is geblockeerd?
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

Het is een tijdje stil geweest op mijn project.
Er was een hoop te doen in en om het huis en de kids.
Hier tussen door (lees laat in de avond) her en der nog een paar uurtjes kunnen hobbyen.
Spindel heeft zijn eerste run in periode gehad (voor het vet te verdelen) dit was op de bank in een test opstelling.
De spindel lag in v blokken en werd aangedreven door een rechte slijper (met pully er in)
Het toeren tal van de aandrijf motor liep van 10.000 tot 30.000
Dus moest ik met een pully werken die het toerental terug brengt naar een lage run in toerental.
De riem is een pj riem met zes ribben. Dit wordt ook de riem die in de machiene komt. De rede dat ik overgestapt ben van htd is dat de pj riem op hogere toerentallen rustiger loopt.
Nu loopt de spindel 8000 rpm nominaal met de servomotor die op de machiene komt.
In de test opstelling heb ik de spindel rond de 12000 rpm gehad zonder heet te lopen.
De twee hoekcontactlagers onder liepen van 20 graden naar rond de 45 graden bij deze toerental het toplager liep iets koeler rond de 38 graden.
Als de spindel 8000 rpm draaid loopt de temperatuur niet hoger dan 36 graden dus 16 graden verschil.
Dit in een tijds bestek van 4 uur nonstop. Zonder atc gripper gemonteerd.
Vandaag zijn mij schotelveren binnen gekomen.
Dus moet ik de stack gaan samen stellen.
De spankracht gaat volgens mijn berekening lopen van 3100N tot 7540 N bij release van de toolholder.
Mijn huidige atc cilinder voetplaat is niet meer passend voor de nieuwe spindel. Dus van de week tussen mijn normale werk even een 15 mm st52 plaat op de freesbank gegooit en een paar nieuwe gaten er in geknabbeld. En een paar glij bussen er in geperst en drie rvs glij pinnen gedraaid voor de veren die de plaat in de home positie terug moet duwen zonder dat alles staat te rammelen.
De hele atc cilinder is zwevend gemonteerd en druk zichzelf tegen de atc gripper stang aan en trekt zich zelf vast tegen een bus op de spindel as. Zodat de kracht alleen op de spindel as komt en nooit door de lagers gaat.
De gripper is een ball type. En die heb ik zogemaakt dat de kop waar de kogels in zitten zweeft en zich zelf kan zetten op de pull stud. (Dit met de bedoelig dat als er een mimale afwijking in de geboorde kogel kamers zit dat het nog altijd de zelfde druk op elke kogel krijgt. En nooit de toolholder scheef kan trekken. Dit zie je vaak bij zelfbouw spindels en daar gaat het vaak fout)
Dus probeer ik het van een andere kant te bekijken en te zorgen dat het zweeft.
Met de test veren van 1000N zag alles er goed uit en werkte het .
Dus nu nog afwachten met de andere schotelveren.
Resumé
Spindel laten harden en slijpen 400
Spindel staal 30 euro
Spindel huis staal 60 euro
Div.staal 40 euro
7008 lagers ebay 150 euro de set
Nu1007 lager 42 euro
Schotelveren 35 euro
Km moer 6 euro
Kmt moer normaal 140 euro haha ik 45 euro (preciese moer)
Pj riem 15 euro
Tijd...... mmm eigentijd 0 euro.
Tijd ..... van me baas ....dit gaat je nooit lukken ....hahah niets is onmogelijk zei ik,kijk maar mag in de los loop uurtjes.
Was eigelijk niet zo slim van me want nu zegt hij ooooo die tolerantie kan je dus nog maken op die oude draaibank die rammeld. Dus me normale werk moet vannu af ook een tandje strakker.
Maar hij weet niet wat voor kapriolen ik moet uithalen op die bank om het zo te krijgen.
Maar ja voor wat hoort wat.
De totale runout is nu op de spindel neus op 100 mm 0.008 mm
En in de conische gedeelte niet meetbaar.
De lagers heb ik drie maal moeten draaien ten opzicht van de spindel om het te krijgen.

Onder tussen zijn ook me twee ntc weerstanden binnen gekomen voor me ringkern trafo die schakelde soms nog even mijn automaat uit. Met inschakelen van de machiene.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door DaBit »

Klinkt goed!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6003
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door Sven »

mostudio schreef:Dus me normale werk moet vannu af ook een tandje strakker.
Maar hij weet niet wat voor kapriolen ik moet uithalen op die bank om het zo te krijgen.
Baas heeft geinvesteerd in opleiding en nu mag dus je salaris omhoog. :)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

Nou niet echt ik doe alles nog met de hand op de zaak.
Op een oude weiler condor normaal krijg ik werk tekeningen met een tolerantie van -0.005 tot +0.01 over een lengte van 100mm. Die bank rammeld aan ale kanten. Alleen de hoofdspindel is zonder speling voor de rest is het hoogtijd dat er een nieuwe komt.
Tijdens het langs draien sta ik kontinu bij te stellen als ik geen digitale liniaalen er op.heb zou het nooit gaan. Dan blijft het gokken. En daarn hou ik niet van
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door EBos »

Hoe staat het met deze pracht van een machine?
Ben nieuwschierig naar wat mooie foto's. Al mee gefreest?

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door lordprimoz »

Voor zover ik weet bestaat de knowledgebase pagina niet meer. Heeft iemand toevallig nog ergens een backup van de bestanden van deze machine die daar ooit te downloaden waren?
Plaats reactie