Poging bouw portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Poging bouw portaalfrees

Bericht door FSSF »

Hallo,

Na een tijdje mee te hebben gelezen ook maar aan de bouw van een freesmachientje begonnen.
Vanwege het studentenleven weinig geld over, hierdoor zullen er dus vast wel wat beperkingen optreden.

In inventor is een ontwerpje getekend om een idee te krijgen, zwevende geleidingen zijn gebruikt i.v.m. de beschikbaarheid voor mij, tevens zijn deze 25mm en denk ik dat de doorbuiging met deze lengte mee zal vallen, zo niet kan dit altijd nog aangepast worden.
Vanwege de plaatsing hiervan is het freesbereik ook behoorlijk gekrompen :lol: maar ik laat dit maar even voor wat het is.

Met een partijtje alu profiel en wat geleidingen is de basis opgebouwd, dit vanwege de acceptabele aankoopprijs.

Voor de x-as twijfel ik wel wat betreft de geleiding in verband met ruimte ''verspilling'' ook, hiervoor heb ik in principe voldoende 25mm zwenvende as liggen...
Hoe denken jullie hierover?

Fotos in groter formaat te vinden op
http://www.mijnalbum.nl/Album=UTFL3BNI

Ontwerpje:

Afbeelding


En wat er tot nu toe van gemaakt is:



Afbeelding


Nu beginnen aan de aluminium zijplaten(als ik uit ben over de x-as) en kijken of er 2e hands misschien nog wat spindels, motoren en drivers te scoren zijn.
Kritiek, ideen of andere (on)zinnigheden hoor ik graag.

Gr, Frank
Laatst gewijzigd door FSSF op 01 jan 2013 21:18, 4 keer totaal gewijzigd.
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Poging bouwen portaalfrees

Bericht door rkr »

leuk ontwerpje, en aangezien je graag kritiek wil hebben :lol:

de X-geleiders zou ik boven of onder je spindels plaatsen, dan heb je wat extra Y beweging
de X-spindels kunnen aan de rechterkant van de foto wel wat korter, je spindel mag korter zijn dan je geleidingen omdat je "wagentjes" breder zijn en dus de beweging inkorten
op deze manier hou je meteen ruimte over voor je motoren, waardoor de buitenmaat van je machine kleiner wordt

verder nog wat schoorplaten, achter je portaal, en met name de plaatjes die de X-spindels vast houden

bekijk ook even waar je freesmotor komt te hangen, op deze manier zal hij buiten je machine kunnen frezen, met een stofafzuiging erbij komt die er helemaal buiten te hangen
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Poging bouwen portaalfrees

Bericht door FSSF »

Tnx, freesbereik bleek toch wel erg klein te worden met de geledingen in het midden. :oops: Eronder of erboven komt lastig uit met deze lagers en asblokken,ik heb ze naar de buitenkant verplaatst.

Paar plaatjes van de gewijzigde plannen:


Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Voor de X-as moet ik kijken of ik andere geleiding voor niet teveel kan krijgen, anders ga ik dit ook maar proberen met niet ondersteunde 25mm assen zoals op de 3d tekening.
De motor/assen steunen zullen ook nog aangepast/verstevigd moeten worden, even kijken hoe dat uit gaat komen.

Wat betreft de motoren, ik heb nu vier stuks Hy200 3437, deze motoren gaan, tot zover ik heb kunnen vinden, tot 5,5Nm. Zeker met twee motoren lijkt me dit wat overdreven, gaat dit problemen opleveren?(op de stuk duurdere drivers na :P ) In dat geval kan ik ook nog een setje lichtere motoren krijgen welke misschien gepaster zijn?
Laatst gewijzigd door FSSF op 01 jan 2013 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Poging bouw portaalfrees

Bericht door FSSF »

Iemand die iets kwijt kan over de motoren? Ik had als drivers dit setje in gedachte:

http://www.ebay.com/itm/130695824371?ss ... 1438.l2649

Echter wil ik deze pas bestellen als ik een beetje meer zekerheid heb wat betreft de bruikbaarheid van de motoren, moet(kan) deze combinatie op een tafel als deze werken?

Motoren gaan trouwens toch maar weer naar de buitenzijde verkassen, dit freesbereik gaat toch problemen opleveren later denk ik...
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Poging bouw portaalfrees

Bericht door FSSF »

Z-asje erbij geknutseld.



Afbeelding
Afbeelding
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Poging bouw portaalfrees

Bericht door FSSF »

En ondertussen zit er beweging in! :P


Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Poging bouw portaalfrees

Bericht door clements »

geen beweging te zien :P Ik denk toch dat je een youtube filmpje moet maken.
wel dapper dat je het met zwevende geleidingen doet, de meesten die dit zelfs maar overwegen worden op andere gedachten gebracht.
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Poging bouw portaalfrees

Bericht door hex173 »

maar je hebt geen last dat je ze krom trekt als de ondergrond niet vlak is.
alles wat ik maak, kan beter.
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Poging bouw portaalfrees

Bericht door FSSF »

Tsja. Ondersteunde geleiding paste niet in het budget aangezien dat er niet was/is. Student he :lol: Ik heb het dus gedaan met spul wat ik tegen kwam op MP, bestaande uit een flinke partij profielen en geleiding, vervolgens tijdens de bouw de rest aangeschaft.
Als ik dus perse echt degelijk spul had willen hebben zou het machientje waarschijnlijk pas over een hele tijd af zijn.(of gewoon niet :cry: ) Vandaar dus ook de M12 draadeinden en zelfgedraaide moeren en lagerblokken. :lol:
Alle gaten zijn verder ook geboord en getapt met LIDL spul :lol: :oops:
Dat de de portaal niet superstijf is ben ik me heus van bewust, met voldoende kracht zetten zit er wel wat torsie op de Z-as (X-as geleiding). Toch denk ik dat er wel wat leuks mee te maken is wanneer er rustig aan mee wordt gedaan :P .
Als er weer wat geld beschikbaar is kan ik de geleiding vervangen of meteen beginnen aan een freesmachientje van een maatje groter 8) Tot nu toe is het allemaal in ieder geval erg leerzaam geweest (en ben ik blij dat ik geen extreem duur spul gebruikt heb).

Filmpje zal ik nog ook nog wel even schieten :mrgreen:
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Poging bouw portaalfrees

Bericht door FSSF »

Ondertussen het een en ander uitgeprobeerd:

Afbeelding

Afbeelding

Begin het een beetje door te krijgen :lol: Maar eerst een degelijke freesklem maken, eentje waar de frees niet vrij in rond kan dwalen, en de de machine en controllerkastje verder afmaken.
zeeschuim

Re: Poging bouw portaalfrees

Bericht door zeeschuim »

een fijn zootje rommel heb je bij elkaar gefreubelt!
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Poging bouw portaalfrees

Bericht door FSSF »

Setje verstevigingsplaatjes toegevoegd, zat toch wat teveel beweging in.

Afbeelding

Resultaten worden ook wat beter :P Gedaan met 0,5mm per slag,voeding van 1000 en de bovenfrees op standje 3

Afbeelding
Afbeelding
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Poging bouw portaalfrees

Bericht door AnkoD »

Mooi! Ziet er strak uit...

Mag k vragen waar je die klem vandaan hebt?
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Poging bouw portaalfrees

Bericht door FSSF »

Thnx, Geen idee waar die klem vandaan komt, slingerde nog rond in de garage...

Nieuwe motorsteuntjes voor de Z-as gemaakt en een kabelrupsje gemonteerd.

Afbeelding
Afbeelding

En een 3d-puzzeltje gemaakt van 6mm mdf :lol:

Afbeelding
Plaats reactie