co2 laser cnc

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

co2 laser cnc

Bericht door MatD »

Hallo,

met de laser uit dit topic wil ik een laser cnc gaan maken die hout kan snijden. De bedoeling is omdeze te gebruiken voor modelbouw (triplex, balsa, polystyreenplaat snijden).
De laser is wel nog niet af, maar ik dacht al te beginnen met het tekenen van een machine, opzoeken van de componenten, info verzamelen,...

Het is de bedoeling dat de machine gaat lijken op deze van http://www.emissiontechnologies.com/.

Ik had gedacht aan volgende specificaties:

Lineaire lagers door drylin geleidingen of andere schuiflagers
aandrijving door tandriemen
stappenmotoren met tandriemreductie (precisie vergroten)
lasergesneden onderdelen uit 3mm staal
loctite gebruiken op de stalen onderdelen samen te houden
snijbereik: 1000mmX500mm
Ik zou alles opbouwen op een tafel gemaakt uit 3mm staal.

Ik heb nog geen ervaring met tandriemen en dergelijke. Ook schuiflagers heb ik nog nooit gebruikt. Als er mensen zijn die winkels weten waar ik een ruim assortiment aan tandriemen en tandriemschijven kan vinden gelieve de link hier dan te posten.
Ik heb ook geen idee welke regels ik moet aanhouden voor dikte van de tandriem, aantal tanden,...
De maximale snijsnelheid zou op ongeveer 500mm/s moeten liggen.
Ik heb volgende stappenmotoren om de riemen van de X en Y as aan te drijven: 23LC064-025-8W-F10-1.5 van http://www.stappenmotor.nl/Stappenmotor ... rzicht.htm
Ik kan ze in halfstep aansturen om de resolutie te vergroten.

Ik weet dat alles nu nogal onduidelijk lijkt, maar dit weekend zal ik proberen om al een schets te tekenen, zodat we kunnen zoeken naar de juiste onderdelen.

Groeten

Mathias

PS:weet iemand waar ik mirror mounts als deze tegen een mooie prijs kan vinden?
Afbeelding
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: co2 laser cnc

Bericht door Niels »

Zelf maken natuurlijk ;)
Enige wat je echt nodig hebt is een setje korte sterke veren.

De rest kan je zelf zagen en met wat boor en tapwerk wel voorelkaar krijgen.
MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

Re: co2 laser cnc

Bericht door MatD »

ik heb er ook al aan gedacht maar ik dacht dat het niet precies genoeg zou zijn. Zal het ook eens proberen uittekenen.
MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

Re: co2 laser cnc

Bericht door MatD »

Ik heb nog wat foto's gevonden waarop ik me wil baseren. Hier gebruiken ze gelagerde geleidingen in plaats van schuiflagers. Denken jullie dat ik beter opteer voor schuiflagers of voor gleidingen als deze op de volgende foto's:
foto1
foto2
foto3
(brond: http://www.integratedlasers.com/)

Ik heb deze geleidingen vroeger al eens gevonden. Ik heb er toen een topic over aangemaakt op cnczone.com je kunt het hier vinden:
http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=41294
of rechtstreekse link naar de shop: http://www.automation4less.com/store/ca ... p?cat=1194

dit zal dus wel duurder uitvallen maar als jullie denken dat dit beter zou zijn neem ik ze toch. Persoonlijk denk ik dat het niet echt beter zal zijn omdat er geen grote krachten komen op de schuiflagers(laser) en ze zullen ook geen last hebben van stof.
Als ik dus igus zou nemen zoals op de laser van emission technologies zal ik een stuk goedkoper uitkomen dan met deze geleidingen denk ik.

De "tafel" met de mooie kastjes erin is uiteraard optioneel, maar als ik toch mijn 3mm staal laat lasersnijden kan ik de moeite erbij nemen om meteen een mooie tafel te maken waar de HV trafo, de gasfles, de vacuumpomp, de cncsturing en de voeding voor de cnc inkunnen.

weet iemand wat meer over rekenregels of tips ivm tandriemen. Ik heb ook gezien dat stappenmotor.nl ze ook heeft in langere maten.

groeten

Mathias
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: co2 laser cnc

Bericht door Leeuwinga »

Op de site van de leverancier Maedler staat een Java applicatie waarmee je de wielen en tandriemen kunt berekenen, erg handig zie maar op http://www.maedler.de
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: co2 laser cnc

Bericht door Testa-Rossa »

MatD schreef: PS:weet iemand waar ik mirror mounts als deze tegen een mooie prijs kan vinden?
Misschien dat ik nog wat heb liggen, maar ik garandeer niks, en weet nog niet wanneer ik tijd heb om te kijken...
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

Re: co2 laser cnc

Bericht door MatD »

Bedankt Testa-Rossa, je hebt PB.

Ook bedankt aan Leeuwinga voor de site. Alles is er goed gedocumenteerd. Helaas werkt het de java applicatie niet op mijn computer. Heb het al met 2 pc's geprobeerd maar het lukt niet.
Ik zoek nog even verder naar info.
Ik heb wel al Plasma machines gevonden die met T5 tandriemen werken. Wil dit zeggen dat de tanden 5mm uiteen staan?
En als ik dan T10 zou nemen, dan veronderstel ik dat ze 10mm uit elkaar staan en dus minder precies zijn?
Ik denk ook dat als de diameter van tandwiel A 2 keer zo groot is als de dia van tandwiel B, dat tandwiel B dan 2 keer zo snel draait als tandwiel A. Weet iemand of dit correct is? En hoe zit het dan met koppel en precisie?

gr
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: co2 laser cnc

Bericht door skillalot »

Nee, niet de diameter, maar het aantal tanden.
Als het aantal tanden van tandwiel A 2 x zo groot is al B dan draait B 2x zo snel. Als je tandwiel B aandrijft heb je bij tandwiel A 2x zo'n hoog koppel.
Volgens mij maakt het niet zoveel uit of je T5 of T10 neemt, wat nauwkeurigheid betreft. Je riem zit gewoon strak om je tandwiel heen. ik denk alleen wel dat T10 meer voor grotere diameters tandwielen is, en daarom T5 meer geschikt is.

Wat betreft de geleidingen, ik zou voor de igus gaan. Scheelt een hoop centjes, en is even goed voor wat jij ermee wil doen. Je belast je geleidingen niet echt. Je verplaatst er alleen een spiegeltje mee.

Gr Sascha
MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

Re: co2 laser cnc

Bericht door MatD »

Ik ga inderdaad voor igus gaan denk ik.

Ik heb nog wat rondgezocht voor mirror mounts. Ik ben op deze gekomen:
http://www.lightglassoptics.com/Newport ... 2-299.html
Goedkoper ga ik ze echt niet vinden, en 25 USD is met de huidige koers slechts 17euro. Ik kan er dan ook meteen mooie "posts" en eventueel postholders bijkopen voor een kleine prijs.

groeten

Mathias
MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

Re: co2 laser cnc

Bericht door MatD »

Nog wat gekeken voor tandriemen. Bij damencnc is de maximale lengte van een (opengeknipte?) riem 660.40 (zie http://www.damencnc.com/tools/man/Tandriemenfile.pdf).
Bij stappenmotor is de maximale lengte opengeknipt 7000mm, maar dat is te groot voor mij. De lengte die het best bij mijn machine zou passen is 2100mm, maar dat is eigenlijk net iets te klein (ik wil een bewerkbaar bereik op de x as van 1000mm). Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Openknippen lijkt met toch niet zo'n goed idee.

Weet er ook iemand hoe ik de maximale snelheid van mijn stappenmotoren kan berekenen en welk koppel ze dan nog hebben? Ik zal dit nodig hebben bij de keuze van de tandwielen.

groeten,

Mathias
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: co2 laser cnc

Bericht door Erik »

Bernard Sanders heeft een heleboel T5 liggen, of ze kunnen het bestellen. Stappenmotor.nl heeft ook een boel T5.
Gr.

Erik
MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

Re: co2 laser cnc

Bericht door MatD »

Ik heb even gemaild naar stappenmotor.nl om te vragen of ze andere lengtes hebben.
Als ik geen vertraging steek op de motoren, dan zal mijn resolutie slecht 0.2mm bedragen volgens volgende berekening:

Als mijn stappenmotoren in halfstep worden aangestuurd gaan ze dus (1.8/2)=0.9 graden per halve stap bewegen.
een hoek van 0.9 graden komt overeen met een hoek in radialen van
0.9 x (2pi/360)=0.0157079633
Als het tandwiel dan een dia heeft van 30mm, een straal van 15mm dus, dan heb ik een verplaatsing van 0.0157079633x0.015m=0.00023619m ofwel 0.2mm.
Klopt deze berekening?

Ik zou dus beter een vertraging steken want een theoretische resolutie van 0.2mm op een cnc machine is natuurlijk niet zo goed.

gr

Mathias
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: co2 laser cnc

Bericht door skillalot »

200 stappen per omwenteling, halfstep worden dat er 400.
30mm diameter = 2*Pi*R = 2 x (22/7) x 15mm = 94,29mm omtrek
94,29 / 400 stapjes = 0.236

iets andere berekening, ik houd niet zo van radialen haha, maar klopt helemaal! :mrgreen:


Is je vacuumpomp nou al helemaal goed...?


Gr Sascha
MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

Re: co2 laser cnc

Bericht door MatD »

Vacuumpomp is ok, ik moet alleen nog de olie vinden. Ik zal er komende week eens voor rondkijken. Verder is het alleen nog wachtenop de draaistukjes voor de laser, en dan is hij af (buiten de gasfles, die moet ik ook nog gaan huren, maar ik wacht daarmee tot de laser af is).

gr

Mat
Plaats reactie