Project Hybrid-CNC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Helaas heb ik niet de middelen om alles te maken naar de toleranties die ik nodig heb, gelukkig zijn er hier mensen die dat wel kunnen.

Vandaag de lagerblokjes binnen gekregen die Orderit voor me heeft gemaakt, was nog best spannend de post had bijna een week nodig om ze bij mij te krijgen.

Uiteindelijk was't het wachten meer dan waard, met wat meedenken van Orderit zijn de lagerblokjes met lagerpassing en al beter geworden dan ik verwacht had, en dat alles voor een vriendenprijs.

5940

Het idee is niet geheel van mezelf maar beter goed gejat dan slecht bedacht, :lol: :lol: :lol:

Sjuul
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13489
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik dacht al een constructie te herkennen die ik zelf ook veel toepas.. :lol:

Afbeelding

Ohja.. daar heb ik dat gezien... :roll:
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Vandaag de eerste stapjes gezet, moet nog een hele hoop gebeuren maar is toch mooi als ie dan ook echt beweegt.
Ik moet de tandwielen nog wat beter afstellen zodat ie nog wat soepeler loopt, misschien zelfs vervangen door kunstof exemplaren. De drivers en motoren kunnen veel harder dan mechanisch goed is voor de machine maar ik zit nog in de testfase.
wat me ook opviel is dat de motoren echt super lopen op mijn drivers, als ik wil weten of ze draaien moet ik er na kijken want horen doe ik ze niet

e.i. Genwys
Berichten: 196
Lid geworden op: 28 dec 2011 14:02
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door e.i. Genwys »

Mooi hoor, hoe zit het met de backslash tussen de tandwielen?

Cor
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door ruudpg »

Ziet er goed uit hoor, maar wat ik graag zou willen weten is wat voor drivers je gebruikt, omdat je motoren zo stil lopen en ik binnenkort ook mijn drivers moet gaan aanschaffen. Bij sommige filmpjes zie je dat de motoren zomaar meer dan 60dB produceren, en dat is natuurlijk niet echt stil te noemen, alles waarmee ik mijn machine stiller kan maken is meegenomen!
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

@ Cor: de tandwielen worden met een veer in de tandheugel getrokken, hoe ver kan ik met een boutje stellen.
om de tandwielen lekker soepel te laten lopen heb je wel wat speling nodig. de speling is uiteindelijk ook de backlash. Hoeveel het wordt weet ik nog niet maar ik ga voor het minimale. Ik zit wel nog te kijken naar kunststof tandwielen, nu zit ik met ijzeren heugels en wielen en zul je dus moeten smeren, met alle nadelige gevolgen van dien. ik hoop ook dat hij wat stiller is met kunststof tandwielen.

@Ruud: Ik heb de leadshine DM556 dat is een iets lichtere versie als deze:



Sjuul
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Vandaag eens wat simpele testje gedaan, en ook al zit alles handvast en is hij op het oog uitgeklokt het resultaat is zeer behoorlijk.
De directe aandrijving zonder vertraging of iets werkt super. Ik denk dat ik de gantry lagers wel moet vernieuwen, deze waren al tweedehands en hoewel ik ze heb schoongemaakt voel ik met een hand op het frame trillingen die ik in de y as niet voel (Y-as lagers zijn nieuw)
Ik herinner me nog dat de lagers zonder belasting ook niet zo liepen als ik dacht dat het moest, toen dacht ik dat dit onder belasting wel goed zou komen. helaas.
Vanavond eens iets gaan bedenken om wat plaatwerk op te spannen om zo eens wat snij-testjes te doen.
Sjuul

Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Mcgyver »

Erg leuk filmpje, het spul werkt wel!

Vind als erg leuk detail dat je cnc gestuurd het dopje er weer op zet whahah leuk gedaan! ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13489
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ooooh... wat een mooie Plotter!!.. :lol:

Ik wil de mensen die hun eerste CNC test met een viltstift deden niet allemaal tegelijk op de koffie.. :P
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Mcgyver »

hey niet zo denigrerend kabaalstra :lol:

hij is wel de eerste die de machine het dopje erop laat doen .. vind ik wel wat pluspunten waard, buiten de creativiteit met zn machine dan.. die geeft ook pluspunten
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Ook dit weekend weer wat kunnen knutselen, de bedoeling was om snel toorts houder in elkaar te knutselen en om wat snij testjes te gaan doen....

Wat ik in 5 min bedacht bleek al gauw 2 dagen flexen, vijlen en bakken.
Gelukkig is ie nu af, uhh bijna af, moeten nog wat naderschakelaartjes in om te nullen en om te detecteren als de toorts los breekt.

Ik denk dus nu al 3 weken wat snijtestjes te doen maar de dingen die nog ff moeten voordat het zover is kosten behoorlijk wat tijd. Het is natuurlijk makkelijk om met wat slangenklemmen en tyraps snel wat stapjes tijdelijk over te slaan maar ik weet dat als ik daar aan begin ik volgend jaar nog steeds naar de tyraps kijk.

Het bewijs:
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door michel pet »

goed id met die magneten in kombienatzie met de veer weg.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Moet wel bekennen dat het id niet van mij is, magnetische toorts houders worden ook door "de echte" gebruikt
De magneten kan ik mbv een inbus boutje dieper draaien zodat je de kracht min of meer kunt stellen. Een naderschakelaar zorgt ervoor dat als de houder los springt de noodstop word bediend.

Sjuul
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Af en toe moet ik weer es gaan werken al is het maar om alle onderdelen mooi te stralen. :lol: :lol: :lol:
Heb net de naderschakelaars ingebouwd en even op de contole box van de padawan gehangen.
komt nu toch wel wat schot in...

Plaats reactie