Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

audiomanics schreef:De kleur die, bij uitstek, levensduur en soliditeit uitstraalt is een soort groen.. ik weet niet exact hoe het heet maar je zou het kunnen omschrijven als militairy olive metalic green..

Maar als je 'm laat glasparelen wordt ie al snel "vieze-vingers-bruin-zwart" .... Waar vet zit, zit geen roest...

Kees
dat groen, da's dat suffe "machinegroen" waar ik al lang en breed op uitgekeken ben.

de Bridgeport waar ik dagelijks mee werk is gebroken wit met Donkerrood, de andere is helemaal wit.. de draadvonkmachines zijn wit/grijs metallic, de draaibanken zijn Beige met donkerrood. weinig groen meer bij ons op de "vloer"

vandaag 2 sets kikkers gemaakt, 2 x 8 stuks

Afbeelding


zo kan er tenminste iets vastgeklemd worden op de machine.. :)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door audiomanics »

GRUWELIJK........ zo jaloers als ik ben ;-)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

je eh.. ziet er GROEN van?

ach.. ik heb op mijn werk ( nog ) de beschikking over de "grote broer" van mijn VMC 2814 in wording.. in de lunchpauze 't programmaatje geschreven voor de slobgaten, en er al een handvol kunnen frezen, na werktijd vanmiddag de rest gedaan, en een malletje gemaakt, met een nokje dat in het slobgat past, met 2 draadgaatjes M5.. zo kon ik de kikkers met 2 boutjes op de mal schroeven, en in één keer de omtrek schoonfrezen, en het M5 Gat boren/tappen... en de kop afwerken ( 8 keer schuin en 8 keer een hapje aan de onderkant , maar die waren al eerder gefreest, met het op dikte frezen van de kikkers )
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

moet ik wel even toegeven overigens.. 't is niet helemaal mijn eigen ontwerp..

System 3R heeft ook zulk soort kikkers:

Afbeelding

we hebben dit systeem ook op onze draadvonkmachines, en het werkt prima... ik heb dus meteen een setje extra kikkers gemaakt op het werk, en voor de kleine onderdelen een M6 rasterplaat, omdat je sommige onderdelen nu eenmaal niet in een machineklem van 150x300x50 kunt klemmen, en ze dan ook nog eens bewerken.. :)

voor mijn VMC 2814 heb ik de voor M6 bedachte kikkers gewoon nog een slagje verkleind..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door audiomanics »

Arie Kabaalstra schreef:moet ik wel even toegeven overigens.. 't is niet helemaal mijn eigen ontwerp..
Ze lijken ook heel erg om mijn eigen klemmetjes die ik uit aluminium gefrobelt heb, met uitzondiring van dat schroefgaatje... Ik kan me daar wel iets bij voorstellen, maar waar is het voor en hoe werkt dat?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Zo werkt dat.. met de boutjes achterin kun je de kikkers op hoogte stellen..

Vandaag nog wat ander werk gedaan..

allereerst een groef in de voet van het machineklemmetje gefreesd ( was geen makkie.. klemmetje had een hardheid van 60HRc.. geen kattepis)

en daarna een setje kikkers gemaakt speciaal voor de klem.. nu kan ik de klem makkelijk:

Haaks op de tafel:

Afbeelding

In de lengterichting:

Afbeelding

of onder een willekeurige hoek:

Afbeelding

Kan plaatsen
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Erik »

Mooi werk weer, leuk met al die foto's erbij.

Hoe stel je die machineklem haaks op het freesbed? Met een blokhaak? Ik heb er nl. altijd moeite mee omdat mijn klem geen rechte vlakken heeft.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

met een zwenktaster.. een blokhaak is puur ter "indicatie".. een aardig beginnetje, meer ook niet.. kikkers zet ik dan "losvast" en dan laat ik de klok erlangs lopen.. op mijn werk doe ik 't ook zo..

als je klem geen rechte vlakken heeft, gewoon een keer een recht vlak aan je klem frezen zou ik zeggen.. bovendien..uitklokken doe je natuurlijk op je vaste bek.. da's tenslotte ook de aanslag waar je je werkstuk tegenaan legt..

't klemmetje wat ik gekocht heb, is Haaks.. dat heb ik al nagemeten.. ik kan dus met een gerust hart langs de zijkant klokken.

een andere mogelijkheid.. in de machine klem op de Bridgeport-van-de-zaak zitten pasgaten 16H7, de gleuven in de tafel zijn 18 breed, ik heb 2 pennen die ik in de klem steek, en dan op de tafel zodat de pennen in de T-gleuven zitten.. trek ik de speling naar één kant dan staat de klem gegarandeerd binnen 0.05 Graad recht.. voor het meeste werk goed genoeg..

en nog een andere mogelijkheid.. ( pas ik veelal toe als ik echt precies moet werken ) je werk gewoon bewust scheef op de tafel zetten, en dan met de taster de hoek opmeten, en je programma roteren.. makkie.. en bovendien veel sneller in te meten.. op de bridgeport-van-de-zaak haal ik op deze manier plaatstoleranties binnen ± 0.003 mm.. ik moet alleen nog even napluizen hoe ik dat ook al weer in ISO moet programmeren.. :)
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door aanrip »

@arie: dat is leuk, die tweede mogelijkheid om in het programma te roteren kende ik niet. Maar in de hobbysfeer ligt dat buiten onze grenzen, of kan dat ook in Mach? :D
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

volgens mij moet er een G-Code voor zijn.. als G92 betekend "nulpuntverschuiving" dan zal er vast ook wel een code zijn voor spiegelen, en roteren..

Velen hier programmeren niets, alles wordt met de PC gegenereerd, ik ben van huis uit Programmeur.. de PC komt bij mij pas in beeld als 't echt niet anders kan.. en da's veel later dan menigeen denkt.. maar met een Heidenhain sturing kun je ook heel makkelijk van alles programmeren..

hoe dat straks in ISO zal gaan, weet ik nog niet.. maar ik denk dat ik vele programmaatjes in elkaar zal draaien om bepaalde zaken min of meer "Cyclusgestuurd" te programmeren.. bijvoorbeeld een kamertje?

geef lengte, breedte en diepte in, alsmede voeding, en roep onderprogramma "kamer" op..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vandaag nog even een setje "Quadrails" gemaakt.. een Quadrail is een vierkante "rail" die ik op de tafel van de freesbank kan spannen, en waar ik onderdelen "boven de tafel" mee kan spannen.. de onderkant van het werkstuk ligt 18 mm boven de tafel

Afbeelding

In de Rails zit een uitsparingkje, waar ik een plaat of een blok in kan leggen, en die vervolgens vast klemmen met de kikkers in de draadgaten, of door de rails heen met T-moeren.

op deze manier kan ik over de breedte van de tafel 11 posities gebruiken om een onderdeel vast te zetten..

Op mijn werk heb ik dit systeem ook, maar dan in het groot.. :)
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door rsemotion »

Arie Kabaalstra schreef:volgens mij moet er een G-Code voor zijn.. als G92 betekend "nulpuntverschuiving" dan zal er vast ook wel een code zijn voor spiegelen, en roteren..
ik Gebruik hier voor G68
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ah.. Ok... ik ben nog niet zo thuis in ISO, ik moet de beschrijving van de besturing er nog maar eens goed op naslaan.. :)

Heidenhain, waar ik inmiddels een dikke 8 jaar mee werk, heeft rotatie, spiegelen en nulpuntsverschuivingen als "Cyclus" onder een Softkey, die kun je zo in je programma invoegen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Weer even iets geknutseld.. 3 moeren van Delrin, de levertijd van de kogelomloopmoeren en spillen bedraagt 16 weken.. tot die tijd doe ik het even met deze M8 moeren met gewone spillen, zo kan ik als de geleidingen over een week of 3 geleverd worden beginnen met het inregelen van de machine.. hoef ik alleen de spindels nog maar uit te wisselen..
Plaats reactie