Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Damic »

Tja met het solderen verbrand ik mijn fikken al niet meer, iets met dikke huid al hebben :) heb je trouwens geen trap boor? Moet je niet zo liggen prielen met een decoupeer zaag.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

ach.. gaatje 9 mm, en met de wipzaag was't zo gepiept..

het grote gat in het frontpaneel heb ik gewoon met de slijptol gedaan.. daar ben ik de laatste dagen heel handig mee geworden..
't verbranden van mijn fikken valt ook wel mee.. ik kan inmiddels ook behoorlijk solderen.. al soldeer ik liever met de vlam.. maar dat is dan voor het solderen van Messing modellen, en zilveren sierraden..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jay!.. klaar met bedradingsbende.. Ik liep nog tegen een "porobleem" aan.. ik wilde Speed en Feed override met Encodertjes doen via de Pokeys.. maar ik kwam pinnen te kort..

Een blik in de manuals echter leerde me dat ik die ook kon regelen langs analoge weg.. middels een paar potmeters.. en laten er nu net 2 fijne potmeters in het Heidi klavier zitten?.. dus.. even een paar langere draadjes eraan gesoldeerd.. en 2 bundeltjes van 3 draadjes elk in een flatcable connector gefrot.. die konden dus zo in het bordje achterop de PC.. ook weer opgelost.. mooi..

het "Jog-panel" met de Jogtoetsen voor de 4 assen, en Spindel en koeling toggle is ook aangesloten en getest.. Handwiel.. CHECK!.. Start Stop!.. Check!.. Estop.. Check... mooi.. nu morgen nog een HMPE chassis frezen voor het touchpad, de 2 knoppen en 2 knoppies, en 3 ledjes.. die twee knoppies zijn straks voor het in en uitschakelen van de PC, en het resetten.. als dat nodig mocht zijn.. en de 3 Leds?.. Powerrrrrr ADHDD (drive) en CapsLock... Numlock staat "by default" aan.. dus daar hoef ik niet naar te kijken.. als laatste een USB kabeltje van het front naar de PC.. zodat ook het USBgat aan de voorkant gebruikt kan worden.. om programma's vanaf Stick te kunnen draaien.. en mijn Updates te kunnen doen.. Arie is tevree
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Damic »

Dat zal wel
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vanavond heeft de Beagle haar eerste spaantjes weer gemaakt.. even een slotplaat uitgefreesd, gat voor de slotcilinder... Morgen gaat het Chassis voor de Touchpad erop.. dan gaatjes boren.. en dan kan de boel weer uit mekaar.. en in de primer...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vanmorgen weer verder gegaan.. er moest nog wat klein freeswerk gedaan worden..

Afbeelding

Maar... da's nu klaar.. het Chassis voor het Touchpad, 2 "muis" knoppen, Power en Reset, en 3 Leds is gefreesd, en gemonteerd.. en dat ziet er dan dus zo uit..

Dus... kan de boel uit elkaar en In de verf..

Afbeelding

Dus.. de "Guts" van de Console eruit geschroefd..

Afbeelding

en de Besturingsbende uit de kast gesleurd..

Afbeelding

dat mag dus even een paar dagen "overnachten" in dit kratje.. morgen ga ik de laatste gaatjes boren in de tussenplaat.. daar komt een uitwisselbaar plaatje in, met Probe aansluiting, en een 9 Pins SubD voor de 4de As..

Omdat de kast nu weer volledig is gedemonteerd, kan ik ook.. als de primer aan het drogen is.. het frame beetpakken om daar nog wat plaatwerk in te maken.. zoals de "Chip-trays" en een Kabelgootje voor de kabels naar de machine..
Als ik de boel weer ga opbouwen, kort ik de kabels ook in.. 't is tenslotte niet nodig om 1.5 Meter stepperkabel aan de machine te hebben. als je aan 50 Cm al genoeg hebt.. :lol:
Ook het snoer naar de Kress zal ingekort worden.. en mogelijk ook wat kabels van en naar de Console.. ,
tevens moet ik nog wat verzinnen.. ik denk aan plakvoetjes, om de kabels aan de achterkant van de Console op hun plek te houden.. zodat ze niet tegen de deur hangen.. en.. er komt mogelijk nog een "borstelstrip" tegen de binnenkant van de rechterdeur.. om de spaantjes uit de kast te houden.. ik heb gisteren en vandaag wat HMPE staan frezen.. en je kijkt ervan op als je ziet hoeveel van die rommel er nog in de besturingskast terechtgekomen is..
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Muis »

Zou er ook nog een TL ( spatwater dicht ) boven in de kast hangen ;-)
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

nah.. die TL buis komt wel ergens buiten mijn machine.. als je in de machine al een lamp nodig hebt.. dan is de verlichting van je werkplaats niet best..

Ik heb een "Tubelight" die kan ik in de schuur overal en nergens ophangen.. bovendien.. ik vind die spindelverlichtingen met zo'n ring ledjes veel mooier en vooral doelmatiger.. je verlicht alleen datgene wat je wilt zien.. niet de hele kast.. :)
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door stef stuntpiloot »

Dat is inderdaad wel mooi, ik heb ook ledjes onder de freesklem, werkt mooi zo!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Sven »

Die had je eigenlijk even recht moeten zetten, veel te mooie foto om een scheef freesje in te zien :)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door stef stuntpiloot »

Zit wat in, ik vond dit wel artistiek. Deze ledjes werken erg lekker trouwens, heten: "Netzhautbrenners" Komen zoals je zult raden uit Duitsland. Ik heb ze via modelbouwforum gekocht, ik weet geen directe leverancier. Ze werken op 12-16 volt maar met 16 volt moeten ze actief gekoeld worden. Ze zijn dan wel belachelijk fel!

Hier een recht fototje dan, en op volle power onder een multicopter

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voor ik daadwerkelijk met schilderen kon beginnen.. moest er nog een klein klusje geschieden..

Hoe zorg je er namelijk voor dat er niet al te veel ( zo mogelijk niets ) aan rommel de Controllerkast binnendringt?..
Met een Tochtborstel die tevens het ruitje, en de rechterdeur schoon houdt..

Afbeelding

Ik heb inmiddels ook de ruitjes op maat gemaakt.en de gaatjes geboord om ze te bevestigen..

Afbeelding

en dat ziet er dan ongeveer zo uit..

Afbeelding

en zo met de Deurtjes open.. Kortom.. Arie is tevree..

Bijna.. want.. ik ben al een paar dagen met roller en bus in de weer... want.. er moest een kleurtje op.. Dus!

Afbeelding

de binnenkant gebroken wit.. de buitenkant metallic zwart ( heel donker grijs eigenlijk ) de bedieningspanelen Anthraciet Metallic.. en KNETTERGROEN voor de deurtjes.. zoals ook in mijn Renderings van een poosje geleden..

Afbeelding

Remember?..
Al is dit nog de versie met de brede kast.. deze kant gaat het wel uit.. :)
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Damic »

Ziet er gelikt* uit.

* Ik ben niet verantwoordelijk voor de plaatjes dat jij te zien krijgt
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door janplastiek »

A legend is born (again)

puik werk

grt Jan
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie