Hulp bij opbouw machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

handigeharrie
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jul 2009 11:06

Hulp bij opbouw machine

Bericht door handigeharrie »

Ik heb ergens achterin 2008 het onzalige idee in mijn hoofd gehaald om zelf een CNC fortaalfrees te bouwen uit aluminium. Als werkbereik wilde ik graag een houten plaat van 1220x610mm kunnen verspanen en ik dacht zelf de machine wel te maken. Ik heb zelf ongeveer 80% van de onderdelen, goede stappenmotoren, kogelomloopspindels, aluminium platen, voeding, drivers, etc, etc. De rest van de onderdelen hoeven alleen nog maar besteld te worden. Met veel hulp van Robo heb ik in Inventor de machine ontworpen. prachtig allemaal maar voor het echte bouwen van de machine heb ik wat hulp nodig. Ik ben niet zo'n hands-on man (ik ben zelf meer van de software kant) en ik merk dat ik in mijn eentje niet de nodige stappen kan zetten om de machine echt te maken. Ik wil graag leren en ik zoek nu iemand die samen met mij de machine wil assembleren en de bijbehorende problemen wil tackelen. Robo is fantastisch, maar hij woont met 200km redelijk uit de buurt. Is er misschien iemand die dicht in de buurt woont van Deventer of Hengelo die mee wil helpen om mijn goede voornemen van 2011 uit te laten komen?
Gebruikersavatar
wetronic
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 okt 2008 19:10
Locatie: mijdrecht
Contacteer:

Re: Hulp bij opbouw machine

Bericht door wetronic »

welke problemen loop je zoal tegen op?
ik ben zelf meer van de elektronica kant en heb mijn machine zelf in elkaar gezet ook al ging het niet altijd vlekkeloos.
handigeharrie
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jul 2009 11:06

Re: Hulp bij opbouw machine

Bericht door handigeharrie »

Bij het mechanische gedeelte loop ik aan tegen veel van die kleine praktische zaken: ik kan zelf geen schroefdraad tappen (ik weet het :oops: , ik heb geen praktische opleiding maar een theoretische), ik heb een kogelomloopspindel waar van het uiteinde nog net een halve mm extra afgedraaid moet worden (de spindel is 1400mm lang en ik heb geen idee hoe ik daar wat van af kan draaien en ik heb zelf geen draaibank). Kortom, het is een combinatie van gebrek aan kennis en gebrek aan gereedschap.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Hulp bij opbouw machine

Bericht door Damocles »

Ik kan je niet helpen omdat ik veel te ver woon. Maar wat soms kan helpen, hoe dom het ook mag lijken, is eens op Youtube kijken of er geen tutorial opstaat van eenvoudige dingen. Zoals schroefdraad tappen is echt heel eenvoudig hoor, er vooral op letten dat je met de goede boor geboord hebt, recht zit in het gat en vooral dat de tap niet breekt maar wel de spaan, door af en toe eens terug te draaien. Dat is het zowat. Dit gewoon om een voorbeeldje te geven dat het heus niet allemaal "rocketscience" is. Zelf rocketscience is geen "rocketscience" meer tegenwoordig ;-) .

Op youtube staat natuurlijk ook veel onzin, maar sommige filmpjes bezitten ook echt wel veel inhoud.
Het is vooral een trial en error, niemand hier deed van de eerste keer alles perfect, net als in de elektronica/software geldt.

Wat betreft het gebrek aan gereedschap, je vind hier heus wel iemand met een draaibank die dat wil doen.

Veel geluk in ieder geval!
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Hulp bij opbouw machine

Bericht door Erik »

Je doet je nickname geen eer aan ;-)

Zet je specifieke vragen eens in het volgende subforum; http://www.cnczone.nl/viewforum.php?f=60
Gr.

Erik
handigeharrie
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jul 2009 11:06

Re: Hulp bij opbouw machine

Bericht door handigeharrie »

Haha, ja... onhandigeharrie allitereert niet zo lekker.
Ik zal idd voor een paar kleine dingen in de 'hulp uitbesteden' sectie een oproep doen.
Gebruikersavatar
wetronic
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 okt 2008 19:10
Locatie: mijdrecht
Contacteer:

Re: Hulp bij opbouw machine

Bericht door wetronic »

het tappen is bijna net zo eenvoudig als het boren van gaatjes met de enigste handicap Spiritus gebruiken bij aluminium. en smeerolie bij staal.

en gebruik machine tappen die kun je met de boormachine gebruiken. wel terugdraaien om de paar slagen.
handigeharrie
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jul 2009 11:06

Re: Hulp bij opbouw machine

Bericht door handigeharrie »

Zo, ik heb tapgereedschap aangeschaft, ik heb verder HSS boren met de juiste voorboordiameter en paar testblokken van aluminium. Morgen sla ik aan het draadtappen!
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Hulp bij opbouw machine

Bericht door hex173 »

tappen is toch niet zo eenvoudig. In Al. kan je makkelijk een boor of een tap breken, als de spaan niet weg kan. Bij tappen moet je ook niet in 1 keer de tap in het materiaal draaien/schroeven maar bijv. een paar slagen en even terug draaien om de spaan te breken. Dus toch een beetje met gevoel werken. Maar misschien zeg/doe ik het ook niet goed? Een gebroken tap eruit halen is ook niet altijd makkelijk. :mrgreen:
alles wat ik maak, kan beter.
Gebruikersavatar
wetronic
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 okt 2008 19:10
Locatie: mijdrecht
Contacteer:

Re: Hulp bij opbouw machine

Bericht door wetronic »

heb je machine tappen of?

let wel als je met de hand tapt neem een tapkrukje maakt het 10x eenvoudiger.
Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

Re: Hulp bij opbouw machine

Bericht door johan jorez »

machine tap met spiraal in één ruk tot het einde
One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hulp bij opbouw machine

Bericht door skillalot »

wetronic schreef:let wel als je met de hand tapt neem een tapkrukje maakt het 10x eenvoudiger.
Tapkrukjes zijn 10x niks. Dat vind ik toch zulke ondingen. Gewoon een wringijzer werkt het fijnste.
dannenberg
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 dec 2010 15:45

Re: Hulp bij opbouw machine

Bericht door dannenberg »

Hallo Handige harrie,

Je mag me bellen wanneer je hulp nodig hebt, doen veel draai, freeswerk, montage van alle soorten machine ( eigenbouw oa )
Zowel mechanisch als electrisch , ( programmeren heb ik iemand anders die ons opdat vlak kan voorthelpen
Kom uit Rijssen

06 535 60 778

Henk Dannenberg
Gebruikersavatar
wetronic
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 okt 2008 19:10
Locatie: mijdrecht
Contacteer:

Re: Hulp bij opbouw machine

Bericht door wetronic »

skillalot schreef:
wetronic schreef:let wel als je met de hand tapt neem een tapkrukje maakt het 10x eenvoudiger.
Tapkrukjes zijn 10x niks. Dat vind ik toch zulke ondingen. Gewoon een wringijzer werkt het fijnste.
persoonlijke voorkeur den ik dan vooral.

met m2 / m3 zijn ze vind ik toch wereld daarboven pak ik de boormachine *accutol*.

wringijzer is zeker voor m2 maar ook voor m3 gewoon vaak te zwaar waardoor je ze breekt.
Plaats reactie