aluminium portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door wilfred1970 »

- "holddown/ Clamp " constructie bedenken om de werkstukken op te kunnen spannen.
Maak eerst een MDF variant zodat ik allereerst kan testen en mijn bed nog mag slopen :P

gatenpatroon boren en slagmoeren aan de onderkant erin slaan; heb je een armelui's Demmeler opspantafel, en aan de bovenkant kun je er gewoon bouten indraaien die je in een sleufplaatje zet...simpel, goedkoop en stevig/flexibel.
Goeie ervaringen mee.
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door parallax »

@Wouter, bedankt voor je aanbod, het zal vasten zeker een keer voorkomen dat er iets gefreest moet worden wanneer ik het portaal uitelkaar heb liggen ;-)

@ Wilfred, Inmiddels heb ik een aantal T- profielen gekocht en deze in een mdf ondergrond vastgezet. In het andere ontwerp zit ik er over na te denken om een vloeistof vaste ondergrond te gebruiken zodat het smeren en of koelen ook mogelijk wordt.

Inmiddels weer een stukje verder met ontwerp, zal binnenkort de foto's plaatsen van versie 2


Het was mij al bekend dat de aluminium extrusie profielen niet altijd even recht zijn, je denkt daarbij altijd in de lengterichting van het profiel maar niet bij de de dwarsdoorsnede. Heb daarom afgelopen week een meting gedaan op de doorsnede van een 160x80 profiel. En wat dacht u? jawel het profiel staat maarliefst 0,7 mm hol in de doorsnede ..... Vervolges het gehele profiel eens nauwkeurig nagemeten -0,25 mm +0,14mm -0,7 mm etc schrijnende zaak dus....

In de vorige opstelling had ik mijn lineare geleiding t.h.v. de zwarte pijlen gemonteerd. Dit resulteerde toen al in problemen aangezien ik alles moest uitvullen om de geleidingen een beetje vlak op het profiel te krijgen.

4946


Nu ben ik er van overtuigd dat de 80x160mm profielen spanningsvrij gevlakt moeten worden voor dat ik de geleidingen er op bevestig. De langste lengte betreft zo'n 1200 mm .... nu leek mij dat geen probleem echter heb ik tot nu toe nog geen bedrijf kunnen vinden die die lengte voor mij kan vlakken.

Iemand suggesties wie ik daarvoor zou kunnen contacteren? Daarnaast vroeg ik mij af of deze afwijking in de profielen een veel voorkomend probleem is, of mag ik mij zelf gelukkig heten met een verkeerde batch... ?
winters
Berichten: 138
Lid geworden op: 25 feb 2011 21:29
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door winters »

hey parallax,

Bij de 80x80N alu profielen die ik gebruik in men portaalfrees, schrok ik ook wel van de onnauwkeurigheid in de dwarsdoorsnede. Er was iets van een 0,3 milimeter afwijking. Met een voelermaat gemeten.

Wat heb je dan gebruikt om de geleidingen uit te vullen?
"Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better." (S. Beckett)
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door Fredsan »

Hoi Winters,

Ik gebruik voelerband van Hogetex. http://www.hogetex.com/catalogsearch/re ... nd&x=0&y=0

vanaf 0.01mm tot 1.00mm te verkrijgen.
winters
Berichten: 138
Lid geworden op: 25 feb 2011 21:29
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door winters »

hey Fredsan,

Dank voor de tip. ik las nog ergens dat latoenkoper ook gebruikt werd. Maar die voelerband is wel voordeliger.
"Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better." (S. Beckett)
Plaats reactie