aluminium portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door parallax »

Nou zal je eerlijk vertellen dat ik met zweet op het voorhoofd stond, maar uiteindelijk lukte het wel met enige zorg, om ze er goed van af te krijgen. Heb gewoon een elektra doorvoerbuis gepakt en die om de end-machining geschoven en vervolgens de moer er voorzichtig van af gedraait.

Bij het terugplaatsen ging het bij 1 moer fout, blijkbaar zat het buisje niet goed tegen de draad aan, waardoor de kogels er uit vielen :( Ben een uurtje zoet geweest om alle kogeltjes weer op zijn plek te krijgen. Een dikke klodder vet in de moer gesmeerd en toen bleven de kogeltjes mooi in het vet hangen.

Het is even lastig, maar als je het doet raad ik je wel aan om het op een schone tafel te doen en er voor te zorgen dat als het fout gaat, de kogeltjes in ieder geval niet van je werkbank rollen. :shock:

Zo mooi draait dat, dan wel zonder stofkappen ;)
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door parallax »

HIer een eerste filmpje van alle assen "voorzichtig" in beweging :mrgreen:





Zoals je ziet zijn de voedingssnelheden nog niet spectaculair maar ben druk bezig om alles wat
soepeler en sneller te laten lopen. Tevens wacht ik nog op de HTD riem voor het koppelen van de 2 x-assen.

Groeten Robert
wiely
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 apr 2009 13:40
Locatie: Meerdonk
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door wiely »

Je hebt daar een mooie machine gemaakt, mijn complimenten.
Ga je je rail geleiding nog afschermen tegen stof en spanen? het is een duur stukje geleiding dat laat best ni verkommeren. Wat kost zo'n machine(mag pb) ongeveer?Het zal niet mals zijn denk ik je hebt op niks bezuinigd.

grtz wiely
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door parallax »

Hey Wiely

Ja klopt ik ga de railgeleidingen nog afschermen tegen stof, dat wil ik doen met een paar hoekprofielen en een tochtborstel (die voor onder de voordeur) Ben zuinig op mn geleidingen en hoop er jaren mee te kunnen doen. Aangezien deze geleiders ook niet meer door de fabriek nieuw geleverd worden ishet wel verstandig om dat goed te onderhouden.

Wat kosten, goed dat je het zegt heb tot nu aan toe nog niet een lijst durven opmaken omdat ik weet dat het me vast en zeker zal tegenvallen. Uiteindelijk moet ik er wel bijzeggen dat ik al een jaar aan het zoeken ben naar de bewuste onderdelen en uiteindelijk vaak wachte op goedkopere e-bay aanbiedingen. Wachten loont op den duur toch wel. Vaak combinatie van producten in 1 aanbiedingen die het wel intressant maken.

Profielen tsja dat zijn vaak hoge kosten, maar gelukkig zijn er mensen die zo nu en dan eens wat (left-over's) verkopen op marktplaats en/of hier op het forum te koop zetten.

Wat het gekost heeft hou je nog tegoed
zal binnenkort alles eens netjes verzamelen en bundelen. :shock:
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door Swets »

mijn machine staat op 5000/250 6000mm/sec begon hij af en toe stappen te missen..... en dat is met de zelfde kogelomloopspindels... 20x5.. met trapezium draadeind 16x3 begon me machine raar te doen van 2500... verder heb ik dezelfde motoren en electronica... dus het scheelt wel ... kogelomploop..
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door parallax »

Wanneer het budget het toelaat zit ik nog wel te denken aan een paar zwaardere stappenmotoren
kan gewoon merken dat ondanks dat alles vrij soepel loopt, de massatraagheid toch een grote rol gaat spelen in het verplaatsen van de gehele brug. Acceleratie is nu gewoon nog een probleem bij deze machine.

Hoop later een paar 3,5NM steppers er op te kunnen plaatsen. Het lijkt niet heel veel verschil maar aangezien het 2 motoren betreft op de x-as denk ik dat het toch wel aanzienlijk betere resultaten oplevert m.b.t de verplaatsingssnelheid en acceleratie.

die super feedrate van Robo met zijn 8,5m/min is voor mij een droom die nooit haalbaar is.
Sta er nog steeds versteld van, en dat met 1,9NM steppers.

Blijkt dan al wel dat ik waarschijnlijk op een een of andere manier nog steeds veel wrijfing /krachtverlies heb.
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door Barcosmurf »

parallax schreef:Hoop later een paar 3,5NM steppers er op te kunnen plaatsen.........die super feedrate van Robo met zijn 8,5m/min ...... en dat met 1,9NM steppers.
Stappenmotoren moet je niet alleen op holding torque beoordelen, kijk naar torque-speed verval.
Van de foto's die ik heb gezien hebben jullie, drivers en spanningen in de zelfde klasse, en als ik het goed gezien heeft U een serie bipolaire (4 draden) en Robo parallel bipolaire geschakelde (8 draden) motoren.
Dat maakt een flink verschil.

Bijv Vexta PK266-E2.0 en PK268-E2.0 lopen bij 0.5 Nm wrijving vrijwel even snel alleen de ene is een 1,17Nm en de andere een 1,75Nm motor (beide bipolaire parallel en zelfde spanning) Een SY60STH88-3008BF 3Nm 4.3A 3.2mH is nauwelijks vlotter (eveneens een 8 draadsmotor) in ijlgang, maar bij frees snelheden zijn er wel degelijke verschillen
Als je snelheid wilt is een lage inductie gunstig.[Max Voltage = 1000 * SQRT(Inductie in Henry) ]

Wil
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door parallax »

@Bacosmurf bedankt voor je uitleg, voordat ik dingen zeg die niet of nauwelijks met elkaar te vergelijken zijn, ga ik mij eerst eens wat beter verdiepen in het verschil tussen deze motoren.

@Wiely

Ben vandaag even bezig geweest om de geleiderails uit het stof te houden. Op de foto zie je het niet goed maar de tochtborstel steekt meer dan 20 mm voorbij de rail waardoor het stof/(spanen) er niet op neer kan dalen tijdens het frezen.

Wil eigenlijk het liefst ook iets bedenken voor de x-as spindels, aangezien die nog wel de nodige stof voor hun kiezen krijgen.

3647

3646

3648


En nog iets bedenken voor de y-as geleidingen, maar aan de andere kant hebben die niet zoveel last van de nodige spanen.

3606

Groeten Robert
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door parallax »

Voor de zoveelste keer heb ik de kogelomloopmoer van de spindel af gedraaid. Hij bleef naar een paar keer schoon te hebben gemaakt, nog steeds stroef lopen. Tijd om de moer eens helemaal van de spindel af te draaien en de kogeltjes met de hand schoon te maken ;-)

Op den duur krijg je er wel handigheid in. 2 zware magneten aan weers-zijden van de moer geplaatst
waardoor alle kogeltjes netjes op hun plek bleven. Moer boven een bakje gehouden, magneetjes er af en alle kogeltjes lagen netjes in een bakje. Vervolgens alles even mooi schoongespoeld met ontvetter en
nieuw vet er in gesmeerd. Magneten er weer op gezet en de kogeltjes met een magnetischeschroefdraaier weer terug geplaatst. Zelfs met het terugplaatsen op de spindel waren de magneten afdoende om de kogeltjes op hun plek te behouden :mrgreen:

Kijk ze eens zweven :P waar genot om naar te kijken zonder ze van de werkbank op te hoeven rapen :lol:

3693

3692


Ben op het moment bezig om een riem spanner te bouwen voor de koppeling van de 2 x-assen
Hierover meer fotos de komende dagen.

Groeten Robert
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door audiomanics »

Slim die magneten!! :idea:

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door FilipCNC »

je kan de kogeltjes ook plaatsen met skf-vet, of andere smeervet.
Even de moer binnen smeren met vet, kogeltje per kogeltje plaatsen en deze vallen er niet meer uit.

Maar met magneet is ook een oplossing ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door serum »

Je demagnetiseerd ze nog wel toch? Ik heb die dingen liever niet magnetisch ivm slijpsel.
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door Robo »

serum schreef:Je demagnetiseerd ze nog wel toch? Ik heb die dingen liever niet magnetisch ivm slijpsel.
Ja even een flinke klap met een hamer op de moer en alles is weer gedemagnetiseerd :P



Buiten dat vind ik het wel super vindingrijk met die magneten !
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door parallax »

@ Robo

Bedankt voor de tip, heb er een paar beste klappen op gegeven :P

@ serum, je hebt wel gelijk daar denk je in beginsel niet zo snel aan. Zal hem zeker nog even demagnetischeren om de spanen er bij weg te houden. Ben wel benieuwd naar de standtijd van de magnetisme. Vaak hoe harder het materiaal hoe langer het magnetisch blijft.

Vandaag de aanstuurkast weer wat aangepast. Ja ik ben zo eigenwijs om toch zonder afgeschermde kabel de stepsignalen naar de drivers toe te sturen. En raad eens? ja storing natuurlijk. Vaandaag netjes afgeschermde kabels geplaatst zoals door de meesten van jullie al wordt aangeraden :oops:
Het geheels werkt nu eindelijk storingsvrij :D Eerst telkens de parallele kabel op de schuld geven maar uiteindelijk bleek het toch weer aan mij te liggen ;-)

Groeten Robert
Plaats reactie