aluminium portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door parallax »

Wie o wie kan mij advies geven over hoe ik mijn kogelomloopmoeren kan inklemmen?

Heb via Chai nu een paar andere spindels binnen gekregen, deze keer een maatje groter 20mm x 5 mm spoed.
daar zitten moeren op met een diameter van 36mm, nu zocht ik naar een mooie oplossing om deze aan mijn portaal te bevestigen maar helaas kan ik geen standaard aluminium behuizingen vinden waar ik deze moer in kan klemmen.

Heb al gekeken naar lagerblokken, maar ook in 36 mm heb ik ze zelf niet kunnen vinden.
stappenmotor heeft deze maat ook niet.

nu ben ik op zoek naar een teflon, aluminium of andere soort van bevestinging om daar de moer in te kunnen klemmen. Heb geen draaibank vandaar dat ik naar een standaard oplossing zoek om zo iets in te kunnen klemmen.

Wie kan mij aan een goed idee helpen?!
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door veteq »

kijk even in de cataloges van Misumi, die heeft dat soort spul in alu of staal.
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door Linki »

Zo kan het.

Een standaard behuizing van Stappenmotor.nl met een boring van 40 mm kopen, of wat maken met een te grote boring.
Behuizing voorzien van een vul en ontlucht opening.
Los lager, vast lager, behuizing met moer en spindel monteren.
Moer aan uiteinden in behuizing afdichten met b.v. schuimband.
Ruimte tussen moer plus flens en behuizing vullen met (gevulde) epoxy (eventueel met kitspuit en slangetje)
Door de flens gaten boren en tappen en vast schroeven.

Zo krijg je een goede uitlijning zonder nauwkeurige bewerkingen.
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door parallax »

De laatste weken toch goed wat tijd kunnen besteden aan de freesmachine.

Hier eerst nog een filmpje van de werkende z-as om de controller even uit te testen of alles naar behoren functioneerd. Al wat ouder filmpje maar zag dat ik hem nog niet had gepost!



Blij dat het functioneerd:D
Zoals je misschien al hebt kunnen zien zijn de limit switches niet aangesloten, deze wil ik pas als allerlaatste aansluiten aangezien ik nu nog aan het denken ben hoe ik deze ga aansluiten.

Zag laatst een mooi documentje hier op het forum met alle mogelijke opties om de home en limits aan te sluiten. :D
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door parallax »

Gelukkig schiet het nu aardig op, op een gegeven moment begint het erg te kriebelen en wil je hem toch wel snel aan het werk zien :D

Al met al heb ik wat dingen aangepast en alles op een redelijk zware ondertafel gebouwd om de machine de nodige ondersteuning te geven.

3522

3523

De opzet is nu toch iets anders geworden. Dit omdat de 80x80 kokers van de x-as toch wel behoorlijk door begonnen te buigen met een gesloten portaal.

3524

3504

Hier dus met de uitstekende spindels om de tandriemschijven te kunnen plaatsen.
Binnenkort nog even zoeken naar de diverse lengtes die optibelt levert. En zit mij nu nog even te bedenken hoe ik het beste een spanner kan bouwen. Zat te denken m.b.v een gasveer die de riem continu op spaning houd.

3503

De z-as loopt nu eindelijk naar lang stellen mooi soepel. Bleek dat we bij het inpersen van de lagers het profiel iets rond hebben geperst (te nauwe passing) hierdoor was het wat lastig om de gelijders op de achterzijde goed vlak te monteren zonder dat ze stroef gaan lopen :oops:



De spindels heb ik op een 40x40 koker gemonteerd. Na het uitlijnen zal ik in de voorste bevestiging doorboren en draad in het profiel tappen zodat het lagerblok met 4 boutjes mooi vast komt te zitten.

3505


Jaaah daar is de besturing :P
3506


Sturingskast nog onveranderd zie filmpje hierboven gepost.
Wat een kabelboel, hoop alles een beetje redelijk netjes er in te krijgen.

3507


In dit EHBO doosje zitten de relais schakelingen. Hiermee wil ik o.a de afzuiging, kress, drivers, lampen, en dergelijke aansluiten. Dit bordje was te koop voor 35 euro met 8 relais voor een max belasting van 230V 2500W

3508


Tsja een beetje te vroeg misschien maar om op de leveringen te wachten en niet bezig te kunnen was mij te gek.
Toen maar een hokje er bij gebouwd om de voorlopige afzuiging er in te bouwen. Tijd toch nuttig besteed lijkt mij :mrgreen:

3509


En tot slot nog even een sfeerplaatje ;-)
nee ben nu al vast stroom aan het verzamelen om dat straks weer met het freezen te kunnen gebruiken :lol:

3510


Heb nog genoeg te doen. Zal nu eerst een paar motorsteunen tekenen, dan hoop ik deze een beetje netjes van wat staal- plaatmateriaal te kunnen maken. En zal nog eens even nadenken hoe ik een mooie constructie kan maken om de kogelomloopmoer aan het portaal te bevestigen.
Laatst gewijzigd door parallax op 16 aug 2010 23:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door parallax »

Vandaag zoals gezegt even 2 motorsteunen gemaakt voor de stappenmotoren. Dit uit 4 mm dik ijzer , denk niet dat die 3 NM dit gaat verbuigen :lol:

Handig Autocad, met centerpons alle belanrijke lijntjes even intikken
3515

Lijntjes even inkerven
3516

Met de Flex op maat gemaakt en vervolgens de vouwlijn even ingesneden
3517

Onderplaat er in lassen
3518

En viola de motorsteun is mij mooi genoeg zo :mrgreen:
3519

En hier is de andere kant.
3521

Nu nog bedenken hoe ik het ga doen met de y-as aangezien de motor met een motorsteun buiten het portaal komt zit ik te denken aan een tandriemoverbrenging om de motor achter het portaal te kunnen houden.

Eerst maar weer even rondneuzen of er ook tandriemschijven zijn voor een 6.35mm as :lol:
Gebruikersavatar
Roy 1.6
Berichten: 369
Lid geworden op: 07 mar 2010 21:04

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door Roy 1.6 »

ja, stappenmotor.nl heeft die wel.
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door parallax »

bedankt roy, zal meteen even kijken

Aangezien ik niet zulke zware stappenmotoren gebruik kan ik meteen een overbrenging toepassen.
1:2 of zo iets, moet nog even kijken wat de beste mogelijkheden zijn.
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door parallax »

Vandaag de tandriemschijven met tandriemen besteld. Helaas heeft deze een beetje veel overlengte maar dat spannen we wel netjes op. Tevens een zetje lagers erbij zodat ik een degelijke spanner kan bouwen.

De Kress is ook aangekomen :D Type FME 1050-1 5.000 t/m 25.000 RPM
Wat loopt dat spul mooi, was eerst van plan om een bovenfrees of zware dremel toe te passen, maar gelukkig toch gekozen voor de Kress. Begrijp me niet verkeerd, er zijn genoeg handfrezen die minstens zo goed zijn, maar deze loopt toch wel mooi zonder al te veel herrie!

3530


Vandaag nog even bezig geweest om de kabelrups op het portaal te bevestigen.
Zoals je ziet heb ik een L-profiel genomen alwaar de rups overheen loopt.
Op de achterzijde van dit L-profiel wil ik een stalen strip plaatsen om de inductieve switch te triggeren.


3529


Van het weekeind maar weer even goed aan de slag, savonds valt toch altijd tegen om snel wat dingen te doen.

Moet weer even op zoek naar stalen buis met een binnendiameter rond de 36 t/m 40 mm
Wil deze aan een zijde opensnijden om er een klembus voor de kogelomloop-moer van te maken!

Groeten Robert
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door Swets »

ziet er allemaal netjes uit..!
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door Arie Kabaalstra »

je kunt ook gaatjes boren in het Alu profiel om je switches te triggeren.. dit is eigenlijk beter.. als je ze op die manier laat schakelen, werken ze als NC contact, en zal je machine ook stoppen in het geval van draadbreuk in je switchbedrading...

als je de switches als NO contact gebruikt, en er gaat iets mis in de bedrading, dan schakelt ie niet meer als het wel zou moeten.. en dat kan duur worden..
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door parallax »

Dank je wel Swets.

Arie bedankt voor de tip, had zelf die gedachte ook al vanwege het feit dat je dan altijd zeker bent dat je een e-stop triggerd wanneer het noodzakelijk is :mrgreen: Straks in de plaatjes hieronder kan je zien hoe ik dat voor de y-as heb opgelost.


Zoals ik al meer op dit forum heb zien doen is het verstandig om de chineese kogelomloopmoeren toch even goed te reinigen. Echt ik schrok er van wat daar wel niet uit is gekomen......... KIJK EN HUIVER :(

3596

3597

Ja en dat uit 3 kogelomloopmoeren , en nee ze waren van buiten brand schoon, zat dus allemaal tussen de kogeltjes :!:


Maarfijn zo langzaam maar zeker ben ik bezig de bekabeling aan te sluiten en overal een plekje te geven
zo hier de noodstop en de aansluiting voor mn stappenmotoren.

3598

Na lang nadenken heb ik toch een redelijke oplossing gevonden om de kogelomloopmoer aan het portaal te bevestigen. Heb allereerst een uitslag met autocad getekend en daarna uit een stalen plaat geslepen en gebogen
en tenslotte netjes afgelast. Zo krijgt hij in alle richtingen netjes steun en zal naar mijn idee niet meer verplaatsen. Grijze verf er over, en het lijkt bijna aluminium ;-)

3600
3605


Voor de aandrijfing van de y-as heb ik een tandriemoverbrenging geplaatst. Dit om de motor mooi achter het portaal te bevestigen zodat er geen uitstekende delen meer zijn. De overbrenging is nu van een 10 naar een 20 tands tandriemschijf zodat ik iets meer kracht heb om het geheel te verplaatsen.

3602

En hier de simpele spanner zodat ik het meeloop-lager op kan spannen tegen de riem om backlash te kunnen voorkomen. Zoals je al hebt gezien betreft het een 100XL riem waar ik zelf niet echt over tevreden ben. De HTD riemen vallen naadloos in de tandriemschijf, echter passen deze 100xl riemen niet zo mooi op de bijbehorende schijfen zodat ik nog steeds overweeg om alles te vervangen door de HTD-5m Riem+schijven.

3601


Hier even een snelle shot van de Inductieswitch op de y-as. Zoals je ziet blijft hij de gehele tijd getriggerd totdat hij het gaatje leest. Mocht er nu een kabelbreuk of dergelijke aanwezig zijn dan blijft het portaal in de e-stop modus staan en moet ik eerst alles netjes nameten ;) Zo hoop ik mijn machine heel te kunnen houden ;)
In iedergeval bedankt voor de tip Arie !!!!

3603


Al met al is er nog genoeg te doen. Wacht op dit moment nog steeds op een HTD-5M riem van 2350mm om mijn beide x-as spindels met elkaar te kunnen koppelen om problemen veroorzaakt door stappenverlies te kunnen bestrijden.


Zal binnenkort even een filmpje maken van het portaal in beweging. Ben tot op heden nog druk aan het testen maar merk dat mijn snelheid met deze motoren bij max een 2000mm/min ligt. Dan beginnen ze te janken en blijft de spindel stilstaan. Iemand een idee hoe ik deze snelheid met de tijd kan verhogen?

4x Motoren Nema 23, 3.0 A Bipolair aangestuurd
(ging er vanuit dat ze 3 NM waren maar kwam er laatst achter dat het 2,5 NM motoren zijn) :(
4x Driver 60V max en ingesteld op 3,0 A en 1/8 step resolutie
2x Voeding 48V 6,7A

Heeft iemand suggesties??
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door Swets »

ik durfde die moer er eigenlijk niet af te halen.....

maar dat kan zonder dat de kogels om me oren springen?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door Swets »

heb je op je X-as 2 motoren, en dan nog vertraagt ook?

ik heb 2 motoren rechtstreeks op de spindel... (had ik bij me vorige machine ook) dat hou je echt niet tegen hoor...

edit... sorry...op je Y-as heb je maar 1 motor + vertraging...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie