aluminium portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door parallax »

Dank je wel Robo,

jij hebt daar een donders mooie machine staan...
mag graag je filmpjes en bouverslagen lezen, erg netjes allemaal.


Vannavond weer even bezig met uitlijnen etc. Goed om er handigheid in te krijgen, wil hem misschien weer uitelkaar halen om de x-as liggers, waar de geleidingen op zijn gemonteerd vol te storten met beton.

Tevens heb ik een stel kogelomloop spindels liggen waarvan ik eigenlijk liever een paar langere wil hebben
Heb 3x 16mm spindels met een spoed van 5 mm, van 900 mm lang (nuttige werklengte +/- 82 cm)

3311

Om de maximale lengte te benutten ben ik eigenlijk op zoek naar een slag zwaarder 20 mm met een lengte van ongeveer 1120 mm. (zwaarder om resonantie/ onbelans) te voorkomen op een meter lengte.
Ben nu nog aan t denken wat ik ga doen, of deze er op bouwen of ze te verkopen en een paar nieuwe te bestellen. (je kan t geld vaak maar 1 keer uitgeven)

RJ
Laatst gewijzigd door parallax op 16 aug 2010 21:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door Robo »

Leuk te horen...


Wat de spindels betreft, tja lastig als je ze al hebt liggen..
Ik heb voor de X as ook ongeveer die lengte en inderdaad met 20mm, maar ook dan heb je bij hoge snelheden kans op resonantie.
Al is resonantie natuurlijk erg afhankelijk van de snelheid, maar wat slingering er in op hoge snelheid is een feit.
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door Robo »

Het was even zoeken maar dit filmpje had ik laast gezien, is wellicht iets om over na te denken...
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door parallax »

Robo, bedankt voor de tip
dit is wel een mooi filmpje over hoe makkelijk je eigenlijk een ondersteuning kan maken voor je spindels.
Zet mij op dit moment zeker aan het nadenken over hoe ik dit eventueel zou kunnen toepassen bij mij.

Ja het is nu weer zo ver dat ik zelfs mijn frame weer uitelkaar heb gemonteerd. Dit om de 80x80 kokers waar de x-geleiders aan vast zijn gebout, vol te storten met beton (C28/35).
De bedoeling is om het geheel buigstijf te krijgen, en natuurlijk proberen om resonantie uit de machine te krijgen.
Omgerekend zit er in elke koker nu een 8 kg extra gewicht ;-)

Wil het nu een tijdje laten drogen, tenminste een aantal dagen voordat ik er weer mee verder ga bouwen.
intussen ben ik dus bezig geweest met de Z-as.

hierover later meer aangezien in nu geen fotos heb om ze aan jullie te tonen.

Gr Robert
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door René »

Hallo RJ, ziet er goed uit, mooie constructie.
parallax schreef:
Iemand andere gedachtes en of ervaringen met het klokken en meten van deze geleidingen?

RJ

Heb aan mijn machine lang geklokt, mss heb je er wat aan.

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=1230&start=56

Vanaf pagina 5 begint het uitklokken
Mvg René
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door parallax »

Rene bedankt voor de info ben nu inmiddels ook bezig met uitklokken van de geleiders :mrgreen:

Heb je filmpje goed bekeken en daarbij wer eens goed nagedacht over hoe ik het moet aanpakken.
Heeft me veel tijd gekost om alles goed uit te lijnen maar moet zeggen dat ik over de tollerantie van mijn brug erg tevreden ben ;-)

kijk maar eens naar wat mijn tolleranties zijn. (voor de punt is mm)
Extreme clocking :P:P:P:P


Gebruikersavatar
wetronic
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 okt 2008 19:10
Locatie: mijdrecht
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door wetronic »

ennuh nu tegen het materiaal aan (A)...

nee ziet er erg netjes uit op de 0.001mm uitgeklokt ;) of heb je resolutie van 0.005
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door veteq »

Is dat profiel dan ook op een duizendsten over die meter?
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door parallax »

haha, dacht ik hou hem er gewoon een paar mm van af ;-)

Nee klopt resolutie is 0,005 maar zo vind ik dat al netjes genoeg voor mijn doen.
Moet zeggen dat het me nog tegenviel hoeveel tijd in dat soort dingen zitten.

Met passen en meten gaat tijd verstreken, nou idd, ben met 2 geleiders wel een avondje zoet geweest.
Nu straks nog het hele bed bij langs om het uit te lijnen en te richten :shock:

het baart mij een beetje hoofdzorgen als ik zie dat daar de afwijkingen in 3 vlakken gaan spelen.
x-afwijking, y afwijking en dan nog eens de rotatie. Ben nu al 2 dagen aan t bedenken vanaf wel onderdeel ik ga beginnen met uitlijnen. Heb nu de geleiders recht op de kokers staan..... en wat nu eerst???
portaal t.o.v de geleiders aan t bed, maar dan moet ik eerst een goed onderstel bouwen waar de machine op kan staan. (ja van t een kom je in t andere)

naja slaap er eerst nog wel een nachtje over, zodat ik tenminste een heldere start maak.

aan de andere kant is het ook wel weer een sport om het zo goed mogelijk uit te klokken....
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door parallax »

Je hebt helemaal gelijk Veteq, daar zit ik dus ook mee wat is recht en wat is het niet

heb bij aanvang het profiel een paar keer met een rij bekeken en met een voelermaat uitgemeten.
daar bleek al snel dat mijn voelermaat te dik was om de afwijking op te meten. maar dan praat je al snel over een honderste mm, dat je al niet meer waar kan nemen.

Misschien wel intressant om te weten, mijn uitgangspunt na die meting was dat ik mijn koker beschouw als absoluut recht (in onbelaste staat) Nadeel bij dit soort werken dat je met uitklokken ergens van uit moet gaan.
Al snel bleek wanneer ik mijn koker van 80x160 belast met 10 kg dat hij al een een 0,050 mm doorbuigt over een lengte van 1 meter.

Deze doorbuiging baart mij eigenlijk nog een beetje zorgen dan denk ik dat je de laatste mm nog wel kan halen uit het bed uit frezen maar toch.?! Weet niet wat jullie ervaring is bij dit soort dingen, en als jullie nog tips hebben om zulke tolleranties te verhelpen?!
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door veteq »

Zeker in 3d, lijkt me ook erg lastig, ben je wel even bezig met klokken.....
Het geeft wel eer aan het werk, toch...beter een week later beginnen, maar dan wel met een precise machine.

Ben nog niet aan uitklokken toe gekomen, kan je daar verder niet mee helpen.
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door René »

Is toch maar heel weinig afwijking over die lange lengte.....
parallax schreef:..... en wat nu eerst???
Nu de hele machine afbouwen, daarna zorgen voor een goed onderstel.
Als alles klaar is eerst de machine exact waterpas op het onderstel zetten. (met het plaatsen van machines doen ze dit met een waterpas met een schaalverdeling van een paar micron).
Hierna controleren of je linker geleiding nog steeds zo mooi recht staat. Daarna kun je met een grote en nauwkeurige winkelhaak alle assen uitklokken.
Mvg René
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door parallax »

Ben nu bezig met dit portaal maar nu merk ik toch al snel dat het toch wel wat moeiste kost om alles goed en soepel in beweging te houden.

Nu heb ik op de x-as 2 motoren van 2,5 NM staan, en op de Y en de Z as elk 1 van 2,5 NM (zonder vertraging)
Het werkbereik is +/- 1000mm in het vierkant met spindels van rond 20 mm met een spoed van 5 mm.

Nu wil ik voornamenlijk hout bewerken maar ook wat aluminium, wat is jullie ervaring met de kracht van de 2,5 NM? Is dat toerijkend of moet ik toch op zoek naar iets zwaardere van 3,5 NM? of zijn die 2 van 2,5 NM wel voldoende op de x-as? en moet juist de y-as zwaarder?

Iemand een suggestie ?????
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: aluminium portaalfrees

Bericht door Robo »

Ik haal op mijn machine met een 1 stepper van 1,9Nm op de X as een snelheid van 8,5m/min van het hele portaal.
En die maximale snelheid heeft met de kernel speed van mach3 te maken, want ik kan simpelweg niet hoger instellen.
Ik heb de X as nog geen een keer zien vast lopen...

Ik had wel een andere stepper gekocht voor de X as, die komt er ook nog wel een keer op maar dat was puur omdat de motoren bi-polair serie waren aangesloten.
Nu met 48V en de stepper driver op 5,6A peak (4,2A nom) is hij echt sterk en snel zat...

Is een grotere motor beter... Tja het is zowiezo sterker, wat bijvoorbeeld bij Alu perfect is.
Wel gaat het vaak tenkosten van snelheid, waar je eigenlijk alleen bij je rapids wat van zal merken, en acceleratie.

(Wanneer gaan wij nou met 8m/min frezen? )
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
Plaats reactie