Na het zien van al die mooie machines en freeswerken op deze website heb ik uiteindelijk het "virus" gekregen.
Uiteindelijk heb ik besloten om toch een start te maken met de bouw van een Portaalfrees aangezien ik anders alleen maar achter de computer blijf hangen om al die mooie machines op het forum te bewonderen.
Of ik ooit met cncmachines heb gewerkt? Nee, ik ben student bouwkunde (bijna klaar met de studie

Wat wil ik doen met de toekomstige frees?
De gedachte was om eerst bezig te gaan met MDF en andere houtsoorten om zo het gevoel voor de machine te krijgen. Daarbij hoop ik ook een beetje aluminium te kunnen verspanen om mijn machine met de tijd langzaam maar zeker uit te breiden tot een van goede kwaliteit. Al snel kwam ik op de maten van ongeveer 1000 mm x 900 mm (ja zou graag ook wat grotere delen willen fraisen voor meubels etc, tot aan houten klokken aan toe )
Na veel te hebben rondgekeken op jullie forum heb ik alle voors en tegens tegen elkaar afgewogen om zo de juiste keuze te maken m.b.t welke onderdelen ik het beste kan aanschaffen voor mijn budget. En natuurlijk de benodigde precicie afgewogen tegen de prijskwaliteit om toch een beetje met het budget uit te komen.
Mijn bedoeling is de komende weken (vakantietijd) de opbouw van de machine te gaan posten en
ook zo andere mensen weer te kunnen inspireren netzoals jullie dat bij mij hebben gedaan.
Niet dat ik veel kennis kan uitdragen maar wellicht wel hoe je sommige dingen dus beter niet kunt doen

Dit is mijn eerste post, de komende dagen zal ik jullie mijn sturingskastje laten zien en met een beetje geluk heb ik volgende week behoorlijk wat materialen binnen om met de machine van start te gaan :D
Groeten Robert