Begin met eigen ontwerp [info/hulp gezocht]
Moderators: audiomanics, Moderators
Re: Begin met eigen ontwerp [info/hulp gezocht]
Kijk hier eens..
stappenmotor.nl heeft ook van die spindles..
http://www.stappenmotor.nl/Stappenmotor ... indel.html
Je kunt daar ook wat pdfjes vinden met maten...
Het zullen niet exact dezelfde motoren zijn maar het kan nooit veel schelen...
stappenmotor.nl heeft ook van die spindles..
http://www.stappenmotor.nl/Stappenmotor ... indel.html
Je kunt daar ook wat pdfjes vinden met maten...
Het zullen niet exact dezelfde motoren zijn maar het kan nooit veel schelen...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Re: Begin met eigen ontwerp [info/hulp gezocht]
kijk daar komen we weer wat verder mee top ;).
Aangezien ik later een 4de as wil monteren is het verstandig om mijn motor in meerdere hoogtes te kunnen monteren?
of kan ik het beter accepteren dat ik alleen kleinere voorwerpen kan frezen met de 4de as?
opzich lijkt het me constructie technisch niet veel uit te maken.
ook ben ik nog opzoek naar een manier om resonantie te kunnen voorkomen in de machine behalve het volstorten met grind en epoxy.
Aangezien ik later een 4de as wil monteren is het verstandig om mijn motor in meerdere hoogtes te kunnen monteren?
of kan ik het beter accepteren dat ik alleen kleinere voorwerpen kan frezen met de 4de as?
opzich lijkt het me constructie technisch niet veel uit te maken.
ook ben ik nog opzoek naar een manier om resonantie te kunnen voorkomen in de machine behalve het volstorten met grind en epoxy.
Re: Begin met eigen ontwerp [info/hulp gezocht]
naar aanleiding van een ander project heb ik de tekeningen aangepast.
zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie? en wordt die op deze manier veel stabieler? ik kan me voorstellen dat het minder doorbuigt. maar daarentegen bestaat volgens mij de kans weer dat de montage van de Z verder doorbuigt?
of zie ik dat verkeerd.
er moeten nog wat montage platen aangepast worden aan het nieuwe ontwerp en de moer heb ik niet mee laten lopen bij het verplaatsen.
zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie? en wordt die op deze manier veel stabieler? ik kan me voorstellen dat het minder doorbuigt. maar daarentegen bestaat volgens mij de kans weer dat de montage van de Z verder doorbuigt?
of zie ik dat verkeerd.
er moeten nog wat montage platen aangepast worden aan het nieuwe ontwerp en de moer heb ik niet mee laten lopen bij het verplaatsen.
Re: Begin met eigen ontwerp [info/hulp gezocht]
een tipje zou zijn is om de lengte van de geleiders die in de wagens zit groter te maken dan het gedeelte wat uit kan steken.... anders heb je nog last van de bekende kracht maal arm... het truukje is om de lengte wat uitsteekt in verhouding een stuk kleiner te maken dan het gene waar het de kracht op uitoefent... snappie hem nog
Als je de balk van de Y as ook iets hoger maakt en ook de wagentjes op de x-as iets verder uit elkaar zet dan ben je een heel eind..
Als je de balk van de Y as ook iets hoger maakt en ook de wagentjes op de x-as iets verder uit elkaar zet dan ben je een heel eind..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Re: Begin met eigen ontwerp [info/hulp gezocht]
ik snap hem wel echter zit ik met de lengte van de rails...
ik vind in nederland geen sbr-16 rails...
ik zou rails van ca 500mm moeten hebben hiervoor..
mijn Y afstand tussen de geleiding is 174mm zou dit meer moeten worden dan nog?
het leek mij al een aardige afstand?
dit is natuurlijk optimaler. maar dan moet ik andere rails vinden.
ik vind in nederland geen sbr-16 rails...
ik zou rails van ca 500mm moeten hebben hiervoor..
mijn Y afstand tussen de geleiding is 174mm zou dit meer moeten worden dan nog?
het leek mij al een aardige afstand?
dit is natuurlijk optimaler. maar dan moet ik andere rails vinden.
Re: Begin met eigen ontwerp [info/hulp gezocht]
ik heb toch besloten om meer aluminium te gaan gebruiken in het ontwerp.
en dan wel in de vorm van kokers:
en ik heb toch hte idee op gedaan om hem te gaan baseren op dit wel bekende ontwerp:
ik ben nu in overleg met de chinees wat een extra spindel + moer en blokken me gaat kosten.
echter zal ik wel her en der staalplaat blijven gebruiken of mogelijk aluminium maar hier ben ik nog niet over uit.
beiden hebben hun voor en nadelen.
en dan wel in de vorm van kokers:
en ik heb toch hte idee op gedaan om hem te gaan baseren op dit wel bekende ontwerp:
ik ben nu in overleg met de chinees wat een extra spindel + moer en blokken me gaat kosten.
echter zal ik wel her en der staalplaat blijven gebruiken of mogelijk aluminium maar hier ben ik nog niet over uit.
beiden hebben hun voor en nadelen.
Re: Begin met eigen ontwerp [info/hulp gezocht]
- Barcosmurf
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Begin met eigen ontwerp [info/hulp gezocht]
Persoonlijk vindt ik het geen handige keuze om geleiders zo aan de binnenkant te zetten, daar blijft sneller vuiligheid opliggen van het frezen.
In Arie zijn ontwerp worden 80x80 profielen gebruikt waardoor die meer ruimte heeft, ik zou de geleiders
op de bovenkant en de aandrijving aan de buitenkant zetten, maar zet de aandrijving bij voorkeur niet verder weg dan 1/3 van de afstand dat de buitenkanten van de geleidingsblokken uit elkaar staan als je niet op het profiel bevestigd.
In Arie zijn ontwerp worden 80x80 profielen gebruikt waardoor die meer ruimte heeft, ik zou de geleiders
op de bovenkant en de aandrijving aan de buitenkant zetten, maar zet de aandrijving bij voorkeur niet verder weg dan 1/3 van de afstand dat de buitenkanten van de geleidingsblokken uit elkaar staan als je niet op het profiel bevestigd.
Re: Begin met eigen ontwerp [info/hulp gezocht]
ik heb besloten eerst met de Y as te gaan beginnen kwa bouw en dan eens te gaan zien wat er allemaal mogelijk is.
wel zit ik met de vraag hoe ik het beste de 2 stappenmotoren op de X as kan aansluiten?
Optie A:
2 motoren - 2 Drivers
Optie B:
2 Motoren - 1 Driver
En of er nog een hardwarematige link tussen beiden gelegd moet worden?
Ook vraag ik mij af welke kracht ik nodig heb ik ben uitgegaan van 3 x 3Nm in het begin. Maar neem aan dat de X as nu lichter uitgevoerd mag worden?
EDIT: ik heb de geleiding nu naar boven geplaatst en de spindel naar de zijkant.
Edit2:
wel zit ik met de vraag hoe ik het beste de 2 stappenmotoren op de X as kan aansluiten?
Optie A:
2 motoren - 2 Drivers
Optie B:
2 Motoren - 1 Driver
En of er nog een hardwarematige link tussen beiden gelegd moet worden?
Ook vraag ik mij af welke kracht ik nodig heb ik ben uitgegaan van 3 x 3Nm in het begin. Maar neem aan dat de X as nu lichter uitgevoerd mag worden?
EDIT: ik heb de geleiding nu naar boven geplaatst en de spindel naar de zijkant.
Edit2:
Re: Begin met eigen ontwerp [info/hulp gezocht]
Als je je portaal langs de bovenzijde niet ondersteund gaat heel je portaal kantelen tijdens het frezen. Je belast enkel je onderste profiel op wringing en dat zal het niet gaan houden volgens mij.
Al die hoekjes langs de binnekant zijn misschien niet nodig, sluit de achterkant ook gewoon met een stalen plaat, zal steviger en goedkoper zijn.
Groeten.
Al die hoekjes langs de binnekant zijn misschien niet nodig, sluit de achterkant ook gewoon met een stalen plaat, zal steviger en goedkoper zijn.
Groeten.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Re: Begin met eigen ontwerp [info/hulp gezocht]
probleem van de bovenkant is dat mijn stappenmotor dan half door een profiel heen moet? er komt nog een plaat overheen waar het hele boeltje bij elkaar kom aan de zijkant waar ook de motor op gemonteerd wordt.
anders wordt het een geheel ander ontwerp en moet ik gaan kijken waar de stappenmotor wel geplaatst kan gaan worden? zonder gelijk 10cm spindel op te offeren.
en die hoekjes heb ik nodig ter bevestiging dacht ik?
anders wordt het een geheel ander ontwerp en moet ik gaan kijken waar de stappenmotor wel geplaatst kan gaan worden? zonder gelijk 10cm spindel op te offeren.
en die hoekjes heb ik nodig ter bevestiging dacht ik?
Re: Begin met eigen ontwerp [info/hulp gezocht]
Die aluminium profielen kan je meestal wel door-en-door verbinden. Dus gewoon een gat dwars door het profiel en daar een inbus boutje in. In de kopse kant van het andere profiel kan je makkelijk M8 (rol)tappen. Je kan de profielen ook op verschillende plaatsen tegen de plaat trekken (of omgekeerd eigenlijk ).wetronic schreef: en die hoekjes heb ik nodig ter bevestiging dacht ik?
En persoonlijk zou ik het toch echt wel in overweging nemen om de bovenkant niet te laten zweven. Hier gaat echt je hele machine van naar de ... gaan.
En dat van die stappenmotor door het profiel snap ik niet helemaal, over welke motor gaat het hier?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Re: Begin met eigen ontwerp [info/hulp gezocht]
aangezien ik het niet meer zag zitten met het oude ontwerp.
Een geheel nieuw ontwerp gemaakt:
Dubbele X spindel.
Een 80x80 koker als Y frame.
Hieromheen een alu frame de Z geleiding.
Heb nog wel een paar vragen:
Welke stappenmotoren heb ik nodig?
Ik had in gedachten voor de Y/Z as 3Nm Nema23 Parallel geschakeld 2,73V 4,2A
Voor de X as had ik dat eerst ook maar mogelijk dat ik nu lichter kan of deze in serie / parallel kan zetten? Waardoor ik nog steeds 4,2A nodig heb maar ook de spanning hoger wordt 5,46V 2,1A p/stuk.
Maar wat is beter?
2 motoren - 1 Drive
2 motoren - 2 Drives.
het laatste is duurder maar heeft dit ook meerwaarde?
Mijn voeding is 48V 20A. Ruim voldoende dus voor de hele machine.
Een geheel nieuw ontwerp gemaakt:
Dubbele X spindel.
Een 80x80 koker als Y frame.
Hieromheen een alu frame de Z geleiding.
Heb nog wel een paar vragen:
Welke stappenmotoren heb ik nodig?
Ik had in gedachten voor de Y/Z as 3Nm Nema23 Parallel geschakeld 2,73V 4,2A
Voor de X as had ik dat eerst ook maar mogelijk dat ik nu lichter kan of deze in serie / parallel kan zetten? Waardoor ik nog steeds 4,2A nodig heb maar ook de spanning hoger wordt 5,46V 2,1A p/stuk.
Maar wat is beter?
2 motoren - 1 Drive
2 motoren - 2 Drives.
het laatste is duurder maar heeft dit ook meerwaarde?
Mijn voeding is 48V 20A. Ruim voldoende dus voor de hele machine.