Begin met eigen ontwerp [info/hulp gezocht]

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Erikk
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 apr 2010 23:43
Contacteer:

Re: Zelfbouw orientatie / informatie winning

Bericht door Erikk »

Ik heb helaas niet de 16mm versie.

Maar de maten die ze opgeven. Kloppen wel. Zijn dus te vertrouwen.

Gr Erik
Gebruikersavatar
wetronic
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 okt 2008 19:10
Locatie: mijdrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw orientatie / informatie winning

Bericht door wetronic »

oke dat is mooi.

nu zie ik met de montage 2 methodes:
http://cgi.ebay.com/40-x-24-3D-cnc-rout ... 255b847c6d

deze heeft de rails op de zijkant zitten.


De andere methode is de vlakke kant op de grondplaat.
Ik neem aan dat het laatste de sterkste en stabielste is echter hoeveel kracht verlies je door ze te monteren op de zijkant. Het scheelt een extra frame maken voor de constructie. waardoor het geheel beter in 1 geheel blijft.

De tron heeft ook de railsen zijwaarts gemonteerd.
Gebruikersavatar
wetronic
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 okt 2008 19:10
Locatie: mijdrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw orientatie / informatie winning

Bericht door wetronic »

http://www.motioncontrolproducts.co.uk/ ... cPath=1052

ik heb dit ook bij mijn set zitten. Zover ik nu gevonden heb bestaat er een fixed en een floating versie.

Bk = fixed
BF = floating

Nu zitten deze beiden in de set welke ik gekocht heb voor mijn cnc machine.
Maar heeft iemand meer informatie welke waar wordt gebruikt en waarom?

probeer de materie achter de onderdelen ook te snappen om zo meer inzicht te krijgen in het ontwerp dat ik moet maken.

De eerste onderdelen uitgetekend:
Afbeelding
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Zelfbouw orientatie / informatie winning

Bericht door create »

Volgens mij kunnen we de foto niet bekijken

gr Create
Gebruikersavatar
wetronic
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 okt 2008 19:10
Locatie: mijdrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw orientatie / informatie winning

Bericht door wetronic »

hmm mijn fout. kennelijk iets op de server niet goed ingesteld waar ik het geplaatst heb.

Afbeelding
Gebruikersavatar
wetronic
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 okt 2008 19:10
Locatie: mijdrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw orientatie / informatie winning

Bericht door wetronic »

veteq schreef:Die omloopspindel van de Chinees zijn ok, zou persoonlijk bij het bewerken van alu gaan voor andere geleidingen.
Bv. dit soort, is iets duurder, maar net als die van ebay ook uit china, stuur eens een maitje, prijzen zijn ok...!!
De kleinste serie is al ok, zorg dat je in de productcode Z1 en H hebt zitten...de rest kom je wel uit.
http://www.bearing-fastener.com/Linear-Guides-108.html

Stappenmotor systeem/driver, voor alu en zulke spindels etc. is dit denk qua budget het minimale:
Geckodrive G540

Uiteraard doet minder kwalitatief soul het ook, maar naar mijn mening klopt de samenstelling van component kwaliteit niet in jouw setup.

Greetz.
ik heb ca een budget van 450 euro voor de drives en steppers.

wat zijn goede mogelijkheden binnen mijn budget? Ik zit sterk te denken aan losse drives. Met als voordeel dat ik dan alleen 1 driver moet vervangen bij problemen. Ook lijken deze vaak luxer uitgerust. Echter welke controller moet er dan nog bij?
oke dat is mooi.

nu zie ik met de montage 2 methodes:
http://cgi.ebay.com/40-x-24-3D-cnc-rout ... 255b847c6d

deze heeft de rails op de zijkant zitten.


De andere methode is de vlakke kant op de grondplaat.
Ik neem aan dat het laatste de sterkste en stabielste is echter hoeveel kracht verlies je door ze te monteren op de zijkant. Het scheelt een extra frame maken voor de constructie. waardoor het geheel beter in 1 geheel blijft.

De tron heeft ook de railsen zijwaarts gemonteerd.
ook heb ik hier nog steeds een vraag over? iemand die hier meer duidelijkheid over kan geven?
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Zelfbouw orientatie / informatie winning

Bericht door Mcgyver »

Ik denk ook dat het meest ideale is dat je met losse drives werkt..
Je kan makkelijker nog een extra driver erbij zettten of inderdaad vervangen als er 1 defect is.
Qua instel mogelijkheden zal het bij de G540 wel ongeveer hetzelfde zijn als bij de meeste andere drives..

ALs je met mach3 wilt gaan werken kan je eigenlijk kiezen uit diverse interfaces..

Je kan bijvoorbeeld kiezen voor:

http://www.cnc4pc.com/Store/osc/ ze hebben een grote hoeveelheid interfaces en prints voor het aansturen van de diverse onderdelen... smooth steppers of normale break out boards..
Het is alleen wel zo dat je soms voor sommige break out boards wat losse printjes moet aanschaffen voor funkties zoals:0-10V uitgang voor de frequentie regelaar, charge pump, relais voor cw/ccw van de spindle...

Bij http://www.Leeuwinga.nl kan je ook een interface kopen die voor de basis bediening van je machine toch behoorlijk comleet is... charge pump, relais, 0-10V uitgang , optisch geisoleerde in en uitgangen . alles in 1 interface..
Alleen voor een pendant zou je een 2e lpt nodig hebben..

Wat betreft de montage van de rails (linkje doet het trouwens niet meer) ik denk dat het qua sterkte niet veel uitmaakt als je de kogel omloop rails plat monteerd of een slag draaid..Goede kogel omloop geleidingen kunnen wel wat hebben..
Bedenk wel dat het makkelijker uitlijnen is als ze gewoon plat liggen... met wat sleuf gaatjes in de plaat waar de wagens gemonteerd worden kan je nog wat fine tunen... als de rails op zn kant worden gemonteerd heb je die mogelijkheid niet of nauwelijks meer.. tenzij je allerlij andere afstel mogelijkheden verzint..
Bij een klassieke montage bovenop het frame hoef je alleen te zorgen dat je frame netjes is gevlakt, je lijnt 1 van de 2 geleiders netjes uit t.o.v. je frame en de andere geleider en wagentjes laat je nog een beetje los/vast zitten...
Even het portaal heen en weer bewegen en stukje bij beetje alle boutjes vast draaien en je bent al aardig op weg..
Effe checken met een meetklokje of alles goed gaat en je lange as is zo goed als uitgelijnd..

Om zekerheid te hebben over de krachten die de geleidingen aan kunnen kun je het beste even kijken bij de fabrikant.. daar is genoeg data te vinden.. Mijn gevoel zegt wel dat je de lineaire geleidingen die je getekend hebt op het plaatje beter niet zijwaards kunt monteren..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Zelfbouw orientatie / informatie winning

Bericht door veteq »

Die Gecko G540 is wel top hoor en werkt erg simpel,
er zit al een breakoutboard in, de drives zijn per stuk te vervangen (dit zijn insteekkaarten)
er zit een standaard configuratie bestand bij, enige wat je hoeft te doen is:
mach3 kopen, installeren op de pc, G540 met standaard stekker aan de pc koppelen, spanning op de G540 zetten, motors aansluiten, confuguratie file draaien (outputs mach worden goed gezet) en hij doet het...

Nanotec duitsland heeft mooie steppers.

Trouwens, die BK/BF kan je ook bij dat linkje van mij kopen, dat zijn excact dezelfde als dat Engelse bedrijf,
hij koopt ze zelf daar, als je beide websites goed bekijkt, vind je een hoop producten die excact hetzelfde zijn, zelfs de foto`s zijn overgenomen. Alleen de prijs is bij de een 3x zoveel...
Gebruikersavatar
wetronic
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 okt 2008 19:10
Locatie: mijdrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw orientatie / informatie winning

Bericht door wetronic »

eerste schets van de Y as.

3262

Hier een verdere doortekening:
De Y plaat heb ik groter gemaakt zodat ik meer ondersteuning heb voor mijn Z as.
Ook heb ik de moer erin gezet en de montage van de moer uitgewerkt.
Naar mijn idee moet dit stevig zat zijn? de 4 platen worden onderling in elkaar geschoven en verlijmd.
3266

3267
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Zelfbouw orientatie / informatie winning

Bericht door Mcgyver »

leuk concept opzich...

waarom ga je evoor staalplaat die in elkaar word gelijmd?

Ik denk dat het qua prijs als je de onderdelen gelaserd besteld bijna net zoveel kosten als standaard alu profielen van bosch of iets dergelijks...
Bosch profielen zijn nog eens zelf op maat te maken en het construeerd gemakkelijk..

Bovendien krijg je met een staalplaten profiel meer last van trillingen , kortom je frame gaat dan herrie maken hahah.. alu heeft een meer dempende eigenschap..

Het is geen kritiek maar wilde graag even je gedachtengang begrijpen.. ;-)

SUcces
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
wetronic
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 okt 2008 19:10
Locatie: mijdrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw orientatie / informatie winning

Bericht door wetronic »

omdat een alu frame met dezelfde sterkte al gauw erg dik plaat materiaal wordt.

De kokers heb ik ook wel gezien maar om een of andere reden ben ik daar niet zo kapot van..

verwachtte kosten voor de staal incl bewerken is 200 euro. ik denk dat dat reuze meevalt.

Dat het staal wat meer resoneert. daar lig ik niet zo heel erg wakker van. er zijn dingen die meer herrie maken.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Zelfbouw orientatie / informatie winning

Bericht door Mcgyver »

Duidelijk verhaal..

tja 200 euro is ook niet veel.. daar zit je al snel aan met wat bosch profiel...

Het voordel van dat profiel is dat het redelijk makkelijk en snel bouwen is...
EN inderdaad je hebt wat meer massa nodig in alu om dezelfde sterkte te krijgen..

Het voordeel van wat dikker materiaal is dat je makkelijker gaatjs in kan boren en tappen... 3mm staalplaat is erg dun om schroefdraadjes in te maken..

Het grote voordel van staalplaat is dat het minder uitzet als aluminium.. maar alu is weer wat makkelijker te bewerken..

Kortom... ben benieuwd naar je creatie.

Leuk om te zien hoe je gebruik maakt van ribben om het spul stijver te maken.. dit helpt in elk geval in de stijfheid van de machine..

Gek genoeg heb ik het nog niet zo op het lijmen van staal... het zal best leuk werken maar mijn gevoel gaat uit naar wat subtiele laspuntjes, volledig lassen zou het negatieve effect hebben van kromtrekken van het materiaal..

Wellicht een leuke gedachte om ook wat alu plaat te combineren met je ontwerp...
Bijvoorbeeld onder de geleiders.. je kan dan alu stroken onder de geleiders eerst vlakken op de frees voor je de geleiders monteert... weet je zeker dat alles recht is..en vlak!
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Zelfbouw orientatie / informatie winning

Bericht door veteq »

Hey,

Je hebt aan de onderkant van die groene strippen ter versteviging, je moet de zijkanten ook even afdichten (welvingsverhindering) , hoe je het nu getekend hebt is ok voor buiging, maar slap voor torsie.

Mcgyver, volgens mij had ik al eerder gelezen dat je schreef dat alu beter trilingen dempt dan staal,
dit is niet waar, aluminium is vele malen slechter dan staal (uiteraard als een vergelijk gemaakt wordt met dezelfde afmetingen...):
zie dit linkje even voor de vergelijking tussen verschillende materialen:
http://www.rockwellautomation.com/anora ... nocast.pdf
Gebruikersavatar
wetronic
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 okt 2008 19:10
Locatie: mijdrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw orientatie / informatie winning

Bericht door wetronic »

@mcgyver
3mm is meer dan dik zat voor schroefdraad. Ik gebruik in de modelbouw vaak zelfs nog 1mm om gaten in te tappen. Groter dan m6 wordt er zover mij bekend niet gebruikt in de montage van de kogelomloopspindels:
M6 heeft een spoed van 1mm per omwenteling. Dit houdt in dat ik 3 omwentelingen heb.

Mocht dit echter toch te dun zijn heb ik nog wel wat ideeen achter de hand.
-----------------------------------
@veteq
zijkanten komen er uiteraard ook op maar dit zijn gelijk ook de portaal delen zelf.
Ik wil zoveel mogelijk gebruik maken van box constructies om op die manier zo sterk mogelijk te blijven.

Ik hanteer deze techniek uit de speedboten wereld welke ik vooral op modelbouw vlak heb gedaan.
----------------------------------

alle tips die mensen geven zijn uiteraard welkom.

Wel gelijk nog een vraag aangezien ik ook de tron als inspiratie gebruikt.
Is het voor het lijm oppervlakte niet beter om de sleuven door de plaat heen te laten komen? dan kun je 2x een soort kommetje maken in je lijm en vergroot je het lijm oppervlakte met 30%.

het zal niet de schoonheids prijs verdienen maar dat is ook niet waar een machine op gebouwt wordt.

3269
Laatst gewijzigd door wetronic op 05 jul 2010 21:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie