Problemen met zelfbouwmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Caesar
Been thanked: 11 times

Re: Problemen met zelfbouwmachine

Bericht door Caesar »

@benkr :

ik had bewust de noodstop simpel gehouden (software matige noodstop direct op de CNC760) omdat ik juist niet wist wat het budget is. Normaal gesproken heb ik een setup waarbij alle enable signalen (VFD, Drivers, evt rand apparatuur) via een noodstop gestuurd relais gaan.

In overleg kan ik er uiteraard 1 tussen zetten om of de stroom helemaal eraf te gooien (zou mijn voorkeur niet zijn), of i.i.g. alle drives hardware matig te ontkoppelen.
Hergeberuik van beide noodstoppen met elk zijn eigen 'gevolgen' (230V eraf of alleen de drives uit) kan ik uiteraard nog intekenen. Als de onderdelen al op de schap liggen, waarom niet?!

M.b.t. doorlussen van de voeding van de drives; dit is alleen een schematische weergave. Ik zou alles op rijgklemmen zetten (een 48V en een gnd uiteraard). Dan is dat het knooppunt van alle voedingen.

In mijn machines heb ik alle gnd's aan elkaar geknoopt, incl die van de utigangen van de voeding van de drives zodat alles potentiaal gelijk is. Ik ben me er niet bewust van waarom dit niet zou mogen/kunnen/ongewenst is, maar ik leer graag wat nieuws (groundloops?) !

Ik wist niet dat je al zekeringen per drive had ingebouwd. Oorspronkelijk had ik zekering automaten erin getekend, 1 per drive, maar ik wou niet onnodig op kosten jagen met onderdelen die nog niet aanwezig zijn. Als hij toch al de smeltzekeringen heeft, zal ik ze in V1.2 wel even intekenen.

m.b.t. de 24V in het symbool, je hebt gelijkt; moet 48V zien, vermogen was geschat; vandaar het '?'. De tekst eronder klopt wel!

@Happy Oak

1. Nix, dat hoort bij het forum. vrij te gebruiken zoals je/jullie willen
2. Omdat stekker 'gespiegeld' in elkaar gestoken worden. D.w.z. als je het vrouwtje en mannetje naast elkaar zou houden en je kijkt de stekker in, dan zijn de nummers gelijk. Maar omdat ze tegen over elkaar staan (om in elkaar te steken) lijken ze gespiegeld. Zoals ze nu het in het schema getekend zijn is het een schematisch weergave dat je ze naar elkaar toe kan 'bewegen' en dat de pinnen 1:1 met elkaar overeen komen.
teruglezend begrijp ik je vraag beter. Daar zit geen logica achter. D.w.z. ik zie nu pas dat ik dat symbool niet consequent ontworpen heb. De pin nummers die 'in de stekker' getekend staan zou overeen moeten komen met de echte stekker orientatie. De pin nummers in het rechthoekige vakje zijn er alleen maar om overzichtelijker de pinout een plekje te geven in Kicad. een voorbeeld waarom ik het symbool zo gecreeert is connector Conn_4p21 (dus 4 pinnen in een raster, maar om schematisch aan te sluiten; 4 pinnen op een rij).

3. Je ziet niets over het hoofd, je zou nog een 3e klep op pin 3 kunnen zetten i.p.v. 24V, maar ik heb geleerd dat als je ongebruikte pinnen hebt, zorg dan dat je ze goed benut. M.a.w. als je 24V klaar legt kun je in de toekomst eventueel de output voor iets anders gebruiken (verlichting, laser pointer etc etc). Wat je zou kunnen doen is deze pin ook aansturen via een relais, aangestuurd door een van de aux outputs (1 t/m 10 nog beschikbaar). Dan kan je in de toekomst nog iets aansluiten (een klep of een krachtstroom relais o.i.d.) en direct aansturen middels Gcode. Maar helemaal gelijk, pur sang voegt de 24V in dit geval niets toe. Als je wilt kan ik dat voor je intekenen.

Een Aux poort aanroepen in Eding is zo makkelijk als code intypen: M54 p1 (p1 t/m p10 = respectievelijk Aux 1 t/m Aux 10). En uitzetten: M55 p1. Coolant 1 & Coolant 2 worden aangeroepen met M7 en M8.

Als je verder nog wensen hebt, of zoals Ben correct suggereert, om een hardware matig gestuurde noodstop wilt integreren, dan neem ik dat op in schema V1.2.
Happy Oak

Bericht door Happy Oak »

1.Caesar hartelijk bedankt voor dat schema dan! ga ik veel plezier van hebben. Top!

2.Ik had al gedacht dat het zo klopte alleen die andere nummers zijn dan misschien verwarrend maar het schema is duidelijk zo.

3.Ook duidelijk en inderdaad erg handig voor toekomst.

Ben je in het schema nog uitgegaan van bepaalde motoren en drivers? ivm de RJ 45 kabel/stekker?
Is het nog verstandig om shielded kabels overal voor te gaan gebruiken of raad je iets anders aan?

Nogmaals bedankt voor alle info die je me geeft.

Ik kan in principe het een en ander wel aanpassen zodat er nieuwe motoren inpassen.

Ik moet me nog even verdiepen welke dat dan gaan worden.

Ik ga proberen deze week nog even alles soepel te laten lopen zodat ik even kan testen of dat nu ook een rol speelt.

Dan toch sowieso de eding ombouw die gaat er komen, waar kan ik dit het beste aanschaffen? of maakt dit niet uit?
benkr
Donateur
Has thanked: 10 times
Been thanked: 71 times

Bericht door benkr »

Johan, geen idee hoe ver zijn buisiness plannen gaan, maar wellicht kun je die Eding spulletjes bij Caesar kopen, Eding doet in principe zaken via dealers, geen idee of Caesar al zo ver is, maar als het wel zo is dan wordt ook zijn moeite beloond.
Ik vind het wel moedig dat je de stap durft te gaan nemen, anderzijds zul je wel moeten als je naar een betere performance wil gaan.
Ik weet in ieder geval zeker dat ik er beslist niet aan wil gaan beginnen, dat is me steeds duidelijker, ik moet gewoon helemaal afbouwen en stoppen.
Happy Oak

Bericht door Happy Oak »

Ben, ik wil het graag zelf doen want dan weet ik precies het hoe en wat van de machine. Ook hoe het aangestuurd is. Als er dan problemen zijn kan ik die makkelijker oplossen of aanpassen of de machine eventueel uitbreiden. Dan hoop ik ook een betrouwbare machine te hebben.

Als Ceasar dat verkoopt dan gaat daar mijn voorkeur naar uit uiteraard.

En Ben de basis is goed daar ben ik zeer tevreden mee, vandaar ook dat ik er graag mee verder wil.
Caesar

Bericht door Caesar »

Happy Oak schreef: 19 aug 2026 19:59
Nogmaals bedankt voor alle info die je me geeft.

Ik kan in principe het een en ander wel aanpassen zodat er nieuwe motoren inpassen.

Ik moet me nog even verdiepen welke dat dan gaan worden.

Ik ga proberen deze week nog even alles soepel te laten lopen zodat ik even kan testen of dat nu ook een rol speelt.

Dan toch sowieso de eding ombouw die gaat er komen, waar kan ik dit het beste aanschaffen? of maakt dit niet uit?
De tekening is nu op basis van stepper drivers (ik weet niet welk type je hebt, maar in principe sluiten ze allemaal hetzelfde aan).

Indien je bij je huidige steppers en drivers wilt blijven; als je me een foto van type nr doorstuurt, check ik het aansluit schema voor jouw specifieke drive.

Als je naar de JMC integrated servo's wilt (of iets anders) dan heb ik wel wat voor je om het allemaal heel makkelijk aan te sluiten. Je kunt het zelf aansluiten (bekabeling en aders trekken, solderen etc). Echter ik heb er een paar omgebouwd, maar het is niet echt ideaal om het handmatig met wat bedrading te maken. O.a. shielding zoals je zelf vraagt is niet echt goed/betrouwbaar te maken. Daarom heb ik hiervoor een paar breakouts ontworpen die 1:1 compatible zijn met de CNC760, precies om deze reden. Aansluiten is dan 5 minuten i.p.v. uren (met de kans op fouten) en je hebt meteen integratie om de remmen automatisch aan te sturen (bijvoorbeeld voor de Z-as).

Mocht je meer info hierover willen heb ik wel een linkje voor je via PM, ook staat er een topic hierover op dit forum.

Als je weet wat je precies wilt (wel of niet upgraden motoren), rand apparatuur etc, dan kan ik het schema voor je updaten en met je meesparren hoe dit het beste op te bouwen/in te kopen en wat je graag zelf wilt doen en wat je graag plug en play wilt.

De CNC760 kan ik leveren samen met de breakouts en alle andere EdingCNC spullen. EdingCNC onderdelen (breakouts, CNC760, din rails etc) zijn hetzelfde geprijst zoals op EdingCNC, DamenCNC en Sorotec geadverteerd (let even op incl of excl geadverteerde prijzen). Door mij ontwikkelde breakouts krijgen 15% korting voor CNCzone leden.

Mocht je echt alles plug en play willen hebben en dus niet individuele aders te hoeven tgrekken van CNC760 naar je IO; ik ben bezig met een IO panel PCB te maken die ook weer middels een kabel van de CNC760 naar een IO paneel gaat die je rechtstreeks kan inbouwen. Die is nog in ontwikkeling,maar op basis van jouw huidige schema moet die wel redelijk snel te realiseren zijn.

Maar goed, ik wil niet teveel spammen in dit topic hierover. Mocht je vragen hebben, stel ze gerust. Heb je wat meer 'commerciele' vragen, stuur me een PM, dan houden we dat gescheiden.
benkr
Donateur
Has thanked: 10 times
Been thanked: 71 times

Bericht door benkr »

Je schreef dat je graag een ATC spindel wilde hebben, hier wordt er eentje aangeboden:

viewtopic.php?f=20&t=24564
Happy Oak

Bericht door Happy Oak »

Caesar,

Duidelijk verhaal en als ik alles duidelijk heb dan maak ik hier graag gebruik van. Ik hoop al in de nabije toekomst.

Ik heb alleen nog niet duidelijk welke motoren ik dan moet hebben.
De keuze is reuze zeg maar.
Ik heb nu de volgende snelheden in Mach 3 staan;

X: Velocity 3000 mm/min, Acceleration 1500 mm/s²

Y: Velocity 3000 mm/min, Acceleration 1250 mm/s²

Z: Velocity 1500 mm/min, Acceleration 500 mm/s²

A: Velocity 3000 mm/min, Acceleration 485 mm/s²

Nu frees ik alleen eikenhout.

Geen idee wat nu dus de beste keus is qua motoren.
Moet er bv een rem op de Z- en A- as?

Ben,

De ATC komt nog even in de vrieskast met alle kosten nog te gaan.
Caesar

Bericht door Caesar »

Voor hout (in jouw geval dus) wil je een hoge snijsnelheid hebben (dus hoog toerental) en dus ook een hoge feedrate (ijlgang). Te laag toerental geeft geen mooie afwerking, een te lage feedrate geeft verbrandsporen (de frees wrijft het materiaal te lang op dezelfde plek). Een hoge acceleratie is nodig om snel uit hoeken weg te komen/richting te veranderen en dat de feedrate snel behaald kan worden.

In dit filmpje van mijn vorige CNC machine wordt hardhout (meranti) gefreest. De machine kan met de JMC integrated servo's en een kop die 30kg weegt het volgende:

X (bed beweging: 440w JMC Integrated servo)
Feedrate: 266mm/s -> 16.000 mm/min
Acceleratie: 2500mm/s2

Y: (kop beweging 400w JMC Integrated servo):
Feedrate: 266mm/s -> 16.000 mm/min
Acceleratie: 2500mm/s2

Z(180w JMC Integrated servo) door ruimte gebruik geen 440w):
Feedrate: 120mm/s -> 7.200 mm/min
Acceleratie: 1500mm/s2

paramaters in het filmpje: Feedrate 9000mm/s, toerental 9000rpm, diameter frees: 10mm.

https://www.youtube.com/watch?v=P64SX8bQOew

Deze machine wordt door deze JMC motoren aangedreven:

X& Y 440w:
https://www.sorotec.de/shop/JMC-Servo-M ... 12574.html

Z 180w:
https://www.sorotec.de/shop/JMC-Servo-M ... 10829.html

Een rem is eigenlijk alleen nodig met kogelomloop spindels (die jij hebt) waar krachten van buitenaf bij onbekrachtigd de as kan bewegen: bijvoorbeeld zwaarte kracht dus.

Ik zou voor de Z een rem nemen, de A afhaknelijk van hoe de machine opgebouwd is. Als de servo's aanstaan, houden ze de boel op zijn plek, maar als de servo's uit staan (programma in stby, of storing) dan kunnen externe krachten de assen bewegen. Vaak is dat alleen de zwaarte kracht die hier invloed op heeft.

Omdat kop/portaal waarschijnlijk lichter is heb je niet perse 400w nodig, en omdat je al Nema 23 steppers hebt, zou ik nema 23 servo's nemen, dan is alleen de as diameter nog een variable die heel makkelijk op te lossen is. Maar vooral belangrijk om te kijken hoeveel dieptje je nodig hebt (dat de motor niet te diep is).

Wil je wel 400w hebben omdat je ooit toch naar ATC wilt, dan 3 adapterplaten (van nema 23 naar nema 24 of nema 34) laten frezen via je bedrijf. Stelt niet veel voor, kunnen mensen hier op het forum je ook wel mee helpen (of zelf frezen alvast!)

PS en voor degene die denkt, dat ziet er toch niet uit, al die rafels die getrokken worden, dit is het uiteindeljke resultaat!:

Afbeelding
Afbeelding
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 173 times
Been thanked: 47 times

Bericht door Huub Buis »

Caesar schreef: 22 aug 2026 21:28 Wil je wel 400w hebben omdat je ooit toch naar ATC wilt,
Hoe beïnvloed het hebben van een ATC naar het vermogen van de motoren. Zo groot is het verschil in gewicht toch niet?
Caesar schreef: 22 aug 2026 21:28 dan 3 adapterplaten (van nema 23 naar nema 24 of nema 34) laten frezen via je bedrijf.
Nema23 en Nema24 hebben dezelfde passing (register) en steek van de bouten. Alleen de buiten maat van de motor is bij Nema24 60 mm, bij Nema23 57 mm. Standaard bouw ik voor Nema24 ook al zet ik er een Nema23 op.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Caesar

Bericht door Caesar »

Huub Buis schreef: 22 aug 2026 22:30
Afhankelijk van welke ATC, een niet-atc weegt denk ik zo'n 2-5kg? Mijn ISO30 ATC weeg ongeveer 18kg. Afhankelijk van vermogen en/of longnose, kunnen ze tot 35kg wegen, maar 15kg is wel het minimum (Iso30 dan).

M.b.t. Nema 23 vs 24....weer wat nieuws geleerd!
Laatst gewijzigd door Mcgyver op 23 aug 2026 08:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd, gebruik aub de reageerknop
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Caesar schreef: 22 aug 2026 23:16 Afhankelijk van welke ATC, een niet-atc weegt denk ik zo'n 2-5kg? Mijn ISO30 ATC weeg ongeveer 18kg.
Caesar schreef: 22 aug 2026 23:16 M.b.t. Nema 23 vs 24....weer wat nieuws geleerd!
Ik dus ook. Gevoelsmatig had ik een ATC op een kilo extra geschat :mrgreen:
Caesar

Bericht door Caesar »

Ik heb e.e.a zitten intekenen omdat ik toch de fundering moet gaan leggen voor de IO panelen.

Er mist nog een IO voor de as remmen (alleen de fysieke connector op het pwr paneel, niet op de PCB).

Op basis van een Rittal AX 1055.0000 (800x600) kun je de 2 meegeleverde platen vervangen door kant en klare IO panelen:

1. PWR & Drive IO paneel
-6 x voeding voor de JMC integrated uit te sturen middels neutrik 3pins XLR
-6 x RJ45 IO om de servo's middels ethernet kabels rechtstreeks aan te sturen (kanook rechtstreeks op de Servo Drive expansie PCB uiteraard).

2. IO paneel
-voorbereiding voor ATC IO (ATC lossen, magazijn uitschuiven, eventueel spindle status input (tool aanwezig? spindle uit? etc).
-Interne en Externe VFD aanstuursignaalen aan te sluiten
-alle 24V IO via dit paneel
-Ingebouwde Estop relay om alle enable signalen fysiek te onderbreken
-interne aansluitingen om intern hardware aan te sturen:
*indien VFD intern aanwezig
*Estop 230V & Enable signalen onderbreken
*Probe signalen via SensorHub indien nodig/aanwezig
*Support voor Watchdog PCB met fysieke user interface (in- en uitschakelen van randapparatuur)
-2x Estop: 1 om alle enable signalen uit te schakelen + signaal naar CNC760 (EdingCNC weet dat noodstop is ingedrukt) en een om een 230V contactor uit te schakelen zodat volledige machine spanningsloos
-2x probe (toolsetter + tool length sensor)
-Cool 1 & 2 uitgangen (m7/m8)
-Support om de sensorhub van EdingCNC gebruiken

-Dit paneel werkt samen met de ontwikkelde IO Breakout. 1 kabel is nodig tussen deze breakout en de IO paneel.

Voor een 3d file in de rittal kast.
In dit 3d voorbeeld:
*CNC760 + Servo Line Driver Breakout + IO PanelBreakout (incl pendant Dsub) +
*JMC integrated Servo Expansiekaart (RJ 45 bekabeling tussen IO en de servo's
*IO backpanel Expansie kaart + IO montage paneel
*Pwr IO (neutrik RJ45 + XLR3) montage paneel
https://www.bruderoc.com/edingcnc-break ... lInCabinet

wat plaatjes:
Afbeelding
Afbeelding

indruk van de IO panelen (dit zijn voorbeelden waarbij alle IO zijn gesoldeerd i.p.v via PCB). De IO panelen zou je perfect zelf kunnen laten frezen of snijden:
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Happy Oak

Bericht door Happy Oak »

Mooi filmpje Caesar, Ziet er mooi uit.

Ik denk dat ik dan genoeg heb aan JMC integrated servo Nema 23 180w motoren? en dan Z-as met rem. (zo niet dan hoor ik het graag.) prijsverschil is behoorlijk met 440w en dan kom ik waarschijnlijk ruimte tekort.

En dan zijn jou break-out borden toch wel erg ideaal om alles aan te sluiten en overzicht te houden.
Ziet er erg netjes en overzichtelijk uit, ook de panelen.
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Bedenk dat deze servo 0.6 Nm koppel heeft. Dat is flink minder dan een zelfde maat stepper op lage toeren.
Plaats reactie