Problemen met zelfbouwmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Papaatje
Has thanked: 59 times
Been thanked: 7 times

Re: Problemen met zelfbouwmachine

Bericht door Papaatje »

benkr schreef: 11 aug 2026 11:39 Ik ben er redelijk zeker van dat het aan de gebruikte Pokeys57CNC controllerkaart ligt.
Ik heb soortgelijke verschijnselen inmiddels bij meerdere machines gezien, maar nooit een echt duidelijke oplossing gevonden.
Na wat meegelezen te hebben sluit ik me hierbij aan.

Ik heb al tijden mijn bank niet gebruikt, maar weet nog dat ik soms wel 3 keer de pc opnieuw moest opstarten.
Mach3 liet de coördinaten dan niet meelopen op het display, en de stappenmotoren reageerden heel typisch, traag, op commando's.
Bij gebruik van de pendant gingen de bewegingen met vertraging of schokkerig in beweging.
Zodra ik een goede opstart van de pc had ging het pas goed. :shock:
Als oplossing startte ik de pc meestal op en wachtte een kwartier, zodat Windows een beetje uitgespeeld was met meldingen over van alles.
Daarna ging het meestal wel goed.

De laatste keer dat ik de freesbank wilde laten zien aan visite ging het ook weer zo fijn, not! :lol:
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 173 times
Been thanked: 47 times

Bericht door Huub Buis »

Papaatje schreef: 13 aug 2026 12:52 Als oplossing startte ik de pc meestal op en wachtte een kwartier, zodat Windows een beetje uitgespeeld was
Als de problemen door Windows veroorzaakt worden en de PC nergens anders voor wordt gebruikt, kun je Windows updates "uitzetten". Ik doe dat door het netwerk op "betaald" te zetten. Daardoor worden Windows updates niet meer gedownload. Daarnaast "disable" ik de virusscanner door de C en D drive uit te sluiten.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Has thanked: 10 times
Been thanked: 71 times

Bericht door benkr »

Ja, het is een heel bekend fenomeen dat Windows 10 en zeker ook Windows 11 vindt dat er te pas en vooral te onpas van alles in en aan de PC moet worden ondervraagd en geudated. Er wordt echt overal heel duidelijk gesteld dat tijdens CNC werk al deze zaken beslist uit moeten staan, liefst de connectie met de buitenwereld volledig verbroken.
Daarom toch de vraag aan de TS, Happy Oak dus, Johan voor insiders, of dat bij zijn machine ook zo is, anders is dit zeker iets om nogmaals te testen en de Pokeys57CNC dan opnieuw op te starten voor een CNC klus.
Happy Oak

Bericht door Happy Oak »

@benkr Bedankt voor de uitleg,

Klopt binnenin de kast wordt het te warm waardoor hij ook gekke dingen gaat doen.

Hier nog een foto van de koker naast de kast
IMG_20260814_140602.jpg
Er hangt geen internet meer aan de PC sinds @hainjedaf de PC weer werkend heeft gekregen.

Windows wordt hier inderdaad opgestart in 15 minuten voordat ik ergens mee begin, toch heb ik nog altijd bij het opstarten van Mach3 dat het niet soepel gaat dit betekent dat het mach 3 scherm tijd nodig heeft om alles zichtbaar te krijgen zeg maar. heeft ook zijn tijd nodig.

Verlichting van de kast werkt nog prima Ben, alleen tijdens de foto staat alles uit. vandaar ook de verlichting.

@Caesar

De proximity sensoren werken op 24V en zijn PNP

Pendant moet ik even kijken of ik die van hun erbij koop of de oude werkend maak. dat komt goed

nevel smering en perslucht gebruik ik niet.

Probe er direct bij meenemen inderdaad.

24V meanwell komt ook goed. deze van 12V wordt ook wel erg warm dus daar denk ik ook even een nieuwe voor regelen
Screenshot_20260814-180748.jpg
Touchscreen heeft Ben al netjes voor gezorgd bij de bouw van de machine. wel even een frisse PC denk ik maar.

VFD moet ook goedkomen

verder shielded kabels gebruiken..

Voor zover ik weet geen macro's maar moet ik even checken.

macro's voor gereedschapslengte heb ik nog niet, zijn vast ergens te verkrijgen.

@Papaatje klopt bij mij ook de pendant die voor rare sprongetjes zorgde maar dat kwam waarschijnlijk door de warmte..

Is er misschien ergens een soort van schema voor zo'n soort kast te krijgen?
Mis ik dan nog cruciale dingen ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Caesar
Been thanked: 11 times

Bericht door Caesar »

Happy Oak schreef: 14 aug 2026 18:34 @benkr Bedankt voor de uitleg,

Klopt binnenin de kast wordt het te warm waardoor hij ook gekke dingen gaat doen.
Hier nog een foto van de koker naast de kast
IMG_20260814_140602.jpg

Er hangt geen internet meer aan de PC sinds @hainjedaf de PC weer werkend heeft gekregen.

Windows wordt hier inderdaad opgestart in 15 minuten voordat ik ergens mee begin, toch heb ik nog altijd bij het opstarten van Mach3 dat het niet soepel gaat dit betekent dat het mach 3 scherm tijd nodig heeft om alles zichtbaar te krijgen zeg maar. heeft ook zijn tijd nodig.

Verlichting van de kast werkt nog prima Ben, alleen tijdens de foto staat alles uit. vandaar ook de verlichting.

@Caesar

De proximity sensoren werken op 24V en zijn PNP
Mooi; die zijn dan opnieuw te gebruiken

Pendant moet ik even kijken of ik die van hun erbij koop of de oude werkend maak. dat komt goed
Ik zou de oude werkend maken; je moet even wat weerstandjes erin gaan solderen zodat je een voltage-verdeler hebt. Afhankelijk of je 3-, 4- of 5 assen hebt (2xY in portaal = 1 as uiteraard), moet je even juiste manier 3v3 verdelen (NIET 24V of 5V!!!!!!!!!!!!!!!).

komt er eigenlijk op neer; enige wat je hergebruikt is de hardware. De PCB gaat eruit en je maakt een voltage verdeler over alle uitgangen van de draaiknoppen. De encoder is 1:1 te gebruiken en de de start/stop knop ook. De noodknop sluit ik nooit aan eigenlijk, omdat als de pendant valt/stoot, valt je machine uit. Noodstop moet naast je bed ergens zitten, niet op een pendant.

nevel smering en perslucht gebruik ik niet.
ik zou wel alvast de uitgang klaar leggen met signaal, 24V en GND (dus een 3 polige stekker) per stuk. Kun je het bijvoorbeeld voor een vacuumbed, of iets anders gebruiken, je hebt namelijk standaard Flood1, Flood2 en Mist uitgang, die zou ik wel voorbereiden om later makkelijk te kunnen aansluiten. Achteraf inbouwen is nooit leuk en een grote drempel. Nu even paar extra draadjes klaar leggen is veel makkelijker.

Probe er direct bij meenemen inderdaad.
&
macro's voor gereedschapslengte heb ik nog niet, zijn vast ergens te verkrijgen.

Zit standaard bij EdingCNC geleverd, en anders heb ik die wel.

24V meanwell komt ook goed. deze van 12V wordt ook wel erg warm dus daar denk ik ook even een nieuwe voor regelen
Screenshot_20260814-180748.jpg

Ja zou ik wel doen. Je hebt geen andere voltages meer nodig. Liefst eentje die op de din rail past, 30-50w is meer dan zat.

Touchscreen heeft Ben al netjes voor gezorgd bij de bouw van de machine. wel even een frisse PC denk ik maar.
ja mooi, ik ozu iets courants nemen, niet te gek. Een moderne nuc of een simpele moderne i3 is goed genoeg. Ik zou wel iets met 16gb nemen, dan heb je wat ruimte als W11 van alles aan het doen is op de achtergrond.

VFD moet ook goedkomen

verder shielded kabels gebruiken..

Voor zover ik weet geen macro's maar moet ik even checken.

@Papaatje klopt bij mij ook de pendant die voor rare sprongetjes zorgde maar dat kwam waarschijnlijk door de warmte..

Is er misschien ergens een soort van schema voor zo'n soort kast te krijgen?

Wat voor schema zoek je? En wat bedoel je met zo'n soort kast?

Mis ik dan nog cruciale dingen ?
Happy Oak

Bericht door Happy Oak »

Caesar bedankt voor de uitgebreide reactie!

Pendant gaan we dan zo doen zoals je voorstelt.

Maak dan wel de aansluitingen op de kast ter voorbereiding, inderdaad een kleine moeite waarvan ik veel gemak kan hebben later.

Probe komt dan ook goed

Bij Eding zag ik ook een meanwell 24V staan

12 volt heb ik nog nodig voor de spindelkoeling dacht ik maar die 24V is er ook in 12V uitvoering dus komt ook goed.
5 Volt heb ik dan niet meer nodig inderdaad.

PC komt ook goed liefst in een kast daarbuiten is mijn werkplaats ook aardig stoffig.. of een fanless uitvoering. of PC voeding en VFD in een 2e kast?

Of toch een grotere kast te regelen zodat ik meer ruimte heb en om dan de boel goed te scheiden?

Ik bedoelde of er misschien een soort besturingskast- opstelling al is dan kan ik zoiets na bouwen. of een schema hiervan wat in de buurt komt.

Ik denk er dan toch sterk over om de hele kast opnieuw op te bouwen.
javanree
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contacteer:

Bericht door javanree »

Kijk voor je windows naar een LTSC of zelfs IoT versie. Die zijn lichter, stabieler en hebben langere support. Juist ontwikkeld voor dit soort werk.
Caesar

Bericht door Caesar »

Het is moeilijk om in andermans portomonnee en budgetten te kijken, maar ik heb gaande weggeleerd om dingen in 1 keer goed te doen, ook in het CNC gebeuren. Als je eenmala voor jezelf bewezen hebt dat een CNC wat voor je is en niet maar in de hoek staat te verstoffen, dan zou ik nu doorpakken.

Wat ik zou doen als ik jouw was:

-nieuwe aanstuurkast; dan kun je het meeste voorbereiden, opbouwen en de oude in situ laten totdat je klaar bent e.e.a. over te zetten. Aanstuurkasten is rotgeld, maar een goede kast is wel zijn geld waard. De rittal AX lijn (bijvoorbeeld op conrad) vind ik betaalbaar, goede kwaliteit en in vele verschillende maten te vinden. Ook 3d tekeningen zijn ervan te krijgen zodat je je eigen IO paneel makkelijk kunt ontwerpen.
-behalve VFD / power signalen zou ik alle IO middels stekkers doen. Dan kun je in de toekomst een sensor makkelijker toevoegen of vervangen. Je kunt voor de 'GX10 aviation plugs' gaan, of voor de wat betere M12 connectors.Beide te krijgen via Ali of Amazon en dus geen exotische prijzen.

-Als je je eigen IOpaneel op dit moment kan frezen, top of anders kan iemand op dit forum (ik o.a.) iets voor je uit aluminium frezen of uit multiplex CO2 snijden.

-VFD zou ik extern maken of via een thule 1:1 blijven doorvoeren, dan blijft de afscherming intact en hoef je niet met hoge stromen stekkers te werken
-Ik zou persoonlijk van steppers afstappen, maar.......................afgezien van nieuwe bedrading, moeten er wellicht ook nieuwe flenzen gemaakt wroden en nieuwe koppelings gekocht, dus ik snap dat dat een brug te ver zou zijn.
-PC inderdaad buiten de aanstuurkast
-VFD buiten de aanstuurkast
-Alle klemmenstroken opnieuw gebruiken, dat is duur spul voor wat het is en ik denk dat je er uiteindelijk minder nodig gaat hebben dan er nu ingebouwd is.
-Bij edingCNC heb je nodig:
-CNC760
-CNC760 differentiele line driver breakout
-CNC760 IO breakout
-Din Rail houder

-Je pendant komen we wel uit hier op de het forum

Als je je volledige wensen lijst puntsgewijs een keer op papier zet (dus ook of je nog zekeringautomaten wilt, welke voedingen , etc etc) dan probeer ik wel een elektrisch schema te maken voor je. Dan kan ik van jouw bewoordingen een schema maken
Happy Oak

Bericht door Happy Oak »

Qua portemonnee, het is me wel wat waard om een betrouwbare machine te krijgen alleen gaat de teller wel erg rap omhoog zo.

Ben het met je eens dat als ik het nu goed aanpak ik daar aardig wat jaartjes plezier van heb. Daar ben ik ook wel van.

Stekkers mee eens, is nu ook zo gedaan door Ben.

Ik werk bij een CNC-frees bedrijf (niet als frezer) dus kan in principe alles maken.

Extern maken van onderdelen prima, maar dat zal dan ook in een kast moeten ivm stof.

Steppers ook mee eens maar welke dan wel ? en ook de 4e as dan denk ik? closed-loop? Servo iets teveel van het goede?

Wat ik weer kan gebruiken gebruik ik weer.

zekeringautomaten geen idee of dat nodig is zit er nu ook niet in. (wel veiliger denk ik)

Bedankt voor het aanbod voor het maken van een schema, dat zou me wel helpen, moet ik wel eerst alles duidelijk hebben voor mezelf en dan kan ik wel een lijst maken.
Caesar

Bericht door Caesar »

Update: schema V1.1 geupload op 17/08/26
Happy Oak schreef: 16 aug 2026 19:03 Qua portemonnee, het is me wel wat waard om een betrouwbare machine te krijgen alleen gaat de teller wel erg rap omhoog zo.

Ben het met je eens dat als ik het nu goed aanpak ik daar aardig wat jaartjes plezier van heb. Daar ben ik ook wel van.

Stekkers mee eens, is nu ook zo gedaan door Ben.

Ik werk bij een CNC-frees bedrijf (niet als frezer) dus kan in principe alles maken.

Extern maken van onderdelen prima, maar dat zal dan ook in een kast moeten ivm stof.

Steppers ook mee eens maar welke dan wel ? en ook de 4e as dan denk ik? closed-loop? Servo iets teveel van het goede?

Wat ik weer kan gebruiken gebruik ik weer.

zekeringautomaten geen idee of dat nodig is zit er nu ook niet in. (wel veiliger denk ik)

Bedankt voor het aanbod voor het maken van een schema, dat zou me wel helpen, moet ik wel eerst alles duidelijk hebben voor mezelf en dan kan ik wel een lijst maken.
Ik heb als het goed is vanavond het schema klaar, op basis van je stepper drivers. Done, zie hieronder

Servo's kosten de kop niet, maar het tikt wel aan. Ik zou de integrated servo's van JMC gebruiken. Helaas gebruiken de Nema 23's 36V i.p.v. 48, dus ik ben bang dat je je voeding niet opnieuw kan gebruiken (neem aan dat je hem niet omlaag kan draaien naar 36V). Je hebt in ieder geval geen ruimte nodig voor je drives (zitten in de servo zelf dus je kunt besparen op een nieuwe aanstuurkast), ik en verscheidene andere hebben ervaring met deze servo's, tunen is niet heel moeilijk.

Ze zijn snel, sterk en het belangrijkste.................ze hebben ze in zowel nema 17 als nema 23. Dus je hoeft geen andere flenzen te maken. M.a.w. alleen even kijken wat de as diameter nu is en wat de as diameter van de servo is, eventueel een andere koppeling maat ertussen; die zijn per zijde te krijgen (dus specifieke maat van je machine en specifieke maat van je servo)

Zie hier een klein lijstje bij Sorotec, ik denk dat de 100W meer dan zat is:

https://www.sorotec.de/shop/CNC-Control ... mc-servos/

Wel even kijken of ze ook in de diepte passen (dus lengte van de servo's).

Zoek op dit forum maar eens op JMC servo / JMC integrated servo / JMC iHSV

Zie hierbij de schema's (niet de beste kwaliteit omdat ik niet goed volledige resolutie jpg's kan exporteren/uploaden hier)

Bijgevoegde PDF met hoge reso afbeeldingen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Caesar op 17 aug 2026 08:53, 4 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Een PDF als bijlage versturen kan gewoon, alleen krijg je dan een link, geen plaatje.
De schema's die er nu staan kan ik niet lezen, zodra je ze uitvergroot worden ze wazig.
De voeding die er nu in zit is 48V vast kan niet geregeld worden, kennelijk wel met speciale software, maar heb geen idee hoe dat gaast.
Ik heb nog 2 stuks 24V / 25A Omron voedingen liggen, die wil ik best ruilen tegen die 48V voeding, geen probleem, maar waarom zou je dat doen?
De Proximity sensoren zijn Omron E2A-M12KN08-WP-B1 typen, omdat de Pokeys hier niet mee om kon gaan heb ik er toen een 8 kanaals opto coupler printje tussen gebouwd, dat is het printje wat boven de Pokys in de kast zit.
Caesar

Bericht door Caesar »

PDF bijgevoegd in vorige post.

Ja ombouw naar servo hoeft natuurlijk niet, ik heb de machine niet zien lopen met de steppers, maar ik zou het zelf wel doen. Loopt toch mooier, sneller en sterker vind ik, inclusief de feedback loop dat als er steps gemist worden, dat er een error signaal beschikbaar is.

Ik zie wat kleine schoonheidsfoutjes op de IO pagina:

1a. bij het pendant schemaatje, tekst referrerend aan R8 moet R15 en/of R16 zijn.
1b. bij het pendant schemaatje, onderste versie: 3v3 bij de Dsub 9 moet weggehaald worden (die zou dan niet beschikbaar zijn in dat voorbeeld)
2. tekst bij Conn_4p21 moet '2x' ipv '3x' zijn
3. missende begeleidende tekst conn_3p13 : Estop knop

ongetwijfeld nog wat andere kleine dingetjes, maar ik zal morgen even een frisse updatee uploaden. Update zal V1.1 zijn dus zolang je geen V1.1 ziet, heb je nog niet de nieuwe versie.

Wijzigingen doorgevoerd, V1.1 geupload hierboven.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Bij mij was de E-Stop dubbel uitgevoerd, eentje die werkte in het 230V circuit, vandaar ook dat ik in- en uit-schakelde met 2 drukknoppen, die 230 nood-uit knop (die zit op de zijbalk) en staat in serie met de uit drukknop en schakelt dus de hele machine spanningsloos.
De andere nood-uit knop zit op de pendant en wordt door de Pokeys57CNC afgehandeld, die schakelde het ENA signaal van de stepperdrivers en resette daarmee ook meteen de driver.

In het schema van de voedingen staat bij de 48VDC voeding dat het een 24VDC voeding is, en bij de tekst bij de uitgang staat dat het een 300W voeding is.

Verder heb ik alle stepperdrivers vanaf de 48VDC voeding apart gezekerd, ik geloof met een 6A traag zekering. De zekeringhouders hebben geloof ik een LED die verteld dat de zekering kapot is.
In het schema staan alle voedingen doorgelust, dat is ALTIJD een not done ding, elke driver krijgt zijn voeding vanaf een gezamenlijk verdeelpunt, zowel voor de + als voor de - leiding. De min ligt ook aan de min van de andere spanningen.
Happy Oak

Bericht door Happy Oak »

Caesar, bedankt voor het schema! zou je me willen laten weten wat dit kost? Hij is erg uitgebreid en duidelijk.

wel 2 korte vragen,

1.Waarom zijn er op de onderste connectors de dubbele nummers 1,2,3 gespiegeld?
Schermafbeelding 2026-08-17 211657.png

2.Waarom hier op Pin 3 nog 24V aansluiten?
Schermafbeelding 2026-08-17 211934.png
Denk dat ik zeer waarschijnlijk iets mis of over het hoofd zie?
Plaats reactie