Problemen met zelfbouwmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Happy Oak

Problemen met zelfbouwmachine

Bericht door Happy Oak »

Goedenavond allen,

Ik zal me eerst even voorstellen, Ik ben Johan en heb zo'n 2 en half jaar geleden de zelfbouwmachine van forumlid Benkr gekocht.

Hij bevalt prima en wordt alleen gebruikt voor eikenhout.

Na een paar maand ging hij wat langzamer en gaf een paar probleempjes.

Contact gezocht met Benkr en die stuurde me een nieuwe harde schijf.

Samen kregen we hem niet aan de praat, maar met de geweldige hulp van forumlid Hainjedaf, die persoonlijk langs is geweest en Benkr telefonisch aanwezig om de boel samen weer keurig werkend te krijgen (waarvoor nog steeds eeuwig dankbaar) TOP service!

Nu ervaar ik alleen de afgelopen maanden een storing waarbij de y-assen niet altijd meer synchroon lopen. Bij het verplaatsen in ijlgang loopt de brug niet gelijk en trekt scheef. na een herstart vaak weer opgelost. probleem is ook niet constant aanwezig. maar komt wel steeds terug soms ook spontaan tijdens het frezen.

Nu begint ook de z-as tijdens het frezen alleen in + richting te bewegen.

Vandaag weer eens geprobeerd en nu zakt het nulpunt van de z-as, dus gaat hij steeds dieper frezen.

Heeft iemand hier ervaring mee of een gedachte over wat het kan zijn?

Er is eigenlijk niks veranderd aan de machine, het enige is dat ik de 4e as werkend heb gemaakt vorig jaar oktober.

Zijn hier mensen die de machine kennen?

topic over de bouw van de machine viewtopic.php?p=259510#p259510

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet Johan
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 173 times
Been thanked: 47 times

Re: Problemen met zelfbouwmachine

Bericht door Huub Buis »

Happy Oak schreef: 10 aug 2026 21:48 Er is eigenlijk niks veranderd aan de machine, het enige is dat ik de 4e as werkend heb gemaakt vorig jaar oktober.
  • Misschien trekt die 4e as te veel stroom. Ook als hij niet gebruikt wordt maar wel aangesloten is en continu enabled, zal die 4e as stroom gebruiken.
  • Vervuiling of gebrek aan smering waardoor e.e.a. te stroef gaat lopen. Hout stof gaat overal in zitten.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Happy Oak

Bericht door Happy Oak »

Dag Huub,

Bedankt voor je reactie.
De 4e as werkt en daar zijn dan ook geen problemen mee. 4e as is op het moment niet aangesloten.
Houtstof is inderdaad niet fijn maar ik probeer wel alles schoon te houden en goed te smeren.
Probleem lijkt op aansturing te zitten, ook omdat het verschil groot is qua opstarten van de pc.
(b.v de ene keer gaan de coördinaten mee met de beweging in mach 3 de andere keer niet.)
Dan moet ik weer opnieuw opstarten.
Ik heb de drivers al gewisseld van as maar ook dan blijft het probleem hetzelfde.
Het vreemde vind ik dat het niet constant is.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 173 times
Been thanked: 47 times

Bericht door Huub Buis »

Happy Oak schreef: 11 aug 2026 10:29 4e as is op het moment niet aangesloten.
Niet aangesloten kan het ook geen probleem met de voeding veroorzaken.
Happy Oak schreef: 11 aug 2026 10:29 de ene keer gaan de coördinaten mee met de beweging in mach 3 de andere keer niet.
Je praat over coördinaten dus een probleem met meerdere assen. Dan kun je drivers en motoren wel uitsluiten.
Happy Oak schreef: 11 aug 2026 10:29 Dan moet ik weer opnieuw opstarten.
Als opnieuw opstarten het probleem oplost, zit het niet in de gcode file.
Happy Oak schreef: 11 aug 2026 10:29 de ene keer gaan de coördinaten mee met de beweging in mach 3 de andere keer niet
Je bedoeld dat Mach3 wel beweging registreert.
Happy Oak schreef: 11 aug 2026 10:29 Het vreemde vind ik dat het niet constant is
maar de motoren niets doen of afwijken.
Op de drivers zijn ledjes die branden en/of knipperen. Kijk eens of die bij problemen anders branden / knipperen. Mijn DM556 drivers hebben een ledje dat groen brand als de voeding erop staat en er is een ledje dat rood brand als de driver niet enabled is.

Controleer bij problemen of de motoren of drivers heet worden. Zolang je ze zonder problemen vast kunt pakken is dat niet het probleem. Ik denk niet dat hier het probleem zit, maar het is snel gecontroleerd.

Ik denk dat het enable signaal van de drivers niet goed werkt. Als het enable signaal niet is aangesloten, dan is dat het probleem ook niet. Als het wel is aangesloten, dan kun je het loskoppelen. Meestal zijn de drivers zonder enable signaal enabled.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Has thanked: 10 times
Been thanked: 71 times

Bericht door benkr »

Ik ben er redelijk zeker van dat het aan de gebruikte Pokeys57CNC controllerkaart ligt.
Ik ben een hele tijd een grote fan geweest van die Pokeys57CNC, vooral omdat het een enorm flexibel en vooral betaalbaar systeem is.
Ik heb soortgelijke verschijnselen inmiddels bij meerdere machines gezien, maar nooit een echt duidelijke oplossing gevonden.
Mijn eerste machine ging heel soms midden een een lopend programma opeens een geheel eigen ding doen, na opnieuw opstarten was alles weer normaal, waarom? Meestal gebeurde het echt maar af en toe, maar heel soms ook 2 keer vlak achter elkaar.
Mogelijk spelen bepaalde achtergrond taken van Windows een rol, geen idee, feit is wel dat b.v. Accorn en nog enkele andere merken beslist geen oncontroleerbare neventaken van Windows willen toestaan (met name updates, virusscanners en dat soort dingen) daarom heeft het denk ik best wel lang geduurd voordat die merken ook W11 wilden gaan gebruiken c.q. toestaan.
Happy Oak

Bericht door Happy Oak »

Dank Huub,

Motoren worden niet warmer als normaal.

Met de coordinaten in mach 3 die kun je normaal aflezen als je met de pendant een beweging maakt, die blijven dan op 0 staan.

Drivers branden allemaal groen en die heb ik nog nooit rood zien branden. ook DM556 drivers hier

Dank Ben,

Ik ben er inderdaad ook bang voor dat daar iets mis gaat met pokeys.

Misschien dan toch overstappen op eding?
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Happy Oak schreef: 11 aug 2026 12:59 Dank Ben, Ik ben er inderdaad ook bang voor dat daar iets mis gaat met pokeys.
Misschien dan toch overstappen op eding?
Dat is denk ik een goed idee, het is ook een duur idee want je moet dan je halve besturingskast ombouwen, inclusief de pendant.
Ik denk dat je huidige pendant wel bruikbaar blijft mits je de interne bedrading aanpast, maar daar ben ik niet helemaal zeker van.
Als je dat wil dan moet je denk ik gaan voor de CNC760. De basisfuncties aansluiten is geen probleem, het zit vooral in de Home sensoren en de pendant. En mogelijk ook nog een voeding die overbodig wordt, (5V en 12V) dit omdat alles op 24V gaat werken verwacht ik.

En nee, ik ga er beslist niet aan beginnen, ik ben momenteel met een redelijk simpel klusje bezig en dat gaat zelfs moeizaam, reden om aan een grotere klus zeker niet meert te gaan beginnen.
Caesar
Been thanked: 11 times

Bericht door Caesar »

benkr
behalve de pokeys, welke hardware zit er nog meer op: welke as-motoren, IO en spindle motor?

Ik heb het bouw topic doorgenomen, maar als ik het goed heb zie ik geen foto's van de aanstuurkast. Ik heb de bouw destijds helemaal gemist Ben!
M.b.t. pendant, daar zijn wel oplossingen voor. De meeste pendant die je betaalbaar koopt op ali of amazon hebben wat wijzigingen nodig (wat weerstandjes in serie met aftaps), maar daar heb ik wel een aantal schema's van liggen. Zolang er selectie schakelaars op zitten en een 9 aderige kabel eruit komt moet het goed te doen zijn.

Fotootje van de pendant zou in dit geval handig zijn.

Is er misschien een foto beschikbaar van de huidige aanstuurkast? Dat geeft wat meer beeld bij het geluid.
Laatst gewijzigd door Mcgyver op 11 aug 2026 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd, gebruik aub de reageerknop
Happy Oak

Bericht door Happy Oak »

Ben,

Als het goed is zou ik dan aan de 720 genoeg hebben. de pendant zou ik dan bedraad weer kunnen gebruiken.
En ja alles zou dan 24 volt worden.

Bedankt Caesar,
IMG_20260525_211408.jpg
Hier een foto van de besturingskast in zijn geheel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Caesar

Bericht door Caesar »

Ja dat gaat wel een verbouwing worden. Zijn er toevallig schema's beschikbaar @Ben?

Ik tel echter 5 drives; de CNC720 heeft 4 assen. Misschien mis ik iets? X, 2xY, Z en nog eentje zie ik zo.

-Ombouw naar 24V is inderdaad nog iets (misschien met hoop relais werken om het makkelijk om te zetten)
-Ruimte, dat is ook nog een uitdaging als ik het zo zie. Het zal vast passen, maar makkelijk is anders. Je zou kunnen overwegen om de PC bovenin extern te maken. Ook de VFD zou je buiten de kast kunnen zetten, dat scheelt al aanzienlijk. Zou ook beter zijn voor eventuele EMC etc (het maakt denk ik nu niets uit, maar beter gescheiden dan zo opgepropt op elkaar). Daarnaast zou de voeding extern kunnen en met een goede stekker naar binnen leiden.

-Ik neem aan dat het stepper motoren zijn (gezien de drives?)?
-Waar is waar is nu de pokeys? Ziet die onder die klemmenstrook waar de gele ethernet kabel naar toe gaat?

Dit gaat geen kleine verbouwing worden denk ik en daarom zou mijn vraag zijn, heb je nog andere wensen? Zijn er nog andere dingen waar je tegen aanloopt? Wil je extra functies (perslucht aansturing, flood coolant, snelheid/kracht motoren etc etc). Mocht je op een of andere manier de boel opnieuw opbouwen, dan is het denk ik slim om nu al na te denken wat je eventueel voor de toekomst zou missen namelijk.
Happy Oak

Bericht door Happy Oak »

Excuus ik heb inderdaad dan de 760 nodig..

PC en VFD extern doe ik dan sowieso.

Volgens Ben zijn het nema 17 motoren.

Pokeys zit inderdaad verstopt.
IMG_20260811_112546.jpg
Ik heb verder geen extra wensen, de 4e as heb ik werkend en de rest werkt ook mooi.
Het gaat mij om betrouwbaarheid.
Heel misschien in de toekomst een probe en een droom blijft een gereedschapswisselaar.

Tot nu toe redt ik me prima en ben erg tevreden met de machine.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Happy Oak

Bericht door Happy Oak »

Even een kleine update,

Ik ga eerst de machine gedeeltelijk demonteren om er zeker van te zijn dat de kogelomloopspindels e.d. goed vrijlopen en alles netjes haaks staat.
Dit omdat het portaal al meerdere keren scheef is getrokken.

Daarna ga ik toch nadenken om hem om te bouwen naar Eding, dit puur om de betrouwbaarheid.

Heb er nu niet echt de volle 100% vertrouwen meer in als ik het weer ga proberen, plus kans op grotere schade.

Voor de ombouw; dan zou ik het meeste weer kunnen gebruiken. Misschien nog een andere PC? Ja dit gaat me heel wat uurtjes kosten om hem dan weer zover te krijgen als dat ik nu ben, nog niet gesproken over de euro's, maar dat heb ik er graag voor over.

Ideeën en tips zijn altijd welkom!
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Caesar schreef: 11 aug 2026 17:14 Ja dat gaat wel een verbouwing worden. Zijn er toevallig schema's beschikbaar @Ben?
Nee, ik heb geen schema, ik vond het allemaal zo duidelijk dat ik er toen geen schema van heb getekend, dat was ik later nog wel van plan om te maken, maar dat is er door de toch wel veel te snelle verhuizing (en daardoor de noodzaak om afstand te nemen / doen van vrijwel al mijn machines en voorraaden. Ja, dat dee echt pijn en heeft, ook na de verhuizing nog best veel tijd gekost om echt afstand te nemen van alles.
Ik tel echter 5 drives; de CNC720 heeft 4 assen. Misschien mis ik iets? X, 2xY, Z en nog eentje zie ik zo.
Inmiddels zijn we het er over eens dat het een CNC760 moet gaan worden om zowel het portaal met 2 Y-assen als een 4e as mogeliojk te maken.
Ombouw naar 24V is inderdaad nog iets (misschien met hoop relais werken om het makkelijk om te zetten)
Er zit nu een hele dikke 3000W / 48V server voeding in die is uitgesplitst in 5 groepen (met elke een eigen zekering met signalering) en een 6e groep die via een 3 tal convertertjes daat 24V, 12V en 5V van maken.
Ruimte, dat is ook nog een uitdaging als ik het zo zie. Het zal vast passen, maar makkelijk is anders. Je zou kunnen overwegen om de PC bovenin extern te maken. Ook de VFD zou je buiten de kast kunnen zetten, dat scheelt al aanzienlijk. Zou ook beter zijn voor eventuele EMC etc (het maakt denk ik nu niets uit, maar beter gescheiden dan zo opgepropt op elkaar). Daarnaast zou de voeding extern kunnen en met een goede stekker naar binnen leiden.
Ik neem aan dat het stepper motoren zijn (gezien de drives?)?
Ja, het zijn allemaal Nema23 motoren, behalve de motor voor de 4e as, dat is een 100:1 harmonic drive met een Nema17 motor er op.[/quote]
Waar is waar is nu de pokeys? Ziet die onder die klemmenstrook waar de gele ethernet kabel naar toe gaat?
Klopt, daar zitten boven elkaar de Pokeys57CNC, een 8 voudig opot-coupler board om de proximity sensoren waar ik er heel veel van had liggen te kunnen gebruiken én om de uitgang dan ook meteen aan te passen aan wat de Pokeys fijn vindt.
Dit gaat geen kleine verbouwing worden denk ik en daarom zou mijn vraag zijn, heb je nog andere wensen? Zijn er nog andere dingen waar je tegen aanloopt? Wil je extra functies (perslucht aansturing, flood coolant, snelheid/kracht motoren etc etc). Mocht je op een of andere manier de boel opnieuw opbouwen, dan is het denk ik slim om nu al na te denken wat je eventueel voor de toekomst zou missen namelijk.
Het is inderdaad best wel vol in die kast, maar eigenlijk is er nog steeds veel ruimte onbenut.
Verder heeft de TS ervaren dat het intern in de kast te warm werd en dat er daardoor rare dingen gingen gebeuren die verdwenen nadat hij standaard de deur open liet staan.
Als de kast zo compact blijft dan moet er dus geforceerde koeling in komen.

Nee, een schema is er zoals al gezegd niet, maar ik zal hier de opbouw/indeling van de kast beschrijven.
26007
- boven zitter van links naar rechts de 3 kW 24V voeding, daarnaast de VFD en daar naast 5 stuks DM556 stappenmotor drivers
de voeding loopt te redelijk ver naar onderen door, maar onder de VFD zit een power relais die het in- en uitschakelen verzorgt, samen met een nood-uit knop die de hele boel spanningsloos maakt.
Naast dat grote power relais zitten een aantal railkelemmen en zekeringhouders die de 48V voeding verdelen, daar weer naast zit het hele Pokeys, dat zou er velledig uit kunnen/moeten.
En dan over vrijwel de hel onderkant zitten railklemmen, eerst helemaal links een blok met alle 230V dingen, inclusief aan/uit en nood-uit.
Daar naast zitten een aantal railklemmen voor de 24V, 12V en 5V voedingsspanningen en daar weer naast zitten de aansluitingen voor de diverse sensoren, schakelaars etc.
Al de connectoren, drukknoppen etc. zitten op een koker die tegen de linker zijkant van de kast is geschroefd, die is op geen enkele fot zichtbaar maar zit er wel degelijk.

Als ik de aanpassing zou moeten doen (maar dat ga ik dus echt niet doen) dan zou ik een soort van verdieping in de kast maken, b.v. een klein beetje boven die hele rij aansluitklemmen, maar wel zodanig dat die klemmen wel bereikbaar blijven en daarop het nieuwe Eding CNC760 bord met eventuele extensie printen er op of bij.
Verder zou ik die koker met de connectoren en zo opnieuw maken en dan zodanig dat die deelbaar wordt waardoor je veel makkelijker bij de binnenkant kunt komen, dat was, weet ik nog, echt een priegelwerk van jewelste.
Er zit/zat verlichting in de kast, maar die is er om de een of andere reden mee gestopt, die was wel retemakkelijk als je iets in de kast moest doen, alles was echt goed verlicht. Ik denk dat de voeding voor die LED verlichting rechts bovenin de kast is neergeplakt en dat die ofwel kapot is, of dat er iets is met de spanningsvoorziening (230V) daar voor. De verlichting ging aan wanneer de deur werd geopend, daar zit rechtsbovenin een schakelaar voor die hier voor zorgde.
Caesar

Bericht door Caesar »

Ja helder verhaal Ben.

wat dat betreft is de machine zelf wel redelijk simpel:

1. 4 as motoren, nema 23 met 4 drives + 1 harmonic drive = 5
2. 4 + 1 (4 assen + harmonic) proximity sensoren, weet je toevallig of deze 24V tolereren? NPN/PNP maakt in dit geval niet zoveel uit voor de CNC760. Als het NPN is, beter, dan kunnen ze op 5V blijven werken. Als het PNP is, dan moet er 24V voeding naar toe
3. IO: pendant, daar zou ik me niet teveel zorgen over maken, inhakend op P1-engineerings idee in het breakout topic, zit ik te spelen om een printplaat te ontwerpen die 1:1 aangesloten kan worden op mijn breakout via DSub 9. Crime van de CNC760 is dat de ingang van de pendant 3v3 moet zijn (niet 5V), maar dat er geen 3v3 beschikbaar is in dat rijtje/IDC header (die moet je van de analoge input aftappen). De breakout van mij tapt die 3v3 juist, zodat je niet met weerstanden hoeft te pielen. De printplaat zou dan 1:1 in de standaard aliexpress/amazon pendant geschroeft moeten kunnen worden.
4. IO: indien niet al aanwezig: 1 of 2 pneumatische klep aansturing voor nevel smering en perslucht afblazing is denk ik geen overbodige luxe?
5. Gereedschapslengte sensor en/of werkstuk sensor zou ik meteen implementeren. Een sensor van Amazon kost tussen 50-60 euro en geeft al hele goede resultaten (herhaal nauwkeurigheid van 0.02 mm bij constante temperatuur).
6. van de 48V voeding maken we vast 24V, hoewel een 24V meanwell genoeg voor wat IO en de CNC760 ook de kop niet kost (20-30 euro ; maar ik kan niet in iemands portomonee kijken). Ik zou dat zelf wel doen, een aparte voeding voor de CNC760 en/of IO.
7. ik zou ten zeerste een touchscreen aanraden, dat werkt echt heel fijn met EdingCNC (het is ervoor gemaakt). Of een losse touchscreen op Marktplaats/nieuw, of zo'n all in one (AiO) met touchscreen van Ebay/marktplaats scoren. EdingCNC heeft niet veel kracht nodig, maar je kunt toch niet voorkmoen naar W11 te gaan (EdingCNC is compatible met w11), dus ik zou wel iets courants regelen. Ikzelf draai met een tweehands intel Nuc gen 7 (oudere i5 meen ik) met 16gb en een separate touch screen.
8. Aansturing VFD is universeel, zolang dat ding 0-10V slikt maken we het werkend.

Macro's:

worden er verder bijzondere macro's al gebruikt? Die zijn niet 1:1 over te zetten op EdingCNC, maar.................................met chatgpt en/of claude zou je al wel een heel eind moeten kunnen komen om ze van python (mach 3) naar Gcode macro's om te zetten.
Macro's voor gereedschapslengte zijn beschikbaar, ik zou dat wel meteen implementerne. Een CNC machine zonder in deze tijd is not done :roll:

Mis ik verder iets?
Plaats reactie