Een mogelijke (goedkope) oplossing voor lineaire geleiding

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Michel
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Een mogelijke (goedkope) oplossing voor lineaire geleiding

Bericht door Michel »

Ik zal mij eerst even kort voorstellen op dit forum :

Ik ben Michel (38 jaar) en werkzaam als revisiemonteur bij een blikfabriek,via het werk kom ik in aanraking met allerlei machinerie (alle benodige machines die nodig zijn voor het produceren,verpakken,transporteren en opslaan van conserven blikken)

Al van jongsaf aan ben ik geinteresseerd in machines en verbrandingsmotoren.
Nu heb ik vorig jaar het plan opgevat om een straalmotor te bouwen en om dit project tot een goed einde te brengen heb ik een aantal onderdelen nodig die je met conventionele machines moeilijk kan fabriceren.Vandaar dat ik een tijdje terug op het cnc bewerken ben terecht gekomen en een nieuwe wereld voor mij is opengegaan,ik vind het bouwen van zo'n machine net zo interessant als het eindoel.

Maar dit brengt mij ook tot het doel van dit onderwerp,er is van alles te krijgen op cnc gebied maar er hangt ook een prijskaartje aan en jammergenoeg is mijn budget niet groot genoeg om hier duizenden euro's
aan te besteden.(Drie bloedjes van kinderen,een huis met wat achterstallig onderhoud enz.enz.)
Dus probeer ik met een zo goedkoop mogelijk budget een cnc gestuurde freesbank te maken, tot nu toe heb ik de machine uit schroot op gebouwd
en heeft mij bijna niets gekost.(ik had wel een mazzeltje dat met een opruim sessie op het werk een aantal mooie aluminium profielen werden weggegooid)
Nu heb ik om een lineare geleidding te maken het volgende gedaan:
Ik heb zeshoekig stalen stafmateriaal genomen daar op de gewenste plaats lagers bevestigd en tussen de twee zeskanten in bevestig je afstand stukken van aluminium en voila je hebt een geleider.
op de bijgaande foto heb ik nog niet nastelbare lagers gemonteerd ,de bedoeling is dat er uiteindelijk een excentiek tussen de bevestigingsbout
en het lager komt zodat deze exact is af te stellen,zo kan je event.meetfouten compenseren.
Al met al is het vrij eenvoudig te maken(zelfs zonder freesbank en ik wilde dit niet voormijzelf
houden.

Hier zijn de foto's

109
108
110
111
112
Laatst gewijzigd door Michel op 05 jun 2007 16:10, 6 keer totaal gewijzigd.
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Een mogelijke (goedkope) oplossing voor lineaire geleiding

Bericht door Erik »

Ja, foto's willen we zien! 8)

Bovenaan deze pagina knopje album > zelfbouwmachines > upload pic. De foto mag max. 600x400 pixels zijn, anders lukt het uploaden niet. Als het uploaden gelukt is en je klikt in het album op een foto dan verschijnt er een code die je in je bericht kan invoegen.
Gr.

Erik
Michel
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Een mogelijke (goedkope) oplossing voor lineaire geleiding

Bericht door Michel »

Dank je voor je uitleg :lol: :lol:
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Een mogelijke (goedkope) oplossing voor lineaire geleiding

Bericht door create »

Heej hallo Michel,

Dat ziet er goed uit. dat komt vast wel goed met je project. Ook het zelf maken voor weinig spreekt een hoop mensen aan denk ik

Kom maar op met je werkstukken en cnc machine :P

gr Create (Jan)
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Een mogelijke (goedkope) oplossing voor lineaire geleiding

Bericht door boutje »

Kijk dit zijn constructies die we graag willen zien. :D

Ziet er goed uit.
Michel
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Een mogelijke (goedkope) oplossing voor lineaire geleiding

Bericht door Michel »

Ik hoop volgende week de geleiding van de z-as en de y-as aan elkaar
te zetten.
De profielen heb ik tussen de lagers in vlak gefreesd zodat ik er zeker van ben dat deze exact paralel aan het aluminium tussenstuk komen te liggen en de geleidingen zijn dan vrijwel exact in positie en behoeven nog maar weinig bijgesteld te worden.
Met deze constructie hoop ik te bereiken dat de afstand tussen de z en de x-as zo minimaal mogelijk zijn om de torsie in de z-as zo klein mogelijk
te houden

Als diameter van de assen kies ik 30 mm voor de z-as en 25 mm voor de
y-as. Zo hoop ik over een afstand van 400mm voldoende stijfheid te krijgen.
De spindels worden waarschijnlijk uitgevoerd met trapeziumdraad 12X3mm of om het geheel (dit is eigenlijk mijn opzet) zo goedkoop mogelijk uit te voeren met een standaard metrische draad,maar ik ben hier nog niet helemaal uit Voor de moeren heb ik belangstelling in het concept van Aanrip (Yabs)

De electronica weet ik nog niet wat ik daarmee doe (Ik ben nog opzoek naar zelbouw drivers)
Het tijdschrift elektuur (jaargang 2004) heeft een vierkanaals driver ontworpen maar ik moet nog bekijken of het wat is

Jammer genoeg waren de tekenlessen op school erg gezellig en heb ik mij de grondbeginselen van autocad mij niet meester kunnen maken anders had ik zeer zeker een tekenning van het geheel gemaakt en hier
op de site gezet.

Kortom er is nog wat werk te verzetten voordat mijn project het levenslicht kan aanschouwen. :D
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Een mogelijke (goedkope) oplossing voor lineaire geleiding

Bericht door Arie Kabaalstra »

Autocad?.. wie tekent er nou nog met Autoklad?.. :)...

ik ben ook niet veel bij de lessen geweest.. desondanks heb ik het inmiddels geschopt tot tekenaar/constructeur..

van construeren heb jij in elk geval wel kaas gegeten.. dergelijke geleidingen kosten niet veel, alleen wat moeite om ze te bouwen.. en het is moeilijk om ze compact te maken, maar da's meestal geen issue..

Kijk eens op Marktplaats naar studieboeken Autoklad.. voor een paar euro's weet je alles.. :)
Michel
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Een mogelijke (goedkope) oplossing voor lineaire geleiding

Bericht door Michel »

Ik heb net even op marktplaats gekeken,en inderdaad er is voor weinig veel mogelijke kennis op dit gebied te vinden.........
Waarschijnlijk is mijn brein door regulier slaapgebrek te veel beneveld om dit zelf te bedenken :D dank je voor de tip...
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Een mogelijke (goedkope) oplossing voor lineaire geleiding

Bericht door aanrip »

Michel, de draad kan je het best kiezen door af te wegen:
- welke lagers
- welke oplossing voor druklagers (axiaal)
- welke spoed draad en welke oppervlaktekwaliteit
Ik heb inmiddels ondervonden, dat standaard schroefdraad geen optie is, dat trapeziumdraad zo glad mogelijk moet zijn, dat de spoed 2 of 4 mm moet zijn, dat de prijs en keuze van lagers dwingen tot M14 x 4 of M16 x 4 omdat je de draad tot de gladde kern moet kunnen afdraaien op een standaardlagermaat , dat je er nog een fijne metrische draad op moet kunnen maken om de lagerafstellingen te kunnen verzorgen. Kies ook de draad zo, dat je er een gekochte kunststof moer op kunt aanbrengen. YABS zijn alleen te maken als je een tap hebt voor trapezium.
I like the smell of hot chips
Michel
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Een mogelijke (goedkope) oplossing voor lineaire geleiding

Bericht door Michel »

Aanrip, je hebt volkomen gelijk over de gewone standaard metrische draadeinden, ik moet natuurlijk ook niet overdrijven om het echt te goedkoop te maken,als je toch een zekere mate van nauwkeurigheid wil bereiken,de schroefspindels zijn natuurlijk een zeer essentieël onderdeel
hiervan.
Maar ik heb mij nog niet echt verdiept in de (betaalbare) spindelmaterie

wat ik wel weet is dat ik taatslagers in combinatie met groefkogellagers voor de lagering ga gebruiken

Op je site vind ik je idee om zelf een tap te maken voor Trapeziumdraad
zeer creatief gevonden hier zal ik ook zeer zeker mee gaan experimenteren.
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Michel
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Een mogelijke (goedkope) oplossing voor lineaire geleiding

Bericht door Michel »

Even een kleine update, ik ben vorige week bezig geweest met het vast zetten van de y-as op de z-as
Jammergenoeg ben ik nog niet klaar hiermee,maar ik kan maar mondjesmaat eraan werken (huis,achterstalligonderhoud,kinderen,werk enz,enz)
De bedoeling is dat ik aan de zijkanten van het blok (waar de y-as aan de z-as vast zit) een viertal stripjes maak waarin stelschroeven komen zodat het geheel op exact 90 graden afgesteld kan worden.
Maar eerst de geleiding compleet maken.
135
134
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Plaats reactie