Roterende moer deel 2

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Roterende moer deel 2

Bericht door Michel »

Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest om de roterende moer wat beter uit te werken,ik ben in het bezit gekomen
van een kogelomloop spindel zodoende heb ik het stuk conventionele schroefdraad (M14) vervangen.
Het leek mij leuk om dit hier te melden daar dit een andere dan vaak toegepaste konstuktie is

De oude konstuktie had ik,zoals hierboven gemeld,eerst met een gewone conventionele M14 draad aan het draaien
dat werkte eigenlijk al zeer goed,al was het een hoop werk om toch alles goed uit te lijnen.
Alleen de standaard draad is moeilijk recht te krijgen,heel veel geduld en veel meten in de draaibank en nog veel mer buigen,uiteindelijk zat de totale lengte van de draad binnende 0.1mm maar hier was ik niet tevreden mee.
je kon de onrondheid terug horen in het lopen van de stappen motor,maar desondanks had ik 0.0mm backlash
en kon ik de Y-as met stappen van 0.02mm verplaatsen,dit gemeten via een meetklok,en dat voor een standaard
schroefdraad.......

Maar nu heb ik met een kogelomloopspindel geen backlash en een verplaatsingsnauwkeurigheid van 0.01mm
ik kan,binnen het meetbereik van mijn meetklok,elke stand ingeven en de as verplaatst zich met een nauwkeurigheid van minder dan 0.01mm naar de in gegeven maat,zelfs van 0 naar 0.01mm wordt gewoon gedaan.
Ik heb de as over de een afsand van 350mm 100maal laten verplaatsen en na de honderste keer kwam het meetklokje weer op nul !!!!
Ik heb een snelhed van 6000mm/min gehaald,en dat met een stappenmotor van 1.7NM
Kortom het project heeft de nodige zweetdruppels gekost maar het is zeer de moeite waard geweest.
Als de rest van de machine af is zal ik zeker foto's posten.

2231

2232

2233

Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Roterende moer deel 2

Bericht door serum »

Fraai! zuivere verplaatsing van .01 mm. Hoeveel microstappen gebruik je? ik heb gemerkt dat je bij een dergelijk nauwkeurige verplaatsing te maken krijgt met de willekeurigheid van de 1/8e graad van de stappenmotoren. als je 8 microstappen maakt wil dat niet zeggen dat de 360 graden rotatie van de motor perfect wordt verdeeld in 1600 100% gelijke stapjes. Je gebruikt natuurlijk een vertraging, dit komt de nauwkeurigheid ten goede.

ik loop ook met plannen een roterende moer te gebruiken voor de X-as van mijn nieuwe project.

Hoe heb je het lagerblok geconstrueerd? zitten hier 2 hoekcontactlagers in die nastelbaar zijn? ik zie een grote moer zitten, deze is voor de afstelling?

Je hebt er een bijzonder compact geheel van gemaakt.

Ik ben erg benieuwd naar de backlash van deze spindels onder belasting (dit is toch zo'n befaamde ebay-spindel?) heb je hem al eens onder belasting gemeten?
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Roterende moer deel 2

Bericht door Michel »

@Serum,

Ik gebruik hier 1/10 microstappen en de vertraging is 3 op 2

In het lagerblok zitten twee ordinaire groefkogellagers,6005,de axiale krachten die dit type groefkogellager kan verwerken zijn ongeveer de helft van de statische radialelagerbelasting,ongeveer 3000N,in iedergeval meer dan ooit
op de spindel gegenereerd zal worden met een motor van 1.7NM
Als ik een zwaardere konstuktie zal moeten ontwerpen zou ik zelf overgaan op twee kegellagers
Let wel om de axiale krachten goed te geleiden en het tandwiel goed vast te zetten heb ik tussen de binnenring van beide lagers een stalen vulring gedraaid.

2236

De moer heb ik gebruikt om de lagers axiaal af te stellen en ook om het tandwiel vast te klemmen op de as.
Waar je bij het draaien van de flens goed op moet letten is dat de aanligvlakken voor de kogel omloopmoer
en de pasvlakken van de lagers exact in lijn moeten liggen anders gaat deze slingeren uiteraard geld dit ook voor het lagerhuis dit moet je goed in lijn draaien ,goed uitklokken als je het huis hebt omgedraaid als je de andere kant
uitdraaid.

Dit is inderdaad zo'n Chinese Ebay spindel,het kan best zijn dat over een jaar de resultaten helemaal nergens meer op lijken.
Aan de andere kant voor het geld hoef je het niet te laten (plus minus 40 euro per spindel)
als ik de moer wegduw dan krijg ik de meetklok wel 0.01mm aan het verspringen maar als ik de belasting wegneem
springt deze weer op nul.
Let wel alle waar naar zijn geld,maar voor alsnog allemaal lof

Ik ben nu bezig voor de x as zo'n soorgelijke konstuktie te maken.
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Roterende moer deel 2

Bericht door Lude »

Prachtig! Vind het ook slim dat je die moer omgekeerd op de bus zet. Ik zat zelf te denken aan een groot lager dat helemaal om de moer heen valt; maar op deze manier valt de lager-grootte eigenlijk best mee!
EdgE
Berichten: 84
Lid geworden op: 25 jul 2008 11:04
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Roterende moer deel 2

Bericht door EdgE »

hoi Michiel,

mooi en netjes uitgewerkt! ben hier ook al tijdje mee bezig geweest en had ook paar varianten verzonnen, misschien heb je er wat aan voor je x-as of heb je nog meer ideeen die er ook wel bij kunnen.
2241

netjes trouwens, 6 m/min met 1,7Nm :)
wat was je versnelling? en hoeveel kg heb je daarmee verplaatst? en wat voor voltage voor aansturing?
ben met m'n eigen freesmachine ook wat testjes aan het doen.

succes met je portaal!
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Roterende moer deel 2

Bericht door Michel »

EdgE schreef:netjes trouwens, 6 m/min met 1,7Nm :)
wat was je versnelling? en hoeveel kg heb je daarmee verplaatst? en wat voor voltage voor aansturing?
Ik weet niet exact wat de versnelling was ,maar ik heb de curve altijd vrij steil lopen (mach 3) op snelheid na plusminus 0.1sec.
Ik heb de slede met mijn hand proberen tegen te houden,ging niet,maar ik denk niet meer dan plusmin.25 Kg
Er zat overigens nog meer snelheid in,maar dit is nog een freesmachien in aanbouw,dus zonder eindschakelaars.
Ik ben wat voorzichtig,geen zin om de machine nu al te herstellen na een crash.
EdgE schreef:en wat voor voltage voor aansturing
De voltage voor de voeding zit om en nabij de 50 Volt ,ik heb de voeding wel wat ruim bemeten kwa vermogen,1000 Watt kontinue.
Ik vind dat de voeding onberispelijk moet zijn.
EdgE schreef:ben met m'n eigen freesmachine ook wat testjes aan het doen
ik ben benieuwd,hou ons op de hoogte.
Dank je voor je ideeën........

Ik heb het idee dat dit een aardig goed concept is,alleen zouden(als je het helemaal perfect wil hebben) die groefkogellagers door kegellagers of hoekcontact lagers vervangen moeten worden.
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Roterende moer deel 2

Bericht door andrefc101 »

Michel,
welke pitch heb jij voor je spindel?
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Roterende moer deel 2

Bericht door Michel »

welke pitch heb jij voor je spindel
Ik heb hier een spoed van 5mm gebruikt,dit is overigens zo'n chinese spindel van Lineair Motions
Het werk ligt hier overigens wat stil,het is in de garage wat aan de koude kant,ik vries zowat aan de draaibank
vast..........

Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Roterende moer deel 2

Bericht door andrefc101 »

O, je kunt zo weer verder hoor, de temperatuur loopt al weer aardig op!
Plaats reactie