Aandrijving lange X-as

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

nelisj
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:42
Locatie: Schermerhorn
Contacteer:

Aandrijving lange X-as

Bericht door nelisj »

Ik loop al een hele tijd met het idee om een soort geleiding te maken om iets makkelijk recht te kunnen frezen en/of zagen.

Bij toeval ben een week of 4 geleden op dit forum terecht gekomen. En tot mijn stomme verbazing worden er dus complete CNC machine zelf gemaakt. Niet wetende dat het zo "makkelijk" kon. Dan zie je plots veel meer mogelijkheden dan allen iets recht kunnen frezen of zagen.

Hierdoor heb ik dus het idee gekregen om zelf eens te gaan kijken en te onderzoeken wat er allemaal nodig is om een portaal frees te maken. Heb in middels veel gelezen op dit forum en het ontwerp leeft inmiddels al aardig in mijn hoofd.

Mijn eigen achter grond is electrich. Dus van af een tekening tot de stappenmotoren en alles wat daar tussen zit is voor mij geen probleem. Echter dan komt er ook nog iets mechanisch wat ook wel handig is als het werkt. Daar ben ik me dus volop aan het verdiepen.

Ik werk veel al met MDF maar sluit niet uit als hij er eenmaal staat dat het bij alleen MDF blijft (zie plots nog veel meer mogelijk heden). Een grote MDF plaat van 1.22 bij 2.44M gebruik ik veel.
Ik zit dus te denken aan een breik van X 2600 mm en een Y van 1500. Nu kan ik weinig mensen vinden die een dergelijke grote gebouwd hebben.

Grootste vraag waar ik op dit moment mee zit is hoe drijf ik de X as aan. Ontwerp wat ik nu in gedachten heb is op basis van het topic "een maatje groter" van Arie kabaalstra. Wil de X dus aan 2 kanten aan drijven. Echter lees ik veel al dat BV een lange kogelomloop spindel op die afstand te veel gaat trillen. Een tandriem heeft weer last van de backslash.

Ik zal ongetwijfeld met nog meer vragen komen maar op dit moment is dat mijn voornaamste vraag hoe ik het beste de X kan aandrijven.

Ben overgens ook begonnen om het eerst eens te tekenen. dit gaat allen niet zo snel als ik zelf wil. Wilde altijd al eens 3D leren teken en vond dit een mooi project om dat echt eens te gaan doen. Ik kan overgens zeer goed met autocad over weg echter dus denk overstap naar 3D valt wel mee. Valt mij behoorlijk tegen vandaar dat het nog wel even kan duren voor ik iets 3D heb.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aandrijving lange X-as

Bericht door Arie Kabaalstra »

Momenteel ben ik doende met het bouwen van een machine die een "Pietsie" kleiner is dan de maten die jij aangeeft, namelijk zo'n 1800 x 1200, deze machine wordt bewogen met tandheugels, ik heb daar een "adapter" voor ontworpen, met een haakse reductiekast, waar de stappenmotor op komt, en in de adapter weggewerkt zit een mechaniek om 2 tandwielen die in de heugel grijpen, voor te spannen, zo krijg je een zuivere, en rustige loop van je slede.

langer dan 1200 mm moet je eigenlijk al niet meer gaan met 25 mm spindels, en voor 16 mm houdt ik zo'n 900 mm aan als maximum lengte,,

't allermooiste is een lineare motor, maar die zijn voor ons hobbyisten niet te betalen..
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Aandrijving lange X-as

Bericht door carlo »

hallo

deze beweren zero backlash te hebben
http://www.nexeneurope.com/en/model/rps-classic.php
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Aandrijving lange X-as

Bericht door Lude »

Ik heb eenzeldfe formaat met 25mm spindels gemaakt. Deze worden ondersteund op een paar punten, niet ideaal dus.
Ik heb het al vaker gezegd, maar de volgende machine krijgt zeker weten een draaiende kogelomloopmoer ipv een draaiende as. Scheelt ook in de kosten qua lagering en afdraai kosten van de spindels.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Aandrijving lange X-as

Bericht door Mcgyver »

de volgende machine krijgt zeker weten een draaiende kogelomloopmoer ipv een draaiende as. Scheelt ook in de kosten qua lagering
Is inderdaad een goede optie..

Houd wel rekening met de uitzetting van de as...

Op de machine waar ik mee bezig men op mn werk zit een omloop spil rond40 met een spoed van 40..

Ook een stationaire omloop spil waar de moer mee draaid.

Je zegt trouwens dat het in de kosten voor de lagering scheelt maar de ronddraaiende moer moet ook gelagerd worden en in een behuizing gestopt worden....
En hoek kleine hoek contact lagers zijn goedkoper als hele grote..... DUs qua kosten zal je wel hoger uit komen dan normaal..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Aandrijving lange X-as

Bericht door Lude »

Uitzetting is inderdaad belangrijk, aan 1 kant klemmen en andere kant moet los/glijden.

Qua kosten heb je gelijk dat een groot lager duurder is dan een kleine. De skf lagerblokken die ik op mijn spillen heb zitten kosten 250e per as. Plus de afdraai-kosten van de spindel (ook een tip, laat dit het liefst door de leverancier van de spillen doen.. is goedkoper en kwaliteit zal beter zijn). Kun je toch een aardig groot lager voor kopen volgensmij. Ik wil nog eens uit gaan zoeken wat de exacte kosten zijn van zo'n ombouw.

Nog even ter info, ik hab 3m spindels 25mm met 5mm spoed, deze ondersteun ik en haal momenteel een snelheid van max ongeveer 2m/min met 6.4Nm motoren (elke kant van de portaal 1). We hebben ook duidelijk voor kracht en precisie gekozen. Mocht ik het overnieuw doen op dezelfde manier, dan had ik liever wat precisie ingeleverd voor snelheid. Dus een spoed zo groot mogelijk nemen. (met 25mm spoed zitten we toch op 10m/min)
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Aandrijving lange X-as

Bericht door Mcgyver »

bij de morbidelli waar ik mee werk hangt 1 kant niet los... je hebt dan kans dat de as gaat knikken...

Aan 1 kant zit hij vast in 1 blok en aan de andere kant is de as onder spanning gezet en vast gezet...
Dus al een beetje geprbeert op te rekken de richting van het uitzetten...

Het uitzetten van een geharde spindle zal best wel meevallen... en als je MDF gaat bewerken komt het ook niet op 0,1mm..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Aandrijving lange X-as

Bericht door Lude »

Nee ik bedoel natuurlijk niet los als in vrij hangend :) ze hebben het toch ook over een vast en een los-lager..
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Aandrijving lange X-as

Bericht door Mcgyver »

Ja dat begrijp ik..

Ik boedoelde ook niet loshangend maar ook niet aan 1 zijde in een glij systeem...

Bij de morbidelli word de omloopspil zeg maar "uitgerekt" in elk geval onder een voorspanning .

Het frame is sterk genoeg en je moet hem met een momentsleutel afstellen..

Als je 1 kant los houdkan de spil alsnog gaan knikken over een lange lengte als je naar het "vaste"gedeelte toe jogd en op de helft afremd.....

Was bij ons nodig omdat de portaal ook het nodige weegt en dat ding met een noodgang heen en weer zoeft
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
nelisj
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:42
Locatie: Schermerhorn
Contacteer:

Re: Aandrijving lange X-as

Bericht door nelisj »

Arie Kabaalstra schreef:... namelijk zo'n 1800 x 1200, deze machine wordt bewogen met tandheugels, ik heb daar een "adapter" voor ontworpen, met een haakse reductiekast, waar de stappenmotor op komt, en in de adapter weggewerkt zit een mechaniek om 2 tandwielen die in de heugel grijpen, voor te spannen, zo krijg je een zuivere, en rustige loop van je slede...
Okee een tandheugel is inderdaad ook een idee. Heb daar inmiddels ook naar gekeken. Allen kun je mij uit leggen hoe jij dat bedoel met 2 tandwielen voorspannen?? Ik kan het mis hebben maar als je een tandwiel in de heugel druk dan ben je toch ook de meeste speeling kwijt? Ik mis dus even waarom je er een 2de bij nodig hebt.

Lineare motor is inderdaad heel mooi speelgoed. Heb daar voor me werk en keer me mogen werken. Je kunt daar echt ongelovelijke snelheiden en acceleratie's mee halen. En nog super nauwkeurig ook. Maar het is inderdaad aan de duure kant.


De moer van de kogel omloop meer laten draaien heb je aardig wat ruimte nodig. Daarnaast hoe drijf je dan de moer aan? Zal dacht ik toch met iets van een randriem moeten gebruiken?
Laatst gewijzigd door Erik op 09 okt 2009 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Lange quote ingekort
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Aandrijving lange X-as

Bericht door Michel »

Hoi,
Nog een voordeel van een roterende moer is dat de aandrijving compact gehouden kan worden.
Ik ben bezig om een roterende moer voor een kogel omloop spindel te maken,ik heb er al het een en ander mee geexperimenteerd (met een gewoone spindel dan,Zie http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=2190 ,inmiddels draait de spindelmoer geheel naar behoren)
De resulaten zijn zeer hoopgevend,ik heb nu via een goedkope webshop een omloopspindel aan geschaft en,naar ik hoop, een van deze weken een roterende moer van maken.
Hetzij naar het idee wat ik hierboven heb beschreven of naar een ander plan
Ik zal proberen er een autocad tekening ervan proberen te maken,maar dat kan even duren want mijn ervaring op dat gebied schiet wat tekort.

Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aandrijving lange X-as

Bericht door Arie Kabaalstra »

nelisj schreef: Ik kan het mis hebben maar als je een tandwiel in de heugel druk dan ben je toch ook de meeste speeling kwijt? Ik mis dus even waarom je er een 2de bij nodig hebt.
een tandwiel IN de heugel drukken is "a recipe for destruction", een tandwiel heeft ALTIJD speling in de heugel nodig.. je moet dus iets hebben om 2 tandwielen elk naar één kant voor te spannen, zodat er altijd 2 tanden in aanraking zijn met de tandflanken van de heugel, en dat bereik je niet met het in de heugel drukken (sterker nog, de tandvoet is hoger dan de tandkop, en daarom komt een tandkop nooit onderin een tandkuil, er blijft een afstand van 0.25 M tussen tandkop en tandvoet.. Altijd..
dit is nodig voor het rustig lopen, maar je zit dan met speling.. die vang je op met 't tweede tandwiel..]


voor een roterende moer heb je inderdaad ruimte nodig.. en.. je blijft met een (te) lange kogelomloop spil zitten die nog altijd NIET ondersteund is, en nog altijd kan gaan klapperen, en zeker zal doorhangen..
Met een Tandheugel kun je de aandrijfkrachten heel dicht bij het gene je wilt bewegen in je constructie opnemen.. (=stijvere en zuiverder constructie )
Laatst gewijzigd door Erik op 10 okt 2009 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Lange quote ingekort
nelisj
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:42
Locatie: Schermerhorn
Contacteer:

Re: Aandrijving lange X-as

Bericht door nelisj »

Okee duidelijk verhaal. Ook weer lochies als je er zo tegen aan kijk.

Maar even terug komend op 2 tandwielen in de heugel. Hoe drijf je dat aan?

Neem aan dat je 1 tandwiel star opstel tenopzicht van de heugel. De 2 laat je dmv een veer van de starre tandwiel afdrukken evenwijdig aan de heugel. Nu heb je de speling er uit. Allen drijf je nu maar 1 tandwiel aan?

Als je een tandriem om beide aan te drijven moet je die ook weer spannen lijkt mij? of laat je dan de veer van het 2de tandwiel vervallen? En dan laat je de tandriem bijvoorbeeld zo spannen dat hij de tandwielen naar elkaar toe trekt? Nadeel daarvan is volgens mij dat je best wel wat span kracht op je riem moet uit oefenen of maak ik nu een denk fout?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aandrijving lange X-as

Bericht door Arie Kabaalstra »

die spankracht valt mee... , en je gebruikt best een zo kort mogelijke riem..

't systeem met veren tussen de tandwielen wordt wel gebruikt in systemen die alleen maar één kant op draaien.. zoals de aandrijving van nokkenassen van Honda VFR motoren.. (je hoort bij deze blokken de tandwieltrein naar de nokkenassen altijd zo mooi fluiten over de roffel van die V-4 heen.. )

een gespannen korte riem werkt in 2 richtingen..
Plaats reactie