Kleine CNC freesmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
DirkSchipper
Contacteer:

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door DirkSchipper »

De thermische uitzettingscoëfficiënt bedraagt 0,06 mm per meter per °C temperatuurverschil. (bron : https://www.plexiglas.nl/trespa-hpll)
Dus als jij een werkruimte van 300x400m maakt kom je bij 10°C tempverschil uit op 0.24 mm.
Voor mij zou dat voldoende zijn omdat ik vnl. met hout werk.

De lineaire uitzettingscoëfficiënt van staal is 12 um/m per °K (0,012mm). Dus bij 10°C temp-verschil en een werkbereik van max 400 mm kom je op uit op 0,048 mm (een factor 5 kleiner).

Maar als je er voor zorgt dat de temperatuur in die ruimte altijd hetzelfde is als je gaat frezen (wel een dag van tevoren regelen) dan lijkt het me overkomelijk.
JF-Projects

Bericht door JF-Projects »

DirkSchipper schreef: 07 sep 2023 11:18 De thermische uitzettingscoëfficiënt bedraagt 0,06 mm per meter per °C temperatuurverschil. (bron : https://www.plexiglas.nl/trespa-hpll)
Dus als jij een werkruimte van 300x400m maakt kom je bij 10°C tempverschil uit op 0.24 mm.

De lineaire uitzettingscoëfficiënt van staal is 12 um/m per °K (0,012mm). Dus bij 10°C temp-verschil en een werkbereik van max 400 mm kom je op uit op 0,048 mm (een factor 5 kleiner).

Maar als je er voor zorgt dat de temperatuur in die ruimte altijd hetzelfde is als je gaat frezen (wel een dag van tevoren regelen) dan lijkt het me overkomelijk.
Als je die stalen rail op het trespa monteert, dan krijg je toch een soort bimetaal werking als de ene iets meer uitzet als de andere zodat de boel krom trekt ?
Markus
Donateur
Contacteer:

Bericht door Markus »

Kleine CNC dat toch presteert ? dat heb ik ooit samen met een stagaire ontworpen met UHPC beton een gegloeid 20mm staalplaat.

(bovenkant Zas is nu nog 20mm aluminium)

Bedoeling was een herbruikbare gietmal te maken waar de vlakheid en haaksheid door de mal bepaald werden zodat na slijpen of frezen onnodig zou zijn. En dan meerdere machines gieten per jaar. Frame met Zas weegt iets van 80 kilo geloof ik, Zas loopt prachtig spelingsvrij.

Er zijn mensen die moeite hebben met het gebruik van ronde assen: het zijn er 8 stuks van 30mm diameter met op elke as 2 in het beton gegoten kogellagers met elk 6 kogelrijen. Hierdoor heeft de Zas contact met 8 keer 2 keer 6 kogelrijen (=96 kogelrijen) en is daarmee ernorm stabiel. Hadden we 2 vierkante assen met 4 wagens met elk 4 ( =16 kogelrijen) kogelrijen gebruikt dan was het contact tussen frame en Zas veel minder geweest (6x minder). Uit simulatie blijkt Zas verbuiging in hoogste stand met 600N frees druk iets van 0.005mm als ik het me goed herrinner

Mal (staal en plexiglas) is ernstig duur door dit idee maar het frame wat eruit komt is best wel gunstig van prijs

2496224963

Helaas door Corona en andere omstandigheden kwam dit project stil te leggen, Heb nu weer tijd en ben momenteel aan het beslissen of ik dit project ga afmaken of ga verkopen. Ik neig tot verkopen, en mocht ik daarvoor beslissen dan zal ik wat uitgebreider verslag doen.

Bij dit ontwerp is de mal erg duur maar er zijn vele andere ontwerpen te bedenken met beton en staal waar de mal niet herbuikbaar hoeft te zijn die goedkoop zijn. UHPC is rete goekoop en de prijs van gegloeid geslepen (of fijn gefreest) staal valt heel erg mee en samen fanstatisch als frame (zwaar veel demping).

@benkr als je info wilt hoe met dit soort beton te werken voor kleine CNC bouw (beton deel is niet moeilijk) , waar je de spullen kan kopen, vraag het me dan hier in her forum dan heeft iedereen er wat aan

Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 08 sep 2023 13:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Markus schreef: 07 sep 2023 13:10 @benkr als je info wilt hoe met dit soort beton te werken voor kleine CNC bouw (het is niet moeilijk) , waar je de spullen kan kopen, vraag het me dan hier in her forum dan heeft iedereen er wat aan
Ik denk dat ie niet de enige is die daarin geintresseerd is..
Momenteel ben ik doende met het ontwerp van een "kleine" 5 assige Freesmachine, waarvan ik het frame (ongeveer 700 x 700) ook wil maken van UHPC.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

JF-Projects schreef: 07 sep 2023 11:52
DirkSchipper schreef: 07 sep 2023 11:18 De thermische uitzettingscoëfficiënt bedraagt 0,06 mm per meter per °C temperatuurverschil. (bron : https://www.plexiglas.nl/trespa-hpll)

Als je die stalen rail op het trespa monteert, dan krijg je toch een soort bimetaal werking als de ene iets meer uitzet als de andere zodat de boel krom trekt ?
Precies dat zelfde verhaal kun je voor stalen geleiders op een aluminium frame loslaten, en toch hoor ik daar hier niemand over klagen, waarom niet? Simpel omdat dat staal hoe vast je het ook schroeft op dat aluminium het gaat schuiven (als je daar tenminste ruimte voor over laat).
De meeste bouwers van machines op basis van aluminium extrusie profielen monteren de geleider met speciale slotmoeren in de gleuven van het aluminium profiel, daar zit altijd speling op, zowel in de breedte richting als in de lengterichting, en daarom gaat dit eigenlijk altijd goed is mijn ervaring.
Dus zo is mijn redenatie als ik die zelfde speling in dat Trespa maak (gewoon wat grotere gaten boren dus) zal dat ook goed gaan.
Maar de tijd zal het leren, over een half jaar of zo weet ik of het kan of niet.
DirkSchipper
Contacteer:

Bericht door DirkSchipper »

JF-Projects schreef: 07 sep 2023 11:52

Ja, theoretisch heb je volkomen gelijk. Maar op mijn eigen frees, voor een heel groot deel uit Trespa opgebouwd, heb ik daar nog nooit iets van gemerkt. Wellicht dat dat schuiven helpt kromtrekken te voorkomen. Ik weet het niet. Aan de andere kant, als je de temperatuurswisselingen klein houdt is het effect natuurlijk ook klein ...
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

DirkSchipper schreef: 08 sep 2023 11:51 Ja, theoretisch heb je volkomen gelijk. Maar op mijn eigen frees, voor een heel groot deel uit Trespa opgebouwd, heb ik daar nog nooit iets van gemerkt. Wellicht dat dat schuiven helpt kromtrekken te voorkomen. Ik weet het niet. Aan de andere kant, als je de temperatuurswisselingen klein houdt is het effect natuurlijk ook klein ...
Wat denk ik veel meer effect heeft op de maatvoering van Trespa is de vochtigheid, en die is veel minder makkelijk in de hand te houden in je schuurtje of zolderkamer.
Ik heb in mijn schuur een ontvochtiger hangen, maar die vreet wel gemiddeld 400W/Hr. Gelukkig hoef ik de elektra kosten van de schuur niet zelf te betalen, en op het grote geheel valt het volledig in het niets.
Maar goed, jij bevestigd wel mijn vermoeden dat het uiteindelijk allemaal wel mee zal vallen, ik ga het zelf wel ervaren.
Markus
Donateur
Contacteer:

Bericht door Markus »

@hugo
(zelf zit ik stiekem wel eens te fantaseren over een 'stoeptegel' machine ipv. graniet of HPC (beton),
Bij de bouwmarkt zie ik steeds deze dingen,: U-element 50x40x40cm Grijs

Afbeelding

Staal strippen op de randen vast boren/lijmen en onder in de U en je hebt een leuke basis, probleem is echter dat de randen dan vlak moeten worden gefreest, de machine zou dan mischien de strippen onder in de U zelf kunnen vlakken

Met epoxy geulen zou je de boel ook vlak kunnen krijgen, maar daar moet je toch wat truukjes toepassen en epoxy hebben met zeer lange hardingstijd en hele lage viscositeit

Greezt,

Markus
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Markus schreef: 08 sep 2023 13:24 Met epoxy geulen zou je de boel ook vlak kunnen krijgen, maar daar moet je toch wat truukjes toepassen en epoxy hebben met zeer lange hardingstijd en hele lage viscositeit
Oh.. Maar dat is wel te vinden, met een beetje zoekwerk..
Hugo schreef: 08 sep 2023 13:24 (zelf zit ik stiekem wel eens te fantaseren over een 'stoeptegel' machine ipv. graniet of HPC (beton),
Ik denk niet dat je de enige bent.. Grafzerken, Grote tegels.. 'k zou eens moeten kijken hoe ik uitkom met 50x 50 of 60 x 40 tegels.., daar wat gaatjes in boren, Stukjes Betonijzer erin lijmen met Epoxy, de boel netjes afstellen, en dan alles "Dichtschmotzen" op de naden.., oppervlakken aan de machinezijde netjes afsmeren, en voorzien van een Epoxy-Coating tegen koelmiddel.. klaarr... :lol:
hainjedaf
Donateur
Contacteer:

Bericht door hainjedaf »

Gaan we straks ook al gestolen grafzerken op het nieuws tegenkomen?

Om die dan in een achteraf schuurtje tot CNC verbouwd te zien zijn?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Markus
Donateur
Contacteer:

Bericht door Markus »

Effe een schetsje gemaakt best leuk !

24964

klik op plaatje voor groot

Als iemand hier op het forum een frees machine heeft met een bereik van ongeveer 600x500x500 voor het vlakfrezen en rail gat boren dan zou dit best wel een ongelofelijk goedkoop frame zijn

Greezt,

Markus
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

Markus schreef: 08 sep 2023 14:18 Effe een schetsje gemaakt best leuk !

24964
Hmm, met dat ontwerp en als ik de Z as en spindle erop bedenk, heb je maar een Y-as bereik van 100 mm oid
Grafjan

Bericht door Grafjan »

[Afbeelding[/img]
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan

Bericht door Grafjan »

Misschien iets om de brug van te maken? Komt van een meetmachine.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Plaats reactie