Roterende moer voor de y-as

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Roterende moer voor de y-as

Bericht door Michel »

Ik ben ,tussen de bedrijven door,al een tijdje bezig om een graveer/freesmachine te bouwen.
De machine ben ik in makkelijk te hanteren modules aan het opbouwen,zodat het afstelwerk makkelijker wordt.
De z-as is grotendeels klaar en ik ben bezig de y-as op te bouwen.
Doordat ik alle assen als onafhankelijke modules wil opbouwen ben ik gedwongen om de stappenmotor aan de binnenkant te monteren.
Hierdoor kwam ik op het idee om de moer te laten roteren ipv. de spindel zodat ik een vrij compact geheel van de aandrijving kan maken.
In principe had ik de spindel wel kunnen laten roteren maar ik vond dit een leuke oplossing om eens te proberen.
Ik heb dit nog niet vaak gezien.
Als backlash oplossing heb ik de moer aan het einde ingezaagd (radiaal) en hier een klemmende ring op geplaatst
zodat je vrij simpel de speling eruit kan stellen,het idee is van Aanrip afgekeken,ik moet zeggen bij de z-as werkt
het perfect.
Om de kosten van het project in de hand te houden werk ik voorlopig met gewone standaard M14 schroefdraad
mocht het een succes worden dan stap ik over op een andere draad.
In de loop van de komende weken zal ik het geheel op zijn plaats schroeven.
2024
2023
hier de opbouw van de y-as.
2025
hier de losse moer met spindel.
2027
hier de ring gemonteerd voor de backlash compensatie.

Tussen de lagers heb ik een ring zitten die er voor zorgt dat je axiale speling eruit kan stellen zonder dat je de lagers gaat overbelasten.
Hierdoor kan je het tandwiel goed vastzetten.
Dit is wel een zeer precies werkje waar je even de tijd voor moet nemen.
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
wvl

Re: Roterende moer voor de y-as

Bericht door wvl »

Het voordeel van een roterende moer is, dat de draadstangen niet uitbuigen bij hoge toerentallen. Bij grote machines waar 'te' dunne aangedreven spindels gebruikt worden, kan het voorkomen dar de spindels bij hoge toerentallen beginnen door te buigen en zo trillingen veroorzaken. Bij aangedreven moer heb je dat probleem helemaal niet.

Knappe konstruktie hier, alleen heeeeeeeeeeel jammer dat je geen kogelomloopspindels gebruikt. Ik vrees dat de levesduur van jouw moer en draadstangen wel heel erg kort gaat worden.(de radiale kracht op de moer door de riemspanning zal hier zeker nog toe bijdragen).

toch knap gebouwd.

grts.
W.
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Roterende moer voor de y-as

Bericht door Michel »

Hier nog een kleine update
Vandaag heb ik de moer en motor bevestiging gemaakt ik heb een kleine test kunnen doen en het lijkt naar behoren te werken.
Als voorbeeld heb ik een kleine spindel in de moer gedraaid.
Nu moet ik nog de spindel richten en dan kan deze op zijn plaats gemonteerd worden
Dit gehele project ben ik begonnen om het cnc machine bewerken onder de knie te krijgen vandaar dat ik deze machine met tweedehands(sloop)onderdelen aan het opbouwen ben (enkele onderdelen als lagers ,stappenmotoren ed.heb ik wel moeten kopen),dus vandaar dat ik(voorlopig) met gewone M14 schroefdraad werk.
Maar goed hier de foto's.......
2049
2048
2047
2046


Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Plaats reactie