Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door hainjedaf »

Ik vermoed dat je zo'n printje bedoelt dat direct op een ATX power connector gesoldeerd is?

Die dingen zijn gemakkelijk los te bestellen op internet maar mijn ervaringen zijn pover.
Leuk voor van die AMD geode of Intel Atom bordjes maar kunnen slecht tegen zwaardere belastingen.

https://www.megekko.nl/product/0/111868 ... medium=cpc

Ik had in de BF25 eerst ook zo'n voedingkje maar Ik kreeg vrij snel opstartproblemen.
Ondanks SSD in plaats van HDD.
Omdat ik vermoedde dat het printje te licht was, en ik de PC liever niet voedde
met dezelfde bron als de stuurelectronica, heb ik een voeding van een oude QNAP gebruikt.

Die zijn klein maar krachtig genoeg
voor moederbord en harddisk(s).

https://www.google.com/shopping/product ... m8Q9pwGCAk
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Vanmiddag ging ik de schuur in met het idee 'ik ga de PC aan de gang helpen' maar dat hoefde niet, hij deed het weer helemaal, ik ben de hele middag aan het zagen frezen en boren geweest zonder eenig teken van problemen. Wel had ik bij het eerste werkstukje dat de nulpunten (werkstukcoordinaten) die ik even van tevoren had ingesteld zo rond de 5 en 6 mm verschoven waren in X- en Y richting, waarom is onduidelijk.
Aan de ene kant roep ik nu gelukkig werkt het weer, aan de andere kant heb ik het gevoel dat Murphy zich nog wel gaat melden op een moment dat het echt niet uitkomt. Maar iets wat niet fout gaat kun je moeilijk repareren.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door hfjbuis »

Ben,

Kan het niet zijn dat de voeding, pc bordje of processor te warm wordt?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 14 sep 2022 18:52 Ben,

Kan het niet zijn dat de voeding, pc bordje of processor te warm wordt?
Alles kan denk ik, maar waarom blijft het vanmiddag dan weer gewoon draaien?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door hfjbuis »

benkr schreef: 14 sep 2022 19:27 Alles kan denk ik, maar waarom blijft het vanmiddag dan weer gewoon draaien?
Een open deur of raam kan veel uitmaken net als de buitentemperatuur en de luchtvochtigheid. Zelfs het programma heeft invloed want hoe meer de processor moet rekenen, hoe warmer dat hij wordt. Zit je op de grens, dan kan een combinatie van factoren het probleem triggeren.
Het hoeft niet de voeding te zijn. Ook het RAM geheugen kan het laten afweten.

Je kunt ook de SMART gegevens van de HD(s) controleren. Misschien zijn niet alle waarden in het groen.

Je hebt gelijk, alles kan dit probleem veroorzaken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door Bjornski1976 »

Ben, was dit ook de pc die laat een configuratie fout had in Mach3 die na het opnieuw instellen van de xml file het weer is gaan doen?

Voor de zekerheid even overal een back maken en miss hien een reserve pc hebben klaar staan voor het geval dat.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Bjornski1976 schreef: 15 sep 2022 21:18 Ben, was dit ook de pc die laat een configuratie fout had in Mach3 die na het opnieuw instellen van de xml file het weer is gaan doen?
Nee, ik heb Mach3 opnieuw geïnstalleerd en de oude XML file daar weer teruggezet, net zoals de licentie file.
Ik vanmiddag weer een paar uur gefreesd zonder enig probleem.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door Bjornski1976 »

Ah kijk, ik wist wel iets maar niet het fijne ervan :mrgreen: best knap toch?
Voor de zekerheid even de hdd of ssd clonen zodat je hiervan een exacte kopie hebt klaar liggen. Je kan er ook een image van maken.
Maar zolang ie het doet lekker blijven frezen en succes met de bouw ;-)
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Ik had belooft een foto te plaatsen zodra de portaalbalk op zijn plek lag, dat was vanmiddag dus.
De balk zal er niet meer afvallen, maar de volgende klus is nu om alles haaks en recht te fixeren, dat zal wel ietsje meer zijn dan een middagje werk, hoewel het eigenlijk alleen maar 12 inbusboutjes vastdraaien is, meer niet.
Poertaalfreesmachine.jpg
Ik heb afgelopen weekeinde flink nagedacht over de plek van de machine, maar ook verticaal neemt hij best veel plaats in omdat wanneer de Z-as omhoog staat de totale hoogte 90+ cm is, terwijl de breedte 1,07 mtr is, dat scheelt ook niet alles meer. Ik zit er nu toch aan te denken om de draaibank een flink stuk op te schuiven en dan de freesbank zo ongeveer op de plaats van de draaibank te zetten, maar het blijft woekeren met de ruimte.

Ik vind het wel verbazend hoe zwaar en massief dat portaal nu al voelt, echt enorm massief en stijf. (hoop ik)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wytze
Donateur
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 jul 2017 12:34
Locatie: Veldhoven

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door Wytze »

Wow! je bent goed bezig geweest.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door kawarider »

Good busy Ben😃

Is dat mijn machine? Zie je niets meer van terug. Wordt een mooi masjien!
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

ja, dat is inderdaad jouw machine, of tenminste een deel er van, de rest is gemaakt van de profielen van de kar van Wytze en een paar van 1mix omdat ik er nog een paar tekort kwam.
Maar ja, ik denk dat het een mooie machine gaat worden, ik ben nu nog het meest bang voor het onderframe, dat is inmiddels het zwakste punt geworden, maar daar gaan denk ik een paar stevige stalen balken onder komen, hoewel dat dikke tafelblad ook nog wel door mijn hoofd spookt.

Ik twijfel nog steeds over de plaats waar de machine moet komen, eigenlijk kan ik niet de goede plek vinden, het past eigenlijk nergens, daarom denk ik nu aan het uitbreiden van mijn schuurtje, als daar een halve meter bij komt past het opeens wel, en dat lijkt me eigenlijk geen probleem, mijn huisbaas zal het wel goedvinden denk ik en materiaal ligt er genoeg dus dat is het probleem ook niet.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Hier het ontwerp in Inventor:
Portaalfrees.JPG
En hier de laatste stand van zaken:
Portaafrees 29-09-2022.jpg
Morgen de beide platen voor de Z-as frezen bij en door AndreFC101.
Het gewicht is inmiddels zodanig dat het ding even op de zijkant leggen een probleem is geworden, ook omdat het oppervlak van de tafel waar het geheel op staat veel kleiner is, even kantelen gaat dan niet omdat dan de hele machine er af gaat schuiven. Moet ik even met 2 of 3 man doen, of met de heftruck, dat zou ook nog kunnen. Het moet wel gebeuren omdat ik anders het bed niet goed vlak vast kan schroeven, nu zitten alle bouten nog maar handvast.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door Papaatje »

Massief ding Ben. Mooi! ;-)
Plaats reactie