Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door DaBit »

Het loont de moeite om de freespaden op het schermpje van je CNC-controller even te inspecteren, en dan vooral de minimale en maximale coordinaten.

Verder bespaart beginnen met de snelheids-override op 0% en langzaam opdraaien frezen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 27 okt 2022 08:08 Het loont de moeite om de freespaden op het schermpje van je CNC-controller even te inspecteren, en dan vooral de minimale en maximale coordinaten.

Verder bespaart beginnen met de snelheids-override op 0% en langzaam opdraaien frezen.
Goed idee, maar met mijn Mach3 werkt dat eigenlijk voor geen van beiden echt goed, de feed override doet het met een vertraging van minimaal 5 seconden. En waarom mijn schermpje het niet goed doet weet ik niet, maar meestal gebeurd alles net buiten beeld en ik ben te lui om dat even uit te zoeken en te verhelpen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Ik heb gisteren de KO spindel van één van de beide Y-assen op de machine geplaatst, nog niet alles zit vast, maar ik ben wel bijna zo ver dat de stuurkast moet gaan werken, want als de KO spindels er op zitten kan ik niets meer met de hand bewegen.
Ik heb inmiddels besloten dat ik in eerste instantie ga voor Linux-CNC als basis, maar ik kan altijd nog switchen naar Mach3. De PC die ik heb voor het draaibankje is eigenlijk precies hetzelfde (zelfde moederbord) en daar kan ik door het plaatsen van een andere harde schijf heel snel over van Linux nar W10 en Mach3. Het draaibank project is door de portaalfrees weer even aan de kant gegaan maar Linux draait daar nu (met heel veel hulp van DaBit) tenminste voor een deel op, reden om nu dan ook maar voor Linux te gaan voor de portaalfrees.
Of ik de portaalfrees nog voor de echte winter af ga maken betwijfel ik, dat zal wel voorjaar worden, eerst de besturingskast in orde maken, en dat kan ik mijn kleine schuurtje met de kachel aan.
Het moment dat de BF25 naar een andere eigenaar kan begint hiermee ook in zicht te komen, uiterlijk komend voorjaar wil ik de nieuwe portaalfrees op die plek gaan plaatsen, maar dan moet ik eerst nog wel mijn schuurtje zo ongeveer 0,5 mtr breder maken. Mocht er iemand interesse hebben in de BF25 dan hoor ik dat graag, hij is nu nog werkend te zien.
aperfecttool
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 okt 2022 20:58
Locatie: nijmegen

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door aperfecttool »

Ben
Je zegt dat je de profilen hebt verlijmd met ms-polymeer. Dat is eigenlijk een soort kit en die heeft een eigen dikte waarmee je rekening moet houden.
Hoe heb je dat verlijmd; gewoon in de lijmklemmen op een vlakke tafe, of ook nog bouten erdoorheen? Ik vraag het omdat ik op het punt sta ook extrusies onderling te verlijmen en ik zelf meer neig naar MethylMethAcrylaat-lijm. De dikte is geringer, waardoor de maatvoering mijns inziens beter te controleren valt.

Groet! Bram
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Ik heb inderdaad gelijmd met MS Polymeerkit van de Action.
Ik was inderdaad bang voor flink verschil in dikte van de lijmlaag tussen de profielen, achteraf is dat heel erg meegevallen, gemiddeld is de stapel van 3 of 4 profielen 0,3 tot 0,7 mm dikker geworden. Met die extra ruimte heb in in het ontwerp rekening gehouden, ik heb eigenlijk overal 0,5 mm extra ruimte gehouden, met wat speling op de boorgaten is dat overal goed gekomen.
Ik heb de profielen ingesmeerd met een rups kit en dan de boel flink over elkaar gewreven en dan tussen plankjes met lijkklemmen geklemd en laten drogen, de volgende dag het resultaat bekeken nadat ik de klemmen en de plankjes had weggehaald.
Ik ga de hele buitenkant van de samengestelde kokers nog bekleden met aluminium plaat van een paar mm dik, de precieze dikte hangt af van wat ik kan vinden aan plaatwerk. Het valt me nu al heel erg op hoe massief het portaal aanvoelt.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Ik heb voor de kerstdagen alle beplating opgehaald, het is allemaal 4 mm harde kwaliteit geworden, was samen heel ruim een halve plaat, ik denk zelfs wel 3/4 plaat (van 3 x 1 mtr)
Ik ben momenteel mijn schuur aan het verbouwen zodat de nieuw frees op de plaats van de BF25 kan komen, De BF25 heeft inmiddels een nieuwe eigenaar.
Ik hoop de schuur nog dit jaar weer dicht te hebben, daarna moet ik de hele elektra nog herstellen.
Ik as bezig met de stuurkast, maar dat ligt nu even stil omdat ik de BF25 verkocht heb, moest daarvoor een deel van de schuur ontmantelen en voor de nieuwe machine tevens zo ongeveer een halve meter dieper maken. Eerst wilde ik de hele schuur een halve meter dieper maken, maar bij nader inzien wordt dit toch maar alleen het deel waar de nieuwe machine komt te staan, de rest is best veel werk en levert nauwelijks iets op aan extra ruimte, alleen extra loopruimte, en die was al voldoende.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

De nieuwe plek voor de nieuwe machine is inmiddels weer dicht, ik ben nu bezig met de elektra en het spanenscherm, vooral dat spanenscherm wil nog niet helemaal lukken zoals ik zou willen, maar het zal best wel goed komen. Ik heb 2 LED panelen van 120 x 30 gekocht die ik boven de machine ga ophangen, ik denk dat dat voldoende licht zal geven om te zien wat de machine aan het doen is.
Naast de elektra ga ik ook meteen de perslucht en afzuiging in orde maken.
Verder heeft kawarider vanmiddag/vanavond voor mij een koker van 80 x 80 gemaakt die ik tegen de zijkant van de besturingskast kan maken en waarop dan alle connectoren komen te zitten. De besturingskast kan op die manier perfect onder het blad waarop de machine komt te staan worden geplaatst.
Buiten de afgeschermde ruimte voor de machine komt dan nog een beeldscherm, keyboard en muis alsmede een bedienkastje voor de minimaalsmering, de MQL en nog wat kleine dingen.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door kawarider »

Ben benieuwd Ben, plaatjes zijn leuker :lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Ik ben momenteel bezig met de elektrokast én met de Z-as, maar net waar ik op dat moment zin in heb.
Vandaag de hele middag met de Z-as bezig geweest, en ook met de HF spindel die op die Z-as moet komen.
Ik had een motor die zo maar in een keer behoorlijke speling had in de Z-richting, had het idee dat het niet de lagers waren maar iets anders, maar na een hele tijd klooien toch maar nieuwe lagers er in gezet en meteen was het hele probleem verdwenen, dus toch wel kapotte lagers.
Ik vermoed dat dit is gekomen nadat de Hele Z-as een keer op volle snelheid op de klem is gelopen, daarna heb ik er nog wel mee gefreesd, maar ik merkte al heel snel dat er speling in de Z-richting op de spindel zat, toen de motor uit elkaar gehaald en eigenlijk niets aan de lagers kunnen ontdekken, maar toen toch maar de hele motor omgewisseld met een andere die ik had liggen. Toen wel meteen lagers besteld maar nooit meer de moeite genomen om die motor weer in orde te maken, tot vandaag dus, ik had een werkende motor nodig, die heb ik nu dus. (denk ik, want ik heb hem nog niet laten draaien)
Reden om die motor in elkaar te hebben was eigenlijk dat ik zo'n ronde LED verlichting had besteld bij Ali (heet Angel light en zit o.a. in een BMW auto)
Nu de motor weer in elkaar staat kan ik een plaat tekenen die enerzijds de koker waar de motor in zit (van 4 platen aluminium) aan de bodemzijde afsluit (i.v.m. torsiestijfheid) en waarop dus ook die LEDring gemonteerd zit, waarschijnlijk komen daar ook nog spuitmomdjes voor de minimaalsmering bij, maar dat moet nog even sudderen voordat ik dat ga doen.
De elektrokast moet klaar om de motoren te kunnen laten draaien, als dat kan dan kan ik de machine verder afbouwen, dus momenteel eerst deze klusjes afmaken. Zodra de Z-as zo ver is dat die op de machine kan zal ik wat nieuwe foto's maken voor jullie.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Ik ben vandaag weer de hele middag met de Z-as bezig geweest, is nog niet helemaal af, maar op verzoek toch maar een foto.
portsslfrees.jpg
Ik hoop morgen de Z-as grotendeels af te kunnen maken, dan zal ik een nieuwe foto plaatsen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door andrefc101 »

Nu vond ik alu profielen al niet om aan te zien, maar nu ik dit zo zie…. ik zal me een beetje inhouden, maar het is niet echt een mooie machine hè…..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door hfjbuis »

Er zijn wel mooiere freesmachines, maar als je de kopsekanten van de profielen voorziet van een zelf gefreesde afdekking, dan oogt het meteen veel beter. Zelf besteed ik weinig tijd aan de looks van de spullen, dan heb ik meer tijd om te besteden aan functionaliteit.
Mijn ontwerp is nog niet eens af in mijn hoofd en Ben is al bijna aan het frezen. In navolging van Ben heb besloten de basis van mijn PCB freesmachine ook uit gelijmde extrusie profielen te maken. Het is dan ook maar goed dat ik zo langzaam ben.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door andrefc101 »

hfjbuis schreef: 09 feb 2023 19:44 Zelf besteed ik weinig tijd aan de looks van de spullen, dan heb ik meer tijd om te besteden aan functionaliteit.
Ik heb duidelijk een andere mening dus, ik vind dat mooi en functioneel wel samen kunnen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door hfjbuis »

Nee hoor, dat vind ik ook. Maar ik heb nou eenmaal tijd te kort en dan geef ik functionaliteit prioriteit.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie