KO spindels beschermen, maar waarmee ?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JF-Projects
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 aug 2022 10:45

KO spindels beschermen, maar waarmee ?

Bericht door JF-Projects »

Ik ben eigenlijk al een poosje opzoek naar van die zwarte harmonica balg dingen (ik weet de juiste benaming niet) om mijn KO spindels en geleiderails te beschermen. Weet iemand hoe die heten en of waar die te koop zijn, of hoe die zelf te maken zijn ?

Afbeelding


Gr. Joost
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: KO spindels beschermen, maar waarmee ?

Bericht door tuonov4 »

Gebruikersavatar
JF-Projects
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 aug 2022 10:45

Re: KO spindels beschermen, maar waarmee ?

Bericht door JF-Projects »

Dank je Fred, hier had ik ook al wat gevonden. Ik ga er mee aan de slag...

viewtopic.php?t=1939

Gr. Joost
mikervee
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 dec 2015 04:38

Re: KO spindels beschermen, maar waarmee ?

Bericht door mikervee »

Als je geen problemen hebt met kopen bij Ali, zitten deze zoektermen in de buurt:

dust bellows cover cnc
cnc dust cover
cnc way cover

Sommige/de meeste leveranciers willen ook best custom made leveren, zeggen ze.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: KO spindels beschermen, maar waarmee ?

Bericht door Kars-cnc »

Ik heb mijn X-as stofafdekking hier bestelt: https://beifute.aliexpress.com/store/12 ... 6194XZ0YkJ

Gewoon de maten die ik die ik nodig had via e-mail naar hun gestuurd en de volgende dag had ik een offerte. Ook op wat detail vragen of iets wel of niet mogelijk was kreeg ik soepel antwoord (ik zat met de minimum maat, zoals op de foto te zien is die erg beperkt).

X-as Dust Cover-3.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
sjorsth
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:43
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KO spindels beschermen, maar waarmee ?

Bericht door sjorsth »

Interessant, zit ook te overwegen dit toe te gaan passen. Hoe schadelijk is houtstof/spanen eigenlijk voor de geleidingen en ko-spindels? Kan dit zorgen voor vastlopen van de spindel..?

En Kars, mag ik vragen wat het kost om zo'n custom balg te maken en hoe heb je dat toegepast op jouw Y-as?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: KO spindels beschermen, maar waarmee ?

Bericht door Kjelt »

We hadden hier laatst een discussie over, dacht op de opendag van Eding met Ariekabaalstra en Damen maar kan ook op de opendag bij Hugo zijn geweest. De conclusie was destijds dat het hele fijne stof toch overal terecht komt dus dat je dan veel beter het geld kunt investeren in een hele goede stofafzuiging op de juiste plaats.
sjorsth
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:43
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KO spindels beschermen, maar waarmee ?

Bericht door sjorsth »

Oke, en hoe zit dat met houtspanen? Kunnen die in de ko-spindel komen of 'schuiven' deze als het ware altijd weg? Want anders kan dit voor enorme weerstand zorgen in de beweging kan ik mij voorstellen..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: KO spindels beschermen, maar waarmee ?

Bericht door Kjelt »

sjorsth schreef: 16 aug 2022 10:46 Oke, en hoe zit dat met houtspanen? Kunnen die in de ko-spindel komen of 'schuiven' deze als het ware altijd weg? Want anders kan dit voor enorme weerstand zorgen in de beweging kan ik mij voorstellen..
Check even of je KO moer wipers heeft, dan zouden spaantjes er niet in mogen komen.
Maar stof wel. Dat plakt als een dolle aan het beetje vet wat de KO moer acherlaat.
Dat vormt dan een soort van plakkerige substantie wat het erger gaat maken.
Vandaar ook de conclusie goede stofafzuiging.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: KO spindels beschermen, maar waarmee ?

Bericht door Bjornski1976 »

Heb een programmatje ooit ergens gedownload om zelf bellows te maken. Ook gedaan, wat monnike werk was. Bij interesse kan ik het zip filetje hier posten
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: KO spindels beschermen, maar waarmee ?

Bericht door Kars-cnc »

sjorsth schreef: 16 aug 2022 10:02 En Kars, mag ik vragen wat het kost om zo'n custom balg te maken en hoe heb je dat toegepast op jouw Y-as?
Als ik mij goed herinner was het 66,- voor beide. Het is al wel zo'n anderhalf jaar geleden dus dat was misschien nog voor dat je bij Ali altijd BTW moet afdragen.

Over de Y-as heb ik aluminium kappen over de spindels en rails. Ik had de frees vanaf het begin zo ontworpen dat dat kon, het leek me lastig om dat met Dust Belows te doen, maar dat verschilt natuurlijk per machine.

In dit topic kun je wat foto's hiervan vinden: viewtopic.php?t=19117&start=84
Plaats reactie