ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door benkr »

Ja, je hebt helemaal gelijk als je naar de sterkstroom regeltjes kijkt, als je de EMC pet op zet dan is het NOT DONE, kun je net zo goed het hele filter weglaten. De kans dat het eventuele storingen onderdrukt is toch al twijfelachtig omdat heel waarschijnlijk het filter bij die frequenties nog helemaal niet wakker is. De ergste vervuiler is de VFD, en die doet het meeste bij enkele kiloHertzen (4 of 8 kHz en alle hogere harmonischen) en daar doet dit filter helemaal niets. Dan kun je nog beter dat filer heel dicht bij de VFD plaatsen, dan is de kans groter dat het nog enig effect heeft, maar het blijft marginaal schat ik in.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kars-cnc »

benkr schreef: 25 aug 2022 00:40 als je de EMC pet op zet dan is het NOT DONE, kun je net zo goed het hele filter weglaten.
Op zich wel waar maar ja, de ideale situatie is nou een keer niet altijd mogelijk.

Zelf vind ik de aanwijzingen die HD13 geeft helemaal zo gek nog niet. Draden twisten en niet alles samen in een kabelgoot proppen is vaak al een hele verbetering (ik ben niet zo'n fan van kabelgoten :mrgreen: ).

Voor alle duidelijkheid voor Schutter Schippers; het netfilter doet weinig om de kans op storingen in je machine verkleinen, het verlaagt vooral de storing naar de omgeving (andere eigen apparaten apparaten, maar ook die bij de buren). De VFD is vaak de grootste storingsbron maar zoals Ben al aangeeft doet zo'n filter niet zoveel op de 4 of 8kHz schakelfrequenties daarvan. Al gaat het niet alleen om deze grond frequenties maar ook om de hogere harmonischen en dan is een filter zo gek nog niet.

Mijn stokpaardje is: zorgen dat alles zo kort en stevig mogelijk aan aarde ligt waarbij de kast of de stalen plaat waar alles opzit het centrale aardvlak is. Volgens mij is dat de beste remedie tegen stoorsignalen zowel binnen je machine als ook naar buiten.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kjelt »

Jawel hoor je plaatst dan de hoofdschakelaar buiten de kast.
Bv een power relais met de bekende ON/OFF schakeling of kleine groepenkast met hoofdschakelaar.
Heel veel mogelijkheden waarbij je als voordeel alle delen vd machine apart kunt aan/uit schakelen terwijl de kasten verder weg onder de machine gemonteerd kunnen worden.
schutter schippers
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 jan 2022 01:09

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door schutter schippers »

Aai, trek ik even een blik wormen open :roll:
Heren allereerst, bedankt voor jullie reactie's
benkr schreef: 24 aug 2022 22:14 Het enige gevaar is dat de condensatoren van het filter opgeladen blijven en misschien wel bijten als je de netingang aanraakt als alles uit staat.
Hebben we het hier over een dodelijke condensator opdonder of een vervelende "pats"?
Binnen de kast kan ik hem namelijk goed isoleren, en de CEE stekker is niet aan te raken.
AfbeeldingAfbeelding
Dan is er alleen nog een gevaar van aanraking van de randaarde stekker die het stopcontact in gaat. Voor mijzelf kan de stekker duidelijk markeren met een label "EERST CEE STEKKER LOS MAKEN" en dan leven met het risico als we het hebben over een vervelende "pats". Dit is vanaf dit punt veruit het makkelijkste denk ik.
HD13 schreef: 24 aug 2022 22:50Kan volgens mij op deze manier:
Hoofdschakelaar voeden op de onderzijde.
Dan direct, korste weg, buiten draadgoot blijven, naar filter, eventueel draden twisten.
Filter dan aan de rechterzijde aansluiten, desnoods filter omdraaien.
Dan vanuit filter linkerzijde rest van de kast voeden.
Hier dacht ik ook even aan, maar begreep dat je dan ook al een grote kans hebt op hebt van parasitaire overspraak.
Als de bovenstaande optie te riskant is, dan is dit een goed plan-B, en dan genoegen nemen met wat het wel filtert.

Alle verdere alternatieven vereisen een grove aanpassing die ik graag zou ontwijken indien mogelijk...
Kars-cnc schreef: 25 aug 2022 12:53Draden twisten en niet alles samen in een kabelgoot proppen is vaak al een hele verbetering (ik ben niet zo'n fan van kabelgoten :mrgreen: ).
Ik dacht dat draden twisten iets was wat je alleen bij DC deed... hoe werkt dat met een L,N en ⏚ set? vlecht je die 3 dan of...?
Dat kan ik dan ook met de L,N en ⏚ draden van de voedingen en de aux stopcontacten doen namelijk.

Daar over, kan ik beter ieder aux stopcontact een eigen L,N en ⏚ set geven tussen stopcontacten en hun verzamelpunten of volstaat het als ik die 3 door lus van stopcontact naar stopcontact?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kjelt »

Wat je nog kan doen voor korte stukken draad is afgeschermde 3G2.5 kabel gebruiken, deze zo dicht mogelijk langs de metalen geaarde kastwand laten lopen en de mantel zowel aan het begin als einde hard aan aarde leggen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kars-cnc »

schutter schippers schreef: 26 aug 2022 00:45 Ik dacht dat draden twisten iets was wat je alleen bij DC deed... hoe werkt dat met een L,N en ⏚ set? vlecht je die 3 dan of...?
Dat kan ik dan ook met de L,N en ⏚ draden van de voedingen en de aux stopcontacten doen namelijk.
Het twisten van de aders doe je om elektromagnetische in- en uitstraling vanaf die aders te verminderen. Dat geldt zowel voor DC als AC. Het gaat niet om de DC stroom of de 50Hz zelf maar om de hoogfrequente stromen die ergens door een belasting worden gegenereerd en om hoogfrequente velden die in de buurt hangen van andere kabels en belastingen. VFDs en schakelende voedingen zijn de meest beruchte stoorbronnen in ons geval.

Of je de aarde mee twist is een gewetensvraag. Ik doe het wel! Theoretisch zijn er voors en tegens, maar praktisch is er meestal geen verschil. Veel belangrijker is het om de aarde van de schakelende voedingen en de VFD direct en met een zo kort en dik mogelijke verbinding aan je metalen basisplaat te schroeven. Dat geldt ook voor de PE van het netfilter. De binnenkomende randaarde verbind je ook zo snel en kort mogelijk aan diezelfde basisplaat. In principe hoeven deze apparaten dan geen randaarde ader meer te hebben al weet ik niet zeker of dat ook mag volgens de NEN1010 regels.

Korte aardverbindingen betekend maximaal een paar centimeter en liefst met een brede platte aardlitze.

Til er ook niet te zwaar aan hoor! Bovenstaande is theorie, er zijn mensen genoeg die bij de bouw van hun CNC geen enkele van deze regels in acht nemen en toch nergens last van hebben ;-) "Het geluk is met de dommen" roep ik dan altijd, maar misschien is "angst is een slechte raadgever" ook wel een dingetje...
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 26 aug 2022 08:51 Wat je nog kan doen voor korte stukken draad is afgeschermde 3G2.5 kabel gebruiken, deze zo dicht mogelijk langs de metalen geaarde kastwand laten lopen en de mantel zowel aan het begin als einde hard aan aarde leggen.
Dat zou zeker voor de binnenkomende 230V een prima optie zijn. Dan maakt het niet meer uit hoe lang de weg naar de hoofdschakelaar is.
Wel rot spul om te verwerken die grondkabel :shock:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 26 aug 2022 09:02 Dat zou zeker voor de binnenkomende 230V een prima optie zijn. Dan maakt het niet meer uit hoe lang de weg naar de hoofdschakelaar is.
Wel rot spul om te verwerken die grondkabel :shock:
Wie heeft het over grondkabel :lol:
Die is juist niet geschikt want de mantel is grof gevlochten dekt niet 100% af en is alleen bedoeld om de tuinkabouter die zijn spade er door heen steekt te beschermen dat de spade altijd eerst de aarde contact maakt voor een spanningsvoerende draad.

Lapp en Iguss hebben gewoon afgeschermde 3G2.5 met isolatie spanning van 750V of hoger in het assortiment.
Wat gebruik je bv voor je spindelmotor kabel ? Die is ook flexibel 250/450V spanning en afgeschermd.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 26 aug 2022 09:22 Wie heeft het over grondkabel
Ha... je hebt gelijk! Er is meer op het gebied van afgeschermde sterkstroom kabels dan alleen grondkabel :lol:

Inderdaad is mijn "Lapp" kabel naar de spindelmotor een prima soepel kabeltje... (wel 4G0.75 volgens mij)
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 26 aug 2022 09:22 Die is juist niet geschikt want de mantel is grof gevlochten dekt niet 100% af en is alleen bedoeld om de tuinkabouter die zijn spade er door heen steekt te beschermen dat de spade altijd eerst de aarde contact maakt voor een spanningsvoerende draad.
Verdiep je eens in de HF theorie, dan zul je zien dat zelfs redelijk grove mazen van (vliegen)gaas en zelfs nog grover, al best goed afschermen en pas ruim boven de 1 GHz last krijgen van ontsnappende golfjes dus die grondkabel schermt echt wel goed genoeg af hoor.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kjelt »

Is ook zo Ben maar de functie/doel van de afscherming is anders tussen de grondkabel en die andere kabels.
schutter schippers
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 jan 2022 01:09

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door schutter schippers »

Oké, een afgeschermde kabel kan ik wel vinden voor de AUX stopcontacten en de power supply's

Kan ik de 3 AUX contacten doorlussen of moeten ze allemaal een eigen verbinding naar het centrale N en L punt?

En hoe erg is de "pats" van de condensator van het filter? dodelijk of sterk vervelend?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kjelt »

schutter schippers schreef: 26 aug 2022 12:11 Kan ik de 3 AUX contacten doorlussen of moeten ze allemaal een eigen verbinding naar het centrale N en L punt?
Wat is het vermogen per uitgang en totaal wat je gaat schakelen en de diameter vd draad die je gaat gebruiken?
schutter schippers
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 jan 2022 01:09

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door schutter schippers »

Kjelt schreef: 26 aug 2022 12:36
schutter schippers schreef: 26 aug 2022 12:11 Kan ik de 3 AUX contacten doorlussen of moeten ze allemaal een eigen verbinding naar het centrale N en L punt?
Wat is het vermogen per uitgang en totaal wat je gaat schakelen en de diameter vd draad die je gaat gebruiken?
geen idee, ik heb voor nu nog geen specifiek doel voor de AUX stopcontacten... meer voorbereiding op de toekomst.
Draaddikte dacht ik dan aan 2,5mm2
Plaats reactie