ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Jeroen@home
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 sep 2020 18:15

Re: ADOPTIE Open Scource Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Jeroen@home »

schutter schippers schreef: 07 apr 2022 02:20

Is er overigens iemand een beetje in de buurt van Hillegom, Leiden of Haarlem die een OSPF heeft staan, of iemand die weet wie er een heeft in de buurt?
Alkmaar
schutter schippers
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 jan 2022 01:09

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door schutter schippers »

2 juli weer een meeting bijgewoond en weer het een en ander op gestoken, maar vooral gezellig gedaan!
Hugo en Yvonne bedankt voor de gastvrijheid!

het is hier wat stil omdat de werkplaats waar de CNC in komt momenteel volop in aanbouw is:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Ik hoop met 2-3 weken wel klaar te zijn. dan nog wat inrichting bedoelt voor de houtbewerking, en dan kan de CNC eindelijk in elkaar geschroefd worden!!!

Ondertussen is de spindel aangepast en is de Neutric speakon stekker geplaatst en het hele katje geaard:
Afbeelding
Afbeelding

Ook zijn de rest van de Neutric connectoren binnen gekomen en de laatste dingetjes zijn besteld, dus de bouw van de kast kan los gaan.
Afbeelding

Qua inrichting van de kast vroeg ik mij af of het kwaad kan om de micro PC aan de binnenzijde van de deur van de electra kast te bevestigen?
Daar is genoeg ruimte en de stalen deur kan het PC kastje qua gewicht prima dragen, ik vroeg mij alleen alf of ik dan een grote kans op storingen loop...

Voor nu even een update tot hier, hopelijk snel weer verder!
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door andrefc101 »

schutter schippers schreef: 08 jul 2022 17:51Qua inrichting van de kast vroeg ik mij af of het kwaad kan om de micro PC aan de binnenzijde van de deur van de electra kast te bevestigen?
Daar is genoeg ruimte en de stalen deur kan het PC kastje qua gewicht prima dragen, ik vroeg mij alleen alf of ik dan een grote kans op storingen loop...
Ik zou dat zeker doen, heeft mij nooit problemen of storingen opgeleverd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kjelt »

Bij een metalen installatie kast is het geen probleem.
Wel een 6mm2 aarddraad leggen tussen de kast en de deur, bij voorkeur tussen de twee koperen aardbouten die daarop zitten.
schutter schippers
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 jan 2022 01:09

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door schutter schippers »

Oké dan gaat de mini-PC mooi in de behuizing!

Ik ben heel lafjes begonnen met het indelen van de kast, maar momenteel gaat de aandacht nog grotendeels naar de bouw van de schuur.

Afbeelding

Veel mensen plaatsen een instalatieautomaat in de kast, is dat nodig?
En zoja, tussen wat en wat? en welke? gewoon een 16A 30ma B-kar.?

Ik heb ook zoals gezegd een paar vervangende trekontlasting kapjes geprint voor de closed-loop motoren met genoeg ruimte om de kabels direct te solderen aan de motoren:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Of het allemaal past en of ze (teveel) gaan vervormen onder de warmte van de motoren gaan we zien. Ik tweifel of de trekontlasting in stand blijft als ze erg warm worden. Als dit een probleem blijkt teken en print ik wel een 2e versie met tieraps ofzo.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Goudgele »

Erg netjes zo met die kapjes. Dit soort motoren wordt niet super warm hoor. Eventueel kun je ze nog uit PETG of wat anders printen (als je dat nog niet gedaan hebt)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kjelt »

schutter schippers schreef: 18 jul 2022 23:13 Veel mensen plaatsen een instalatieautomaat in de kast, is dat nodig?
Niet perse als je in de buurt al een groepenkast met automaten hebt.
Indien niet kan het vrij lastig zijn om bij een storing naar de meterkast te moeten en de rest van het gezin uit te leggen waarom sommigen zonder stroom zitten :mrgreen:

Zelf zou ik er wel een in zetten, liefst selectief tov degene in de meterkast anders kunnen ze alsnog allebei uitgaan.
En zoja, tussen wat en wat? en welke? gewoon een 16A 30ma B-kar.?
Dat is een HACO, automaat (zekering 16A) en aardlekschakelaar (30mA) ineen.
Dat zou ik niet doen. Een gewonen automaat afhankelijk van hoeveel W je kast gaat trekken inderdaad 16A of 10A misschien als je flinke inschakelstromen hebt wel handig om C karakteristiek te nemen.
Plaatsing normalitair net na de ingangsconnector van de netspanning, in jouw geval wil je daar direct het netfilter hebben en pas na het netfilter die automaat (anders loopt de "vieze" stroom door je kast heen en die wil je zo kort mogelijk houden.

Let verder ook op ruimte voor kabelgoten, dat maakt het leggen van kabel eenvoudiger maar ook netter.
En bij de VFD de mantel van de uitgaande spindel spannings kabel (UVW) hard aan aarde leggen.
Zowiezo kan het geen kwaad een centraal aardpunt te maken (koperen plaatje) en daarvandaan de aarde voor de netspanningsgevoede onderdelen te leggen.

Afbeelding

Afbeelding
schutter schippers
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 jan 2022 01:09

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door schutter schippers »

Zo,

Ik heb even een momentje gevonden om verder te gaan met de kast terwijl de egaline van de werkplaats uithard.
AfbeeldingAfbeelding
Kjelt schreef: 19 jul 2022 09:19Let verder ook op ruimte voor kabelgoten, dat maakt het leggen van kabel eenvoudiger maar ook netter.

Zowiezo kan het geen kwaad een centraal aardpunt te maken (koperen plaatje) en daarvandaan de...
De kabelgootjes was ik in der daad al van plan, en het centrale aardpunt wil ik maken in zo'n mooi verzamelblokje van phoenix contacts.

De indeling is ook iets aangepast, de SSR's worden aan de binnenkant direct aan de kast gemonteerd boven de AUX stopcontacten om toch iets meer ruimte te hebben.
AfbeeldingAfbeelding
Het zit allemaal nog niet vast omdat ik de m4 schroefjes niet heb liggen, maar het idee is duidelijk denk ik.

Als ik nog iets vergeten ben, of je hebt tips, op en aanmerkingen laat je horen ;-)

De volgende stap is de gaten voor onder anderen de AUX contacten, externe USB, HDMI, Neutric connectoren enz. te maken in de kast.
Ook denk ik dat ik hem voor het mooie nog een laagje verf geef zodat hij weer netjes is.
Daarna kan het bedradingsfeest beginnen!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door Kjelt »

Ziet er netjes uit!
schutter schippers
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 jan 2022 01:09

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door schutter schippers »

Weer een stapje verder:

Ik heb van de behuizing een vergiet gemaakt en alle montagegaatjes geboord en getapt:
AfbeeldingAfbeelding

Ook heeft het hele katje een vers likje verf gekregen:
AfbeeldingAfbeelding

Voor de voorkant heb ik een hoofdschakelaar en een paar knoppen gekocht:
Afbeelding

Om te voorkomen dat er weer een lang stuk 230v draad de kast moet doorkruisen heb ik de volgende hoofdschakelaar gekocht.
De hoofdschakelaar komt op de DIN rail, en een as verbind de schakelaar dan aan de draaiknop op de deur.
Afbeelding
Ik moet alleen nog even verzinnen hoe je nou makkelijk en accuraat bepaald waar het gat in de deur moet komen voor die as.
Heeft iemand hier een mooi trucje voor of ga ik dit op de ouderwetse manier doen?

Afstand technisch gezien kan ik de "vieze" 230v aanvoer een stuk korter houden als ik de hoofdschakelaar na het netfilter zet...
Is dat een probleem en moet hij echt voor het filter of kom ik daar mee weg?

Er komt ook een 120mm noctua ventilator in DEZE:
Afbeelding
Er zijn gewoon PWM controllers tekoop voor zo'n fan om de snelheid te beperken, maar het leek mij dan weer netter om er een Eaton m22 POT tussen te zetten waarmee ik de snelheid en het geluid kan beperken.
Zo een:Afbeelding
Ik heb even opgezocht hoe ik dat uit moet rekenen, maar ik kom er net niet met een zeker antwoord uit... wie o wie

Dat was hem weer even, nu wachten op de bestelde draden en knoppen, en dan kan het bedraden beginnen!
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door HD13 »

Hoofdschakelaar, dinrail, lange as, slechte combi.
Zie dit meestal misgaan omdat,
A, ze de deur openen met hoofdschakelaar in de "1" stand en dan de hele as uit de schakelaar trekken.
B, dat uitlijning met de deur niet klopt of verloopt waardoor het weer een gepruts is om de deur dicht te krijgen.
C, bij storing hoofdschakelaar uit voordat de kast open kan, meestal niet handig

Hoofdschakelaar kan eventueel direct in een zijkant of in de deur zelf, dan wel een type kiezen met de aansluitschroeven
die aan de achterkant toegankelijk zijn.
Zit meestal wel een inbouw instructie bij.

Potmeter mooi degelijk typje, maar wel een beetje prijzig.....
Bepaal voor jezelf even of je dit type wel nodig hebt voor je fan sturing.
schutter schippers
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 jan 2022 01:09

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door schutter schippers »

Voortgang!

Gaatjes voor de schakelaars, de PC montage en de ventilatie uitgang:
Afbeelding
Nog even een laagje lak voor het mooie:
Afbeelding
Schakelaars er in:
Afbeelding
Met het oog op de toekomst heb ik er 3 extra gaatjes bij gemaakt en daar blinde doppen in gedaan.
Maar goed ook want ik heb al weer iets extra's bedacht. Het is wel handig als de PC een aan-uit knop heeft buiten de kast natuurlijk, dus ik heb even een extra vertakking aan de aan-uit schakelaar van de PC gezet waar een momentschakelaar op komt, en meteen de labelprinter (of eigenlijk de krimpkousprinter) getest:
Afbeelding
Afbeelding
De 3 SSR's geplaatst en bedraad naar de externe stopcontacten, later kom ik daar namelijk nogal rot bij:
Afbeelding
HD13 schreef: 14 aug 2022 23:19 Hoofdschakelaar, dinrail, lange as, slechte combi.
Toen ik dit las zat het gat al in de kast, en was de schakelaar al geleverd...
Gelukkig ging het goed. De uitlijning is nagenoeg perfect, en het geleidende kommetje doet de rest.
De tip over de hoofdschakelaar uit de kast trekken en het kunnen openen met een storing zonder de spanning af te schakelen neem ik wel ten harten.
Het witte "sleuteltje" op het uiteinde van de vierkante as (zie foto hierboven) zit normaal met een stelschroefje vast op de vierkante as.
Als ik deze niet vast zet en ik doe de kast open, dan schuift hij er gewoon af en blijft hij in de draaischakelaar op de deur zitten.
Voor nu is dat even de oplossing voor die keer dat ik het vergeet, mocht dit problematisch blijken slijp ik 2 extra sleufjes in het geleidende trechtertje en dat denk ik dat ik er ook ben.
Afbeelding
Achteraf is dit wellicht niet de ideale oplossing, maarja... hé de volgende CNC kast is vast helemaal perfect straks :roll:

schutter schippers schreef: 14 aug 2022 14:07 Afstand technisch gezien kan ik de "vieze" 230v aanvoer een stuk korter houden als ik de hoofdschakelaar na het netfilter zet...
Is dat een probleem en moet hij echt voor het filter of kom ik daar mee weg?
Heeft iemand hier nog een antwoord op, ik ben hier wel redelijk toe aan dit deel van de bedrading nu...

Dat was hem weer voor nu,

Like, share, argue like madman and subscribe! :P
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door benkr »

schutter schippers schreef: 24 aug 2022 20:51 Afstand technisch gezien kan ik de "vieze" 230v aanvoer een stuk korter houden als ik de hoofdschakelaar na het netfilter zet...
Is dat een probleem en moet hij echt voor het filter of kom ik daar mee weg?
Als je dat nu nog moet wijzigen dan kun je net zo goed het hele netfilter weglaten, als je de bedrading gaat omleggen om het netfilter elektrisch na de schakelaar te krijgen gooi je vrijwel alles van scheiding, en dus ontstoring(via het netfilter) weg door parasitaire overspraak tussen de in- en uitgang van het filter.
Voor nu gewoon zo laten zitten dus, het is niet helemaal volgens de regeltjes maar wel het meest optimale voor nu.
Het enige gevaar is dat de condensatoren van het filter opgeladen blijven en misschien wel bijten als je de netingang aanraakt als alles uit staat.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)

Bericht door HD13 »

Kom ik nog even zeuren, hoofdschakelaar, filter ;-)

Hoofdschakelaar is bedoeld om alles wat in je kast spanningsvrij te maken.
Filter achter hoofdschakelaar, is mijn voorkeur.

Kan volgens mij op deze manier:
Hoofdschakelaar voeden op de onderzijde.
Dan direct, korste weg, buiten draadgoot blijven, naar filter, eventueel draden twisten.
Filter dan aan de rechterzijde aansluiten, desnoods filter omdraaien.
Dan vanuit filter linkerzijde rest van de kast voeden.
Plaats reactie