Zware tafel bouwen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Zware tafel bouwen

Bericht door Goudgele »

Hoi allemaal,

Zoals een aantal van jullie al gezien hebben, ben ik van plan mijn cnc portaalfrees te voorzien van servomotor van JMC. Omdat de houten tafel waar deze bovenop staat nu al wat staat te wiebelen bij het snel veranderen van richting, ben ik bang dat dit nog veel erger wordt met de servo's. Ook zou wat meer massa voor het dempen van het lawaai niet verkeerd zijn.

Ik denk daarom alvast na over een veel zwaardere tafel, die ik straks op de nieuwe locatie waar de machine komt te staan kan plaatsen. Begin volgend jaar verhuis ik daar naartoe. Aluminium profielen zie ik niet als een optie, want dat wordt erg prijzig als je kijkt naar de euro's per kilo. Daarom denk ik aan betonpalen of zelf wat maken met fijn grind en epoxy. Hier maak ik dan de poten en de liggers van. Als top kan ik een dik MDF of betonplex blad gebruiken.
Zijn er mensen die mij kunnen adviseren hierin? Voordelen en nadelen van grind met epoxy vs betonpalen? Of misschien hele andere ideeën.

Goudgele
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Zware tafel bouwen

Bericht door assink »

Gewoon een stalen frame met een blad?
Zo zijn er vele tafels gemaakt, en dit werkt gewoon en blijft heel en is een bewezen concept.
Moet je wel mogelijkheid hebben tot lassen uiteraard.
Maar sommige mensen hier willen graag overcompliceren blijkbaar :lol:
Want liggers uit een epoxybeton oid blijft in mijn ogen gewoon niet heel.

Wat voor afmetingen ben je nodig? Misschien kun je ook veel makkelijker wat kant en klaars kopen.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Zware tafel bouwen

Bericht door Goudgele »

Ja staal is leuk, maar ik kan dus niet lassen :lol:

Afmeting van de tafel moet ongeveer 150x110 cm worden
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Zware tafel bouwen

Bericht door TomAndKobus »

Ik had een beetje het zelfde probleem, komt nog bij dat de vloer waar de machine staat van hout is. Ik heb mijn tafel in de hoek gezet en na horizontaal stellen in 2 richtingen aan de muur vast gezet. De tafel staat nu dus nog feitelijk op 1 poot. Verder heb ik als tafelblad een plaat MDF en daarop een plaat multiplex verlijmd, totale dikte 2x 18=36mm. Verder heb ik een vakwerk (MDF stroken van 40 mm hoog) onder de tafel gemaakt dat goed is verbonden met het tafelblad, zodat het tafelblad eigenlijk nog veel dikker is geworden. Zo heb ik redelijk goedkoop en in mijn ogen goede tafel gemaakt. Misschien heb je iets aan deze info.... :P

Groeten, Tom.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Zware tafel bouwen

Bericht door Goudgele »

Ah daar had ik nog niet bij stilgestaan, vastmaken aan de muur. In de nieuwe werkplaats komt hij als het goed is in een van de hoeken te staan. Daar kan ik vast wel wat mee dan!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zware tafel bouwen

Bericht door DaBit »

Goudgele schreef: 22 sep 2021 13:51 Ja staal is leuk, maar ik kan dus niet lassen :lol:
Voor zo'n tafel-frame heb je ook niet zoveel laskunsten of materiaal nodig. Staal is 3mm+ dik en dat er wat foutjes in de lasrups zitten maakt ook niet uit; daar hebben ze slijptollen en kit voor.
Dat lukt dus met een Lidl elektrode-apparaatje ook prima. En al helemaal als je de electrodes zelf gewoon van Lincoln oid koopt in plaats van babietjaptjap.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Zware tafel bouwen

Bericht door benkr »

Ik heb eventueel nog een aantal aluminium profielen staan, o.a. 90 x 90 profiel, helemaal nieuw.
Daar heb ik zelf een kar van gemaakt en ook een hele freesmachine, staat als een huis.
Tijdens de bouw van de freesmachine heb ik er zwenkwielen onder gemaakt, later was het de bedoeling die te vervangen door machine stelvoeten, maar dat is er niet meer van gekomen. Profielen moeten 3 Euro per kg kosten.
Mocht je plaatmateriaal nodig hebben voor een blad, laat maar weten, ik woon achter een interieurbouw bedrijf die op dit moment echt heeeel veel plaatmateriaal over hebben, dat gaat allemaal de shredder in. Eventueel kan ik er zelfs nog een mooie rand omheen laten plakken, dat doet hun machine in zo ongeveer 2 minuten.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Zware tafel bouwen

Bericht door Bjornski1976 »

Vullen van een hol frame met zand doet ook aardig wat demping geven en massa.
Voordeel is dat het er uit te halen valt waardoor het nog eens verplaatst kan worden.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Zware tafel bouwen

Bericht door bartL »

Staal kan je toch ook gewoon bouten? Met een beetje creatief zijn heb je geen lasapparaat nodig (al zou ik het wel lassen als je enigszins de kans heb).
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Zware tafel bouwen

Bericht door HD13 »

Misschien even vragen wat dit moet kosten ?
https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... 8qBCIFnSow.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Zware tafel bouwen

Bericht door Goudgele »

Allemaal bedankt voor het meedenken! Ik zal met Ben contact opnemen over die dikke profielen, dat klinkt wel interessant. Lassen zal ik ooit nog wel eens gaan proberen, maar voorlopig nog niet.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Zware tafel bouwen

Bericht door Goudgele »

HD13 schreef: 22 sep 2021 18:40 Misschien even vragen wat dit moet kosten ?
Wat gewicht betreft zal dat wel goed zitten :lol:
Maar een beetje overkill denk ik en geen idee hoe ik dat binnen moet krijgen
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Zware tafel bouwen

Bericht door Swake »

Goudgele schreef: 22 sep 2021 18:43 geen idee hoe ik dat binnen moet krijgen
Langs de voordeur hé :mrgreen:

ok, ok, ik ben weer weg
When it fits stop using the hammer.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Zware tafel bouwen

Bericht door Goudgele »

Swake schreef: 22 sep 2021 19:22 Langs de voordeur hé :mrgreen:
:lol: :lol: :lol:
Plaats reactie